Dubbele teugels misschien ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Dubbele teugels misschien ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:39

Waarom heb je je beugels zo kort?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:43

Het enige effect van een dubbele teugel gebruiken is dat de teugels minder snel door je handen heen glijden. Ik heb zelf een periode erg veel last gehad van één hand, paard kon heel gemakkelijk de teugels door mijn handen heen trekken omdat ik vooral één hand niet goed gesloten kon houden. Ik heb toen tijdelijk met dubbele teugel gereden zodat ik tenminste mijn teugels gewoon op één maat kon houden.

Verder moet ik helaas mee gaan met de rest, het ziet er echt niet zo fijn uit. De oplossing die je lesgever aandraagt klopt imo ook niet, paarden die lopen in de houding die jouw paard op deze foto aanneemt, gaan meestal juist nog verder achter de teugel als je je handen omhoog zet. De correcte oplossing is het paard met je been weer netjes naar je hand toe te rijden zodat hij het bit weer aan gaat nemen en je hand mee durft te nemen naar voren toe. Daarvoor moet hij ten eerste beter aan je been, ten tweede losser in zijn lijf en ten derde ruimte krijgen aan de voorkant.
Je klinkt alsof je er serieus mee bezig bent en echt wel wat wilt leren dus ik hoop dat je iemand vind die jou op een nette en correcte manier kan begeleiden daarin. Veel succes!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:44

Paganx33 schreef:
Ah oei , ik dacht dat deze hier ook wel thuis hoorde..

dat is de basis dus zolang je niet weet wat dit inhoudt of nog niet hebt geprobeerd zeker niet met meer teugels rijden, (raar van je lesgever dat hij.zij hier geen aandacht aan besteed)

je paard loopt zich zo stijf logisch dat hij omhoog met zijn hoofd wil.

veel overgangen en voltes en van voor naar achteren rijden en dan pas van voor vragen eerder niet

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:44

Ik zou ook wat geschiktere schoenen aan doen als ik jou was. Dat rijdt ook een stuk fijner en is ook veel veiliger.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:57

Nee!!!
Gewoon trainen, niet te hard willen!

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 21:41

Kiwipitje schreef:
Waarom heb je je beugels zo kort?

Dat is omdat ik heel moeilijk met mijn voeten ben , ben daar ook heel erg op aan het oefenen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 21:42

En Brechtje , Die komen er aan. Ze staan als eerste op het verlanglijstje :)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 21:44

_Esther_87_ schreef:
Het enige effect van een dubbele teugel gebruiken is dat de teugels minder snel door je handen heen glijden. Ik heb zelf een periode erg veel last gehad van één hand, paard kon heel gemakkelijk de teugels door mijn handen heen trekken omdat ik vooral één hand niet goed gesloten kon houden. Ik heb toen tijdelijk met dubbele teugel gereden zodat ik tenminste mijn teugels gewoon op één maat kon houden.

Verder moet ik helaas mee gaan met de rest, het ziet er echt niet zo fijn uit. De oplossing die je lesgever aandraagt klopt imo ook niet, paarden die lopen in de houding die jouw paard op deze foto aanneemt, gaan meestal juist nog verder achter de teugel als je je handen omhoog zet. De correcte oplossing is het paard met je been weer netjes naar je hand toe te rijden zodat hij het bit weer aan gaat nemen en je hand mee durft te nemen naar voren toe. Daarvoor moet hij ten eerste beter aan je been, ten tweede losser in zijn lijf en ten derde ruimte krijgen aan de voorkant.
Je klinkt alsof je er serieus mee bezig bent en echt wel wat wilt leren dus ik hoop dat je iemand vind die jou op een nette en correcte manier kan begeleiden daarin. Veel succes!

Klopt , ik weet niet of je mijn profiel gelezen hebt , of mijn topic : van helpaard naar mijn toppertje.. Maar het ziet er toch al veel beter uit dan in het begin. Eerst viel er niet op te rijden :) Maar ik blijf trainen, bedankt !

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:50

Het gat niet om het plaatje, niet om hoe het er uitbhoort te zien maar om hetbjuistbpaard rijden. Het is zeer duidelijk dat deze lesgever geen les kan geven, je paard in de krul moeten sjorren is namelijk gen lesgeven te noemen.
Een goede lesgever leert je eerst naar ontspanning te rijden en via die weg krijg je dan een nageeflijk paard kado.
Valt niet af te dwingen.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:28

Je hebt een prachtig paard onder je kont, en heb je vorige topic ook gelezen. Je bent al heel ver! Maar als je nog nooit van "van voor naar achteren rijden" hebt gehoord, zul je heel snel opzoek moeten naar een nieuwe instructrice. Ook de oplossing van handen om hoog en teugels korter is niet zoals het zou moeten in mijn ogen.

Paard loopt hier absoluut niet fijn, en dat is jou niet kwalijke te nemen, zo word het jou geleerd. Snel opzoek naar een andere instructrice :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:35

Hm .. vind het een naar plaatje. :\

Waar is het VOORWAARTS?
Neus voorste punt?

Dit lijkt me iets voor het topic 'aan de teugel', waar positief commentaar en advies gegeven wordt! :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:41

Ik zou zeggen, op zoek naar een andere instructrice.. :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:42

Hoe strak zit die hulp teugel? Kun je uitleggen waarom je je pink niet onder je teugel doet? :)

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:43

Ladyson schreef:
Mijn lesgever is juist van mening bij te diep lopen dat je je handen naar voren moet steken zodat de neus weer naar voren gaat.. Verder ga ik met Liekec mee!
zegt mijn instructrice inderdaad ook. Eerst naar voren, niet van voor naar achter!

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:50

Even niet over hoe je paard loopt, maar over je martingaal. Volgens mij rijdt je zonder stops aan je teugels, of niet? Ik vind je martingaal namelijk wel erg dicht bij je bit komen. Pas op dat hij daar niet blijft haken!

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:02

Heb je het paard onder controle? Loopt die op het tempo die je wilt je rijd tempo wisselingen laat haar absoluut niet onder je weglopen of stilvallen. Dan loopt ze met der neus omhoog dat maakt niet zo veel uit. Begin lekker op een rustig tempo te draven wacht tot ze lekker ontspant dat voel je vanzelf dan blijft ze constant op hetzelfde tempo ga lekker op de volte draven en vraag een beetje stelling. Als ze constant op het rustige tempo loopt rijd je der naar voren dat moet op de eerste keer been die je geeft ze moet dus meteen reactie geven op je hulp. Ga door op dat tempo lekker op de volte totdat ze daar ook constant op dat tempo loopt en doe dat de hele tijd lekker veel van tempo wisselen maar wissel pas van tempo als ze echt toegeeft dat ze alleen op het tempo mag lopen die jij wilt. Dit doe je ook in stap en galop. Dan gaat ze vanzelf met der neusje naar beneden ;) en komt het vast helemaal goed met jullie

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:09

Meid; Ditchen die instructrice! Sorry maar als jouw lesgeefster je niets verteld over het van achter naar voor rijden en verteld dat je moet spelen met je teugels om je paard 'aan de teugel' te krijgen, dan moet je op zoek naar een nieuwe en snel! DIe mag wel eens terug naar school, jeetje.

Hoe je paard loopt is in de krul. Aan de teugel is heel iets anders dan alleen het hoofd in een krulletje. Aan de teugel heb je het over heel zijn lichaam.

Mooi paardje wel en goed dat je al zo ver met hem bent gekomen! Ik hoop dat je met nieuwe instructie verder komt en leert je pony correct nagevelijk te hebben.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:12

phormicola schreef:
Hoe strak zit die hulp teugel? Kun je uitleggen waarom je je pink niet onder je teugel doet? :)

Die hulpteugel is een martingaal zonder stops.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:20

nadjajump schreef:
Even niet over hoe je paard loopt, maar over je martingaal. Volgens mij rijdt je zonder stops aan je teugels, of niet? Ik vind je martingaal namelijk wel erg dicht bij je bit komen. Pas op dat hij daar niet blijft haken!

Klopt , daar ben ik al eerder over aangesproken , en die zijn nu aangeschaft. Dit is een oudere foto. De martingaal zit trouwens helemaal niet strak :) Ookal lijkt het zo op de foto.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:23

BaileyMix schreef:
Meid; Ditchen die instructrice! Sorry maar als jouw lesgeefster je niets verteld over het van achter naar voor rijden en verteld dat je moet spelen met je teugels om je paard 'aan de teugel' te krijgen, dan moet je op zoek naar een nieuwe en snel! DIe mag wel eens terug naar school, jeetje.

Hoe je paard loopt is in de krul. Aan de teugel is heel iets anders dan alleen het hoofd in een krulletje. Aan de teugel heb je het over heel zijn lichaam.

Mooi paardje wel en goed dat je al zo ver met hem bent gekomen! Ik hoop dat je met nieuwe instructie verder komt en leert je pony correct nagevelijk te hebben.

Bedankt ! En dat van in de krul he .. Ik zie meer mensen die dit doen. Eigenlijk dacht ik haast dat het zo hoorde. Kun je me uitleggen wat er fout is aan in de krul lopen ?

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:25

Luz_ElenaE schreef:
Heb je het paard onder controle? Loopt die op het tempo die je wilt je rijd tempo wisselingen laat haar absoluut niet onder je weglopen of stilvallen. Dan loopt ze met der neus omhoog dat maakt niet zo veel uit. Begin lekker op een rustig tempo te draven wacht tot ze lekker ontspant dat voel je vanzelf dan blijft ze constant op hetzelfde tempo ga lekker op de volte draven en vraag een beetje stelling. Als ze constant op het rustige tempo loopt rijd je der naar voren dat moet op de eerste keer been die je geeft ze moet dus meteen reactie geven op je hulp. Ga door op dat tempo lekker op de volte totdat ze daar ook constant op dat tempo loopt en doe dat de hele tijd lekker veel van tempo wisselen maar wissel pas van tempo als ze echt toegeeft dat ze alleen op het tempo mag lopen die jij wilt. Dit doe je ook in stap en galop. Dan gaat ze vanzelf met der neusje naar beneden ;) en komt het vast helemaal goed met jullie

Bedankt voor de uitleg , ik ga het zeker toepassen. En tja , dan zou ik precies toch wel een andere leerkracht moeten zoeken als ik dit hier zo lees.. Het moeilijke is wel dat ik ze heel goed in prive ken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:33

Het 'nut' van nagevelijk lopen is dat je paard zogenaamd lekker over de rug loopt. Dit wil zeggen, dat je paard zijn rug op die manier gebruikt dat hij jou goed kan dragen met de minste belasting. Dit gebeurd alleen als je paard op de juiste manier nagevelijk is. Het moet letterlijk 'vanaf het motortje komen' en die motor zit van achter. Dat wordt ook bedoeld met van achter naar voor rijden.

Je moet je paard dus activeren (dit bereik je o.a. door overgangen, tempowisselingen) en zorgen dat hij daarbij vooral zijn achterhand meeneemt. Tegelijkertijd moet jij dan niet van voren aan de teugels gaan hangen, dat is fout. Wat je echter ook niet moet doen is de teugels volledig losgooien; Zo kan je paard nooit lekker nagevelijk lopen. Je moet heel licht contact houden. Uiteindelijk, als je paard lekker soepel en los door zijn lijf is (dit bereik je o.a. door voltes, slangenvoltes, eventueel als hij dat al kan zijgangen) en goed onder jou kan ontspannen, én actief blijven én jouw hand kan opzoeken zal hij vanzelf zijn rug ook loslaten en uiteindelijk nagevelijk gaan lopen. Dit is echter niet iets dat je in een week bereikt, dit duurt even. Nagevelijk wil dus ook niet zeggen dat je paard aan de teugel loopt, dat is weer een stap verder.

Lekker oefenen dus. Je paard moet ook goed scherp aan de hulpen zijn, dus lopen=lopen en daarin moet je consequent zijn.

Waarom is 'in de krul' dan fout? Dat duidt niet op goed ruggebruik en is dus meer voor het plaatje. Dan kun je dus net zo goed je paard lekker laten sterrenkijken, zelfde effect voor de rug. Of het nou ook echt heel schadelijk is voor nekgewrichten etc. zal ongetwijfeld (hij wordt immers door pijn in die houding gewongen, houdt krampachtig zijn lijf vast) maar de precieze gevolgen kan ik je niet vertellen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 23:50

Oke bedankt ! Er zit zeker hele goeie ingormatie tussen. Kben blij dat ik dit geplaatst heb , zo kan ik het toch op een hele andere manier aanpakken. Dan gaan we maar is beginnen :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:05

Ik ga hier ook met mee.
Het ziet er eigenlijk heel slecht uit op die foto, das wat ik er van vind.
Je probeerde hem hoger in te stellen en dit is nu het resultaat, dit is slechter dan het voordien was.
Eerst maar weer eens losser laten en goed voorwaarts, dan pas weer eens iets proberen te gaan corrigeren.
Maar als dit het resultaat is na wat je lesgeefmens jou aanraad, dan heb ik mijn twijfels over de kwaliteit van die lesgever.
Dit is echt niet goed.

Ladyson schreef:
Mijn lesgever is juist van mening bij te diep lopen dat je je handen naar voren moet steken zodat de neus weer naar voren gaat.. Verder ga ik met Liekec mee!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:21

Succes en laat ons weten hoe het gaat ;) Mocht je nog vragen hebben mag je altijd Pb'en.