Ervaringen met bodemschuwe paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:34

Joolien schreef:
sympie schreef:
het probleem is dat hij daardoor is weggedaan door zijn vorige eigenaar, zo ben ik ook te weten gekomen dat hij daar op werd afgestraft, en dat ze hem eens flink hebben aangepakt, dus dat maakt er hem niet makkelijker op natuurlijk.

Ah een onzeker paard dus. Dan zal duidelijk en consequent leiderschap erg belangrijk zijn. En vooral rustgevend :)

onzeker is hij zeker!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:36

Afstraffen is ook helemaal niet nodig. Heeft geen zin ook. Je moet het nl. gewoon negeren. Hij schrikt, jij geeft aan dat ie door moet lopen en dat is het. Niet zielig doen of troosten. Gewoon doorrijden. Als hij opzij springt ook gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is en er niks is gebeurd. Let ook op spanning en vastzetten van je eigen lichaam. Daarmee geef je nl. aan dat er iets is en daar reageren sommige paarden enorm op. En dan gaan ze dat gedrag continue vertonen om onder werk uit te komen of om dat ze bevestiging krijgen dat het allemaal inderdaad zeer eng is. (is voor jezelf ook iets om aan te werken, hoeft niet in 1 keer. Maar wees er van bewust of en dat je dit gedrag zelf vertoont)

Weet niet of de mogelijkheid er is, maar laat hem anders eens door of bijrijder door een ervaren ruiter. Een die gewend is meerdere (jonge) paarden te rijden.

Vreemd dat hij op balken niet reageert. :?

Anoniem

Re: Ervaringen met bodemschuwe paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:38

Ik ben idd benieuwd of het veranderd met een andere ruiter op zn rug.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:38

ja klopt, ik bedoel, hij doet het super in de sport ( als hij wel rondloopt in de ring), we zijn LT startgerechtigd, maar ik kan ook niet afkomen met een bontje, en dan thuis mee trainen en op concours afdoen is ook geen oplossing..

Op die momenten dat hij iets merkt, is hij ook echt alleen op dat gefocust, en kan je hem echt niet meer overtuigen om verder te doen, dan blokkeert hij volledig
Laatst bijgewerkt door Deertje op 06-12-12 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:41

Bij die van mij helpt een andere ruiter niet in ieder geval. Hij deed het al voor mijn tijd en bij mijn instructeur doet hij het ook.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:42

Nikka schreef:
Bij die van mij helpt een andere ruiter niet in ieder geval. Hij deed het al voor mijn tijd en bij mijn instructeur doet hij het ook.

bij mij ook niet, hij doet het zelfs in vrijheid!! En ook met mijn trainer, man, gelijk wie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:46

Je had t ook nog over een poedertje. Tja t kan wel de scherpe randjes er vanaf halen dus je kunt het altijd proberen. Stressless bijvoorbeeld is wel een effectief middel.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:49

Ik had wel iets effect met dat spul van Pavo, dus dat ging ik hem een paar dagen voor een wedstrijd voeren.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 15:59

ik geef hem nu voor op concours een tube B-kalm, die zou ook de scherpe randjes eraf nemen, en dat helpt voor bv op de vrachtwagen, daar staat hij idd iets rustiger op, maar het kan dan wel goed zijn dat je ineens midden in een oefening ( bv appuyement ) volledig stilstaat in 1 pas. ( en er bijna overligt, haha)

ik zou echt iets moeten hebben ( mss door middel van oefeningen ofzo) dat hij zich op mij concentreerd en niet op zijn omgeving
Zijn oren staan ook constant naar voren gericht, nooit naar mij, naar achter :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:02

Als hij balken lopen leuk vindt combineer dat dan. Trainen met balken in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:02

Helpt tegen hem praten niet? Zn aandacht opeisen? Wat je nog kunt proberen is watten in de oren stoppen, dat wil nog wel eens rustgevend werken. Je kunt t altijd proberen toch?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 16:14

Joolien schreef:
Helpt tegen hem praten niet? Zn aandacht opeisen? Wat je nog kunt proberen is watten in de oren stoppen, dat wil nog wel eens rustgevend werken. Je kunt t altijd proberen toch?

ja dat klopt, een mens zou alles proberen met zo één!

Heb er al veel getraind, maar die zal er toch voor zorgen dat ik mijn eerste grijs haar krijg denk ik! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:17

Drom, gewoon experimenteren. Dat heb ik geleerd in de drafsport, daar hebben zo zooooveel hulpmiddeltjes voor van alles!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 16:20

jammer dat we die oogkleppen uit de drafsport niet mogen gebruiken, haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:23

sympie schreef:
jammer dat we die oogkleppen uit de drafsport niet mogen gebruiken, haha

Die zijn helemaal handig :') Je hebt idd oogkleppen met gaatjes erin, zodat ze alleen opzij kunnen kijken ipv naar voren :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:08

Ik ga er ook van uit dat je dit zeer zeker zou kunnen verbeteren door een deel schriktraining, maar ook een deel sensybiliseren en desensybiliseren, grondwerk , het leiden van het paard, aandacht erbij vragen, voorhand verzetten, achterhand verzetten, actie = reactie, duidelijkheid , ........
ook onder het zadel is het vertrouwen opbouwen, actie = reactie, de houding van de ruiter en vooral ook waar de ruiter zijn focus ligt, .....
Al na korte tijd (enkele weken bedoel ik hier nu ) zou dit een verbetering moeten opleveren, daar ga ik toch van uit.

Rije schreef:
Je kunt natuurlijk het paard zekerder van zichzelf maken door schriktraining te gaan doen, maar of dat ook werkt bij zulke directe en onvoorspelbare acties, dat weet ik niet...

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 14:41

je hebt pb

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:24

Mijn paard had/heeft hier ook last van. Enigste wat helpt is veel oefenen zowel aan de hand als onder het zadel. Mijn paard reageerd bijna nergens meer op alleen als hij weer een heel tijd heeft stil gestaan.

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 08:16

mijn merrie doet het ook in het bos. In de bak valt het wel mee.
Ik heb haar nu bijna 11 jaar en het is in de loop van de jaren wel minder geworden maar niet overgegaan.
Boos worden helpt niet (in mijn geval), het beste is negeren.

Ik heb wel een westernzadel aangeschaft voor de buitenritten, dat zit net iets steviger wanneer je vanuit een lekker handgalopje ineens twee meter opzij stilstaat :+

judithoostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 18:03

Mijn paard heeft het ook heel erg gehad, maakte niet uit of het op concours was of thuis in de rijbak. Ik ben zelf op een wat andere manier gaan rijden, en op momenten dat hij gaat aarzelen hem met zn hoofd op dezelfde plek houden. Hij mag best kijken, maar wel vanuit de houding die hij op dat moment heeft. En ik moet zeggen dat dat goed lijkt te werken. Ik heb er veel minder last van. Hij heeft dan wel een paar passen spanning/verzet, maar daarna is hi weer prima te rijden en de momenten dat hij het wel doet worden steeds minder....Voorheen probeerde ik hem er echt doorheen te rijden, maar dat wekte alleen maar extra spanning op. Succes ermee!