Hoe kan ik mijn balans verbeteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:57

Geen idee, het zou allemaal kunnen :D Misschien moet je gewoon weer even wennen aan het rijden en wordt je balans vanzelf beter na een tijdje?

Wat ik eigenlijk denk... is dat een dravend paard inderdaad niet heel fijn zit voor een soldaat (of wie ook) met weinig rij-ervaring. Maar op een comfortabele haf moet doorzitten denk ik geen probleem zijn :D En als die spieren lekker aan het werk kunnen als jij lekker met je paard meedeint is dat denk ik beter voor de rug dan dat je om de halve pas je balans verliest bovenop die rug :P

Ik vind ook doorzitten, nu ik het goed kan, ontspannend voor m'n eigen rug. Als ik m'n rug los wil maken wanneer ik rijd draaf ik aan :j

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:05

Koper schreef:
Geen idee, het zou allemaal kunnen :D Misschien moet je gewoon weer even wennen aan het rijden en wordt je balans vanzelf beter na een tijdje?

Mmm, zou kunnen. Ik moet wel zeggen dat dit altijd al een punt voor mij is geweest. Op de KWPN merrie die ik 9 jaar gereden heb moest ik mezelf ook altijd corrigeren tijdens het lichtrijden, omdat ik nogal gemakkelijk naar voren viel. Nu moet ik wel zeggen dat zij een rugprobleem had, waardoor ze het fijner vond als ik in het begin ging zitten als een springruiter in actie zeg maar :D

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:55

leannerobert schreef:
Edit: verlichte zit lijkt me eerlijk gezegd geen zinvolle oefening, omdat ik dan eigenlijk 'toegeef' aan mijn onbalans. Toch?? Rechtopstaan in de beugels ga ik proberen als het met het westernzadel niet beter gaat!

Juist daarom! Wanneer je jezelf uit balans brengt, train je de rompspieren op coördinatie en kracht. De reden dat je uit balans bent is omdat deze spieren niet adequaat reageren op veranderingen in het steun- en zwaartepunt (heel technisch gezegd dan). Door jezelf uit balans te brengen moeten deze spieren aan het werk en hier geldt: oefening baart kunst! Natuurlijk is het fijn als het af en toe goed gaat, dus ga niet te gek doen. Staan in de beugels of verlichte zit is een goed startpunt. Bovendien moet je in balans kunnen staan om in balans te kunnen lichtrijden.

Lichtrijden of staan op een westernzadel wil ik je niet aanraden. Als je je balans verliest en naar voren valt dan kan de knop op het zadel je binnenkant erg beschadigen! Pas daar dus erg mee op.

timokyana

Re: Hoe kan ik mijn balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:59

Geloof me verlichte zit is een hele handige,kun je trouwens ook heel mooi droog oefenen :-)
Verder hebben ze bij de EJ momenteel balansbord te koop.
Yogabal is ook een gele goede en een balanskussen ook om 'droog'te oefenen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:59

Ik had zelf ook balans problemen op mijn zeer bewegelijke 4-jarige. Sinds september doe ik (bijna) iedere dag 5 a 8 minuten buikspieroefeningen en buiten dat ik er mooi een beter figuur van krijg moet ik zeggen dat het ook wonderen doet voor mijn zit en balans op het paard. Nu doe ik ze zelfs meer voor het rijden dan iets anders.

Glitter_

Re: Hoe kan ik mijn balans verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:55

Ik heb het laatste boek van Lammert in samenwerking met Adelinde gekocht.
En de daarbij behorende artikelen. Springtouwtje, bal, jongleerballetjes. En probeer ook mijn tanden steeds te poetsen op 1 been. Op mijn werk probeer ik steeds een stabiele houding te vinden op mijn stoel en niet de gehele dag tegen de leuning aan te hangen!

Ik merk nu dat ik steeds meer balans krijg, paard is vrij groot en is ruim in de gangen, en door dat ik beetje bang geworden was, maakte ik teveel spanning in mijn lijf waardoor ik helemaal geen balans meer had.

Ik zou dus zeker ook op de grond ook echt gaan oefenen met je lijf. Je kan de gekste dingen verzinnen hiervoor ;) Met een been op je bed staan dat soort dingen haha