Steigeraar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:43

PowerReiner schreef:
In de bak loopt hij prima, hij is nog wel wat stijfjes maar dat probeer ik er rustig uit te werken. Het steigeren heeft hij ook wel in de bak gedaan, maar dat was meer iets omhoog komen dan echt steigeren. Dat is sinds een aantal weken zo goed als over. Hij wil het heel af en toe nog eens proberen maar geeft ook snel weer op.

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken en je tips.

Ja maar wacht eens even.... dit verandert wel het verhaal. Stijf lopen en protest kan wel dergelijk een teken zijn van verzet wegens pijn. Ik denk dan aan bv kissing spines.
En wederom... de vorige eigenaar lijkt iets liever niet te bespreken...

In dit geval, zoals je het nu omschrijft, zou ik toch maar eens rap het paard eerst medisch laten nakijken door een goede paardenarts. Geen peuten en paten, maar even een goed arts ernaar laten kijken en evt op de foto laten zetten, voordat je iemand erop zet die erdoorheen gaat trainen.
Want is er iets inwendig mis, dan ga je hiermee van kwaad naar erger. Je kunt het paard dan wel zover krijgen dat het luistert, maar alleen totdat het volledig kapot is.
Helaas erg veel ervaring mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:45

Kris schreef:
liljebo schreef:
Dan weet je wel genoeg, denk ik zo. Een eerlijke en goed bedoelende vorige eigenaar was er wel op in gegaan.
Als hij in de bak soepel loopt en niets op een probleem wijst, kun je ervan uitgaan dat dit gedrag in het verleden is beloond en dat het dus aangeleerd gedrag is. Zit dit goed 'erin' dan heb je een zeer kundig persoon nodig om het weer eruit te krijgen (hoewel de tendens erin aanwezig kan blijven) Ik denk dan ook dat het onontbeerlijk is om een dergelijk persoon te vinden. En dan bedoel ik niet iemand die hem op zijn mieter geeft, want dat kan iedereen. Nee, iemand met zeer goed inzicht, rust, verstand en kundigheid. Die liggen niet voor het oprapen (in tegenstelling tot ieder die roept dat hij/zij het kan) dus laat je goed informeren.

Erg kortzichtig. Deze eigenaar heeft het paard verkocht, daarna heeft die eigenaar hem naar een handelsstal verkocht. Lijkt me dat je er dan als 1e eigenaar geen donder mee te maken hebt. Niet zo netjes om die persoon dan als niet eerlijk af te stempelen, omdat hij of zij niet reageert op een berichtje.

Ik kan ernaast zitten en dan biedt ik mijn excuses aan. Helaas heb ik echter zeer slechte ervaringen met eigenaars die er niets meer van willen weten. Mijn ervaring is dat oprecht geinteresseerde eigenaars altijd willen weten hoe het is en ook overleggen met problemen. Maar paarden worden vaak niet voor niets weg gedaan.... kan ernaast zitten, maar na jarenlang naief vertrouwen, ben ik hierin zeer wantrouwend geworden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:53

liljebo schreef:
PowerReiner schreef:
In de bak loopt hij prima, hij is nog wel wat stijfjes maar dat probeer ik er rustig uit te werken. Het steigeren heeft hij ook wel in de bak gedaan, maar dat was meer iets omhoog komen dan echt steigeren. Dat is sinds een aantal weken zo goed als over. Hij wil het heel af en toe nog eens proberen maar geeft ook snel weer op.

Ja maar wacht eens even.... dit verandert wel het verhaal. Stijf lopen en protest kan wel dergelijk een teken zijn van verzet wegens pijn. Ik denk dan aan bv kissing spines.
En wederom... de vorige eigenaar lijkt iets liever niet te bespreken...

In dit geval, zoals je het nu omschrijft, zou ik toch maar eens rap het paard eerst medisch laten nakijken door een goede paardenarts. Geen peuten en paten, maar even een goed arts ernaar laten kijken en evt op de foto laten zetten, voordat je iemand erop zet die erdoorheen gaat trainen.
Want is er iets inwendig mis, dan ga je hiermee van kwaad naar erger. Je kunt het paard dan wel zover krijgen dat het luistert, maar alleen totdat het volledig kapot is.
Helaas erg veel ervaring mee.

Hierover ben ik zie ik in mijn openingspost niet duidelijk geweest. Om even duidelijk te zijn, in de bak was het nauwelijks een probleem, en hij deed het niet iedere keer, ook niet tijdens een bepaalde oefening of iets dergelijks. Er was geen pijl op te trekken.
De stijfheid heeft hij nog steeds omdat hij een tijd niet/nauwelijks bereden is. Dat ben ik er heel rustig uit aan het bouwen maar dat kost tijd. Zoals ik vermeldde ben ik geem hele goede ruiter en heb ik dat er niet binnen 2 maandjes uit.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 13:54

quote="liljebo"]

Erg kortzichtig. Deze eigenaar heeft het paard verkocht, daarna heeft die eigenaar hem naar een handelsstal verkocht. Lijkt me dat je er dan als 1e eigenaar geen donder mee te maken hebt. Niet zo netjes om die persoon dan als niet eerlijk af te stempelen, omdat hij of zij niet reageert op een berichtje.[/quote]

Vanaf de fokker is hij naar persoon X gegaan, en die heeft hem aan de handelsstal verkocht. Er zat niet nog een tussenpersoon.

liljebo

Re: Steigeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:03

Maar begrijp goed dat die stijfheid ook heel erg goed het gevolg kan zijn van een onderliggend probleem. onderschat dat niet. Een van de belangrijkste problemen die stijfheid veroorzaken en niet zelden ook verzet in de vorm van steigeren, is kissing spines. Hou serieus rekening met die mogelijkheid.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:10

Er is nog iemand bij ons op stal met een paard die ook kissing spines heeft. Zij is ook een uiterst goede ruiter die meermaals op mijn paardje gezeten heeft. Ik zal haar eens vragen of dit een mogelijkheid is.

Ik begrijp dat het een onderliggend probleem zou kunnen zijn, hier ga ik dan ook zeker achteraan.

Thanx!!!

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:13

Ik heb een pony die ook niet weg wou bij huis.
In het begin ging het nog, maar op het laatst kwam ik niet eens de oprit af.
Bij mij heeft echt geholpen om dan toch maar af te stappen en aan de hand verder.
Daar kwam dan ook verzet op een gegeven moment, maar dat loste ik dan op door haar achter uit te laten lopen (zweepje in de hand en zachte tikjes op de borst) en dan weer omdraaien en voorwaarts gaan.
En ook 10 meter voorwaarts laten stappen en dan weer een paar meter achter uit laten stappen en dan weer 10 meter naar voren, enz. Eerst op de grond de leider en dan er weer op.
En ga eerst lopend weg en stap pas later op op vreemd terrein. Stopt het paard weer, gewoon druk met je been houden en je zit en afwachten. Niet slaan, niet schoppen, teugels niet te strak. Als ik zo stil bleef zitten dan kwam ze ook niet omhoog.
Je moet wel engelengeduld hebben, maar de pony loopt nu overal naar toe.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:14

Top. Ik hoop dat het meevalt, maar als er iets aan de hand is, kun je dat maar beter weten voordat je naar andere middelen grijp. Vaak vallen dan ook de stukjes op hun plaats.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:15

Ik denk dat het bij mij niet echt het terrein is waar hij niet af wil.
Als je bij ons het terrein afrijd, kom je op een t-splitsing, links is bos, rechts is wei. Hij is in de zomer iedere dag daarnaartoe geweest, nooit problemen gehad. Een heel enkele keer ging hij stilstaan, maar liep dan eigenlijk gewoon weer verder.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:16

PowerReiner schreef:
Ik denk dat het bij mij niet echt het terrein is waar hij niet af wil.
Als je bij ons het terrein afrijd, kom je op een t-splitsing, links is bos, rechts is wei. Hij is in de zomer iedere dag naar de wei geweest, nooit problemen gehad. Een heel enkele keer ging hij stilstaan, maar liep dan eigenlijk gewoon weer verder.

poef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:17

Het is ook niet het terrein, maar het niet bij de andere paarden weg willen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:49

Ik wist niet dat het zo erg was met Indi, meis. Je zou als je hem zo ziet niet denken dat het iets lichamelijks is, dan had hij wel juist in de bak (bij gymnasticeren) verzet getoont, en niet bij ' het terrein af gaan' .

Zou het niet meer in het ' de baas zijn' zitten? Het is best dominantje met weinig respect... Hij wint nog elke keer en heeft in een verleden waarschijnlijk ook altijd gewonnen. Erg rottig om te doorbreken.. Maar hou de moed erin! De aanhouder wint....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:59

Wat doet 'ie als je 'm een eindje meeneemt op de trailer zodat hij niet meer weet waar hij is?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 06:58

Nu raak ik de draad kwijt :?
Nadat ik noemde dat het wellicht aangeleerd gedrag was, schreef je dit....

PowerReiner schreef:
Klinkt logisch inderdaad.
Morgen even proberen, als er geen vooruitgang in zit en het ziet er niet naar uit dat het me gaat lukken, moet ik iets anders gaan proberen. Inderdaad een zeer kundig persoon erop los laten :o

Daaruit lijkt iets heel anders te spelen. Dat noemde je ook. maar nu ligt het dan weer aan het terrein?
Het is jouw paard, maar als bovenstaande klopt, dan wil ik toch waarschuwen tegen het 'erdoor' rijden, maar eerst eens de moeite nemen om de rug van het paard goed te laten controleren. Bovenstaande wijst toch in die richting en je zult niet de eerste zijn die dat onderschat (heb menig instructeur gezien, die dacht dat erdoorheen rijden de juiste oplossing was, en misten dat lichamelijk iets fout zat) Dat het paard buiten heftiger is, past ook in dat beeld. Een paard met pijn is nu eenmaal eerder onzeker, zeker buiten de vertrouwde omgeving