geen zweep in de hand ook geen reactie op been.. wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 09:04

Een beste spoor om en daar mee prikken indien geen reactie. Klinkt even gemeen, maar werkt wel. Moet je als ruiter natuurlijk wel precies weten wanneer je moet prikken en wanneer je je been stil moet houden. Dus stil been is echt noodzakelijk. Ga ik er wel even van uit dat jij gewoon netjes zit en netjes kan rijden. Want anders zal dat eerst verbeterd moeten worden.

Romanoff

Re: geen zweep in de hand ook geen reactie op been.. wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:29

Ben je niet te veel bezig om hem vooruit te branden?
Ik had het in het begin heel erg dat ik met mn onderlichaam overdreven meebewoog (onbewust) maar wss denkend dat hij dan sneller ging :+
Hij ging daar juist meer van op de handrem, en hoe meer ik been geef hoe langzamer hij gaat. Dus eignelijk, hoe harder ik werk, hoe meer lak hij er aan krijgt.
Heb ik nog wel last van, en dan zie je een hele grote middelvinger bij mn paard groeien :Y)

Consequent gaan rijden, mss dat iemand je hier bij moet gaan helpen?

lotteenjoy

Re: geen zweep in de hand ook geen reactie op been.. wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:24

tja eigenlijk zou ik je instrectiese er bij roepen en die er naar laten kijken .. ik zou niet zomaar iets doen... straks wil ie helemaal niet meer reageren op je been enzo

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:36

hiphorse schreef:
zo veel reacties had ik eerlijk gezegt niet verwacht toen ik het topic opende :o

maar ik heb vandaag weer gereden en het lijkt wel of m'n pony op bokt zit :P
heb gewoon zonder zweep kunnen rijden reactie op been was super, heb geen idee hoe het komt dat ze het in 1 keer zo goed doet maar was er super blij mee :)
morgen heb ik weer les dus eens kijken of ze het dan nog zo doet

Ligt waarschijnlijk aan jezelf. Heel veel mensen hebben het niet in de gaten maar voor vele ruiters is een zweep een middel naar meer zekerheid en vaak is het niet de zweep die helpt maar je eigen houding. Je wil dat hij gaat en wel nu dat voelt een paard.
Heel makkelijk maar als je denkt niet zonder zweep te kunnen rijden wat gebeurt er dan als je dat wel doet je zit op je paard en bedenkt ineens je zweep vergeten te zijn. oliebol nou gaat die niet luisteren, je maakt vaak zelf het probleem door teveel te denken. Gewoon gaan met die banaan en niet teveel denken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 02:00

mnkortleve schreef:
Ik had al een pb gestuurd, maar wil toch wel even zeggen dat ik sta te kijken van de reacties hier :oo
Wie zegt dat het niet aan de houding van de ruiter ligt dat ze onbewust haar paard op de rem zet, dan zeg je in principe met je benen hup hup vooruit en met je houding dat ze moet stoppen, paard snapt er niets meer van.
Als ik iemand op mijn paard zet waarvan haar houding niet goed is dan zal ze ook niet lopen, maar als ik haar een zweep er bij geef dan wel, want daar is ze bang voor.
Los je daar het probleem dan mee op :n
Zitles nemen van iemand die daar verstand van heeft en niet je paard de schuld geven, maar jezelf. :Y)

Heb jij al eens een lui koudbloedje met een eigen wil onder je kont gehad?
Als ik het zo lees lijkt me van niet.

Als je een paard hebt wat wel wil en voorwaarts rijd en tegenhoud tegelijk dan krijg je echt wel een andere reactie dan gewoon stil blijven staan of rustig blijven stappen.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 06:21

Probeer je haar niet teveel met het koppie naar beneden te krijgen? Dan zet je automatisch de handrem erop en gaat je paard niet meer sneller :)

Probeer eens met een losse teugel te rijden.. Paard moet eerst voorwaarts zijn wil je er wat mee kunnen doen :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:32

anneliesdj schreef:
mnkortleve schreef:
Ik had al een pb gestuurd, maar wil toch wel even zeggen dat ik sta te kijken van de reacties hier :oo
Wie zegt dat het niet aan de houding van de ruiter ligt dat ze onbewust haar paard op de rem zet, dan zeg je in principe met je benen hup hup vooruit en met je houding dat ze moet stoppen, paard snapt er niets meer van.
Als ik iemand op mijn paard zet waarvan haar houding niet goed is dan zal ze ook niet lopen, maar als ik haar een zweep er bij geef dan wel, want daar is ze bang voor.
Los je daar het probleem dan mee op :n
Zitles nemen van iemand die daar verstand van heeft en niet je paard de schuld geven, maar jezelf. :Y)

Heb jij al eens een lui koudbloedje met een eigen wil onder je kont gehad?
Als ik het zo lees lijkt me van niet.

Als je een paard hebt wat wel wil en voorwaarts rijd en tegenhoud tegelijk dan krijg je echt wel een andere reactie dan gewoon stil blijven staan of rustig blijven stappen.

Ja dat heb ik, ik heb nl tinkers waarvan een echte lbi er bij. ;)

Ik weet uit ervaring dat je wel degelijk zo´n reactie kan krijgen, pas nog gezien tijdens een rijles met een ruiter er op die het paard constant tegen zat te houden met haar zit en met een paar instructies wbt de zit liep het paard ineens wel vlotter door.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:36

probeer het paard niet aan de teugel te laten lopen. om dat te doen moet ie eerst voorwaarts zijn. het heet ook voorwaarts neerwaarts rijden.
wat kan helpen is om heel veel overgangen te rijden, daarmee bedoel ik dus paar meter stappen, paar meter draven, paar meter stappen etc. en veel afwenden zodat het paard op je gaat letten en niet kwakkeloos vooruit loopt.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:19

Ik zou dan toch echt met sporen gaan rijden en als dat nog steeds niet helpt dan maar een zweep!