Wind: paard is braaf, maar die spanning...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:47

Ik vind dat je een beetje oneerlijk bezig bent tegenover je paard. Jij blijft luisteren naar elk geluidje in de bak , maar verwacht wel van je paard dat hij zijn aandacht bij jou houdt. Jij hebt je aandacht ook niet bij je paard. Ik snap best dat storm en rijden in een binnenbak een rare combinatie kan geven. Maar jij moet op je paard letten en niet op wat er buiten de bak gebeurd. Verder heb je wel een heel erg braaf paard wat zich niets aan trok van de storm. Je houding tijdens de buitenrit met je stalgenoot was wel heel goed: paard doet niks als jij niks doet! Dat moet je in de bak ook denken.
Meer vertrouwen hebben in je paard!

Dorus

Re: Wind: paard is braaf, maar die spanning...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:07

Angst en spanning zijn niet te rationaliseren. Iets als oneerlijk bestempelen is niet de methode om het probleem onder controle te krijgen. Die wetenschap maakt het probleem niet ongedaan en zorgt er niet voor dat je als door een wonder ineens wel de aandacht bij je paard kan houden. Daarmee zeg ik niet dat je ongelijk hebt, maar dat het niet de manier is om het probleem aan te pakken. De eerste zin brengt mij iig al meteen in een boze verdedigende stemming waardoor ik de rest al niet meer zie.
Het oplossen van angst en spanning begint bij het accepteren en respecteren van de angst en spanning en van daaruit verder te werken.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:24

Sorry :o ik wist het niet zo goed anders te omschrijven als oneerlijk.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:16

Je omschrijving klopt wel en wat je zegt ook, maar in combinatie met angst/spanning werkt het niet zo goed ;) Gebrek aan vertrouwen is helaas een groot deel van de spanning. Met doorzettingsvermogen en goede begeleiding van iemand die je angst begrijpt en respecteert kan je aan dat vertrouwen bouwen en uiteindelijk kom je op het punt dat je tegen jezelf kan zeggen dat er niks aan de hand is en gewoon doorrijden.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:38

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:49

Wat heel goed kan helpen is veel les nemen, tijdens de les krijg je (als het goed is) geen tijd om na te denken en rij je veel meer ontspannen. als je dit vaak doet krijg je vanzelf de associatie dat rijden = ontspanning. Kost wat maar lekker rijden is ook veel waard, succes!