dunner bit = zachter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:01

Hopke89 schreef:
Een dunner bit verdeeld de druk over een minder groot oppervlak op de lagen dus een dik bit verdeeld de druk beter..

dat ligt er dan ook maar aan hoe dik of dun de lagen van je paard zijn. paarden met veel arabisch of volbloed hebben vaker smallere lagen en een dik bit geeft dan juist meer druk dan een dunner bit. het gaat er dus om hoe dik\dun het bit is ten opzichte van de lagen van je paard, of de ruimte in zn mond en de dikte van zn tong .. dat advies van de tandarts is dus wel een goede

jensvl

Re: dunner bit = zachter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 04:53

Even gewoon stukje fysica:
p=F/A
met andere woorden: druk is kracht op een bepaald oppervlakte.
Verklein je de oppervlakte (dus hoe smaller het bit) dan zal de druk bij eenzelfde kracht groter worden.
Wat hierboven gezegd wordt, heeft ook veel te maken met of een bit past of niet. Je moet een bit nemen dat mooi past. Als het bit niet mooi past dan zal het paard op bepaalde punten een grote druk krijgen en kan dat veel pijn veroorzaken. Die pijn op zijn beurt is vaak oorzaak van veel problemen die in het beginstadium als koppigheid wordt gezien.

lovertje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:28

tegen mij hebben ze altijd gezecht dat je een best dik bid moest pakken niet al te dik of te zwaar en dan dubbel gebroken,,
het licht er ook aan wat voor pony/paard het is al he je bijvoorbeeld een tinker als paard kan je niet een heel licht bitje pakken dat voel hij nauwlijks

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:37

lovertje98 schreef:
tegen mij hebben ze altijd gezecht dat je een best dik bid moest pakken niet al te dik of te zwaar en dan dubbel gebroken,,
het licht er ook aan wat voor pony/paard het is al he je bijvoorbeeld een tinker als paard kan je niet een heel licht bitje pakken dat voel hij nauwlijks

Wat een onzin, een tinker heeft ook zenuwuiteindes in z'n lagen net als elk ander paard. Ik denk dat 't eerder een kwestie van rijvaardigheid is als de tinker "minder voelt".

Ik ga mee met de tip van het dunnere bitje gewoon eens proberen. Als dat bitje hetzelfde mondstuk heeft (dus als bij voorbeeld het bit wat je nu gebruikt een dubbelgebroken bit is en het dunnere bitje ook) en hetzelfde type trens is (dus bijv. allebei bustrenzen, of allebei watertrenzen) zou je snel genoeg moeten kunnen merken wat het paard prettiger vindt.

Als je nu een enkegebroken, dikke watertrens hebt en het dunnere bitje is een dubbelgebroken bustrens weet je nog steeds niet waar een eventuele andere reactie vandaan komt omdat er dan te veel dingen anders zijn.