Waarom hebben zoveel paarden moeite met galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Re: Waarom hebben zoveel paarden moeite met galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:32

Wij pakken eigenlijk vanaf het begin de galop al mee, voorwaarts met die jonge dieren. :j

Galop is gewoon een normale gang die er gewoon bij hoort, sterker nog draf is de moeilijkste gang voor een paard. Stap en galop het makkelijkste. Alleen wij maken de galop moeilijk door te veel met de rem erop te rijden, netjes strak de hoeken in willen, stelling en buiging vragen, aan de kop gaan lopen trekken etc. etc. Of zoals hierboven al is gezegd, omdat veel ruiters het eng vinden. Juist met jonge paarden is het belangrijk dat ze VOORWAARTS lopen en ja dat kan hard gaan in galop, maar jaag een paard nou ook weer niet over de kop heen. Er is ook nog een verschil tussen voorwaarts en voorwaarts. Crossen en jagen is not done.

Heb er laatst nog 1 gehad, had best moeite met z'n balans en alles. Juist de galop ging beter en makkelijker dus van af het begin hebben we best veel gegaloppeerd, om hem wat sterker te maken etc. Wat ik ook nog wel regelmatig doe bij jonge paarden is in de galop iets verlicht te gaan zitten. Niet de verlichte zit zoals springruiters hem kennen en doen, maar het verlicht zitten voor een jong paard eigenlijk.

Je komt heel iets uit het zadel, zit vaak ook ietsje naar voren maar je hebt ook nog contact met het zadel maar niet je volledige gewicht in het zadel dus. Zit ze niet aan het hoofd te trekken (neusje MOET niet naar beneden, komt vanzelf wel..) Vooral lekker voorwaarts rijden dan.

Met mijn eigen die juist veel meer moeite met galop in de bak heeft moest ik hem van mijn instructrice juist naar beneden proberen te rijden, gevolg je gaat teveel aan het hoofd zitten, drukt automatisch meer in de rug etc. etc. Bleef er maar mee oefenen en het voelde gewoon niet fijn, ben toen wat verlicht gaan zitten handen gewoon laag (niet enorm naar voren steken, ook niet extreem naar beneden drukken) en vooruit galopperen. Hij laat automatisch z'n hals nu vallen, galoppeert lekker fijn door en merk dat ie z'n rug nu fijn kan gebruiken.

Ook neem ik hem al v.a. het begin regelmatig mee naar buiten, lekker lange zandpaden lekker recht vooruit galopperen. Van voren de ruimte geven en laat hem die benen maar strekken en helemaal door het lijf laten lopen. Dat helpt hem wel erg goed moet ik zeggen. Jonge paarden neem ik sowieso graag mee naar buiten om er lekker lange stukken vooruit mee te rijden, maar wel wanneer het verantwoord is (gas, stuur, rem). Ken ook mensen die het paard zo gauw ze er de 1e keer opzitten direct al mee naar buiten gaan om lange rechte stukken vooruit te laten lopen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:56

Dara ben ik nu met die van mij ook al mee bezig, grootste probleem bij hem is dat hij heel snel terugkomt in draf, nou ja zeg maar gerust terug VALT naar draf.
Ik probeer hem nu zoveel mogelijk zijn eigen tempo te laten galopperen, maar wel voorwaarts, iets verlichte zit en handen wel op contact, maar meer niet.
En tevens helpen de springlessen aardig goed, want daar heeft hij nou weer totaal geen problemen met de galop, maar dat vind hij ok leuk en dan is hij met zij n koppie met hele andere dingen bezig en dan gaat het wel goed ;-)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:33

Het klopt wel dat je vooral in de NH-hoek en in sommige klassieke stromingen paarden ronduit slecht ziet galopperen. Vaak zijn die paarden al zo strak en vast gereden dat ze de rug niet eens mee bol kunnen maken voor een mooie galopssprong. Ook durven de meeste ruiters hun paarden geen tempo te laten maken. Die denken dat ze alles in stap kunnen oplossen. Tja........

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 07:47

Ik denk dat de meeste paarden geen enkel probleem hebben met de galop, de ruiters daarentegen... :x

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:36

Mijn paard springt erg groot.
Heb er dus meer moeite mee om het tempo te controleren en haar op het achterbeen te krijgen dan in de stap/draf.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:58

_Esther_87_ schreef:
Omdat mensen niet meer durven rijden en verwachten dat een jong of onervaren paard meteen in een rustig handgalopje de bak door gaat....Als ze in plaats van continu remmen eens gewoon zouden rijden, van de kop afbleven en het paard zouden laten lopen, was denk ik driekwart van de problemen ineens geen probleem meer.

_/-\o_ Hier kan ik me echt in vinden!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:45

Mear schreef:
_Esther_87_ schreef:
Omdat mensen niet meer durven rijden en verwachten dat een jong of onervaren paard meteen in een rustig handgalopje de bak door gaat....Als ze in plaats van continu remmen eens gewoon zouden rijden, van de kop afbleven en het paard zouden laten lopen, was denk ik driekwart van de problemen ineens geen probleem meer.

_/-\o_ Hier kan ik me echt in vinden!

Ja, ik ook :j ik zie zo vaak mensen die verwachten dat hun paard meteen geweldig galoppeerd, maar dan vervolgens alleen maar aan de mond hangen en been vergeten kan het paard niet eens meer goed galopperen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 16:04

jonge paarden moeten vanaf het begin leren door lopen en dus ook de galop. ik oefen de galop met mijn jonge "inrij paarden" vaak buiten. natuurlijk wel als er voorwaarts, stuur en rem op zit, het moet natuurlijk wel verantwoord blijven. buiten is makkelijker voor ze omdat ze alleen rechtuit gaan, en niet steeds een hoek.