Les op Wylie (Manegepaard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:28

Aww de lieve Wylie <3

Ziet er super leuk uit. Ik weet wat voor dondersteen Wylie kan zijn en ook best sterk. Het feit dat ze je ook zonder touwtje laten rijden betekend dat ze wat ik je zien.

Je zit is nog een werkpunt zoals sommige al zeggen maar dat blijft lastig *hierzo ook*

Verder vind ik je niet streng overkomen in je hand. Wel kan je het beste iets naar achter gaan zitten met wegdraven, zo geef je het paard verlichting op de voorhand en kan de achterhand beter *al doet ie het al super* ondertreden.

Lekker zo blijven rijden en die zwarte, is dat Jim of Yordi? Dacht Jim zo te zien..

En niks van die opmerkingen aantrekken van de touwtjes en de elastiekjes. Ze lopen er allemaal mee en zoals je zelf al meemaakt, mogen ze ook af als je bewijst het paard niet in de weg te zitten.

Ga zo door :P

Marjo

Re: Les op Wylie (Manegepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 21:29

Yordi ;)
Maar ik vind Wylie geen dondersteen hoor :P Hij is sterk, meer niet :P

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:23

Wat een leuk paard zeg!

Je rijd hem leuk, handen zijn mooi op zijn plek, teugels goed op maat.
Dat is waar je eerst moeite mee had he? :)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:34

crazy4horse schreef:
zonder hulpteugels is meestal ook beter, echter op maneges "leren" mensen paardrijden. Ik ben een paar jaar geleden op western overgestapt. Heerlijk! Geen hulpteugels, geen zweep en ook zo min mogelijk spoorgebruik :D

ik vind dat altijd zo raar beredeneerd.

ik sta op een halve westernstal. en ik zie daar niet vriendelijker gereden worden hoor.

met dressuur is het ook de bedoeling dat je met zo min mogelijk zoveel mogelijk gedaan krijgt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:39

Inderdaad dat is echt onzin.

In allebei de takken gebeurt het TEVEEL en bij allebei is het eigenlijk NIET de bedoeling. Punt uit.

(Dit is nu niet naar marjolijn bedoelt maar naar de opmerking van crazy4horse.

Lovelincoln

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 19:26

Ik snap het punt dat manege paarden zwz al moeilijker zijn met het rijden, vooral omdat er veel mensen op rijden, ik vind um zonder touwtjes op sommige foto's net in een houdinkje lopen, net dat neusje eruit, dat is erg jammer, probeer hem van achter naar voren te blijven rijden, de druk die van voren geeft van achter ook aanvullen ; )
als dit al eerder is gezegt, exuses

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 22:21

Over het touwtje ga ik niets zeggen, ik ben ook heeel lang manegeruiter geweest, en ik kreeg altijd commentaar over mn thiedeman....
Over je houding, ik vind dat je wat gaat staan in de beugels, achterover zitten en je kont in het zadel houden :)
Hakken mooi naar beneden houden tijdens de galop, want ik zie dat je dan begint te klemmen met je bovenbenen, en dan krijg je al snel dat je uit het zadel komt, maar dat is ff oefenen met ontspannen, desnoods oefen je een lesje zonder beugels, zo heb ik snel geleerd om niet te klemmen, want dan verlies je je balans, en dan ga je stuiteren :p
Dit zijn alleen de puntjes op de I, voor de rest heb je een nette houding!
Laatst bijgewerkt door kelly_Utah op 30-12-12 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:21

:o Ik ga toch even iets zeggen over het touwtje. Als ik het paard zo zie lopen met touwtje en zonder dan snap ik inderdaad waarom het touwtje gebruikt wordt. Zie je zelf ook het verschil op de foto's? En voel je het ook?
Het is voor jou namelijk een mooie kans om te voelen hoe het paard onder je beweegt als hij zijn achterhand gebruikt. De reden dat het touwtje er bij jou af mag is ook goed te zien op de foto's. Op de foto waar bij staat "Heerlijk achterbeen hier" daar heb je hem al behoorlijk goed aan het lopen. Probeer dat vast te houden en uit te bouwen.
Misschien ter verduidelijking nog. Als je de foto die ik hierboven noem vergelijk met de foto die daarvoor komt in jouw serie. Dat zijn allebei draffoto's, maar kijk eens naar de verschillen. Op de bovenste foto van die twee is het kruis van het paard helemaal vlak en zit de staart heel hoog. Op de foto daaronder waarop hij lekker loopt zie je dat zijn kruis afloopt naar achteren en dat de staart veel lager lijkt te zitten. Het paard brengt daar de achterhand veel verder onder zijn lichaam.
Als je hem zo de hele tijd aan het lopen kunt krijgen mag het touwtje er vast snel af :j

Wat betreft je holle rug ga ik met de anderen mee. Je handen gaan af en toe nog wat mee omhoog met lichtrijden lijkt het, maar dat was ook al gezegd. Het valt me wel op dat je bij de sta foto's in draf af en toe wel erg ver uit je zadel komt. Dat mag wat minder, dan ben je zelf ook stabieler en houd je meer contact met je paard.

Je vroeg nog om tips voor het naar binnen vallen op de rechterhand. Je hand mag in elk geval nooit over de schoft, maar dat had je zelf al gezien. Probeer je paard echt opzij te zetten voor je been. Als hij je gewoon negeert kun je een tik met je zweep proberen. Als hij het niet helemaal snapt kun je hem eens een pasje opzij zetten op een rechte lijn en daarna de volte opnieuw proberen en hem daarin opnieuw opzij zetten voor je been.
Ik zie wel op veel foto's linksom dat je een beetje inknikt in je heup naar binnen. Op foto's rechtsom kan ik daar niet echt iets over zeggen, maar probeer er in je les eens op te letten wat je nou precies doet daarmee. Het is uiteraard de bedoeling om recht boven je paard te blijven zitten. Ook in wendingen en op voltes.

Dat het paard af en toe wat sterk is kan ik me trouwens heel goed voorstellen. Als je foto nummer 3 bekijkt zie je dat het bit helemaal naar achteren getrokken wordt. Volgens mij niet eens door jou, maar door het touwtje omdat het paard zijn hoofd omhoog probeert te doen. Ik begrijp dat jij daar niets over te zeggen hebt hoor, dus zo moet je deze opmerking niet zien. Maar op het moment dat er al een hoop druk op het bit staat door dat touwtje kun je natuurlijk geen subtiele teugelhulp meer geven. Dat verschil in druk gaat het paard dan gewoon niet meer voelen, dus daar kan hij niet zoveel aan doen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:07

Aurora3 schreef:
:o Ik ga toch even iets zeggen over het touwtje. Als ik het paard zo zie lopen met touwtje en zonder dan snap ik inderdaad waarom het touwtje gebruikt wordt. Zie je zelf ook het verschil op de foto's? En voel je het ook?
Het is voor jou namelijk een mooie kans om te voelen hoe het paard onder je beweegt als hij zijn achterhand gebruikt. De reden dat het touwtje er bij jou af mag is ook goed te zien op de foto's. Op de foto waar bij staat "Heerlijk achterbeen hier" daar heb je hem al behoorlijk goed aan het lopen. Probeer dat vast te houden en uit te bouwen.
Misschien ter verduidelijking nog. Als je de foto die ik hierboven noem vergelijk met de foto die daarvoor komt in jouw serie. Dat zijn allebei draffoto's, maar kijk eens naar de verschillen. Op de bovenste foto van die twee is het kruis van het paard helemaal vlak en zit de staart heel hoog. Op de foto daaronder waarop hij lekker loopt zie je dat zijn kruis afloopt naar achteren en dat de staart veel lager lijkt te zitten. Het paard brengt daar de achterhand veel verder onder zijn lichaam.
Als je hem zo de hele tijd aan het lopen kunt krijgen mag het touwtje er vast snel af :j

Precies, deze insteek wilde ik ook onder de aandacht brengen :) De ruiter krijgt in dit geval wel het gevoel mee waar naar toe gewerkt kan/moet worden. TS merkt zelf ook het verschil als ik het goed begrijpt en krijgt hier begeleiding in omdat er anders niet zonder bijzet gereden zou worden.

Zoals dit hulpmiddel hier gebruikt wordt, zie ik echt geen ernst die sommige mensen oprakelen. Wat als het woord hulpteugel trekt voor (negatieve) aandacht. Echter, het wordt toch aardig correct toegepast.
Wat had je voor een racties gekregen wanneer paard slecht liep en ruiter alle zeilen bij moest zetten om samen 'een' richting in te slaan zonder duidelijk doel. Dan kun je beter een touwtje gebruiken en de ruiter laten ervaren welke kant het uit moet :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:14

Hulpteugels zijn geen oplossing voor slechte rijkunst.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:15

Arabesk schreef:

Nou bedankt voor deze toevoeging en vooral goed onderbouwde reactie! Hier kan ik nou écht wat mee +:)+

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:37

Arabesk schreef:

Normaal kan ik me aardig in je posts vinden Arabesk, maar dit is toch wel een hele ondoordachte en totaal niet onderbouwde 'kreet' van je.

Beetje jammer.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:50

Het forceren van een houding kan nooit goed zijn. Het nageven van een paard is een gevolg van verzameling. En niet omgekeerd!!

Het afdwingen van een nageeflijke houding (die NIET nageeflijk is!!) leidt niet tot verzameling.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:51

Arabesk schreef:
Het forceren van een houding kan nooit goed zijn. Het nageven van een paard is een gevolg van verzameling. En niet omgekeerd!!

Het afdwingen van een nageeflijke houding (die NIET nageeflijk is!!) leidt niet tot verzameling.

Tsja. Lezen is moeilijk :(:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:52

Lange uitleg om te zeggen; zoek GOEDE instructie die werkt aan verzameling en niet aan een fake-houding. Rijden met een touwtje levert totaal niets op, en brengt zelfs schade toe aan het paard, omdat het paard geforceerd wordt en belemmerd wordt in zijn houding.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:55

Arabesk schreef:
Lange uitleg om te zeggen; zoek GOEDE instructie die werkt aan verzameling en niet aan een fake-houding. Rijden met een touwtje levert totaal niets op, en brengt zelfs schade toe aan het paard, omdat het paard geforceerd wordt en belemmerd wordt in zijn houding.

Nogmaals: leer lezen. Dit is niet mijn paard. Ik kies niet voor de instructie (die overigens erg goed is). Ik kies niet voor dit touwtje.
Dus, als je nog meer te zeggen hebt: doe maar niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:59

Nou ik zal niet herhalen wat er hier al gezegd is, maar de opmerkingen over of je je wel moet willen rijden op een plek waar ze zó over paarden denken, zou ik nog eens overdenken met een goed glas wijn erbij.

Goede raad is duur én zeldzaam...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 01:00

Arabesk schreef:
Nou ik zal niet herhalen wat er hier al gezegd is, maar de opmerkingen over of je je wel moet willen rijden op een plek waar ze zó over paarden denken, zou ik nog eens overdenken met een goed glas wijn erbij.

Goede raad is duur én zeldzaam...

Sorry, ik drink geen alcohol ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 01:02

Nou of een lekkere zak chips en een colaatje :+

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:57

Wat een leuk manegepaard zeg, ik vind dat je leuk rijdt!

Enige wat mij opvalt, wat ik hier nog niet heb langs zien komen, probeer een knik in je ellebogen te houden. De teugel moet vanaf het bit in een rechte lijn naar je elleboog doorlopen. Als je dat lukt, zal je zien dat de rest van je houding ook verbetert.

Verder echt netjes hoor!

Talia123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 14:51

de zin van het touw schaad het paard niet klopt niet helemaal. Het paard word verplicht naar beneden getrokken en gaat verkeerde spieren gebruiken. Maar verder ziet het paardje er fijn uit (voor een manege paard!) er zijn niet veel maneges die zo'n paarden hebben *D

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 15:17

Wat een gezeik hier over dat ene elastiekje! -O-

Marjoow gaf zelf al aan dat zij er helemaal niks aan kan doen.
Wat snappen jullie hier niet aan?
Ze gaf ook aan dat zij het liever ook niet had, maar er helaas niks aan kan veranderen, dus dan lees ik hier en daar dat ze dan maar van manege moet wisselen. Helpt dat? Nee. Moet ze dan stoppen? Nee. Verre daarvan. Daar heeft Wylie helemaal niks aan. Ik prijs marjoow dat ze het goed doet, zowel met als zonder elastiek.
Sorry hoor, maar ik kan er heel slecht tegen dat Marjoow er op afgerekend word dat Wylie op elastiek moet lopen.
Er zit heus wel een rede achter dat het beestje op elastiek moet lopen en kap met dat gezeik.
Het moet gewoon klaar zijn, hou het aardig, en als je het over die elastiek wilt hebben, stop het ergens waar zij geen last van heeft.

Mar, ik vind dat je het goed doet! +:)+
Iets meer op je billen zitten en dan kom je er wel :j

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 12:32

Ziet er goed uit hoor! Probeer je bovenlichaam iets meer naar achteren te houden, je zit zo nu en dan voorover geleund. Probeer zo'n sterk paard wat lichter te maken aan de voorkant, zodat je niet zoveel in je hand hebt. Het is de bedoeling dat hij in 1 tempo blijft lopen zonder dat jij veel gewicht in je hand hebt. Dus vang hem op, neem hem wat terug en zodra hij reageert ontspan jij in je hand. Blijf je zelf lang maken, als jij voorover valt dan zal hij ook meer op de voorhand gaan lopen en daardoor weer zwaarder worden in je hand. Neemt hij weer meer druk, dan opnieuw weer opvangen, terugnemen, zodra hij de druk vermindert, ontspannen in je hand. Hij moet wat meer op het achterbeen komen, dan wordt hij ook minder zwaar.