stress en plezier in rijden 'kwijt'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Re: stress en plezier in rijden 'kwijt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:01

Hahaha! Grappig, zo iets was ik dus inderdaad van plan!
Wat jammer dat ee toch wel steeds een dip kwam of wegens ziekte.
Zonde vn je paard die dus nu verreden is.. Is dat die zwarte in je profiel?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:43

Ja de grote zwarte. Zal wel goed komen.. en volgende zomer doen we gewoon mee met de vierdaagse ( positive thinking). Inmiddels is de mijne gewoon braaf op Epe, dus als je een rijmaatje nodig hebt kan je prima aansluiten mocht je mee willen doen.

En wat betreft de dip. Iets wat jaren sluimert krijg je niet 1, 2, 3 verholpen. Dus bergje op en bergje af. Zolang het maar leuk blijft en niet gevaarlijk gaat worden is het goed voor mij. Kan er wel weer om lachen, maar ik knijp m nu al voor de periode dat ik er straks weer op kan. Want ik weet dan dat ik mezelf ondertussen gek genoeg heb gemaakt.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:48

Ik heb hetzelfde probleem gehad TS..
Toen ben ik overgestapt naar western en het was alsof er een compleet nieuwe wereld voor me open ging!
Ik vind het nog steeds geweldig en zou nooit meer terug 'Engels' gaan rijden.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 16:10

daarom rij ik alleen nog maar buiten, geen gestress beide plezier, en fun

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 22:04

Hoi,

Ik ben gelukkig niet echt bang maar heb er geen plezier meer in en vaak veel stress over wat mensen van mn rijden vinden. Vandaag concours gehad, van de week ging het weer aardig met rijden. Losrijden ging nog maar de proef was echt enorm slecht had nog 176 punten maar 150 had ik niet raar van op gekeken. Ga morgen maar even een heel stuk naar het bos en dan ff paar daagjes vrij en goed over nadenken wat ik nu wil. Western heb ik ook wel eens aan zitten denken maar daar is inja niet echt geschikt voor denk ik. Verder ga ik tot het voorjaar niet meer starten.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:09

MarjanB schreef:
Ik ben gelukkig niet echt bang maar heb er geen plezier meer in en vaak veel stress over wat mensen van mn rijden vinden.

Dat je niet bang bent is een supergoed vertrekpunt! Hulde toch? Geniet daarrvan.
Dat je je drukmaakt over wat anderen van je (rijden) vinden lijkt me iets heel zwaars, want 'wat anderen van jou vinden' wordt vaak door een groot deel gemaakt door... JOU. Daar kleven twee positieve dingen aan vast:
    - jijzelf creert het grootste deel van dat beeld. Het creeren van een ander beeld is dus ook aan jou. keuzes te over :)
    - je hoeft hiervoor niet te paard te zitten. (het heeft namelijk meer met jou te maken dan met je rijden) dus je kunt altijd en op iedereen 'oefenen'

Dussss laat jou idee van wat anderen misschien wel eens zouden kunnen vinden niet de overhand krijgen zou ik zeggen. Want dan heb je het over gevoels- en giswerk. Dat mag nooit genoeg zijn om je plezier te bederven lijkt me. Doe jezelf dat niet aan, je verdient beter toch? *\o/*

Heel veel succes en plezier gewenst!
Eke

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:12

jeetje wat klinkt dit bekent zeg :oo
dit heb ik ook heel erg gehad en nu soms nog
ik moet en zal mijn paard netjes hebben lopen want wat zullen andere wel niet denken
maar meid dat lost niks op
mij paard word er ook harstikke gestressd van en onregelmatig
je moet schijt hebben een het idee dat andere mensen het niet goed zouden keuren
gewoon lekker rijden laat andere maar op jou letten ipv andersom

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:44

wat is dat toch met al die wedstrijdstress en dat oordeelgeneuzel (niet verkeerd bedoeld overigens); waar blijft het plezier in je paard. Waarom ben je ooit begonnen met rijden??? De enige aan wie je je werkelijk kunt meten ben jezelf, maar ja je kunt geen dressuurwedstrijd "tegen jezelf rijden", want er wordt altijd geoordeeld door anderen en die zijn maar zeer zelden echt neutraal. Misschien is het tijd voor een andere discipline? er zijn nog zoveel andere varianten in paardenland, vooral die minder gefocust zijn op competitie tegen anderen maar meer gefocust op rijden samen met je paard. Waarom zijn er uberhaupt wedstrijden, waarom moet er altijd gemeten worden? Is dat wel leuk?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 20:59

@eke het vreemde is, is dat ik het alleen met paardrijden en andere sporten heb. Ben heel competatief opgevoed en wil gewoon eigenlijk altijd goed doen. Met werk en gewone leven geen tot weinig druk :) maar ik zal het eens proberen om niet teveel na ge denken over wat een ander denkt.

@ little birdy, dat is precies wat er gebeurt. Het is wel lastig om jezelf er overheen te zetten.

@ elbony nou ik ga opzoek naar een springzadel en dan naar een leuke positieve instructeur voor het springen. Vind ik en het paard heel leuk. Of dat op wedstrijdniveau gaat zijn weet ik niet maar het is wel leuk voor de afwisseling.

Verder vanmiddag heerlijk naar het bos geweest. Inja was super blij en was niet moe te krijgen. Was net of ze teleurgesteld was toen we bijna thuis waren. Was echt even lol met mn knol :D lekker galopperen en met aanspringen werd ik bijna gelanceerd omdat ze zo rond was en een meter van de grond af omhoog aansprong.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:15

ik zou zeggen, zet je eens gezellig zonder zadel op je paard en laat je eens meevoeren door je paard.
Lekker niets hoeven bereiken, gewoon zitten en voelen wat je paard doet.
Want daar gaat het uiteindelijk toch om, jij en je paard.
Anderen zeggen altijd wat, of ze nu de beste jury zijn of 2 penny meisjes, iedereen kan altijd van alles zeggen. Slecht, maar ook goed! Onthoud dat, niet iedereen wil je de grond inboren. En voor hetzelfde geldt, dat die mensen aan de bakrand, helemaal niets geven om wat jij daar aan het doen bent en eigenlijk gewoon lekker over koetjes en kalfjes keuvelen.

En super dat je lekker lol met je knol hebt :D
Ik hoop dat je er uitkomt, maar geloof gewoon in jezelf ;)
veel succes en plezier

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:34

Dat buitenritje van vandaag klinkt wel heel goed. Zie je wel dat je er nog plezier in hebt! Gewoon wat minder prestatiegericht aan de slag (nou ja, gewoon ...) en laat die bakrandridders maar mutsen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 09:44

@ Aria, ik heb 1 keer zonder zadel op inja gezeten maar ze is soms wat schieterig en moeilijk te volgen in haar bewegingen als ze zo'n bui heeft. In verband met een afwijking aan mn benen mag ik eigenlijk niet teveel risico's nemen. Ik vind het dan ook iets te gevaarlijk om het vaker te doen aangezien het grote gevolgen kan hebben als ik bijvoorbeeld mn been breek.

@ Maflinger, dat plezier was gisteren duidelijk weer terug! Heb gelachen om inja dr enthousiasme. Ze was bijna niet te houden en moest haar echt tegenhouden. Ze heeft bijna de hele weg voorop gelopen en is niet 1 keer opzij gesprongen :D

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:49

Goed plan van dat springen, en ook van de buitenrit :-)). Je paard gaat je hier wel door heen helpen hoor; zo te lezen heeft ze dat met die buitenrit al laten zien. Als je toch bezig bent met je focus te verleggen van andermans oordeel/mening, naar iets of iemand anders is het misschien wel een goed plan om je helemaal alleen te richten op je eigen paard (dat is overigens best moeilijk hoor, maar werkt wel degelijk).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:24

Misschien ook eens alleen op buitenrit en dan lekker vol gas als dat kan. Zal je zien hoe bevrijdend dat werkt, voor zowel jou als je paard :D.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:39

MarjanB schreef:
@eke het vreemde is, is dat ik het alleen met paardrijden en andere sporten heb. Ben heel competatief opgevoed en wil gewoon eigenlijk altijd goed doen. Met werk en gewone leven geen tot weinig druk :) maar ik zal het eens proberen om niet teveel na ge denken over wat een ander denkt.

Als je het berschil merkt tussen jouw houding tijdens het sporten en andere momenten, heb je dus alvast een referentiekader... ideaal! Lekker gebruiken :D

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:31

ik las net nog even terug, en zag dat je aan western heb zitten denken, maar dat je het paard er niet voor denkt te hebben. Misschien is working equitation dan een goed alternatief. Dat is eigenlijk een combinatie van doma vaquera dressuur met allerlei gehoorzaamheidsoefeningen (zoals ze ook in het western doen): hekje open/dicht, brug over, L inrijden in galop en weer terug in zijn achteruit, allerlei slalom dingen in galop. Je hebt een style-gedeelte en een speed-gedeelte. Hier een speed-voorbeeld van de 8-voudig wereldkampioen Pedro Torres met zijn geweldige Oxidado : http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk. Om je niet meteen kopschuw te maken hier nog een voorbeeld van de style-test: http://www.youtube.com/watch?v=Dzvopwrz ... creen&NR=1
Laatst bijgewerkt door elbony op 12-11-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:44

oke dat snap ik, maar toch, het is een heel unieke ontspannende manier.
Misschien iemand die haar bij de hand kan nemen. Maar als je het risico te groot vind, ik ken je paard natuurlijk niet, dan is dat volledig te begrijpen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:26

Western heeft heel veel verschillende disciplines, daarbij zijn er vast wel wat geschikt voor jouw paard. Misschien moet je niet gaan willen reinen maar pleasure, horsemanship, trail kunnen best.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 09:28

Ja dat zou wel kunnen, maar als ik dan western zou gaan rijden wil ik eigenlijk ook 'echt' western gaan rijden. Heb ik vroeger ook een tijdje gedaan en dat vond ik heel leuk. Ben wel eens een beetje aan t spelen met inja, lang teugeltje links rechts voor achter, bak open en dicht doen terwijl ik er op zit (vind mn stalhouder erg eng hihi)

Maar goed ik ga nu eerst maar even de Engelse mogelijkheden weer opnieuw ontdekken (springen/buitenrijden) en me even niet zoveel meer focussen op het dressuren. Denk dat we daar ook al een stuk blijer van gaan worden :D Wel heel erg bedankt voor de tips!

Zit nu te twijfelen om mn startkaart stop te zetten en even te kijken wat ik nu wil en waar ik blij van wordt en er volgend jaar niet aan vast zit.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 10:19

Misschien ga ik er vandaag wel heel stiekem even op zonder zadel :) Wou eigenlijk gaan springen maar mn zadel lag gisteren heel raar. Blijkt de boom dwars door midden te zijn! Heel vreemd, zadel is niet gevallen oid. Gelukkig is het een verwisselbare boom en kan het eenvoudig gerepareerd worden :D

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 02:43

elbony schreef:
ik las net nog even terug, en zag dat je aan western heb zitten denken, maar dat je het paard er niet voor denkt te hebben. Misschien is working equitation dan een goed alternatief. Dat is eigenlijk een combinatie van doma vaquera dressuur met allerlei gehoorzaamheidsoefeningen (zoals ze ook in het western doen): hekje open/dicht, brug over, L inrijden in galop en weer terug in zijn achteruit, allerlei slalom dingen in galop. Je hebt een style-gedeelte en een speed-gedeelte. Hier een speed-voorbeeld van de 8-voudig wereldkampioen Pedro Torres met zijn geweldige Oxidado : http://www.youtube.com/watch?v=5895K-Xjupk. Om je niet meteen kopschuw te maken hier nog een voorbeeld van de style-test: http://www.youtube.com/watch?v=Dzvopwrz ... creen&NR=1

Als ik je mag verbeteren (niet betweterig bedoeld) Working equitation is niet doma vaquera, de oefeningen en de opbouw zijn wel degelijk heel verschillend. Working Equitation is een dressuurmatige sport, wat uiteindelijk eenhandig op het hoogste/masterniveau gereden wordt.
En het is juist ontzettend veelzijdig, de overeenkomsten zijn inderdaad dat een parcours gereden wordt, maar waar in de western vooral de gangen qua parcours eruit gereden zijn, is er in de WE een onderdeel parcours op verzameling en stijl, en parcours rijden op speed.
Dat het veel overeenkomsten heeft omdat uiteindelijk de western gedeeltelijk afkomstig is van de spaanse rijstijl de Doma Vaquero, maar de Working Equitation heeft zijn oorsprong in de Zuiderlijke landen van Europa en wel die landen die de arbeidstraditie kennen van het werken met het vee op het land.
In Portugal Spanje, Zuid-Frankrijk en Italie.
Maar los van dit alles, is het gewoon een ontzettend leuke tak van sport. Kijk maar een op Youtube en typ Pedro Torres maar eens in...

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:35

Tuurlijk mag je me verbeteren Jesser. Maar ik herken toch veel van de DV dressuur in de working equitation. Ik zeg niet dat het hetzelfde is als western, integendeel.
En van wie heb ik links
gegegeven :-) ? Ik vind hem echt geweldig! Wist je trouwens dat ze down under ook met WE bezig zijn? Hun vee-traditie sluit er ook goed op aan, hun campdrafting heeft ook gelijkenis met het cutting van western en met de Doma Vaquera campo bezigheden.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:47

alsof ik de OP heb geschreven!! heel herkenbaar!
ik heb gewoon de afgelopen week niet gereden.. alleen maar losgegooit, gelongeerd en geknuffeld met mijn paard. ga er vanavond weer voor het eerst op dus ben erg benieuwd!
ik maakte ook onwijs veel spanning, ik zat gewoon niet meer te rijden, alleen maar kijken waar andere mensen rijden en de galop uit testellen omdat dat nog erg moeizaam gaat..
ik merk wel dat ik deze week ook echt weer een stukje meer vertrouwen en een band hebgekregen met mijn paard(heb haar nogmaar sinds juni en ze is nog jong) dus deze week heeft mij en mijn paard erg goed gedaan!
ben erg benieuwd hoe het vanavond gaat..
ik ga denk ook een cursus doen voor mijn onzekerheid of iets van faalangst training, want ik vind dat de onzekerheid nu te veel mijn leven beinvloed, zeker bij de leuke dingen!!

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 10:50

marjanB , geef niet op en ga weer terug naar de basis, met veel stapwerk en heel veel belonen OOKAL is dat wat moeilijk als je een dip hebt.
vergeet niet dat je paard jou wel aanvoeld. ( hij /zij is het zeker waard toch ) een goede nachtrust wil daar ook wel eens bij helpen.
Enne niet opgeven hoor , geef het en jezelf de tijd .

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 15:36

Hier even een update :) Ik heb vorige week veel buiten gereden en ook gewandeld (zie onderschrift :) ) Mn zadel was stuk dus kon ook niet anders (boom dwars door midden)

Nu weer lekker aan het rijden en niet zo focussen op dit moet en dat moet maar lekker naar de ontspanning en proberen inja weer een beetje losser in haar lijf te krijgen. Ik ga vanaf nu elke week minimaal 1 keer naar het bos en verder probeer ik het luchtig te houden met het rijden. Kreeg gisteren nog het compliment dat ik een heel gaaf paard onder mn kont heb en dat ie lekker liep :D ik helemaal blij!

Verder ben ik een beetje rond aan het kijken of ik Inja vanaf het aankomende voorjaar thuis neer kan zetten. Ze staat nu bij iemand anders en komt nu maar 2 uurtjes pd buiten omdat ze bang zijn dat ze de wei kapot trapt. Thuis heb ik plek voor een stal en een ruime paddock en ik kan via een buurman een stukje land huren zodat ze lekker hele dagen naar buiten kan. Ik hoop dat dit ook een stuk stress weg gaat nemen.

@ Nanno: Vervelend he! Ik ben precies zo altijd maar bezig met anderen. Ik merk nu ik daar bewust van ben me wel beter kan concentreren op mezelf. Er stond trouwens ook iets in de paardensport over een training (achterin)

Haha misschien kunnen we een keer een stresskippen meeting houden ;)