paard 'hard' in de mond, welke oplossing ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:35

de oefeningen en de hulpen weet hij allemaal nog wel, maar verder is hij na drie jaar stilstaan stijf en moet je rustig opbouwen, de spiermassa zal snel weer toenemen ( 6 weken ) maar vergeet niet de pezen, bandjes, ligamenten etc., die hebben veel langer werk om weer in conditie te komen voor zwaardere oefeningen, onderschat dit aub niet. Hij is stug en stijf en je kan hem het beste trainen zoals je met een jong paard zou doen, rustig opbouwen.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:35

ik hoor ook graag verschillende meningen als ik er zelf niet zoveel van ken. Ookal rijdt mijn lesgeefster met zoveel verschillende paarden, daarom ga ik niet direct naar een winkel lopen voor een ander bit omdat zij dat eens aangeraden heeft.. en als ik voel dat mijn paard al moe begint we worden rij ik hem ookal uit, dan ga ik zeker niet nog meer inspanningen vragen want dan doet hij alleen maar ambetanter..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:37

Lien01 schreef:
ik hoor ook graag verschillende meningen als ik er zelf niet zoveel van ken. Ookal rijdt mijn lesgeefster met zoveel verschillende paarden, daarom ga ik niet direct naar een winkel lopen voor een ander bit omdat zij dat eens aangeraden heeft.. en als ik voel dat mijn paard al moe begint we worden rij ik hem ookal uit, dan ga ik zeker niet nog meer inspanningen vragen want dan doet hij alleen maar ambetanter..

Heel goed dat je zelf nadenkt, maar nogmaals, laat je instructrice het eens uitleggen, misschien heeft zij een goede uitleg en een nog beter plan. In welk topic ik ook kom,de instructeur, veearts en hoefsmid moeten altijd vervangen worden en zijn prutsers. Je zou je geld maar moeten verdienen in deze sector...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:40

Je hebt het dier één maand.... dan zou ik lekker rustig verder trainen... als instructrice blijft hameren op scherper bit... zou ik het advies van Joolien opvolgen. Ik zou er minstens een half jaar voor uit trekken... echt je bent net begonnen.
Dubbel gebroken kan vriendelijker zijn... mijn paard vind ongebroken het prettigst.. dat verschilt per paard.
Als je nog vrienden met paarden of stalgenoten hebt kan je misschien eerst een ander bitje proberen als je dat toch eens wil doen.
Vergeet het zadel trouwens niet... mijn paard loopt een stuk beter en meer ontspannen sinds ik een zadel heb waarin ik zelf ook beter kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:42

Als je idd wilt veranderen van bitje zou ik eerder kijken naar een ander mondstuk en niet naar een scherper bit. Dus bijv dubbelgebroken, voorgevormd of ongebroken. Dubbel gebroken vinden paarden vaak het fijnst maar goed dat is ook verschillend.
Wellicht als je een paar maanden verder bent doet hij het helemaal niet meer.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:44

als bit heb ik zijn oud bit waar er altijd mee gereden werd voor die 3 jaar, dus dit is hij wel gewend en toen reden ze elke dag intensief met hetzelfde bit en is er nooit een probleem geweest. Dus zou het egt een half jaar duren eer hij weer een 'normale' conditie heeft ect ?

Lien01

Re: paard 'hard' in de mond, welke oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:48

hij staat nu nog maar op proef en zelfs met deze verzetingen van hem voel ik egt dat hij het wel wil doen, hij doet wel zijn best want in het begin van de les gaat het toch al behoorlijk tegenover de allereersdte keer dat ik erop zat. Hij heeft idd wel tijd nodig, dat wist ik ook voor ik eraan begon dat ik niet op korte tijd alles zou doen wat ik wil. En er is zeker werk aan, maar het motiveert me juist dat elk klein ding toch vooruitgang boekt, en dat het toch beetje bij beetje beter gaat :) Dus dit zal zeker geen invloed hebben op mijn keuze

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:50

Lien01 schreef:
als bit heb ik zijn oud bit waar er altijd mee gereden werd voor die 3 jaar, dus dit is hij wel gewend en toen reden ze elke dag intensief met hetzelfde bit en is er nooit een probleem geweest. Dus zou het egt een half jaar duren eer hij weer een 'normale' conditie heeft ect ?

Hahahaha dit had ik ook. Bit mee overgenomen waar vorige eigenaar M1 +12 in geworden. Ook eerst met dit bit gereden, overgestapt naar dubbelgebroken water trens (was eerst enkelgebroken bustrens). Bij mij loopt ie op het nieuwe bit zoveel fijner. Dus wat bij de voorige berijder het ene bit fijner was, kan bij jou een ander bit fijner zijn. Toch 2 verschillende rijstijlen. Iedereen rijdt anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:51

Ja dat kan zeker zo lang duren. Zie het als een jong paard, die moeten ook helemaal opgebouwd worden en dat kan ook een half jaar duren eer het een beetje constant is.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:53

wel ik had eerst het bit meegekregen voor de lengte, en in de winkel had ik een zilver gekocht aangezien ze geen koper meer hadden, maar ier liep hij nog minder gemakkelijk op, dus heb ik trg zijn eigen koper bit ingestoken.. maarja mss moet ik gwn eens wat verschillende bitten gaan halen ? of zou alleen een dubbelgebroken dan beter kunnen helpen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:55

Dubbelgebroken zou ik gewoon eens proberen ja. Kosten ook niet zoveel en dan een paar weekjes proberen.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 22:56

zijn er nog evt andere zachte bitjes die ik achteraf nog kan proberen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:57

Je kunt mylerbitten proberen, hoor ik goede verhalen over maar die zijn best prijzig. ;) Maar ik zou nu nog niet teveel gaan klooien met speciale bitten.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:00

Je paard zit niet "rechts vast op het bit", je paard zit waarschijnlijk gewoon erg vast in zijn lijf. Hij buigt makkelijker naar links dan naar rechts, wat dus betekent dat hij scheef is. Een scherper bit erin stoppen is hier echt geen oplossing voor, je kan beter naar het probleem gaan kijken en je paard weer recht richten. Ik weet zeker dat je dan dit probleem niet meer hebt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:50

Jouw oefeningen zijn op zich niet verkeerd, maar zoals al door anderen opgemerkt is , het aan de teugel rijden is geen oefening , het is een resultaat dat je enkel kan krijgen door goed te rijden en ook moet het paard er klaar voor zijn, (rechtgericht zijn , en voldoende soepel in de spieren,voldoende kunnen verzamelen, motor aan vanachter ...).
Dit is duidelijk nog niet het geval, paard is er niet klaar voor en gaat dus in verzet, je probeert dan toch, door op kracht het paard aan de teugel te krijgen, dit is volledig fout, onbegrijpelijk dat een instructeur jou dit aanpraat, of het je toelaat dit te doen, dit is echt fout.
Het is net door dit in dit stadium te proberen dat je het paard alsmaar stugger in de mond gaat maken, jij traint het paard nu dit zo te doen.
Het aan de teugel lopen daar moet het paard voor willen nageven, hier namelijk verticaal nageven, en voor je verticaal kan vragen moet het eerst lateraal (zijdelings) lukken.
Er is dus een verkeerde volgorde in het trainen nu, zelfde verhaal als vorige "onbegrijpelijk dat een instructeur jou dit laat doen"
En een maand is uiteraard nog te vlug natuurlijk, maar lateraal zou ik zeker er meer werk in gaan steken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:40

Lien01 schreef:
ja daar oefenen we wel altijd op in de les, maar als hij goed loopt, ontspannen en mooi aan de teugel kan hij soms zijn neus in de lucht zwieren en snok zegt hij, is niet egt om aan te zien hoe ik dan plots van mijn ontspannen houding naar voren word getrokken..

Probeer dit te voelen aankomen, slingert hij zijn hoofd omhoog, dan sluit je je hand (zo kort mogelijk, alleen even de beweging begrenzen en dan gelijk weer los, blijf je hangen dan moedig je dit gedrag juist weer aan) en dan gelijk die hand weer open en toerijden met je been.
Analyseer eens met je instructrice op welke momenten hij dit gedrag laat zien, misschien geeft hij verzet op het buigen, of het ondertreden van een bepaald achterbeen of misschien doe jij iets wat hij lastig vindt. Dan kun je aan dat punt ook gericht gaan werken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:51

Je kan ook bitloos proberen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:03

Daarmee los je het probleem niet op, maar ontwijk je het.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:07

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:10

veel instappen, goed losrijden en veel overgangen rijden en veel figuren rijden

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:10

en van achter nr. voor rijden

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:12

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:49

Inderdaad. Gewoon je paard tijd geven om weer in vorm te komen. En als het weer het toelaat eens een wandelingetje proberen?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 12:38

Ik herken mijn paard hier helemaal in ...

Eerst en vooral: een ander bit gaat je niet helpen, hier ontwijk je je probleem alleen maar mee en komt het vroeg of laat toch terug aan het licht.
Ik gebruikte een thiedeman-teugel en ja, in het begin hielp dit, maar achteraf vocht mijn paard hier gewoon doorheen.

- Wat meestal het probleem is, is dat de ruiter onbewust constand aan z'n bit zit te prutsen. Dus probeer er al goed op te letten dat je enkel inwerkt wanneer het nodig is, en nageeft wanneer je reactie krijgt.
- Lang instappen op de hoefslag met de hals helemaal naar beneden dat je paard z'n neus bijna aan de grond zit helpt ook al enorm. Hierbij is het wel van belang om je paard te laten doorstappen.
- Wanneer je voelt dat je paard zich vast gaat zetten of omhoog snokt, negeer dit compleet, geef teugel en rijdt vooruit. Deze reactie verwacht je paard niet, hij had gehoopt op een gevecht (die hij zowiso toch wint)
- Wanneer je paard zich vast zet in draf of galop, ga dan gewoon een tijdje stappen tot je terug een ontspannen paard en soepel paard hebt.
- Probeer eens bitloos te rijden! (gewoon met halster) Ik doe het 1 à 2x in de week naast het rijden met bit. Mijn paard is vele ontspannener en op deze manier krijg je de kans niet om de hele tijd aan je bit te zitten prutsen, maar leer je dat ontspanning, vooruitrijden en oefeningen rijden ervoor zorgen dat je paard vanzelf nageeflijk wordt, zonder dat je hebt geprutst aan je bit.
- Longeren met bijzetteugels wil ook wel eens helpen, maar dit verhelpt het probleem dat meestal bij de ruiter ligt uiteraard niet.
- Laat jezelf eens filmen tijdens het rijden, en kijk hoe jij op je paard zit. Kijk naar je handen, benen, lichaamshouding enzovoort. Zo merk je als snel fouten zoals gespannenheid of handen die constand mee zitten 'zagen' in de beweging van het paard op.
- Heb geduld. Dit probleem lost zich niet op in 2 weken, maar kan een lange weg afleggen.

Bovenstaande punten hebben mij in ieder geval super vooruit geholpen. Ikzelf was énorm perfectionistisch en wilde dat mijn paard perfect liep. Uiteraard kan je een paard niet dwingen om nageeflijk te lopen, dus dit ging al snel mis. Probeer eerst en vooral de oorzaak bij jezelf te zoeken en werk hier aan. (als dit het geval is)

Veel succes, komt wel goed :)

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 22:11

Dankje ! deze ga ik zeker als eens proberen en hopelijk kan het ook helpen. Ik probeer nu ook zoveel mogelijk grondwerk te doen, en gewoon met hem spelen om elkaar ook beter te leren kennen. Vandaag heb ik hem een kwartiertje losgereden en dan ben ik op wandeling geweest, wat ook een toffe afwisseling is ;)