L2 naar M1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquew

Re: L2 naar M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:03

het ziet er goed uit. de middenstap kan je oefenen d.m.v. balkjes op de grond te leggen en dan wat ruimer uit elkaar te leggen.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:10

dankje, ga het proberen! momenteel besloten om 2 Febr eerste M1 wedstrijd te gaan rijden! ik verwacht niet direct een winstpunt maar dat zien we dan wel weer!

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:18

gewoon oefenen, en dingen die niet goed gaan zie je ook meteen. dus dan kan je daar meer aan oefenen na je wedstrijd! succes alvast.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:50

Ik zeg: gewoon doen! :)

Je hebt een leuk paard, die alleen nog wat meer moet gaan sluiten, maar die daar zichtbaar nog wat moeite heeft met z'n lijf. Komt vanzelf, train gewoon rustig door. Maar jullie lijken best M1-klaar hoor!
Hij zal meer aan elkaar moeten, vlotter in het achterbeen, dus het ritme moet sneller, maar het tempo niet. Ik zie in het achterwaarts te weinig voorwaartse drang, dat klinkt gek, maar hij moet zo scherp zijn dat je niet krijgt: halt-achterwaarts-halt-stap-draf. Maar: halt-achterwaarts-draf. Dit heeft ook te maken met sluiten, het aan elkaar halthouden. Het hele achterwaarts rijden zit hem in het halthouden. Veel korte/snelle overgangen draf-halt totdat je voelt dat ie voorwaarts denkt, dat is het moment dat je achterwaarts kunt.

Maar ik lees alleen maar over schouderbinnenwaarts... Er is meer wat er bij komt in de M1.
Wat dacht je van voltes 10 meter in galop; kun je daarin sprong en ritme houden? Middengalop en de overgang terug moet meer dan in het L2. Aangalopperen op de rechte zijdes of op X. Links- en rechtsomkeert en klein stukje contragalop. Dus ik raad je aan de proeven goed door te lezen en thuis te controleren hoever je hierin bent, wil je knallen in je M1-debuut! Maar nogmaals, gewoon starten hoor!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:13

Wat een rare vraag eigenlijk, als jij nr 't M mag, en je wilt dat, dan doe je dat, wil je 't niet, doe je 't ook gewoon niet, who cares of je alle oefeningen perfect doet en of je hoge punten haalt, 't is maar hobby-wedstrijdrijden he, 't is geen kwestie van leven op dood, ik zou vooral veel plezier halen uit je rijden als ik jou was. En een beetje minder azchterover hangen, rechtop blijven en mooi mee in alle bewegingen, zeker die naar voren toe. keep it simple.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:21

Freeride: Dat vind ik persoonlijk nergens op slaan. Ik ben het met je eens dat je zelf bepaalt of je een klasse hoger gaat starten of niet (mits je voldoende wp hebt natuurlijk). Maar ik ga ook voor de fun naar wedstrijden, niet om leven of dood, maar dan wil ik nog wel een leuke prestatie neerzetten, een beetje winnersmentaliteit kan geen kwaad. Tuurlijk hoeft niet alles meteen perfect, maar daar werk je wel naar toe neem ik aan als je op wedstrijd gaat. Dus er kan best een combi zijn tussen plezier en een goede prestatie!

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 22:00

Lisanne : dankje klopt ook wat je zegt hoor, we komen van een diep daal waar hij enorm vast zat en merk nu ook nog dat hij wat moeite heeft met zijn lijf, de galop zijn niet echt problemen heb thusi meerdere keren het proefje gereden en dat ging wel lekker. ook aanspringen op langezijde is binnenbeen en hop in galop! middengalop verschilt soms, licht eraan in wat voor een bui Tenno is, we komen altijd mooi krachtig weg en vaak ook mooi terug maar heel af en toe wil hij nog wel eens door scheuren! ben daar druk mee bezig:D haha

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 10:50

Haha, dat ken ik wel ja! Maar wat bij mij altijd wel goed helpt is op de volte en dan in het begin in 10 galopsprongen naar je maximum rijden en dan in 10 galopsprongen weer helemaal terug en dat een paar keer herhalen. Als dat makkelijk gaat maak je er 8 galopsprongen van, vervolgens 6. Zo leert hij steeds sneller z'n lichaam te verlengen en sluiten. Het voordeel van de volte is dat je al iets een rem hebt.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:36

gewoon doen ;) toon zelfvertrouwen
je hebt een zeer fijn paard dat goed kan werken, jullie geraken er zeker en vast goed door :)

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:56

Ziet er goed uit! Dat moet goedkomen in het M1

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:45

De overgang L2 -> M1 heb ik niet als lastig ervaren.
De eerste proef liep een beetje in de soep, maar in de tweede proef reden we direct een winstpunt.
L2 ging bij mij erg goed en vlot en dat had ik in het M1 ook snel weer te pakken.

Je heeft aan in de L2 fijne punten te rijden. Start dan gewoon lekker M1 als je de L2 'zat' bent.
Dan komen de werkpuntjes het duidelijkst naar boven.

Voor de middenstap:
In de hoek richting verzamelen rijden, op de diagonaal teugels langer laten worden.
Niet 'duwen' met je zit, als hij fijn zakt worden de passen ook ruimer.
Door eerst wat te 'verzamelen' lijkt het verschil groter (dus ook bij oppakken richting verzamelde stap).

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:12

Ziet er goed uit hoor.
Probeer indd meer te sluiten.
Mijn ervaring in de M1 is dat ik het makkelijker vond dan de L2

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 17:55

dankje, heb nu aan paar x de proefjes thuis ook gereden en vindt ze watlogischer dan de L2 en tot nu toe gaat het best makkelijk thuis, wat meer bij elkaar klopt! isnog erg lastig bij zo'n lang paard! maar zitten cker ook stukken bij dta het wel lukt

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:02

Ik heb niet alles gelezen maar ziet er over het algemeen fijn uit.
Las al dat de laatste foto benoemd was.
Over de middenstap; je hoeft niet harder, paard moet alleen groter gaan stappen, vaak is het voldoende om te ontspannen in je hand en je paard wat te laten zakken van voren. Als je het gaat forceren zijn ze vaak taktmatig niet meer correct.

Have

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:04

Momenteel ben ik ook aan het trainen voor het M1, maar ik heb juist last van de galop! De rest gaat dan wel.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 22:52

Evony schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar ziet er over het algemeen fijn uit.
Las al dat de laatste foto benoemd was.
Over de middenstap; je hoeft niet harder, paard moet alleen groter gaan stappen, vaak is het voldoende om te ontspannen in je hand en je paard wat te laten zakken van voren. Als je het gaat forceren zijn ze vaak taktmatig niet meer correct.

klopt, maar hij doet dan verder niks! hij gaat dan erg sullig stappen beetje op zijn dooie gemakje! ontspanning is er wel, ahah:D zowieso heeft hij nooit een ruime stap gehad en weet ook niet waar zijn grens daarin ligt! ik probeer momenteel door hem wat langzamer te stappen en dan weer weg stappen, zetzo als je dat in de draf oefent, zodat in de stap zijn achterhand ook bezig blijft, het gaat al wel beter, maar blijft moeilijk!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:23

Voor de middenstap kun je proberen veel lange rechte stukken te stappen, dus buiten langs de weg bijvoorbeeld. Maar ga dan niet aan een lang teugeltje domweg een rondje stappen, maar vraag een bepaalde aanspanning en een voorwaartse tactmatige stap. Je zult merken dat de stap dan vanzelf sterker en ruimer wordt.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:51

Ik zou het gewoon proberen, je hoeft niet altijd met vette punten thuis te komen, het commentaar van de jury kan je ook al verder helpen, dan weet je toch een beetje waar je op moet letten ;)

Succes! :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:07

dankjewel!

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:32

Succes in de M! Ik vind jullie een mooie combinatie, de gangen zien er mooi uit. Soms is hij iets te diep met zijn hoofd (wat al gezegt is)
Leuk paard :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 13:49

Dankje! Gisteren voor het eerst M1 gestart en met inrijden liep hij echt super goed! maar ik kwam de ring in, en hij liep te steigeren!! hij was erg gespannen jammer genoeg. zaten erg slechte dingen tussen maar ook echt goeie stukken! zo werdt ik ook beloont met 7 & 8jes maar ook gestraft met 4tjes. Jury was goed streng en schreef er veel bij, wat erg fijn was. maar de hele proef liep hij verre weg van wat hij thuis loopt en had verwacht dat ik in de 160 zou zitten. maar het viel mee! had 171 eerste prijs in die proef had 184. 2e proef ging al wel wat beter. maar hij vondt dat het al wel weer genoeg was geweest! dus bij alle kleine hulpjes die ik vroeg was hij tegen de hand,ook in die proef zaten er wel goeie stukken tussen, maar ook nog lange niet zoals ik wou en zoals hij met het inrijden liep. daar had ik 172 en eerste prijs had 185. over het algemeen niet tevreden, gewoonweg omdat Tenno's karakter soms zo in de weg zit. hij kon veel beter dan wat we hebben laten zien. maar jammer genoeg was Tenno nukkig en had ie er geen zin meer in. hij wou liever tussen alle andere paardjes lopen:D over 2 weken ga ik het weer proberen,dan in een bak waar hij meestal wel wil lopen!

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:37

Toch nog een fijn resultaat dan met veel commentaar! Heel veel succes, als de spanning weg is, zul je zeker succes hebben!!!