Galop is gewoon een normale gang die er gewoon bij hoort, sterker nog draf is de moeilijkste gang voor een paard. Stap en galop het makkelijkste. Alleen wij maken de galop moeilijk door te veel met de rem erop te rijden, netjes strak de hoeken in willen, stelling en buiging vragen, aan de kop gaan lopen trekken etc. etc. Of zoals hierboven al is gezegd, omdat veel ruiters het eng vinden. Juist met jonge paarden is het belangrijk dat ze VOORWAARTS lopen en ja dat kan hard gaan in galop, maar jaag een paard nou ook weer niet over de kop heen. Er is ook nog een verschil tussen voorwaarts en voorwaarts. Crossen en jagen is not done.
Heb er laatst nog 1 gehad, had best moeite met z'n balans en alles. Juist de galop ging beter en makkelijker dus van af het begin hebben we best veel gegaloppeerd, om hem wat sterker te maken etc. Wat ik ook nog wel regelmatig doe bij jonge paarden is in de galop iets verlicht te gaan zitten. Niet de verlichte zit zoals springruiters hem kennen en doen, maar het verlicht zitten voor een jong paard eigenlijk.
Je komt heel iets uit het zadel, zit vaak ook ietsje naar voren maar je hebt ook nog contact met het zadel maar niet je volledige gewicht in het zadel dus. Zit ze niet aan het hoofd te trekken (neusje MOET niet naar beneden, komt vanzelf wel..) Vooral lekker voorwaarts rijden dan.
Met mijn eigen die juist veel meer moeite met galop in de bak heeft moest ik hem van mijn instructrice juist naar beneden proberen te rijden, gevolg je gaat teveel aan het hoofd zitten, drukt automatisch meer in de rug etc. etc. Bleef er maar mee oefenen en het voelde gewoon niet fijn, ben toen wat verlicht gaan zitten handen gewoon laag (niet enorm naar voren steken, ook niet extreem naar beneden drukken) en vooruit galopperen. Hij laat automatisch z'n hals nu vallen, galoppeert lekker fijn door en merk dat ie z'n rug nu fijn kan gebruiken.
Ook neem ik hem al v.a. het begin regelmatig mee naar buiten, lekker lange zandpaden lekker recht vooruit galopperen. Van voren de ruimte geven en laat hem die benen maar strekken en helemaal door het lijf laten lopen. Dat helpt hem wel erg goed moet ik zeggen. Jonge paarden neem ik sowieso graag mee naar buiten om er lekker lange stukken vooruit mee te rijden, maar wel wanneer het verantwoord is (gas, stuur, rem). Ken ook mensen die het paard zo gauw ze er de 1e keer opzitten direct al mee naar buiten gaan om lange rechte stukken vooruit te laten lopen.
Hier kan ik me echt in vinden!