je geduld verliezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Re: je geduld verliezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 08:39

hier ook herkenbaar hoor. het gaat momenteel iets minder goed en met rijden voor mijn gevoel...of mischien wil ik wel teveel. Maar de laatste 3 lessen merkte ik echt dat ik enorm geirriteerd was en ook sneller mijn geduld verloor.

we rijden nu 2 dressuurlessen per week en dat wil ik ook gaan terugbrengen naar 1x per week zodra het savonds weer wat lichter is. want buitenrijden vinden we allebei veel leuker en wedstrijden doen we ook niet. en iets meer afwisseling lijkt me beter ;)

als ik mijn dochtertje bij me heb hoef ik trouwens ook niet te gaan rijden hoor. die heeft geen geduld en vraagt om de 5 minuten of ik nog niet klaar ben. Poetsen werkt ook niet echt want ze wilt dan helpen en is niet groot genoeg en te zwaar om te tillen...dus ik kan beter alleen gaan als ik iets gedaan wil hebben ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:00

Blabla1980 schreef:
hier ook herkenbaar hoor. het gaat momenteel iets minder goed en met rijden voor mijn gevoel...of mischien wil ik wel teveel. Maar de laatste 3 lessen merkte ik echt dat ik enorm geirriteerd was en ook sneller mijn geduld verloor.

we rijden nu 2 dressuurlessen per week en dat wil ik ook gaan terugbrengen naar 1x per week zodra het savonds weer wat lichter is. want buitenrijden vinden we allebei veel leuker en wedstrijden doen we ook niet. en iets meer afwisseling lijkt me beter ;)

als ik mijn dochtertje bij me heb hoef ik trouwens ook niet te gaan rijden hoor. die heeft geen geduld en vraagt om de 5 minuten of ik nog niet klaar ben. Poetsen werkt ook niet echt want ze wilt dan helpen en is niet groot genoeg en te zwaar om te tillen...dus ik kan beter alleen gaan als ik iets gedaan wil hebben ;)

is 2 x in de week lessen als je geen wedstrijden rijd sowieso niet wat veel? of heb je het echt nodig?
ik wil in de toekomst wel op wedstrijd en les niet meer dan 3 a 4 x per maand privé

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:08

Nou ik heb dit paard nog niet zo lang en hij had wat dingetjes die hij echt heel moeilijk vondt...gallop was erg lastig, evenwicht had hij nog niet echt waardoor hij veel struikelde en zo nog wat puntjes. En aangezien ik pas 4 jaar rij was ik van mening dat ik dit beter met genoeg hulp kon doen :)

Maar we zijn nu al zover dat het veel beter gaat en 2x per week voor niet wedstrijd rijden voor ons beiden teveel lijkt. Er zijn zoveel andere en leukere dingen die we kunnen doen. En 1x les per week is dan meer dan genoeg inderdaad

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:13

Mijn geduld verliezen doe ik niet meer, werkt averechts bij mijn druktemaker. Als het gaat zoals ik wil, lach ik er maar om. en ga een paar rondjes stappen. Tegen die tijd ben ik weer ontspannen en probeer ik het weer.
Maar dan niet met de insteek: nu gaan we het doen, maar meer als: we zien wel waar het schip strand.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:20

Blabla1980 schreef:
Nou ik heb dit paard nog niet zo lang en hij had wat dingetjes die hij echt heel moeilijk vondt...gallop was erg lastig, evenwicht had hij nog niet echt waardoor hij veel struikelde en zo nog wat puntjes. En aangezien ik pas 4 jaar rij was ik van mening dat ik dit beter met genoeg hulp kon doen :)

Maar we zijn nu al zover dat het veel beter gaat en 2x per week voor niet wedstrijd rijden voor ons beiden teveel lijkt. Er zijn zoveel andere en leukere dingen die we kunnen doen. En 1x les per week is dan meer dan genoeg inderdaad

denk t ook tenzij je tweede les een ander soort les is bv staples met buigingen enzo
en als galop nog een probleem is dan harder werken aan je draf hiervan worden ze sterker waardoor je galop ook verbeterd. ik was ook altijd aan het stoeien met galop en heb het toen ook aanngepakt met draf tempowisselingen nu gaat het veel beter
(ben geen expert hoor, maar zijn tips die ik weer gehad heb :D )

en inderdaad plezier hebben is belangrijkste. veel afwisselen :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:25

nee dezelfde les.
maar galop gaat nu al erg goed. We zijn nu op het punt dat we zelf aan de slag kunnen met de tips van de instructrice. Alleen is het nu savdons zo snel donker dat in de bak rijden de enige optie lijkt ...
Mar komt goed, ik zie nu dat ik niet mijn geduld moet verliezen en vergevingsgezinder moet zijn naar mijn paardje die toch al zo zijn bets doet ;)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:27

Blabla1980 schreef:
nee dezelfde les.
maar galop gaat nu al erg goed. We zijn nu op het punt dat we zelf aan de slag kunnen met de tips van de instructrice. Alleen is het nu savdons zo snel donker dat in de bak rijden de enige optie lijkt ...
Mar komt goed, ik zie nu dat ik niet mijn geduld moet verliezen en vergevingsgezinder moet zijn naar mijn paardje die toch al zo zijn bets doet ;)

dat is het belangrijkste toch

het word nog eens wat :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 09:34

Vickz schreef:
Ik heb haar een paar keer stilstand gevraagt om haar te kalmeren, maar ook daar had ze niet veel zin in, dus heb ik haar een paar keer hard terug gepakt (schaamte) ik heb haar ook een paar flinke meppen verkocht als ze niet op mijn been reageerde (terug schaamte)

mag ik vragen waarom je je hier zo enorm schuldig over voelt en hoe je het beter had willen oplossen?

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:59

Als ik even mag antwoorden op die vraag Polly.
Er is een verschil tussen bewust opbouwen van zacht naar harde hulp (dus een keer een goede tik) en opeens uit frustratie besluiten een mep te geven omdat paard niet luistert. Ik weet niet heel goed hoe ik dat verschil moet verwoorden maar ik denk dat TS het ook zo aanvoelt. Correct me if I'm wrong TS. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:57

Begrijp ik, maar ik lees tussen de regels door (en misschien lees ik het wel verkeerd :+) dat TS zich enorm schuldig voelt omdat ze haar paard een lel heeft verkocht. Ik werk die van mij ook weleens wat minder subtiel aan de kant als ze in de weg staan of niet in de meewerkmodus staan, maar het zijn paarden he, kunnen tegen een stootje..
maar misschien begrijp ik het verkeerd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:37

Hangt er vanaf waarom je ze een lel verkoopt, om ze bewust te straffen, of uit eigen frustratie.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:44

Paarden kunnen uiteraard tegen een stootje en waarschijnlijk zijn ze zo'n mep de volgende dag vergeten. Maar het gaat er eerder om dat die mep niet vanuit de juiste redenering gegeven werd. Ik denk dus dat TS zich vooral schuldig voelde omdat ze die mep uit frustratie gaf (wat niet de bedoeling is) en als gevolg daarvan paard misschien ongemak bezorgd.
Maar ik zal niet verder speculeren en TS zelf laten vertellen. :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:47

maar is die 'frustratie' niet begrijpelijk dan? Jij geeft je paard een hulp, paard reageerd niet naar wens, geeft de hulp nogmaals, paard doet weer iets anders, je zet hem zelfs nog stil om even tot jezelf te komen, geeft opnieuw de hulp, paard heeft er weer schijt aan.. dan is die lel toch een gerichte straf/aanwijzing volgens mij heeft het beest dan voldoende waarschuwingen gehad (zoveel krijgen ze er hier niet eens), ik zou me als TS zijnde daar niet zo schuldig om voelen.
Maar misschien zie ik het verkeerd, vind het wel interessant om te weten hoe anderen daarover denken.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 22:45

ik vind het gewoon erg dat ik haar ruw behandeld heb, beetje te hard aan te teugels trekken, en een paar meppen verkocht. Oke ze luisterde niet en ik heb meerdere malen opnieuw geprobeert en de rust erin te krijgen, maar niets leek te helpen, dus vond ik het nodig om haar eens op haar plaats te zetten, maar achteraf vond ik toch een beetje overdreven, misschien was ik beter gewoon afgestapt, zodat het niet zo ver had moeten komen,...

Maar vandaag hadden we het leuk :) we zijn gaan wandelen, ze was al een stuk ontspannener en losser in de mond :) juist nog niet zo goed aan het been, maar daar heb ik me nu niet druk om gemaakt, volgende week beter :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:54

Erg he, ik heb het ook wel eens hoor, en dan voel ik me ook echt vreselijk schuldig omdat ik wéét dat het mijn schuld is en gewoon even frustaties kwijt moet... Vandaag toevallig, ze reageert niet meer lekker op been (iets door mijn schuld) en vandaag ging ze opeens stappen en weigerde ze in draf te gaan omdat aan de rand van de bak iemand iets zat te eten... Toen heb ik haar echt een enorme dreun verkocht en toe sprong ze met een flinke bok in galop naar voren. De rest van de tijd heeft ze als een zonnetje gelopen en zat ze bij de kleinste beenspanning in flink vlotte draf, maar toch.

Ik weet hoe gevoelig ze is op stem en zweep en dan tóch doe ik het... :(:) Arm paardjelief. Beste is inderdaad gewoon even lange teugel en even stappen, even iets anders oefenen waarvan je weet dat het goed gaat... Dan zijn zowel jij als paardje weer even fris in t koppie!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 06:52

Zijn jullie dan niet bang dat je het door te gaan stappen alleen maar erger maakt.
Om die onderste reactie als voorbeeld te nemen, amazone wil draven, paard wil niet -> dus we gaan maar stappen met lange teugel..
Dan heeft het paard toch aan alle kanten z'n zin?

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 07:57

Hoi Vicky,

Ik heb gemerkt dat ik mijn geduld kan verliezen op meer dan één niveau. Iets wat vroeger soms wel gebeurde maar nu niet meer: echt boos worden, ruw en onredelijk opstellen. "Dat-en-dat ZAL eerst gebeuren, MOET eerst goed gaan!" Dan ging ik toch wel met een schuldgevoel naar huis, en het voornemen dat niet meer te doen. Wat er ook van gekomen is trouwens.

In eerste instantie had ik dan ook zoiets van "neeeee, dat heb ik niet meer". Maar is dat wel zo? In zekere zin wel, ik wordt niet meer loeiboos en ga me niet meer ruw opstellen. Toch wordt ik heus wel eens sjago omdat het niet gaat zoals ik wil, en ik de stap oversla waarop ik kijk wat ik zelf deed. Dan wordt het zo'n 'hij doet niet wat ik wil' moment. Meestal stel ik op zo'n moment dan wel mijn oefening iets naar beneden bij, maar dan ben ik binnen mijn bijgestelde doel opeens wel een stuk strenger en zal ik bijvoorbeeld eerder en feller reageren op trage reacties. Zo van "dit is superbasis, dus niet zeiken!" Eigenlijk neem ik mijn frustratie uit de mislukte oefening A, dan mee naar de overstap naar oefening B.

Dan ben je toch ergens je geduld verloren. Dat merk ik omdat ik na het rijden dan vooral heb onthouden wat er niet lekker ging, en niet de dingen die wel lekker gingen. Ik voel me daar al heel lang niet meer schuldig over. Okee ik ben blijkbaar niet altijd even eerlijk naar mijn paard. Ik ben ook maar een mens, paard heeft het gewoon heel goed en we hadden wat rijden betreft een keer een mindere dag. oliebol happens, volgende keer beter.

Vicky, een keer gefrustreerd raken is volgens mij mij heel normaal; kan gewoon gebeuren. Boos (en onredelijk worden) is niet wenselijk, wel menselijk. Als je je echt schuldig voelt, is dat waarschijnlijk terecht. Dát je je schuldig voelt, is dan toch ook wel weer een goed teken? Als je je niet schuldig zou voelen zou waarschijnlijk zorgelijker zijn. Herken het, erken het, wees even boos op jezelf en krijg voornemens. Daana wel gewoon loslaten zou ik zeggen. Zodra je ervan geleerd hebt kan dit gevoel wel in de prullenbak toch? Geef je paard een appel en zeg "sorry, zo gaan we het niet meer doen" als je je er beter van gaat voelen. En dan de volgende keer gewoon weer happygolucky erop toch?

mijn :$ 0.50

Groeten,
Eke

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 08:51

Mooi gezegd, Eke, ben het er helemaal mee eens.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:04

Dank je Nynke 55.

Oliebol happens??? Dat heb ik daar écht niet zo neergezet! _O-
Profanity filtertje? Sorry dames en heren moderator, ik zal het poepwoord niet meer gebruiken. :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:07

Polly schreef:
Zijn jullie dan niet bang dat je het door te gaan stappen alleen maar erger maakt.
Om die onderste reactie als voorbeeld te nemen, amazone wil draven, paard wil niet -> dus we gaan maar stappen met lange teugel..
Dan heeft het paard toch aan alle kanten z'n zin?

Op dat moment wel, maar het is uiteraard de bedoeling dat je opnieuw probeert en zelf bewuster gaat rijden die 2e keer. In mijn geval gaat het op zo'n moment even niet om het paard maar om mij. Als ik zou doorrijden kropt die frustratie op en komt er sowieso nog uit. Dan heb ik liever dat die even afvloeit en dat we de oefening daarna nog rustig gedaan krijgen.

Eke verwoordt het ook mooi. :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:09

Als ik een dag niet lekker in mijn vel zit, of spanningen heb door werk of iets dergelijks, of mijn paard heeft zin in hengsten ( :') ) dan ga ik meestal even longeren met bijzet, ook niet lang, maar gewoon heel even werken en voor de rest lekker een speeldagje voor het paard. :)

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 09:44

Eke1 inderdaad mooi gezegd, en zo is het ook eigenlijk, oefening 1 ging niet goed, waardoor ik me begin te ergeren aan "domme" basis die ook niet goed ging en zo gaat de bal aan het rollen zeg maar, op zo een moment erger je je dan aan alles. Terwijl ze sommige van die zaken anders ook durft te doen, maar dan lijk ik het niet zo erg te vinden, soms is ze niet goed voorwaards en geef ik een tikje met het idee 'hup hup komaan vooruit meid' maar in mijn gefrustreerde beu word dat dan een paar meppen met het idee 'ga je nu eindelijk eens lopen rotknol!!!' Die appel heeft ze wel gehad :p krijgt ze altijd trouwens hoe slecht ook...

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:15

Je moet eens proberen je paard anders te bekijken. We denken nogal rap dat een paard alles kent, dat alle knopjes erop staan en dat, als wij die knopjes correct bedienen, het paard het gewenste meteen uitvoert.
Vroeger kon ik ook nogal eens mijn geduld verliezen, maar het keerpunt is ongeveer 6 jaar geleden gekomen. Ik vond mijn gedrag niet meer kunnen, en ben erover gaan nadenken. Vanaf toen ben ik gaan rijden met in mijn achterhoofd enkele belangrijke principes: 1: 'je bereikt meer met te belonen dan met te straffen'. En 2: 'zorg dat mijn paard begrijpt wat ik wil'.
Vooral die laatste vind ik belangrijk. Bekijk je paard eens vanuit een ander standpunt. Begrijpt hij wel wat je wil zeggen? Misschien ben je niet duidelijk genoeg. Probeer de oefening die niet lukt, in kleine stapjes terug op te bouwen. Overtuig jezelf dat je paard begrijpt wat je bedoelt, waar je heen wilt.
Te vaak bestempelen we een paard als koppig, niet meewerkend, ... Maar dikwijls begrijpt het paard gewoon niet wat wij willen dat hij doet.

Sindsdien is de verstandhouding met mijn paarden er echt op vooruit gegaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:33

Polly schreef:
maar is die 'frustratie' niet begrijpelijk dan? Jij geeft je paard een hulp, paard reageerd niet naar wens, geeft de hulp nogmaals, paard doet weer iets anders, je zet hem zelfs nog stil om even tot jezelf te komen, geeft opnieuw de hulp, paard heeft er weer schijt aan.. dan is die lel toch een gerichte straf/aanwijzing volgens mij heeft het beest dan voldoende waarschuwingen gehad (zoveel krijgen ze er hier niet eens), ik zou me als TS zijnde daar niet zo schuldig om voelen.
Maar misschien zie ik het verkeerd, vind het wel interessant om te weten hoe anderen daarover denken.

Als mijn paard zó duidelijk aangeeft dat hij iets niet kan of niet begrijpt... dan heb ik daar wat mee te doen. Als je normaal met je paard omgaat, en 'm behandelt als levend wezen met emoties en gevoel ipv als een rij-robot (daarmee impliceer ik niet dat jij dat doet Polly) dan zal een normaal paard graag voor je werken. Paarden zijn coöperatieve dieren, 't zijn kuddedieren weet je wel... en als je iets normaal, vriendelijk en begrijpelijk vraagt zal een paard voor je willen doen wat je vraagt. Ook als hij het moeilijk vindt.

Dus als mijn paard niet op mijn hulp reageert dan zijn er een aantal mogelijkheden:
- ik heb die hulp niet goed gegeven (bijv. tegelijkertijd een tegenstrijdige hulp)
- hij heeft pijn
- de training is saai, ik moet dan dus voor afwisseling zorgen.
- paard probeert te bepalen wat er gebeurt, in dat geval heb ik dus steken laten vallen. Als je op mijn paard te afwachtend rijdt zal hij je vroeger of later letterlijk in het hek hangen.

Paarden maken alleen gebruik van de ruimte die ze krijgen. Het is aan de ruiter om het paard in goede banen te leiden. Verzet (bij het paard) hoort daar dus niet bij. Zodra je paard zich gaat verzetten doe je iets niet goed.

Je paard afrossen omdat je het signaal van je paard niet begrijpt is naar mijn idee oneerlijk en nodeloos geweld. En het enige wat je ermee bereikt is dat je het paard afstompt danwel dat je paard je terugpakt. Afhankelijk van het karakter van het paard.

Zoals mijn instructrice dat in de eerste les die ze me gaf al zo mooi zei: het paard heeft altijd gelijk!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 10:35

Heel mooi gezegd Koper, en volledig waar!