Misschien ter voorbereiding wat schijnovergangen bij het losrijden. En dan vooral het traject van terug rijden en weer naar voren zo klein mogelijk proberen te krijgen. Maar let erop dat je luistert naar wat je paard aankan. Beetje de grens opzoeken zeg maar. Vaak worden ze dan sterker. Dat moet je net proberen te voorkomen
een paard dat al gauw op de voorhand duikt, moet je juist niet lang laag rijden, dan krijg je hem nooit omhoog. Je kan pas lang laag als er evenwicht is, anders lopen ze de grond in. Ik zou veel wendingen rijden en desgewenst korte slingerlijntjes om het tempo te controleren, dan hoef je geen ophouding te maken. Je haalt ze dan even uit balans en om om weer in balans te komen komen ze terug in tempo, werkt heel fijn. Verder zou ik vanuit heel langzaam tempo de achterhand activeren en zo veel mogelijk proberen de hand te laten volgen in dat rustige tempo. Als die daar in balans kan blijven kleine stukjes gaan schakelen, echt beginnen met enkele passen en weer terug in balans. Ook veel slangenvoltes, achtjes, keertwendingen links en rechtsom; strikjes rijden van hoekletter naar middenletter en weer terug via A/C lijn
xmarajacobs
Geplaatst: 02-01-13 09:59
Dat hij mijn verzorgpony eerst ook. maar na een tijdje als je goed er op geoefend hebt en gewoon doet wat je moet doen is het bij mij weer overgegaan. alleen ik weeet niet hoe het echt kwam..
Je kunt hem af en toe ook lang en laag rijden (weet verder ook niet zo goed waarom, maar wel dát het helpt!!) heeft denk ik iets met ontspanning in de rug te maken. Verder misschien meer voorwaards van achter ja zoals al word gezegt
daphneM
Geplaatst: 02-01-13 10:04
Geryon schreef:
Kan aan zijn gebit liggen inderdaad. Hij wilt geen contact, volgt je hand niet, loopt achter de teugel. Wat doe jij als hij te diep loopt?
Vanmiddag komt de tandarts, gewoon voor de zekerheid en het was ook weer ongeveer een jaartje geleden.
De tip van Pantheri over veel voltes en bochten rijden geeft mijn instructrice me ook. Ik moet eerst veel kleine voltes en slangenvoltes draaien in draf. Dan aangalopperen en daarbij goed mijn buitenhand en buitenbeen eraan houden zodat ik mijn buitenhand kan ontspannen. Hierbij ook steeds drijven met mijn binnenbeen en mijn buitenhand ophoudingen geven zodat hij omhoog gaat galopperen. Gaat stukken heel goed maar als hij moe wordt duikt hij weer naar onderen.
Vervolgens moet ik zoals jij ook zegt hem terug laten komen in draf, hem op de achterhand proberen te zetten. Hij komt vaak heel goed terug maar slaagt er dan alsnog in naar beneden te duiken.
Ik merk ook dat hij het meer doet als ik in een grote (binnen)bak rijd. Thuis of in een kleinere bak is het een stuk minder. Ik vind het tegenwoordig ook fijn als hij wat kijkerig is, houdt hij zijn koppie er tenminste een beetje op.
xCODA
Geplaatst: 03-01-13 20:38
Heel goed voorwaarts drijven. Desnoods door te versnellen, haar achterhand en met je been het neusje eruit rijden. Dus niet al te veel inhouden, maar ook zeker niet helemaal laten gaan. Gewoon meer drijven met je been en schakelen.