Tips gezocht om paard aan teugel te krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 15:34

ja ok.maar toch

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 15:37

kimbalover schreef:
ja dat weet ik ook wel dat de zoekfunctie rechtsboven zit,duhh.als jullie zo dom reageren reageer dan helemaal nie

Das niet dom reageren.
Kawa geeft je juist goed advies!
Een paard dat goed aan je been is, zakt vanzelf meestal wel.

Ik vond het alleen grappig om te zien hoe kawa erbij ook altijd met haar gebruikelijke sarcasme reageert. dat valt in iedere post van haar op.

Maar daarbij geeft ze dus duidelijk wel nuttige gebruikvolle informatie

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 16:43

ik bedoelde die zoekfunctie...niet haar advies.dat is van harte welkom

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 17:37

Natasha schreef:
Ik probeer een tip te geven waar je wat aan hebt:

Probeer iets uit met de teugels, ga melken of wat je maar wilt.Zodra ze nageeft METEEN de druk los.En weer opnieuw proberen.Zodat ze snapt: als ik druk krijg en geef na, veert de ruiterhand mee.En zodat jij leert snappen wat nageeflijkheid betekend.

Goed, dit heeft dus helemaal niets te maken met nageeflijkheid, dit is een paard in de krul zetten door hem te leren je bit te ontwijken.

Les nemen, zorgen dat je paard heel gehoorzaam wordt voor je been en ontspannen gaat lopen. Dan komt die nageeflijkheid vanzelf. Dat hoef je een paard namelijk niet te leren, je moet alleen zo leren rijden dat een paard nageeflijk kan gaan lopen.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 20:26

Les!!!!!
Hier is zoveel keer al naar gevraagd.
Je moet geen hulpteugels gebruiken je kan wel een martingaal on thiedeman gebruiken.
Maar niet een slof of al die andere dingen.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:12

laurae"]
[quote="Natasha schreef:
Ik probeer een tip te geven waar je wat aan hebt:

Probeer iets uit met de teugels, ga melken of wat je maar wilt.Zodra ze nageeft METEEN de druk los.En weer opnieuw proberen.Zodat ze snapt: als ik druk krijg en geef na, veert de ruiterhand mee.En zodat jij leert snappen wat nageeflijkheid betekend.

Goed, dit heeft dus helemaal niets te maken met nageeflijkheid, dit is een paard in de krul zetten door hem te leren je bit te ontwijken.

Les nemen, zorgen dat je paard heel gehoorzaam wordt voor je been en ontspannen gaat lopen. Dan komt die nageeflijkheid vanzelf. Dat hoef je een paard namelijk niet te leren, je moet alleen zo leren rijden dat een paard nageeflijk kan gaan lopen.
[/quote]
Nageeflijkheid komt niet vanzelf, als een recreatie ruiter niet SNAPT wat nageeflijkheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:14

Dan ga je ook als recreatie ruiter het niet zo oplossen. Dat je nooit zo, wat voor ruiter je ook bent.Dan krijg je idd een paard wat in de krul loopt en niet aan de teugel.
En leer je nooit wat nageeflijk betekend, maar wat in de krul getrokken betekend.

aan de teugel lopen begint van achter, niet van voor.
Dacht dat jij dat wel hoorde te weten.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:26

Tja Kawa.
Maar ik verdien alleen mijn brood in de paarden.
Ik ben niet zon prof als jij.
Ik moet mijn ruiters leren een paard netjes te rijden, en dat is best moeilijk uitleggen aan een kind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 21:31

Ik heb er bewust voor gekozen om geen brood te hebben in de paarden en laat ik daar gewoon blij om zijn Lachen

Dat heeft niks te maken met prof of niet, doe niet belachelijk om mij de grond in proberen te praten. Doe je op die manier alleen jezelf.

Maar ik kan je wel zeggen dat je zo nooit beter gaat rijden.
En wil je de kinderen netjes leren rijden, geef dan ook netjes les en geen trek les.
dat is er helaas al teveel.

En helaas kunnen sommige mensen daar niet doorheen kijken wegens gebrek aan ervaring en denken een paard te kopen wat aan de teugel loopt Verdrietig
Jammer dat dat niet onder verborgen gebreken of oplichting hoort!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:13

Ik moet nog even goed gaan nadenken, hoe ik op dit bericht van jou ga antwoorden Kawa.
Het lijkt me beter eens bij je langs te komen, om eea uit te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:15

Laat ik daar op meteen een antwoord hebben
Geen intresse.
per pb alles ok.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:09

Jammer dat je alleen een grote mond hebt vanachter je kastje!!!,Kawa,
Als je staat waar je voor staat, durf je mij ook persoonlijk te woord te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:11

Wie zegt dat ik dat niet durf Verward Wat een lef moet je daar voor hebben zeg, bibber.
Maar ik heb gewoon geen behoefte in iemand zoals jij, die een grotere mond heeft als mij, maar zich vaak tegen spreekt.
En dat valt niet alleen mij op Haha!

En ik zou werkelijk niet weten wat ik dan anders moet zeggen dan nu.
Een paard rij je aan de teugel van achteruit, dus niet met de hand.
En dat zeg ik niet alleen tegen jou, maar ook tegen anderen.
Op bokt alswel irl

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:17

Ik heb geen GROTE mond, wel een eerlijke.
Kom op, bel me eens op, en zeg wat je wilt zeggen.
Je kunt me vast een hele hoop leren over paarden en de verkoop/ het rijden ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:20

van verkoop kan ik je zeker niks leren, want daar doe ik niet aan.

En eerlijk ben ik altijd, vandaar dat soms mensen me wel een hard vinden, te recht door zee.
Maar erom heen draaien doe ik nooit.
ook nu niet. (daarom misschien beledigd? )

En nee denk niet dat ik je wat kan leren, dat gaat namelijk niet aan eigenwijze mensen, dei echt denken dat je met de hand een paard aan de teugel trekt en dat nog doorleert ook.

maar we gaan erg oftopic, per pb ben ik te bereiken als je wilt, op dit topic niet meer.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 23:30

Ik heb het nergens over trekken gehad.
De topicstartster vraagt "hoe krijg ik een paard aan de teugel"
Dan kun jij antwoorden: door hem van achter naar voren te rijden.
Maar daarmee heeft ze nog geen antwoord op haar vraag.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 00:22

Natasha schreef:
Ik heb het nergens over trekken gehad.
De topicstartster vraagt "hoe krijg ik een paard aan de teugel"
Dan kun jij antwoorden: door hem van achter naar voren te rijden.
Maar daarmee heeft ze nog geen antwoord op haar vraag.

Ik heb kinderen les gegeven, jawel en ook nog op een manege Haha!.
Been geven, elke keer als je de dikke buik tegen je been voelt, zachtjes terug duwen naar de andere kant, en weer terug drukken. Dan ga je kleine kneepjes geven in je teugel. Dus knijpen en niet trekken aan je teugel. De Buitenteugel hou je vast en met je hand aan je binnen teugel ga je een beetje knijpen. Ponyhoofd kwam naar beneden en dan moesten ze ophouden met knijpen en de teugels gewoon weer vast houden. Kwam het hoofd weer omhoog dan weer zachtjes knijpen.
Zo heb ik het eenvoudig uitgelegd aan een kinderen van een jaar of 10.

Van achter naar voren rijden is te moeilijk om uit te leggen. Hou het simpel voor een kind

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 01:42

Wat ik geleerd heb, is inderdaad eerst naar voren te rijden, het paard moet gelijk reageren en fijn voorwaarts zijn. Mijn merrie kan het wel, maar heeft niet altijd zo'n zin, rondkijken is namelijk veel interessanter. Ze is dan ook pas 3 (bijna 4).
Ik moest dus zorgen dat ze lekker voorwaarts was en ook lichte druk op teugels beoefenen (hoe zeg je dat ook al weer?), zodra ze naar beneden gaat, moet ik gelijk makkelijk worden.
Ik denk dat kneden in de teugels ook een beetje link kan zijn, veel ruiters zetten hun armen nl. vast.

Niet in je eentje uitvogelen hoe het allemaal moet, neem les!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:08

Youko schreef:
Wat ik geleerd heb, is inderdaad eerst naar voren te rijden, het paard moet gelijk reageren en fijn voorwaarts zijn. Mijn merrie kan het wel, maar heeft niet altijd zo'n zin, rondkijken is namelijk veel interessanter. Ze is dan ook pas 3 (bijna 4).
Ik moest dus zorgen dat ze lekker voorwaarts was en ook lichte druk op teugels beoefenen (hoe zeg je dat ook al weer?), zodra ze naar beneden gaat, moet ik gelijk makkelijk worden.
Ik denk dat kneden in de teugels ook een beetje link kan zijn, veel ruiters zetten hun armen nl. vast.

Het gaat erom dat een kind het begrijpt in een normale simpele taal. Van achter naar voren rijden is moeilijk te begrijpen. Met knijpen in je teugels kan je moeilijk je arm vast zetten. Ook dan weer simpel uitleggen, alleen je handje mag het doen. Lichte druk op je teugels. Wat is een lichte druk?? Weer iets moeilijk te begrijpen voor een kind.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 10:27

Ik zou totdat je les hebt niet focussen op het aan de teugel, want zoals je ziet zijn er veel verschillende meningen over, en in praktijk is het toch anders dan in de theorie.
Wat je imo zelf wel kan doen is hem goed aan het been zetten; hem leren luisteren naar je beenhulpen, en dan direct, zodat je pony met een kleine hulp weet wat je moet doen. Door heel veel overgangen te rijden kun je dit aardig voor elkaar krijgen. Zorg dat je pony lekker doorloopt en zijn passen groot maakt en niet te klein.
Je teugels moet je altijd een lichte druk op hebben, dus je paard mag er niet aan trekken (dan moet meer been geven), ook moet de druk op beide teugels gelijk zijn. Als je dit netjes voor elkaar hebt is het niet zo moelijk meer om met behulp van je toekomstige instructrice hem netjes aan de teugel te rijden. Maar ik moet wel zeggen dat mijn pony netjes nageeflijk loopt als ik hem rij zoals ik hierboven heb uitgelegd.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar ik zelf ben ook absoluut niet de meest ervaren persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 11:54

PhiaBink"]
[quote="Youko schreef:

Het gaat erom dat een kind het begrijpt in een normale simpele taal. Van achter naar voren rijden is moeilijk te begrijpen. Met knijpen in je teugels kan je moeilijk je arm vast zetten. Ook dan weer simpel uitleggen, alleen je handje mag het doen. Lichte druk op je teugels. Wat is een lichte druk?? Weer iets moeilijk te begrijpen voor een kind.
[/quote]
Kinderen op dat nivo hoeven nog helemaal geen paard naar beneden te rijden.
want je ziet dat geeeen van die paarden echt op het been reageert en zolang dat niet is, ga je ze niet uitleggen hoe dat moet.
Ik heb ook genoeg les aan kinderen gegevn, die kun je wel degelijk uitleggen dat aan de teugel rijden vanzelf komt.
En weet je wat het grappige is, als ze dan zover zijn dat ze eens op een snellere pony mogen, die wel meer aan het been is, komt dat koppie vanzelf naar beneden, en zie ze dan maar eens glunderen.
En dat is de manier, niet andersom.
Niet bij kinderen, niet bij volwassenen.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:26

runningkawa"]
[quote="PhiaBink"][quote="Youko schreef:

[/quote]
want je ziet dat geeeen van die paarden echt op het been reageert en zolang dat niet is, ga je ze niet uitleggen hoe dat moet.
Ik heb ook genoeg les aan kinderen gegevn, die kun je wel degelijk uitleggen dat aan de teugel rijden vanzelf komt.
En weet je wat het grappige is, als ze dan zover zijn dat ze eens op een snellere pony mogen, die wel meer aan het been is, komt dat koppie vanzelf naar beneden, en zie ze dan maar eens glunderen.
En dat is de manier, niet andersom.
Niet bij kinderen, niet bij volwassenen.
[/quote]

Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:32

Daarom loopt je paard ook zo goed bij een ander omdat je het hem zo fijn hebt geleerd he.

Maar goed, een kind is heel flexibel in wat je ze leert en kunnen veel meer begrijpen dan jullie nu zeggen.
wat dat betreft misschien wel meer dan een volwassen persoon.
Als je ze eerlijk uitlegd hoe het werkt met aan de teugel rijden en dat dat komt als ze wel verder zijn accepteren ze dat allemaal.
I.t.t ouderen, die denken alles te moeten kunnen en zijn te eigenwijs om fatsoenlijk te leren rijden.
En wat zie je nu net bij die eigenwijze ouderen, stugge trekbokken, raar raar hoe kan het toch Verward

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 13:33

Citaat:

Leer die kinderen eerst maar eens hoe ze netjes op het paard horen te zitten.

Dus geen handen die zich vastzetten op het zadel en geen kapstoktenen.
Niet schoppen om het paard vooruit te krijgen maar netjes aandrijven door druk van de kuiten.

Als dit okay is komen we bij Kawa uit en daarna gaan we wel nageeflijk leren rijden.