Paard word stout met rijden, kan het komen door het voer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 11:36

Dat ben ik wel al wat mee bezig aangezien het woord ho niet in haar woordenboek voor kwam. En al helemaal niet achteruit wanneer ik dat wou.
Ze liep letterlijk met me weg!
Dat gaat nu al veel en veel beter!

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:38

Waarom kan het niet gewoon zijn dat het paard zich fit voelt? Je geeft aan dat ze een hele tijd niets heeft gedaan en al aardig wat kilo's kwijt is! Nu vol aan het werk, tja dan gaat een paard veranderen!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:39

Er haar gewoon even lekker laten dollen buiten? Hoeft niet perse uren te zijn. Ik laat die van mij vaak los in de buitenbak en dan gaan we even spelen, liefst met een ander paard maar in haar eentje speelt te ook. Gaat ze echt helemaal uit haar stekker en ik heb het idee dat het heel erg goed voor haar is. Ze bokt dan echt enorm, scheurt door de bak, komt naar het hek heel speels...scheurt dan weer weg. Dan is ze haar meeste gekkigheid wel kwijt en een leuk alternatief voor werk. Ik vind trouwens het wel erg klinken als uitproberen van haar kant...zoals je het beschrijft. Dat reageren op andere paarden op het harde (herkenbaar) klinkt haast speels en meer een aanleiding voor haar om te etteren dan pijn of echt schrikken. Combinatie van teveel energie door die sportbrok en een brutale dame die wel eens kijkt wat ze aan je heeft.. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:39

Als ik in jouw schoenen stond zou ik voorlopig alleen rijden tijdens een les. Een instructeur kan jou bierin waarschijnlijk goed begeleiden, die ziet wanneer je juist wel en niet moet doorpakken. De andere dagen dan grondwerken en longeren. Als jij je weer wat zekerder voelt zal het alleen rijden weer een stuk fijner zijn voor jullie beiden.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:42

Ja hoor kan heel goed een voer probleem zijn en zo te horen krijgt ze ook behoorlijk veel voer bij jou.
Mijn merrie krijgt een halve kilo in totaal per dag en dat is dan basisbrok + muesli zonder haver beide van Subli, als ik getraind heb krijgt ze een halve kilo gemengd extra.

Ik weet niet wel merk je voert maar ik vind persoonlijk dat een paard erg heet/kijkerig/vervelend kan worden van Pavo, ook van de meest simpele brok van dit merk.
Heb 3 verschillende paarden gehad in mijn leven en merkte bij alle 3 dat ze erg kijkerig, springerig en vervelend gedrag gingen vertonen als ik ze Pavo gaf.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:52

Ik vind 2 kg sportbrok ook erg veel het paard wat ik rijd reageert ook best sterk op sportbrok. Dus zou inderdaad even kijken of het anders voeren al scheelt. Zo niet zou ik naar andere dingen kijken....

Nicje87

Re: Paard word stout met rijden, kan het komen door het voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:57

Ik zou het brok ook verlagen.

Misschien ook door het weer? Geschoren?
Misschien helpt het als je haar voor het rijden eerst longeerd, zodat ze haar energie kwijt kan?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:04

Waarom ben je eigenlijk sws begonnen er gelijk zoveel brok in te gooien?

Oprechte vraag, want zou het eerder andersom doen bij een paard met overgewicht.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:09

Ze kreeg bij haar vorige baasje erg veel brok. Toen hebben we na overleg besloten haar wel minder te voeren maar niet te weinig omdat ze nu weer aan het werk ging en daar niks deed.
Als ik haar los zet doet ze uit haar zelf niks aleen als ik er bij kom om te spelen. Maar dan doet ze niet zo gek en te weinig om daarmee energie mee kwijt te raken.

En alleen tijdens les gaat hem niet worden. Ten eerste doet ze het niet altijd en ten tweede kan ik niet vaak genoeg lessen daarvoor. Dan zou ze te weinig doen. Ik sta op pension stal zijn dus alleen prive lessen.
En om nou 4x per week prive les te nemen word beetje prijzig...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:10

Je hebt het over in de molen gaan, maar hoe lang staat ze op de wei?

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:10

En ja volgens mij is het voer van pavo

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:11

Niet, in de winter kunnen ze niet op het land.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:12

Nou tadaaa. Je paard reageert zo heftig op andere paarden omdat het de gelegenheid niet krijgt om dat te doen met andere paarden op een ander moment dan wanneer jij rijdt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:17

marygoround schreef:
Je zegt dat het dier 6x per week gereden word en 's ochtends los of in de molen komt, is dat alles wat ze aan beweging krijgt? Wellicht dat ze daarmee haar ei niet kwijt kan en dit zich uit in dit geklooi?

Wou ik ook zeggen: hup naar buiten d'r mee. Paar uurtjes op de paddock elke dag. Met minstens 1 ander paard.

Daarnaast is het paard nu weer aan het werk en krijgt dus meer conditie. Het is niet meer het paard zoals ze bij de vorige eigenaar was TS. Paard heeft nu meer energie. Als ze ook is afgevallen en meer spieren heeft gekregen zou ik toch nog maar eens even een zadelmaker bellen, zo'n rug kan erg gaan veranderen.

Plus dat 't inderdaad klinkt alsof ze de overhand aan het krijgen is. Je bent denk ik niet duidelijker genoeg.

Deze vier dingen (te weinig buiten, meer energie, veranderingen in haar lichaam/rug en jouw onzekerheid) of een combinatie van een aantal daarvan. Daar zou ik even naar kijken als ik jou was.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:25

In haar box heeft ze aan 2 kanten contact met andere paarden. Zit een deel tralies in.
Ook is ze niet zo lief met andere paarden dus is niet een kwestie van heb los met ander paard.
Ook gaat ze zich heel snel vervelen als ze los staat en gaat ze lopen drammen voor het hek. Dat deed ze bij haar vorige baasje ook terwijl ze met ander paard stond.
En er is ook geen gelegenheid om haar paar uur in de padouck te zetten aangezien er 100 paarden op stal staan...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:35

Naast het voer heeft wennen er ook wel mee te maken denk ik, het paard wordt nu weer gereden en krijgt mee conditie, daarnaast moet het wennen aan alle nieuwe/andere dingen.

Ik heb in april een nieuw paard gekocht, toen ik een paar keer ben wezen proefrijden was ze zo rustig als wat, schrok nergens van en keek nergens naar, maar de eerste maanden thuis was dat toch wel anders, veel onrust met haar hoofd, erg kijkerig, staken als er andere paarden uit de bak gingen etc.
Zij was altijd op thuis terrein gereden en werd nu ineens verhuisd en werd alles anders, dit leverde behoorlijk wat stress op, nu heb ik haar 8 maanden en is ze eigenlijk helemaal gewend en ook gewend aan het meegaan naar les etc., maar het heeft wel wat tijd gekost voor de knop echt om ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:35

schijnbaar is er voor jullie geen oplossing want op alles wat wordt aangeraden, heb je al een ander antwoord klaar..

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:37

Ik zou haar van de sportbrok afhalen en gewone brok of muslie gaan voeren. Kijken of ze dan weer rustiger wordt.

Mijn paardje kan ook totaal niet tegen sportbrok, die wordt dan echt een bommetje. Zij wordt dan echt super druk en vervelend. Dit gebeurd trouwens al bij een kwart tot halve schep per dag. Zij reageerd hier dus echt heftig op.
Met normale brok of muslie zonder haver heeft ze totaal geen probleem.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:44

Het lijkt mij gewoon een paard dat met je voeten aan het spelen is. Als mevrouw nog eens omhoog gaat, een flinke tik op het juiste moment geven, dat ze zo hard verschiet dat ze wel vooruit moet gaan. Desnoods even iemand mee laten lopen met longeerzweep. Paard probeert gewoon lekker zijn nieuwe baasje uit, ja, en dan moet je op gaan passen :D.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:47

TamaraFloor schreef:
In haar box heeft ze aan 2 kanten contact met andere paarden. Zit een deel tralies in.
Ook is ze niet zo lief met andere paarden dus is niet een kwestie van heb los met ander paard.
Ook gaat ze zich heel snel vervelen als ze los staat en gaat ze lopen drammen voor het hek. Dat deed ze bij haar vorige baasje ook terwijl ze met ander paard stond.
En er is ook geen gelegenheid om haar paar uur in de padouck te zetten aangezien er 100 paarden op stal staan...

Dan zou je natuurlijk ook op zoek kunnen gaan naar geschiktere stalling. En haar tot die tijd wat te doen geven op de paddock, zet een bak hooi neer ofzo. Want alleen een postzegel met wat zand is inderdaad saai ja.
Met wat te vreten erbij zijn paarden ook meestal verdraagzamer, zul je nog van staan te kijken.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:50

Ik denk tot ze zich nu gewoon helemaal thuis voelt op de stal en je daarom gaat uitproberen..
Dit is heel vervelend, ook ik heb hier nu mee te maken..
Maar dat is gewoon een kwestie van heel consequent zijn.
Iemand die ik ken had daar ook mee te maken ook met stijgeren..
die heeft 1 x de zweep tusse de oren geslage en doet het nu nooit meer..
Maarja Er is vast ook nog een andere manier

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:03

Het voer aanpassen kan helpen, sommige paarden kunnen heftig reageren op sportbrokken. Het mooiste zou zijn als ze ook wat vaker los zou kunnen.

Ik heb zelf een merrie die extreem heet en sensibel is, dat is gewoon ook de aard van dit paard. Zij staat nu sinds anderhalve week op Cavalor Pianissimo en ik moet zeggen dat ik nu al een heel ander paard heb. Veel relaxter op stal en in de omgang. Onder het zadel is ze nog wel heet, maar beheersbaar en goed bewerkbaar.

Succes ermee!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:05

TamaraFloor schreef:

Imo geen paardwaardig bestaan. Een paard dat met een kudde op een fatsoenlijke weide staat verveelt zich niet snel en zal in de meeste gevallen (wij hebben er 60 op stal in kuddes van 6 tot 8 paarden en daar staat er geen één aan de draad te zeuren!) gewoon los kunnen. Wanneer paarden de ruimte niet krijgen om de rangorde te verdelen zullen ze 'niet zo lief' blijven.
Ik vind jouw reacties naïef overkomen en nogal tunnelvisie. Een paard hoort in een kudde, niet in de molen en op stal :n jij en die andere 99 eigenaren zouden zich moeten schamen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:06

albert1975 schreef:
Waarom kan het niet gewoon zijn dat het paard zich fit voelt? Je geeft aan dat ze een hele tijd niets heeft gedaan en al aardig wat kilo's kwijt is! Nu vol aan het werk, tja dan gaat een paard veranderen!

Dit is precies wat ik ook al dacht, ze krijgt gewoon meer energie en voelt zich fit en daardoor
dus anders met rijden nu.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:19

Ja ok, maar is ook handig om te weten hoe je het weer oplost :)

Edit: verder eens met Doubtless!