Tegenliggerangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:16

Wat je in de filmpjes ziet is nog nieteens het echte schriktraining. Dat is in mijn ogen de basis. Maar je paard wordt er wel veel moediger van.

Probleem met het trainen van paarden, en ook dat grondwerk is dat je dit moet herhalen, herhalen, herhalen. Het moet gewoon worden. Helaas zakken dingen weg als je iets een tijdlang niet meeneemt. Dus een keer iets doen tot hij geen krimp meer geeft, is geen garantie dat hij morgen niet weer spastisch gaat reageren....dus een sessie oefenen met je moeder op je pony, en daar dan pas over twee weken weer aan toe komen, is teveel ruimte tussen de sessies.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:19

Patriess schreef:
Amaranth7 schreef:
Ik heb ook ooit zo'n paard in training gehad die dat probleem had. We zijn eerst rustig begonnen, 1 extra paard in de bak en langs elkaar stappen. (ik had het paard aan de hand) dan zij draven, ik stappen. Dan samen draven, dan zij galopperen. Steeds een versnelling hoger meepakken. Elke keer als het paard langs kwam, kreeg ze in het begin een schijfje wortel. (dit paard was echt doodsbang, niet vervelend) Laat het helperpaard je ook eens de pas afsnijden, voor je uit wijken, vlak voor je neus uitkomen in een appuyementje, lok zoveel mogelijk 'enge dingen' uit. Daarna erop, en precies hetzelfde herhalen. Net zolang tot het paard braaf blijft, dan ga je het eens proberen met 2 paarden erbij en dan eens met 4. Bij dit paard was het met twee weken zo goed als over :).

Bedankt! Dit wil ik zeker gaan proberen! Mijn paard is ook echt oprecht bang, het is zelfs zo erg dat hij een keer in paniek raakte en zich zo snel wou omdraaien dat hij omgevallen is... :(:)

Ook ik heb zo'n paard gehad. Niet zo extreem dat hij omviel etc. maar toch. Ook ik heb het rustig opgebouwd. Ik ben speciaal om die reden in groepslessen gaan rijden. Zo moet tie er aan wennen en heb je er later op wedstrijd geen last meer van.

Handtas

Re: Tegenliggerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 11:14

Ik heb de video's gekeken Cassidy. Zeer interessant inderdaad :j
En dat het niet met een paar keer om de week klaar is ben ik me van bewust! Ik wil dit gewoon om de dag oefenen (rijd gewoonlijk ook om de dag). In elk geval de komende paar weken, ben toch voorlopig niet van plan om op wedstrijd te gaan! Ik laat wel even weten hoe het gaat.
Groepsles ben ik inderdaad aan het overwegen, al heb ik dan wel het gevoel dat ik hem heel erg 'in het diepe gooi'.
Allemaal bedankt voor de input, ga hard aan de slag!