"Ik kan niet op dat paard rijden, ik rijd hem kapot"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:47

roxxxiejjj schreef:
Ik denk dat het best goed kan zijn ook regelmatig op een paard te rijden die je niet verder kan helpen in je ambities (door bijvoorbeeld op wedstrijdniveau hoger te komen) het laat je even stil staan bij de basis die ook nog even belangrijk is. Van elk paard valt er wat te leren, en in mijn ogen zal je soms dus even moeten dealen met de mogelijkheden die het paard je bied, uiteindelijk heb je er wel wat van geleerd.

Je MOET als ruiter natuurlijk helemaal niks. Als je weet dat jouw rijstijl niet bij een bepaald paard past. En je daar misschien ook helemaal geen plezier aan beleefd, waarom zou je er dan op moeten gaan zitten?

Lielle

Re: "Ik kan niet op dat paard rijden, ik rijd hem kapot"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:50

precies. Je gaat toch ook niet op een paard zitten waarvan je weet dat die te moeilijk is voor je?

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:51

En ik denk dat iemand die op voorhand al toegeeft "Ik kan niet op dat paard rijden, ik rij hem kapot" niet zo veel meer hoeft te leren. Plus wat Anoeska schrijft, waarom zou je op een paard gaan zitten waar je helemaal geen plezier aan beleeft.
Het is niet zo dat een ruiter van elk paard leert.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:08

Willemke2 schreef:
En ik denk dat iemand die op voorhand al toegeeft "Ik kan niet op dat paard rijden, ik rij hem kapot" niet zo veel meer hoeft te leren. Plus wat Anoeska schrijft, waarom zou je op een paard gaan zitten waar je helemaal geen plezier aan beleeft.
Het is niet zo dat een ruiter van elk paard leert.

Ik heb geleerd, van meerdere instructrices/instructeurs dat je nooit klaar bent met leren en niet zoveel is toch een beetje. Zou je niets meer kunnen leren van een super braaf paard wat alles netjes doet? De reactie van een paard kan je wat van leren, de oefeningen of je zit verbeteren. Niets is ooit helemaal perfect, ik heb altijd geleerd dat wanneer je bereikt hebt wat je bereikt wilt hebben ik de lat voor mezelf hoger moet leggen om verder te kunnen leren.

Paardrijden is naar mijn mening niet altijd leuk, wanneer het even niet goed gaat, of dat je je dag niet hebt of je paard gewoon een flinke down heeft(wat vaak bij de ruiter vandaan komt) en ik ben van mening dat het juist goed is ook dan door te zetten.

Niemand moet iets, ik had het beter anders kunnen formuleren. Maar naar mijn mening kan je het regelmatig/soms beter wel doen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 16:08

Leuk en interessant om te lezen dat iedereen toch weer een andere mening heeft over bepaalde dingen haha.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:14

ik ben het best wel met je eens dat je van ieder paard wat kunt leren. Maar de vraag is of je het dan leuk genoeg vindt om er tijd en moeite in te steken of dat je op zoek gaat naar een paard dat beter bij je past, ook al is het maar tijdelijk.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:15

Ja, dit is zeker een leuk onderwerp. Ik vind het boeiend, dat er veel verschillende meningen zijn. Zo ga ik zelf nooit op een paard zitten, als ik mijn dag niet heb. (een dikke down) Ik vind het op zulke dagen niet goed om door te zetten, puur in belang van het paard.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:27

Ik heb weleens geweigerd een paard te rijden omdat ik vond dat deze te goed was voor mijn kunnen op dat moment. Ging om een jongere paard wat alle aanleg had voor het zwaardere werk. Paard liep op zijn 6de alle Z2 proeven met zijn hoeven in de neus en haalde meerdere winstpunten per proef, daarnaast was hij in opleiding voor zwaarder werk.
Ook heb ik meerdere malen jonge paarden die ik aan het beleren was, voor langere periodes op rust gezet omdat ze steeds meer voor me wilde doen en dat ik in de val dreigde te vallen om hier in mee te gaan.

Ik denk juist dat een ruiter behoort te weten waar zijn kracht en zwaktes liggen en dat deze altijd in het achterhoofd aanwezig behoren te zijn.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:44

Willemke2 schreef:
Ja, dit is zeker een leuk onderwerp. Ik vind het boeiend, dat er veel verschillende meningen zijn. Zo ga ik zelf nooit op een paard zitten, als ik mijn dag niet heb. (een dikke down) Ik vind het op zulke dagen niet goed om door te zetten, puur in belang van het paard.

Dat heb ik ook wel hoor, als ik me echt gewoon niet lekker voel of heel chagrijnig ben ga ik mijn paard daar niet mee opzadelen, haha.

Maar anderzijds als ik wel de zin heb om te rijden en t waait oid, dan kan mijn paard echt verschrikkelijk zijn.. Waar ik terecht/onterecht weer boos op wordt, waarna ik al snel "verloren" afstap omdat het toch geen zin heeft. De dag daarna kan mijn paard wel weer superfijn te rijden zijn als de omstandigheden anders zijn.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:50

Lielle schreef:
ik ben het best wel met je eens dat je van ieder paard wat kunt leren. Maar de vraag is of je het dan leuk genoeg vindt om er tijd en moeite in te steken of dat je op zoek gaat naar een paard dat beter bij je past, ook al is het maar tijdelijk.

Mezelf even als voorbeeld nemend.. Ik weet dat ik geen klik heb met merries (iig tot nu toe haha), toch ben ik er tot nu toe altijd opgestapt en heb ik daar ook flink wat van geleerd en ze goed aan het lopen kunnen krijgen. Een merrie is immers anders dan een ruin. En toch rijd ik veel lekkerder op een ruin dan een merrie, veel relaxter en leuker vind ik dat. Toch zal ik, met oog op wat ik kan leren of een paard kan leren, niet zo snel een aanbod afslaan. Ook al is het maar voor 1x.

Ik heb zelf het idee dat mensen uit 'gemakzucht' voor een ander paard gaan, t liefst zo een met de knopjes erop waarmee ze zo de wedstrijdring in kunnen. Daar kan je ook wel een hoop van leren, je leert de knopjes indrukken om de oefeningen eruit te krijgen, maar het echte snappen hoe wat en waarom? Dat is er vaak niet, en dat vind ik zo jammer..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:53

Ik vindt het eigenlijk wel knap dat iemand daar eerlijk in is. In plaats van er gewoon op zitten en dus toch deels onbewust het paard overvraagd.
Persoonlijk zou ik dat alleen maar waarderen denk ik als iemand dat zou zeggen op wat voor manier dat dan ook bedoelt is. Het fijn als je weet waar je sterke punten liggen maar veel belangrijker wat je minpunten zijn en dus bv het niet "kunnen" stoppen, te ambitieus/enthousiast. En dus ook bewust kiezen om het betreffende paard gewoon niet te rijden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:54

Tigra_ schreef:
Ik vindt het eigenlijk wel knap dat iemand daar eerlijk in is. In plaats van er gewoon op zitten en dus toch deels onbewust het paard overvraagd.
Persoonlijk zou ik dat alleen maar waarderen denk ik als iemand dat zou zeggen op wat voor manier dat dan ook bedoelt is. Het fijn als je weet waar je sterke punten liggen maar veel belangrijker wat je minpunten zijn en dus bv het niet "kunnen" stoppen, te ambitieus/enthousiast. En dus ook bewust kiezen om het betreffende paard gewoon niet te rijden.

Maar anderszijds als je weet waar je minpunten liggen kan je er iets aan doen lijkt me? Als je dit daadwerkelijk als minpunt ziet dan.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:56

roxxxiejjj schreef:
Maar anderszijds als je weet waar je minpunten liggen kan je er iets aan doen lijkt me? Als je dit daadwerkelijk als minpunt ziet dan.

Ik ben het met jou eens, je bent nooit uitgeleerd tussen de paarden. Wat is er gebeurd met het ruitergevoel?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:06

roxxxiejjj schreef:
Tigra_ schreef:

Je kan er absoluut iets aan doen, het is alleen de vraag wat.
Als ik kijk naar mijn vosje, toen ik die ging beleren reed ik na 3x zijn eerst buitenrit, na 4x zaten stap draf en galop erop, de 6de keer ging hij al zijwaarts, allemaal dingen die onder het rijden spelenderwijs ontstaan zijn en het eigenlijk ook geen leren was maar gewoon doen, maar eenmaal gedaan begreep hij het en vergat hij het ook niet.
Ik wist dat als ik verder met hem zou trainen dat we in de problemen zouden komen, de basis zat erin. Aan mij als trainer de keuze, doorrijden en de rem erop met het risico dat we ons beide gingen vervelen of gewoon een periode terug het land op. Ik heb voor het laatste gekozen en mijn vosje is daar absoluut niet slechter van geworden.

Het andere voorbeeld wat ik aangaf ging over een jong paard wat werd voorbereid voor het echte zware werk en midden in de leer zat. Ik had op hem best wel wat rondje kunnen rondhobbelen maar er mee aan het werk, nee dat was voor mij op dat moment absoluut te hoog gegrepen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:12

@Zahlina: Een jong paard uit de training halen vind ik niet meer dan normaal, lekker nog even jong zijn en spelen op de wei alle druk en nieuwe dingen even van zich afschuiven. Dit doe ik bij mijn oude paard ook, gaat zomers lekker zo'n 2/4 weken lang elke dag de wei op zonder dat er iets gedaan wordt met hem.

Als het gaat om een jong paard dat hooggeschoold is of nog moet worden wat dus voor jij op dat moment te hoog gegrepen was dan snap ik dat je afslaat het dier te trainen. Maar om er een keer een uurtje mee te rijden om er wat van te leren kan voor paard en ruiter geen kwaad.

Voor een jong paard is een onhandige ruiter ook niet verkeerd naar mijn mening, dan leert ie dat niet iedereen een onafhankelijke zit heeft en stil zit. Hoe goed ik ook mijn best doe nu, ik krijg het niet meer voor elkaar om een afhankelijke stuiterende zit na te doen hoor, haha.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:15

Oei............ ik vind een onhandige ruiter juist funest voor een jong paard............. Een onhandige ruiter ligt er sneller naast en dat doet een paard nooit goed!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:23

Willemke2 schreef:
Oei............ ik vind een onhandige ruiter juist funest voor een jong paard............. Een onhandige ruiter ligt er sneller naast en dat doet een paard nooit goed!

Ik doel ook niet op dat er een onhandige ruiter op moet vanaf het begin, of na een paar keer erop. Meer als het paard een maand /2maandjes onder het zadel is. Zodat er toch wat knopjes op zitten en met de juiste begeleiding kan het paard wennen en leren dat het niet eng is en de 'onhandige' ruiter oefenen op een jong paard.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:24

Ik ben het met Willemke eens dat een jong paard een goede ruiter verdient die hem goed kan opleiden.
Is het paard eenmaal goed opgeleid dan kan je beginnen met een minder goede ruiter erop te zetten, zodat het paard de ruiter kan leren.

Ik vind het niet fair voor een jong paard wat in opleiding is om deze te verwarren met een minder goede ruiter, vandaar ook dat ik er voor gekozen heb om deze niet te rijden.

Zelf ben ik ooit begonnen als groene ruiter op een nog groener paard, en er is veel fout gegaan in de training, uit onkunde, gelukkig is het allemaal goed gekomen en heeft me dit gevormt tot een betere ruiter maar achteraf was het voor het paard veel beter geweest dat deze een goede opleiding had gekregen en dat ik hem dan pas over zou hebben genomen.

Is het ook niet de bedoeling dat de goede ruiter wat onhandige dingen op een jong paard doet zodat deze kan wennen aan "gekke" dingen maar wel handig genoeg is om het paard vertrouwen te geven mocht deze zich helemaal rotschrikken?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:28

Ik ben het er deels mee eens maar ook deels niet..
Sommige paarden kunnen heel heftig reageren wanneer er iemand opstapt en zijn/haar been over de achterhand schuift, of mensen die te hard gaan zitten. Iemand die getraint en geoefend is in het rijden van jonge paarden doet dit zachtjes.. Een paard kan nog zo goed opgeleid zijn wanneer het dus voor het eerst "per ongeluk" gebeurt alsnog in de stress raken waardoor een ruiter kan vallen tijdens het opstappen. Wanneer dit in het begin al langzaam eigen gemaakt kan worden wanneer een jong paard nog een beetje overrompeld kan worden zal dit geen grote impact uitoefenen op het paard. Dit is mijn mening erover.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:32

Zahlina schreef:
Ik ben het met Willemke eens dat een jong paard een goede ruiter verdient die hem goed kan opleiden.
Is het paard eenmaal goed opgeleid dan kan je beginnen met een minder goede ruiter erop te zetten, zodat het paard de ruiter kan leren.

Ik vind het niet fair voor een jong paard wat in opleiding is om deze te verwarren met een minder goede ruiter, vandaar ook dat ik er voor gekozen heb om deze niet te rijden.

Zelf ben ik ooit begonnen als groene ruiter op een nog groener paard, en er is veel fout gegaan in de training, uit onkunde, gelukkig is het allemaal goed gekomen en heeft me dit gevormt tot een betere ruiter maar achteraf was het voor het paard veel beter geweest dat deze een goede opleiding had gekregen en dat ik hem dan pas over zou hebben genomen.

Is het ook niet de bedoeling dat de goede ruiter wat onhandige dingen op een jong paard doet zodat deze kan wennen aan "gekke" dingen maar wel handig genoeg is om het paard vertrouwen te geven mocht deze zich helemaal rotschrikken?

Dat is ook de bedoeling, een goede ruiter kan een jong paard overal leren aangeraakt te worden wanneer er een ruiter op zit dmv klopjes ed. Maar een onafhankelijke zit kan ik niet nabootsen, en toch zie ik daar zelfs oudere paarden nog van schrikken. Daarom lijkt het mij dan weer beter dat met een wat minder stabiele ruiter te oefenen onder begeleiding. Dat wanneer het paard er dan toch van schrikt er ingegrepen kan worden.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:34

En ik ben het helemaal met Zahlina eens. Kijk eens om je heen, hoeveel paarden er te koop staan "wegens geen klik". Vaak nog hele jonge dieren, ook vaak met een leuke afstamming, leuk om te zien, bewegen leuk. Maar ondeskundig ingereden of té snel overgeleverd aan ruiters met een dikke onvoldoende op ervaring.
Een jong paard zoekt nog constant bevestiging. Dit krijgt het niet van een ruiter die zelf nog groen is. Het sticht alleen maar verwarring.
Roxxxxiej, iemand die te hard in het zadel ploft, of het paard boven op de kont schopt met opstijgen, heeft niks te zoeken op de rug van een jong paard...... Bij een jong en redelijk onervaren dier moet elke handeling "raak" zijn en mág men zichzelf niet toestaan om dergelijke fouten te maken.
Kijk eens om je heen hoeveel mensen klagen over paarden die niet willen stilstaan bij het opstijgen. Allemaal veroorzaakt door onwetendheid en zelfoverschatting.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:37

Ik ben er deels mee eens. Ik heb een vrij jong paard en zelf een vreselijk slechte zit doordat ik altijd mijn bovenbeen aanspan. Hij is hier heel gevoelig voor en reageert er dus vrij heftig op. Dus ik rijd hem niet zonder begeleiding. Ik zou meer kapot maken dan mij lief is.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:38

Iemand die geen onafhankelijk zit heeft, heeft in mijn optiek niets te zoeken op een jong paard.
Die moet gewoon eerst leren op een ervaren schoolmeester en veel zitles krijgen.
Het is natuurlijk afhankelijk met welk doel het paard wordt opgeleid, een manegepaard train je anders dan een paard wat opgeleid wordt voor het hogere werk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:44

ik heb zo'n paard dat een onhandige ruiter heeft gehad, en daar heb ik nu (als achtjarige) nog steeds de ellende van. Juist een jong paard moet opgeleid worden door een ervaren ruiter die heel goed weet waar hij/zij mee bezig is.

Verder vind ik het een groot verschil of je aan de slag gaat met een paard dat je minder ligt (bv een merrie) omdat je daar handiger van wordt, of dat je kiest om een paard niet te rijden omdat je te veeleisend bent en meer wil dan een paard aankan. Ik zal bv zelf niet kiezen om een Fries (oid) te gaan rijden, mijn plezier vind ik in springen en crossen en dan ga je al snel de grenzen van zo'n paard te boven. En je zou mij ook geen plezier doen met alleen maar buitenrijden, ik wil met een paard werken en niet als een veredelde fiets gebruiken. Ik heb de afgelopen jaren diverse paarden met heel veel plezier gereden, maar ook eerlijk gezegd als het IMO niet eerlijk meer was om ermee verder te gaan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:48

Ik ben dan weer van mening dat wanneer een paard gewend is aan dergelijke handelingen het paard hier niet meer van zal schrikken. Zelf stapte ik op mijn paard, 14jaar toen, na een breuk in mijn elleboog, net 1 dag uit het gips en ik wilde gewoon graag weer erop zonder gips. Omdat ik 2 handen gebruikte en ineens pijn voelde ging dit nogal onhandig, paardje schrok, want dit gebeurt immers nooit. En hij was al 14, flink doorgereden kon een leuk springparcours lopen en flink wat dressuuroefeningen. Er gebeurde uiteindelijk niet veel behalve dat hij even wegstapte omdat hij mij kent en daarom ben ik er ook van overtuigd dat een vertrouwsband tussen paard en ruiter veel onhandige/gekke dingetjes niet erg maakt.

Wanneer je gewoon op een normale manier begint en na onbepaalde tijd zitten er wat knoppen op dan kan je wat 'gekke' dingetjes gaan doen zodat het paard hier aan went. Maar ik ben wel van mening dat het paard je moet vertrouwen en andersom dus ook.
Zenuwachtig op een groen paard zitten schiet je niks mee op, zelfverzekerd overkomen en het paard het gevoel geven dat hij je kan vertrouwen daar schiet je wel iets mee op.

Wanneer je dus met een wat minder stabiele ruiter oefent onder begeleiding en het paard het gevoel geeft dat alles te vertrouwen is in een rustige omgeving zal het paard hier echt geen schade van onder vinden..

Veel jonge dieren die op internet staan wegens 'geen klik' zijn in mijn ogen vaak paarden die in de 'pubertijd' zitten en dus in verzet komen omdat ze het niet langer meer accepteren en naar mijn mening is dat omdat er dus teveel gevraagd wordt van zo'n jong paard. Paarden moeten tegenwoordig veel te snel op hoog niveau presteren....