Paard gaat rennen met iemand anders erop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard gaat rennen met iemand anders erop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:32

hahahah grappig :) Hij gaat zich al uitsloven als er een ander paard de bak in komt, dan issie ineens errug voorwaarts. En als hij los is kan hij ineens de passage hehe...Op zich verwacht ik wel dat hij het straks goed gaat doen, maar ik ben geen topruiter. Wel fanatiek dus ik wil wel graag een boel leren...En hij kan echt geweldig lopen, al zit hij niet echt geweldig als hij zich met zijn staart in de lucht loopt uit te sloven haha...heb je een foto van de jouwe, koper? Die van mij is nog hartstikke slap dus voorlopig heeft die ook nog niet echt body :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:35

Mijne is ook slap, en scheef. Maar in z'n hoofd is het een supergetalenteerde spierbonk <3

Zal vanavond thuis wel even uitslooffotootje van 'm opzoeken.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:37

Whaha niks mis met zijn ego in ieder geval :P Staan wel een paar fotootjes in mijn profiel maar helaas niks fatsoenlijks onder het zadel. Werk fulltime dus rijd altijd 's avonds in een buitenbak..lastig fotootjes maken. Zonde, want hij doet het zo goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:42

O qua rijden stelt 't niks voor hoor. Hij was 9 toen ik 'm kocht, nu is hij 13 en heb pas dit jaar instructice gevonden die me helpt om 'm rechter te maken. Maar trots dat 'ie is (en lesjuf en ik ook) als hij linksom met de wending mee buigt! Hij vindt 't nog wel moeilijk maar hij doet tegenwoordig érg z'n best. Heeft zeg maar even geduurd voordat ik 'm niet meer al te veel tegenwerkte :o

Ben nu sinds april zo met 'm bezig en we gaan vooruit maar hij was zó vreselijk krom en in NEEE-modus dat 't voor een niet zo handige ruiter als ik best een klus is.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 11:45

maar wel eer van je werk!! Knap hoor! Dat is het voordeel van een jonkie, hij was net zadelmak dus weinig aan verprutst :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:22

leuk he, opbouwen van vriendschap met je paard.
Na het lezen van alle reacties, het is echt niet gek dat manegepaarden zoveel streken hebben, ze worden steeds door iemand anders gebruikt en daar zou ik zelf ook lastig en creatief van worden :)
leve de paardenvriendschap!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:24

Freya, wat dat betreft moeten we blij zijn dat wij onze paarden een wat prettiger leventje kunnen geven!! Eigen 'mens' en een opbouw in je training. 't enige nadeel is dat er weinig buitenruimte is in de winter waardoor hij niet vaak even 'los' kan, alleen onder het zadel in de bak :S

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:35

danoesje schreef:
Freya, wat dat betreft moeten we blij zijn dat wij onze paarden een wat prettiger leventje kunnen geven!! Eigen 'mens' en een opbouw in je training. 't enige nadeel is dat er weinig buitenruimte is in de winter waardoor hij niet vaak even 'los' kan, alleen onder het zadel in de bak :S

Ik kan meepraten :D
das wel jammer dat die niet zo vaak naar buiten kan...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:01

Zeker jammer. Maar staat wel tegenover dat hij in de zomer onbeperkt op een heel groot land kan. Als hij zich wat beter gaat gedragen dan:P

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:52

haha ;)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 11:20

Whoehoee voor t eerst een flink stuk buiten gereden :D Zelfs over een (smal!) bruggetje heen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:47

Gaaf :D Goed zeg!

douwetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:52

Zal wss door de stress van je vriendinnetje geweest zijn.. Alles komt goed;! :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 11:55

Douwetia, dacht ik eerst ook, maar mijn stalgenootje is voor de duvel niet bang..die gaat er desnoods achterstevoren op zitten, springt zonder zadel etc..Dus t zal toch eerder zijn dat zij andere hulpen gaf of meer beendruk. Ik heb bij hem mijn benen er alleen aan liggen en geef pas been als ik een tempowisseling wil omdat hij vrij gevoelig is. En ben heel luchtig in mijn hand omdat ik wil dat hij op zijn eigen pootjes loopt ipv op mijn hand. Denk dat zij toch iets anders hebben gedaan dan ik altijd doe. Overigens probeerde hij van de week met mij ook om te gaan rennen, alleen had ik m binnen 5 passen tegen de bakrand aan geparkeerd dus dat duurde niet zo lang :P

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:12

Longeer je hem ook? En hoe is de controle op dat moment? Anders zou ik eens longeren met iemand erop. Die persoon mag dan niets doen, teugels niet gebruiken en gewoon ontspannen zitten zonder hulpen te geven. Jij last je paard overgangen maken en houdt zijn tempo onder controle.

Ik denk dat het paard nog wat onzeker wordt door de andere hulpen van mensen die hij niet kent en misschien raakt hij ook wel uit evenwicht door de bewegingen van een andere ruiter op zijn rug. Hij gaat dan rennen om zijn evenwicht te houden, daardoor wordt de ruiter bang en escaleert het.

Als dit aan de longeerlijn gebeurt kan de ruiter zich volledig concentreren op ontspannen en in evenwicht blijven. Bij galopperen liefst even in verlichtte zit. Jij kunt dan je paard leiding geven en hem weer rustig maken. Dat moet je met een paar verschillende ruiters proberen te oefenen.

Een andere optie is zelf eerst flink door trainen zodat je paard sterker wordt en zijn evenwicht verbetert. Dan kun je later opnieuw andere ruiters erop zetten.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:15

Aurora3, bedankt voor je tip :) Heb nog niet geprobeerd om er iemand op te zetten aan de lijn.
Denk inderdaad dat ik hem voorlopig lekker voor mezelf hou en mocht ik zelf een paar dagen niet kunnen, dan heeft hij ook lekker vakantie. Eerst maar even wat meer balans. Hij staat sowieso dagelijks buiten dus zeker voor zo'n jong ding eigenlijk helemaal geen probleem. Uitstappen met iemand erop gaat overigens prima.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:22

rennen zonder iemand erop kan hij trouwens ook :D
Afbeelding

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:30

Leuk dier hoor :D

Blijven oefenen, peerdje hoop dingen leren, komt het helemaal goed

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 15:04

Annienke, ga ik zeker doen. Lekker gekke dingen met m doen en zo bomproof mogelijk maken:P
Enne..thanks :P

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 19:38

Hmpf, inmiddels heeft hij besloten om bij mij ook te gaan rennen...3 keer in 1 ritje was toch wat veel vond ik zelf. Ook steeds op hetzelfde punt. Volgens mijn instructrice verveelt hij zich en moet ik m meer aan het werk zetten. Iemand nog andere tips? Begrijp overigens ook best dat dit gewoon hoort bij een jonkie maar lastig is het wel :)