Paard bokt zodra bak in zicht is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:55

Rivaldo, het is wel duidelijk dat jij geen idee hebt van het wezen paard, en andere manieren van met paarden omgaan, ze begrijpen, dan het standaard verhaal van vroeger, op de manege... jammer. Dat is toch wel het minste wat die dieren verdienen, dat we ze echt proberen te begrijpen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:17

anneliesdj schreef:
Ik vraag me af of dat werkt, vaak hebben ze prima door dat wanneer het zadel erop gaat ze aan het werk moeten dus hij zal ws geen problemen hebben met naar de bak gaan zonder zadel en hoofdstel.
Dan zou ik hem eerder opzadelen, erheen lopen, voeren en terug lopen en afzadelen.

Nouja inderdaad, desnoods met zadel en al gaan grondwerken/balkjes lopen etc. Of zadel meenemen naar de bak, daar opzadelen rondje lopen daar weer afzadelen en weer weggaan. Het is denk ik vooral een kwestie van het patroon doorbreken dat nu is ontstaan. Paard heeft de link gelegd naar de plek + de arbeid die verlangt wordt = niet leuk
Dat moet je doorbreken.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:44

GamblersCup schreef:
Rivaldo, het is wel duidelijk dat jij geen idee hebt van het wezen paard, en andere manieren van met paarden omgaan, ze begrijpen, dan het standaard verhaal van vroeger, op de manege... jammer. Dat is toch wel het minste wat die dieren verdienen, dat we ze echt proberen te begrijpen.

Volgens heb jij wel veel talent.
In ieder geval, wel om een conclusie over iemands hele omgang met paarden te oordelen gebaseerd op 3 posts.

Wat is jou aanpak dan?
Beste stuurlui staan soms tussen wal en schip hè.

En gelukkig heb ik mijn ideeën niet van de manege, maar van olympiërs. ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:28

Rivaldo schreef:
Wat is jou aanpak dan?

Lezen.

Rivaldo schreef:
Beste stuurlui staan soms tussen wal en schip hè.

:=

Rivaldo schreef:
En gelukkig heb ik mijn ideeën niet van de manege, maar van olympiërs. ;)

Daar heb je het dus al.

Rivaldo

Re: Paard bokt zodra bak in zicht is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:39

Ik was even verward.
Beste stuurlui staan aan wal en moeten soms eens tussen wal en schip komen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:56

Ach, de ervaring leert dat het wel eens héél goed zou kunnen werken (zo ongeveer bij ieder paard) om eens bezig te zijn met de paardentaal. En verbazend snel ook vaak. Dus de beste stuurlui staan aan wal? Nee hoor, heb er heel wat mee in de praktijk gebracht. En soms tussen wal en schip? Hm, ik heb het nooit dat ik "soms nergens bij hoor"... :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:23

Rivaldo schreef:
Annelies, ze is er af gevallen hè?

Ja dus?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:38

GamblersCup schreef:
Ach, de ervaring leert dat het wel eens héél goed zou kunnen werken (zo ongeveer bij ieder paard) om eens bezig te zijn met de paardentaal. En verbazend snel ook vaak. Dus de beste stuurlui staan aan wal? Nee hoor, heb er heel wat mee in de praktijk gebracht. En soms tussen wal en schip? Hm, ik heb het nooit dat ik "soms nergens bij hoor"... :')

Natuurlijk, paardentaal is ontzettend belangrijk.
Maar aan het verhaal hoor je toch dat dat paard de macht overneemt?

Annelies, dus een gevaarlijke situatie!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:33

Rivaldo: eigen ervaring met mijn fjord: zodra ik hem ga dwingen, is er niets meer met hem begonen (wat niet betekend dat ik geen grenzen aangeef. Maar een jong paard gaan straffen als hij iets niet wil, is nooit een goed idee... wat dat (wat hij moet doen) moeten doen = zweep. Dan wil hij het al helemaal niet meer.

En je kan niet over macht praten bij paarden, dat is iets menselijks (wat niet betekend dat ze niet afschuwelijk dominant naar anderen kunnen zijn). Hoogsten kan je zeggen dat hij de leiding over neemt.

En natuurlijk is een bokkend paard gevaarlijk, net zoals een paard dat ineens schrikt gevaarlijk is. Je gaat een paard dat ergens van schrikt toch ook niet straffen? En hier lijkt de situatie dat het paard bang is voor de bak, of geen zin erin heeft. Of ga jij een kleuter straffen omdat hij niet naar school wil????

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:18

Jullie snappen niet dat het paard een reden heeft om dit te doen?
En dat deze reden is dat hij geen zin heeft om aan het werk te gaan?
Dus als jou paardbde keuzes gaat maken laat ke hem gewoon zijn gang gaan?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:06

jeej sprinkhaan goed gesproken

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:02

Rivaldo, wat lijkt het me erg om in zulke ideeen als jij hebt vast te zitten. Dat je niet even "logisch" verder kijkt dan je neus lang is, je even in het wezen paard kunt/wilt verdiepen. Want echt, jij hebt overduidelijk geen idéé waarom een paard doet wat ie doet (of juist niet doet). Of hoe je überhaupt op paardenniveau een oplossing kunt vinden, wat het dier ook begrijpt. Beetje jammer wel. Zeker omdat je hier loopt te verkondigen dat jouw theorietje een feit is. (de "reden")

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:19

GamblersCup schreef:
Rivaldo, wat lijkt het me erg om in zulke ideeen als jij hebt vast te zitten. Dat je niet even "logisch" verder kijkt dan je neus lang is, je even in het wezen paard kunt/wilt verdiepen. Want echt, jij hebt overduidelijk geen idéé waarom een paard doet wat ie doet (of juist niet doet). Of hoe je überhaupt op paardenniveau een oplossing kunt vinden, wat het dier ook begrijpt. Beetje jammer wel. Zeker omdat je hier loopt te verkondigen dat jouw theorietje een feit is. (de "reden")

Vertel jij eens dan een oplossing van begin tot eind?
Duidelijk en gestructureerd?
Want volgens mij ben jij degene die het niet helemaal snapt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:20

Rivaldo schreef:
Dus als jou paardbde keuzes gaat maken laat ke hem gewoon zijn gang gaan?

Als ruiter doe je imo al iets verkeerd als je paard zo overduidelijk 'geen zin heeft' om aan het werk te gaan. Dat is überhaupt al een vrij menselijke gedachte. Paard heeft een negatieve ervaring aan de bak gekoppeld. Het LAATSTE wat je dan moet gaan doen is die ervaring NOG negatiever gaan maken door met een zweep te gaan meppen op het moment dat ie gaat bokken. De volgende keer zal het paard zich zeker wel 2 keer bedenken om die bak in te gaan. Het werk zal leuk gemaakt moeten worden, wat niet betekent dat het paard niks hoeft uit te vreten. Maar wel dat je waarschijnlijk de boel in iets kleinere stappen zult moeten doen en meer afwisseling/kortere trainingen aanbieden om het werk leuk en afwisselend te houden. Dan zal je m ook niet meer hoeven te meppen als ie gaat bokken, want als het paard het werk leuk vindt bokt ie niet. (lichamelijke oorzaken uiteraard uitgesloten). En door het werk dan heel langzaam op te bouwen zal je op den duur ook wat 'zwaardere' dingen kunnen doen zonder een protesterend paard. Waarschijnlijk ben je gewoon wat te snel gegaan met het werk in de bak waardoor hij overdonderd is en het niet kan behappen.
Dus nee absoluut niet straffen als ie bokt, maar proberen de situatie zo om te buigen dat het paard niet eens aan bokken hoeft te denken.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:26

Misschien kun je ook gelijk nog 3 snoepjes geven als ie bokt! Zal vast helpen...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:33

Rivaldo schreef:
Misschien kun je ook gelijk nog 3 snoepjes geven als ie bokt! Zal vast helpen...

Oke als je zo kinderachtig gaat reageren laat dan maar. Ik ga verder helemaal mee met gamblerscup.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:35

Ik ga ook mee met anneliesdj haar aanpak op de eerste pagina. Naar mijn idee ook de beste aanpak die goed werkt in de praktijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 01:03

Rivaldo schreef:
Annelies, dus een gevaarlijke situatie!

Dus wanneer de ruiter van het paard valt heb je per definitie een gevaarlijke situatie? Onafhankelijk van de omstandigheden en hoe het paard zich gedraagt?
Wat ik bedoel is; het paard kan ook gewoon bokken om iets aan te willen geven, zonder perse zijn ruiter eraf te willen werken. Dat ts de bokken niet uit kan zitten zegt niet meteen dat het paard link is maar kan ook gewoon betekenen dat zij weinig ervaring heeft met bokkende paarden.

Rivaldo schreef:

Dus als hij geen zin heeft sla jij het eruit? Maw; hij kan kiezen tussen 2 optie's; vervelend werk doen, of geslagen worden en daarna alsnog vervelend werk doen.
Resultaat is dus dat je een paard hebt wat altijd met tegenzin aan het werk gaat, zo'n paard wat je de kont toedraait als je op stal komt, wat hapt als je de singel aantrekt en wat een extra kilo brok nodig heeft omdat hij anders niet vooruit te branden is maar waar je ook de eerste 10 minuten moet longeren omdat hij je er anders gegarandeerd vanaf mikt.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 08:31

+:)+ goed verwoord anneliesdj :j precies zoals ik er ook over denk, jij verwoord het misschien alleen iets duidelijker :j

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 09:24

Natuurlijk moet je eerst zorgen dat je een fatsoenlijke manier van trainen hebt, met afwisseling en wederzijds respect.
Maar daar ga je toch vanuit dat dat de eerste manier van oplossen bij de ruiter is?
En de amazone heeft dezelfde rijstijl in bak en bos, dus dan moet het toch wel een manier van klooien zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik begin zeker niet te slaan als een paard iets anders aanneemt qua gedrag.
Dan kijk ik eerst wat ik zelf misschien, lees waarschijnlijk, verkeerd doe.
Maar dat doet toch iedereen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 23:03

Dat was niet je eerste advies, dat was straffen en als hij braaf is belonen.