-

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:01

Hij is absoluut niet recht. Kijk maar eens naar de foto in je profiel waarop je 'm van de voorkant ziet in galop. Daar galoppeert hij op z'n makkelijke kant dus hij komt daar de bocht wel door maar kijk es naar hoe hij z'n benen daar neerzet? Het lijkt wel of je daar een zijgang aan het rijden bent. Hij spoort totaal niet. En dat is niet alleen op die foto zo.

Dat is niet jouw schuld TS. Maar hij is echt wel heel erg scheef...

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 20:47

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:13

Koper schreef:
Dit paard kan niet door de hoeken anders dan als een plankje, issie veel te scheef voor. En daar zou best wel wat aan te doen zijn als iemand daar de tijd en geduld voor heeft. Alleen staat hij dus helaas bij een manege en is hij in de 20 dus de kans dat hij ooit nog recht wordt is ehh.... niet heel groot.

Ik bedoel gewoon de figuren zo netjes mogelijk rijden

thembi

Re: F6 met manegepaard Iwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:44

Koper bedoelt dat het paard niet "recht" gericht is. Elke jong paard heeft van nature een bolle en holle kant. Als een paard rechts zijn holle kant heeft is links zijn bolle kant. Dit paard is dan rechtsgebogen hij zal dus veel makkelijker rechtsom gaan dan linksom. De bedoeling is dat je paard aan beide kanten even makkelijk kan gaan en daarom moet je je paard gaan rechtrichten. En dit doe je dus door lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts rijden en ondertreden van het achterbeen. Deze drie dingen zijn de basis voor het rechtrichten. Als je hoger opkomt in het werk ga je schouderbinnenwaarts rijden zodat het binnenachterbeen dragend wordt en traverse zodat het buitenachterbeen dragend wordt maar dit is voor veel en veel later. Lastig om zo even uit te leggen maar je kunt er veel over vinden op het internet of vraag een goed instructeur. Dat jou paard niet spoort wil niet zeggen dat hij gek is maar een paard moet op een rechte lijn op 2 sporen lopen dat wil zeggen dat het linker achterbeen van het paard precies in het spoor loopt van zijn linkerbeen en rechts precies zo. Jou paard kan dat dus niet omdat hij "scheef" is. Rechtrichten is niet iets wat je zo even fixed maar daar blijf je altijd aan werken op welk nivo dan ook en daarom wordt het moeilijk om een manegepaard van in de 20 nog recht te krijgen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 23:06

StefanieT schreef:
Ik baseerde mijn mening op dat als ik hem afwendt, hij goed recht liep... Ik probeer de volgende les, als ik op hem rijdt, het vast te laten leggen op film. :)

Op de wending hoort hij juist de "bocht" van de wending te volgen met zijn lichaam. Lengtebuiging heet dat. En de ene kant op kan hij dat veel beter dan naar de andere kant. Hoe beter een paard beide kanten op even soepel, sterk en lenig is, hoe rechter hij is.

Het geeft niet dat hij scheef is. Voor hemzelf is het vervelend maar voor z'n werk als manegepaard maakt 't niet heel veel uit. Het is alleen jammer dat je met zo'n paard niet heel veel verder komt totdat hij z'n lichaam beter kan gebruiken.

yfkelover: dat kan dus niet met dit paard.

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 00:24

de reden dat hij fout aanspring ligt zoals ik hier zie niet bij het paard.
Je bent punt 1 al aan het licht rijden op het foute been dus tip 1 maak er een gewoonte van dat als je diagonaal rijd altijd in de helft van u diagonaal even van been te wisselen.
punt 2 ietsjes meer stelling vragen.
punt 3 als je lichtrijd en je moet aanspringen in gallop het is een fabeltje dat je eerst moet doorzitten je lecht je been achteruit en terwijl je in je zadel komt druk je je binnenbeen aan.
(ik had een half jaar geleden dezelfde problemen als jouw en sinds ik dit zo doe heb ik nooit meer problemen gehad met paarden die verkeerd aanspringen, geen 1 van alle 7 dat ik rij).

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 01:06

Scoper: lichtrijden mag niet voor het aan galopperen. De proef zegt: halve grote volte doorzitten en daarbij arbeidsgalop links/rechts aanspringen.
Doorzitten is dus verplicht. Daarbij is een manegepaard niet met 1x kuitdruk aan te galopperen. En je komt in de hogere proeven in de knoei als je gaat lichtrijden voor het aangalopperen terwijl je de hele proef doorzit. Dus niet verkeerd aanleren lijkt mij.

Ik zag nog een opmerking over het 1x corrigeren van de galop.
Zoals Bellatrix jureerd is het ons als ruiter ook uitgelegd. Je moet 1x duidelijk laten zien dat je door hebt dat je in de verkeerde galop zit en dit probeerd te herstellen, lukt het herstellen niet dan mag je in de verkeerde galop doorrijden. Dit is zo in de FNRS vastgelegd, anders als de KNHS regeling maar wel dus goed zoals de TS het doet (ze was alleen te laat met corrigeren).

TS: je zit is erg netjes!
Aan je teugelvoering valt nog wel wat te verbeteren. Je paard is scheef maar jij corrigeerd die scheefheid met de verkeerde hulpen. Vooral de hoeken houdt je erg veel druk op de buitenteugel waardoor het paard alleen maar extremer in de verkeerde stelling de bocht door komt. Dit brengt je ook in de problemen bij bv het van hand veranderen.
Probeer een paard tussen je beide teugel te rijden, gelijke druk. Binnenstelling vragen is denk ik nog niet iets waar jullie aan toe zijn, zou wel een mooi doel zijn maar ik besef goed dat dit paard behoorlijk scheef is, door verschillende ruiters wordt gereden enz.
Wel zou het een mooi doel zijn om het rechtuit rijden op gelijke druk te oefenen. Daarbij zul je zien dat het in de hoeken naar binnen vallen ook een stuk minder is omdat je de buitenkant begrenst ipv opengooit.

scoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 01:17

@marlies: ik ken de Nederlandse proeven niet ik ken enkel hoeze in België zijn, dit heeft niks te maken met fout aanleren. Ik heb dit namelijk van een engelse grand prix ruiter zo op training moeten doen. Natuurlijk als de proef zegt doorzitten is het doorzitten maar de reden dat wij het zo aangeleerd gekregen hebben is om de juiste moment van aandrukking te leren kiezen (de moment dat u paard zijn binnenbeen gaat opheffen).
(Ik wil niet de betweter uithangen ik wil alleen effe de reden waarom uitleggen)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 01:21

@scoper, of iemand nu Grand Prix rijdt of een bixie proefje dat is mij worst. Een manege paard/ manege ruiter combi moet je naar mijn mening niet leren aangalopperen in het lichtrijden terwijl je in een proef altijd door hoort te zitten.

Natuurlijk snap ik dat je in een hogere africhtingsgraad op een andere manier traint en dit soort dingen dus meepakt maar dat is hier totaal niet relevant. Vandaar mijn reactie.

Gefeliciteerd trouwens met je verjaardag!

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:48

Ik snap wel dat dit paard niet zo soepel is als ieder ander paard misschien maar doet er nog niet aan af dat je je proef netjes kunt rijden ik zie dat ze haar paard af en toe omtrekt voor ze een figuur gaat rijden dat bedoel ik ermee
Ts hoop dat je wel iets aan alle adviezen hebt want volgens mij wordt hier ook commentaat gegeven waar je niets aan hebt ga lekker door met wat je doet en veel plezier

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:16

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:32

Beetje jammer dat deze leuke ruiter wordt vergeleken met een KNHS ruiter met eigen paard.
Ik vind de proef heel netjes gereden voor dit niv. (F6 is onder het KNHS Bniv) en ik denk dat je ook netjes beoordeeld bent. Gefeliciteerd met je promotie punt.

aandachtspunten, probeer netjes op de bordjes te rijden, verkeerde galop is erg jammer en lijkt mij ook onnodig, netzoals halthouden. Verder kan je in je les werken aan de aanleuning en stelling.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:39

Alice13 schreef:
Beetje jammer dat deze leuke ruiter wordt vergeleken met een KNHS ruiter met eigen paard.
Ik vind de proef heel netjes gereden voor dit niv. (F6 is onder het KNHS Bniv) en ik denk dat je ook netjes beoordeeld bent. Gefeliciteerd met je promotie punt.

aandachtspunten, probeer netjes op de bordjes te rijden, verkeerde galop is erg jammer en lijkt mij ook onnodig, netzoals halthouden. Verder kan je in je les werken aan de aanleuning en stelling.

Helemaal mee eens lekker blijven oefenen met veel plezier

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:59

Nou, ik vind het knap dat je Iwan zo door de bak krijgt. Ik heb er een aantal keer op gereden, maar hij is mij meestal te sterk. En Iwan heeft nou eenmaal dat hij vaak in de verkeerde galop zit. Ik denk dat het heel verstandig was dat je, door het een keer opnieuw te proberen, aangaf dat je doorhad dat het niet klopte. :-)
Je zou misschien wat meer door de hoeken kunnen proberen te rijden, maar verder mijn complimenten, bij mij zou hij misschien gewoon onder me weg gelopen zijn!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 10:21

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 11:22

Je bent een voorzichtige vriendelijke ruiter, dat is erg fijn voor dit paard.

Er zijn een aantal punten die je kan verbeteren binnen de mogelijkheden met dit paard. Ze zijn als tips bedoeld, dus om je beter te maken, niet om af te kraken of zo. Je hebt de helft al gewonnen doordat je zo vriendelijk rijdt. Mijn complimenten daarvoor.
- Halthouden en groeten: de eerste keer sta je vluchtig stil, de 2e keer bijna helemaal niet. Eerst halthouden, dan rustig groeten. Dit levert zo 2 extra punten op.
- Van hand veranderen: zoals al gezegd is door de hoeken. Je paard buigt niet makkelijk inderdaad, maar halverwege de hoek wordt hij al omgestuurd. Zorg eerst even dat je bij de letter komt, en van daaruit wenden. Dit gebeurt je zowel links als rechtsom, behalve de laatste keer.
- Verkeerde been inderdaad zoals hier boven gezegd. Let daarop, in de F6 moet dit wel in orde zijn. Paar meter voor de letter van been verwisselen bij van hand veranderen.
- Galop: eerder corrigeren. Ik zien je een lang stuk kijken, en dan pas doe je er wat aan. Een 4 is imo terecht.
- Qua houding: wat meer ontspannen in je schouders, en je benen niet zover naar voren, en tenen naar binnen.

Verder lekker dooroefenen, hopelijk kun je wat met bovenstaande. Veel plezier samen!

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:20

Wat ik een beetje jammer vindt is dat sommige mensen blijkbaar niet zien is waarom dit paard zo loopt. en dan goed bedoelde adviezen geven die niet gaan werken omdat het paard zo scheef is als wat (het is een rechts gebogen paard). Dit heeft het gevolg dat het paard niet nageeflijk is, het bit vastpakt op een kant, zwaar op de hand is, het hoofd kantelt, niet wil halsstrekken, in de verkeerde galop aanspringen, niet vierkant halt kunnen houden, oefeningen niet de ene kant kunnen uitvoeren en wel op de andere kant en ongewenst kan gaan versnellen etc. etc. Iwan is blijkbaar een heel lief paard met een gouden karakter want als de symptonen zo erg worden kan dit gaan uiten in alleen nog maar bokken en steigeren. Dus het paard zal op links niet door de hoeken kunnen lopen omdat hij scheef is. hij zal niet in de linkergalop goed kunnen aanspringen omdat hij scheef is, Ze zal hem naar links moeten omtrekken omdat hij scheef is, hij zal niet vierkant stil staan omdat hij scheef is hij kijkt linksom naar buiten omdat hij scheef is. Dus zal je eerst aan zijn scheefheid moeten werken. Als Stefanie gewoon plezier wil hebben met het rijden moet ze vooral gewoon lekker doorgaan zoals ze nu bezig is want het is een super lief paard. Wil ze iets bereiken zal ze dit waarschijnlijk op een ander paard met de juiste begeleiding moeten doen. Want dit paard is door de jaren heen zo scheef gereden (dus niet meer natuurlijk scheef)en hij is oud dat het heel moeilijk wordt om hem rechter te krijgen. Stefanie zit er heel netjes op maar mist de ervaring om dit paard te kunnen verbeteren. En ik beoordeel haar niet als knhs ruiter op eigen paard want dan was ik een stuk strenger maar ook jij Alice13 maakt de vergelijking dat een F6 proef gelijk is aan B, heb vele ander F proefjes bekeken die een stuk beter waren rekening er mee houdend dat het manegepaarden waren. En nogmaals het ligt niet aan Stefanie maar aan die arme, lieve Iwan die zelf het meeste onder zijn eigen scheefheid lijdt en toch braaf blijft lopen

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:33

@thembi: bij De FNRS wordt er in de F6 als het goed is naar de ruiter gekeken. Vandaar dat ik wat tips geef die ze zelf kan verbeteren. Het is een utopie om te denken dat ze dit paard kan verbeteren of veranderen. Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind haar wel een correcte ruiter voor dit paard want ze vraagt verder niet veel van hem dat hij niet kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:43

thembi schreef:
die arme, lieve Iwan die zelf het meeste onder zijn eigen scheefheid lijdt en toch braaf blijft lopen

Ik denk dat hij niet recht te richten valt, zonder daar nog meer lichamelijke klachten van te krijgen.
Paard is heel braaf idd. Wanneer ze zo scheef zijn, is er vaak meer aan de hand. Ze zijn de boel aan het ontlasten op deze manier.
Zo lang het paard zo blijft lopen, kan hij het wsl nog wel een poosje volhouden.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:02

Volgens mij geven we allemaal adviezen waar ze wat aan heeft zonder dat we commentaar hebben op haar rijden en zeggen er volgens mij bij dat ze goed bezig is wat is jou probleem dan Thembi iedereen rijd op zijn eigen niveau en roeit met de riemen die hij/zij heeft toch niets verkeerd mee

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-12 15:12

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 04-02-22 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:35

Hier ook genoeg ervaring met zowel KNHS als FNRS proefjes. Mijn dochter rijdt ook FNRS proefjes. :D

Je hebt een nette houding wat belangrijk is voor de FNRS. Maar toch zou ik gaan nadenken over een ander paardje om je volgende proeven mee te gaan rijden. Als ik jouw proef vergelijk met hoe er bij ons op stal gereden wordt ben ik bang dat je je proefje net niet zou halen. Het gaat niet alleen om je houding maar ook om het keurig uitvoeren van de figuren. En tuurlijk wordt er door de jury wel gekeken naar het paard maar jou zou al meer punten scoren door netter op de letter te rijden en keurig van been te wisselen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 19:57

Wat wil je zelf dan op Iwan blijven rijden terwijl je weet dat dat moeilijk wordt of toch een ander paardje van de manege die makkelijker te rijden is

roosjuh17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 22:58

Netjes gereden hoor ;) denk dat je hier inderdaad niet veel aan kan doen.
Vind het eerlijk gezegd allemaal niet ZO een groot drama als hier beweerd word.
Je doet je best en je zit netjes.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:14

Hallo.

Ook ik vindt je houding er netjes en flexibel meegaand er uitzien. Maar na van hand veranderen in draf ben je op t verkeerde been aan t licht rijden, op moment dat je 1e xr aanspring in galop. T= een oud paard waar niet veel meer van verw8 mag morgen in deze situatie(meerdere mensen er op rijden)

Probeer voor je zelf wat meerdere jongere paarden te rijden, waar je je rijkunstig gevoel meer mee kan opkrikken.

Gr v Arjan