Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

joelleollie schreef:Pony is 1.10 , ik ben 1.58 ongeveer .

Tos240 schreef:joelleollie schreef:Pony is 1.10 , ik ben 1.58 ongeveer .
Hoe zwaar ben je? Dat vind ik veel belangrijker. Ik heb hier allemaal shetjes van 110 cm en groter en dartmoors tot 1.24. Mijn stelling is als de kinderen 55 kg wegen wordt het tijd om wat anders te zoeken.
En je benen die er onderuit komen, hangt ook een beetje van de persoon af of je ze niet in de weg laat zitten met je pony.
Ik heb liever een te lange lichte ruiter dan iemand die kwa lengte niet te groot is en tussen de 60 en 65 kg weegt bv. Mijn ervaring is dat de pony's dit minder leuk vinden dan een te lang, licht persoon.

capopjekop schreef:Ik vind het altijd lastig om het aan de hand van een lengte te zeggen of het kan. Je moet het plaatje zien. Maar ik denk dat je al aan de grote kant bent en ik vind je voor een shet ook wel aan de zware kant (niet dat je te zwaar bent voor je leeftijd hoor! Maar als ik uitga van die 20% regel, dan kan een grote shet 40/50 kg dragen inclusief zadel, zonder problemen te krijgen). Mijn verzorgstertje pastte toen ze net bij ons kwam rijden heel mooi op mijn shet van 96 cm. Helaas is ze in een jaar tijd hard gegroeid en rijdt ze niet meer op hem (ondanks dat haar benen er niet onderuit komen, haar bovenlichaam stak op een gegeven moment ver uit.) Nu rijdt ze op mijn andere pony en daar past ze heel erg mooi op en kan ze nog jaren mee vooruit.
Dit was de laatste keer dat mijn bijrijdster op Hans reed. Haar benen steken niet uit, maar je kunt zien dat haar bovenlijf nu wel flink langer is geworden. Nu zit ze erg goed in balans, maar toch kan ze zo de pony sneller hinderen door haar lengte.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HHBEAILU.jpg
En hier rijdt ze op Amber. Een veel mooiere combinatie, ze zit ook netter op Amber dan aan het eind op Hans, omdat Amber qua maat beter bij haar past.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZB4YDWXO.jpg
Vaak lees ik ook dat mensen dan zeggen van: "Maar ik rijd alleen zonder zadel of op buitenrit." Dat vind ik eigenlijk juist slechter. Een paard dat goed dressuurmatig getraind wordt heeft meer spieren om een ruiter goed te kunnen dragen dan een paard dat af en toe op buitenrit gaat. Als je aan de zware en/of lange kant bent dan is het juist voor de pony lastiger als je af en toe een buitenrit gaat maken. Dan zou je hem juist goed moeten trainen om je goed te kunnen dragen en dat is dan weer niet helemaal eerlijk als je te groot of te zwaar bent vind ik.

capopjekop schreef:Mss moet je mijn stuk wat beter lezen? Ik zeg juist dat ik het niet eerlijk vind dat je een pony dressuurmatig gaat trainen als je te groot of te zwaar bent. Maar dat dat juist wel zou moeten als je wilt rijden, omdat de pony dan beter in staat is om je te dragen. Dus ik vind het argument 'ik wil alleen af en toe zonder zadel een buitenrit maken' onjuist. Omdat in dat geval de meeste pony's dus de bespiering missen die ze nodig hebben om hun ruiter te dragen. Dus indirect zeg ik hier: ben je te groot of te zwaar? Gewoon niet meer opstappen. En dat is idd mijn mening en daar mag je het mee oneens zijn
dus als je een beetje te lang bent, vind jij dat je er dan juist in de bak moet gaan rijden?

, dus als je pony een goede bespiering heeft , en je bent een beetje te lang.. dan kan je er gewoon buitenritten op maken.

horlynnses schreef:Wat ik vind is, een shetlander vind ik voor kleine kinderen dus tot een jaar of 10.
Ik vind het er gewoon niet uit zien een groot persoon op een shetlander.
Volgens mij kan een shetlander 50 kg dragen en zijn eigen gewicht trekken ofzoiets.