welk bit is nou scherper ( dik,dun, grootte van de mond)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadeken

Re: welk bit is nou scherper ( dik,dun, grootte van de mond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:45

Ik heb een enkelgebroken bustrens :)
Heel fijn bitje :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:50

Maureen95 schreef:
Oke. En is 2dehans een optie?mij lijkten die bitringen ook handig!

Je moet even kijken wat Marktplaats, de bokt markt etc te bieden heeft.

Nelleke, die vraag lijkt mij hier niet op zijn plaats. ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:15

Magda, waarom niet? Ik zou een ander bit kiezen voor iemand die altijd bitloos rijdt die alleen met springen een bitje wil gebruiken (bijvoorbeeld) dan iemand die zonder teugeldruk rijdt en het bit alleen gaat gebruiken voor wat meer oprichting.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:44

Gezien de berichten van Maureen blijkt dat ze een simpel basis bit zoekt, dus niets voor de oprichting. Vandaar mijn opmerking.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:56

Ik wil je vraag best beantwoorden hoor :)

Ik wil met bit leren rijden omdat ik de opleiding paardenhouderij doe en ik wil wat hoger in de dressuur komen omdat ik ORUN instructeur wil worden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:37

magda_90 schreef:
Gezien de berichten van Maureen blijkt dat ze een simpel basis bit zoekt, dus niets voor de oprichting. Vandaar mijn opmerking.

Ik maak gewoon liever geen aannames. ;)

@ ts, een bit moet vooral goed passen, net zoals een goed passend zadel belangrijk is. Materialen als rubber of kunststof ben ik niet zo'n fan van, dit kan brandwonden geven of scherpe randjes krijgen.

Leer heb ik geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt dat daarvan de randen nooit mooi genoeg rond afgewerkt kunnen zijn om nergens te kunnen wringen (er moet toch een stiksel doorheen). Maar ik lees positieve dingen over leer.

Vraag de tandarts om advies wat een vriendelijk bit is in de mond van jou paard. Daarbij is het ook gewoon uitproberen, het ene paard vind dubbelgebroken prettig, het andere paard vind het te 'beweeglijk'.

Ik rij zelf als ik met bit rij altijd met de rambo micklem multi bridle met bitclips, daardoor ligt het bit veel stabieler in de mond en wordt de teugeldruk verdeeld over de de tong, lagen en neus. :) Omdat mijn pony de hulpen al kent op de neus door bitloos rijden en werk met de kaptoom werkt dit voor mij heel goed.

Plaatje ter illustratie:

Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 21:25

Oke. Dat ziet er ook ingewikkelt uit haha. Ik heb een enkelgebroken trens. Ik vind het wel moeilijk omnat oik wel een soot van eigen paard heb maar daar mag ik niet met bit mee rijden. Ik ben nu dus ook opzoek en wil ik een paard die met bit gereden word

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:31

Maureen95 schreef:
Ik wil je vraag best beantwoorden hoor :)

Ik wil met bit leren rijden omdat ik de opleiding paardenhouderij doe en ik wil wat hoger in de dressuur komen omdat ik ORUN instructeur wil worden.

Offtopic, maar ik vind het belachelijk dat je nog steeds gedwongen wordt om bit te gaan gebruiken om je ORUN papieren te kunnen halen

{:)-:

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:09

Ja vind ik ook! Ik vind eigenlijk dat diegene die niet met hun handen en zit stil kunne zitten niet met bit mogen rijden!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:53

Hoi,

Even offtopic hoor. Ik vind het zo stom om hier een apart topic voor te openen. Denken jullie dat dit bit past? Het is een dubbelgebroken watertrens.
Afbeelding
Afbeelding

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 17:55

moet die niet 1gaatje strakker?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:01

Naar mijn idee zit hij strak genoeg. Hij glijdt niet door de mond heen in ieder geval en het vorige bit zat net zo strak. Alleen was die naar mijn idee wat groter.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 18:02

ohh oke. Nou dan weet ik het niet :D

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:09

beste magda,
bedankt voor je reactie! weer wat geleerd:)

ik heb mijn fjord ingereden met een bustrens en daarna bitloos gereden, hij reageerde hier beter op omdat hij zo eigenwijs en sterk was, ging ik automatisch aan het bit trekken, toen vertelde mijn intructrise dat ik de neusriem maar moest aansnoeren en een dun bit moest kopen wat scherper was volgens haar. ik ben (gelukkig) eigenwijs en ik dacht 'weet je wat, ik ga gewoon helemaal niet meer met bit rijden!' want eigenlijk was ik zelf de oorzaak, hij ging hangen, ik ging hangen, van een paard win je het nooit met kracht dus dan maar geen bit en had ik niks meer om te hangen haha na dat een tijdje te hebben gedaan en overgestapt te zijn naar western waarbij je met lichaamshouding en bewegingen rijd ipv met de teugels en bit, kon ik uiteindelijk zonder zadel en zonder hoofdstel rijden. mijn altijd super eigenwijze fjord was dit helemaal niet meer omdat ik hem meer vrijheid gaf.

máár nu achteraf hoe ik dat van magda hoor, is het misschien wel geweest omdat mijn bit te dik was.. dat hij daarom het bit niet accepteerde..

ik ben na een tijd weer begonnen met bit te rijden omdat ik veel buiten rijd en heb gehoord dat je dan niet verzekerd bent zonder bit..

en magda is het niks voor jou om een paarden tandarts te worden? hihi hoe je er zo over praat lijkt het wel alsof je het allemaal erg leuk vind! wie weet nog ideetje voor de toekomst:)

ps dat van die ORUN haha vind ik altijd zo grappig! want ze zeggen altijd hoe hoger je in de dressuur komt hoe minder hulpen je mag zien, maar ondertussen liggen er wel 2 bitten in je paard zijn mond xD

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:12

Maureen95 schreef:
Ja vind ik ook! Ik vind eigenlijk dat diegene die niet met hun handen en zit stil kunne zitten niet met bit mogen rijden!

die moeten gewoon heel snel leren dat anders te doen. Waarom zou iemand die zijn handen niet stil kan houden of niet stil kan zitten wel bitloos mogen rijden? Voor een paard met een bitloos hoofdstel om zijn hoofd is dat ook niet echt fijn. Bijvoorbeeld met een kruislingsysteem: als iemand aan de teugels hangt om bijvoorbeeld zijn evenwicht te bewaren blijft het hoofdstel strak aangesnoerd zitten, echt niet fijn dus.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 19:14

ja oke.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:10

Martine_R schreef:
Hoi,

Even offtopic hoor. Ik vind het zo stom om hier een apart topic voor te openen. Denken jullie dat dit bit past? Het is een dubbelgebroken watertrens.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik vind hem te klein ogen. De bitringen horen zonder moeite te kunnen draaien naast de mond. Het mondstuk lijkt te klein waardoor de velletjes van de mond bekneld kunnen raken.

Paardentandarts lijkt mij enerzijds mooi, maar het is nogal een universitair probleempje. -:)

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:12

magda_90 schreef:
Paardentandarts lijkt mij enerzijds mooi, maar het is nogal een universitair probleempje. -:)

hahaha oke ja dat snap ik xD hihi

sharonsonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 23:10

hallo,
ik zou degene die een bit zoekt of wil weten of die past aanraden om eens aan je tandarts te vragen hoe hij in de mond ligt!
heb zelf een paard die graag het bit vast houdt en heb daarom een tandarts er bij gehad maar jammer genoeg doet mevrouw het nog steeds maar mijn tandarts heeft me aanbevolen gewoon een dubbel gebroken sprenger water trens te nemen deze bitjes liggen fijn in de mond en het rijden gaat een heel stuk makkelijker! :)