Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

SparklingApp schreef:Ik denk dat de onafhankelijke zit in dit hele verhaal de belangrijkste schakel is, zolang iemand niet echt onafhankelijk kan zitten kan je een paard ook nooit vanaf het eerste moment nageeflijk rijden.
Daardoor krijg je dingen als; kneepjes geven enzo, geen schande want we hebben het allemaal moeten leren, maar op zo'n moment heeft een paard zich eigenlijk al teveel vast gezet, dat had voorkomen kunnen worden, maar dat is een leerproces en op dat moment zal je het toch moeten proberen op te lossen.
Zelf zou ik bij een niet nageeflijk paard nooit oefeningen gaan rijden, wel figuren en overgangen.
Het hele rijden heeft geen gymnastische waarde als het paard niet nageeflijk is.
Wel heeft het ene paard een wat "makkelijker" mondje dan het andere, wat je weer niet moet verwarren met nageeflijkheid..
saskiakefie schreef:SparklingApp schreef:Ik denk dat de onafhankelijke zit in dit hele verhaal de belangrijkste schakel is, zolang iemand niet echt onafhankelijk kan zitten kan je een paard ook nooit vanaf het eerste moment nageeflijk rijden.
Daardoor krijg je dingen als; kneepjes geven enzo, geen schande want we hebben het allemaal moeten leren, maar op zo'n moment heeft een paard zich eigenlijk al teveel vast gezet, dat had voorkomen kunnen worden, maar dat is een leerproces en op dat moment zal je het toch moeten proberen op te lossen.
Zelf zou ik bij een niet nageeflijk paard nooit oefeningen gaan rijden, wel figuren en overgangen.
Het hele rijden heeft geen gymnastische waarde als het paard niet nageeflijk is.
Wel heeft het ene paard een wat "makkelijker" mondje dan het andere, wat je weer niet moet verwarren met nageeflijkheid..
Waarom dan niet? De oefeningen zijn toch een middel om een doel te bereiken? Dat doel is meer losheid in het lichaam, rechtrichten, beter ondertredend achterbeen. Door dat je het hele lichaam motiveert rijd je van achteren naar voren en zal hij daardoor ronder worden in de hals en loslaten in de kaak.
Overgangen rijden zorgt er ook niet persé voor dat het paard losser wordt en gaat nageven want bij elke tempowisseling moet hij weer opnieuw zijn balans vinden en zal dit juist proberen op te vangen door het hoofd omhoog te doen. Figuren rijden op de correcte manier met buiging hoeft ook nog niet eens te lukken als je paard aan 1 kant vast zit. Door juist andere oefeningen te doen raakt hij losser en gaat makkelijker de moeilijke kant op buigen.