Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Joolien schreef:Suelza, zou jij zelf dan goede begeleiding kunnen geven? Want volgens mij zijn die mensen er best wel, alleen moet je als TS heel kritisch zijn op wie je daarvoor in de arm neemt.
hoefsmid_P schreef:training kost tijd en het is moeilijker om de eigenaar het te leren dan het paard.
toch vind ik het zeer belangrijk om de eigenaar het ook te leren ik ga liever daar naar toe dan ik ze an huis haal, als de eigenaar nooit de kans krijgt om het te leren zal die het ook nooit kunnen.
Ik kan ze wel leren en dat komt ook zeker goed, maar als het paard terug naar huis gaat en de eigenaar niks weet is het paard in no time verziekt.
Ik begeleid ze allebei en dat vind ik zeeeer belangrijk

Suelza schreef:hoefsmid_P schreef:training kost tijd en het is moeilijker om de eigenaar het te leren dan het paard.
toch vind ik het zeer belangrijk om de eigenaar het ook te leren ik ga liever daar naar toe dan ik ze an huis haal, als de eigenaar nooit de kans krijgt om het te leren zal die het ook nooit kunnen.
Ik kan ze wel leren en dat komt ook zeker goed, maar als het paard terug naar huis gaat en de eigenaar niks weet is het paard in no time verziekt.
Ik begeleid ze allebei en dat vind ik zeeeer belangrijk
Eens, anderzijds... paarden beleren is een vak apart. Ik heb paarden getraind (en beleer nog steeds) voor GP ruiters. Mensen die vele malen beter rijden dan ik en aan welk niveau ik rijtechnisch gezien nooit zal kunnen tippen, echter... als het op het beleren en trainen van een jong paard aankomt, durf ik met zekerheid te zeggen, dat ik op dat vlak mijn werk beter versta als dat zij dit doen.
En dat mag... het zijn verschillende disciplines, een paard beleren of corrigeren, is een gevoelskwestie, je moet het paard feilloos aanvoelen en je moet zien in welk stadium het zich bevind. Daarnaast moet je kennis hebben van het soort paarden en hoe hiermee om te gaan.
Als je dit niet feilloos aanvoelt, en dat is iets wat je hebt of niet, dan neem je risicos waar je geen weet van hebt. En ja... heel vaak gaat het goed, paarden zijn hele vriendelijke dieren. Maar de momenten dat het niet goed gaat, heb ik er een hoop werk aan om het paard dan weer zijn vertrouwen terug te geven...
Mensen die het vak willen leren, moeten in de leer gaan, het is een kwestie van veel kijken, voelen, leren, paarden in handen hebben en kilometers maken. Mensen die hun jonge paard een goede basis willen meegeven, die besteden het uit of kiezen voor intensieve begeleiding (en dan spreek ik dus niet over 1x per week).
En dan heb je de ruiters die gewoon veel gevoel hebben en het dus inderdaad zelf kunnen. Natuurlijk, die zijn er ook, maar helaas te weinig.
Cassidy schreef:De vraag is, wat zie jij als inrijden? Want bij zadelmak hoort bij mij ook dat er een ruiter opkomt en dat er basisbeginselen worden gelegd zoals - om het even oneerbiedig gezegd - het monteren van gas, rem en stuur. Dat is zadelmak maken en inrijden. Alles wat daarna komt valt bij mij onder doorrijden. Als jij met zadelmak maken alleen het dragen van zadel bedoelt, dan is dat vaak met een half uurtje bekeken, hoef je je paard geen maanden voor weg te brengen.

paardje1983 schreef:als je geen ervaring hebt met inrijden/zadelmak maken dan kan je het beter aan een professionele laten inrijden. krijg je een goed paard voor terug waar je jaren lang plezier van hebt.
Pentax schreef:Hoe zit het met kleinere rijponies? Hoe word dat precies gedaan? Ik heb dat altijd zelf gedaan met succes en eigenlijk nooit gedacht aan wegbrengen. Maar hoeveel stallen heb je waar ook echt een (kleine?) professional dit doet en niet een jong meisje dat er rondloopt?
Knollboll schreef:Zelf doen met goede begeleiding!
Serendip90 schreef:Knollboll schreef:Zelf doen met goede begeleiding!
Hier zo mee eens... Bij zo'n stal nemen ze niet de tijd voor een paard, het is geestelijk ook een belasting en ik vraag me af of ze dat inzien. Ik heb vaak het idee dat het zo snel mogelijk de knopjes erop en "Next" is...
Zelf kun je op je eigen tempo werken, je paard rust geven wanneer jij dat nodig vindt, jij kent je paard, dus weet wanneer het nodig is. Ik ben daar meer voor dan "werken naar een deadline" :S
Serendip90 schreef:Knollboll schreef:Zelf doen met goede begeleiding!
Hier zo mee eens... Bij zo'n stal nemen ze niet de tijd voor een paard, het is geestelijk ook een belasting en ik vraag me af of ze dat inzien. Ik heb vaak het idee dat het zo snel mogelijk de knopjes erop en "Next" is...
Zelf kun je op je eigen tempo werken, je paard rust geven wanneer jij dat nodig vindt, jij kent je paard, dus weet wanneer het nodig is. Ik ben daar meer voor dan "werken naar een deadline" :S
Cassidy schreef:Een goede trainer heeft geen deadline. Een goede eigenaar ook niet. Het is de eigenaar die aan een dergelijk dier vastzit (of de bijbehorende portemonnee) die de deadline stelt.

Cassidy schreef:Afgezien van het feit dat niemand in de portemonnee van een ander kan kijken, vind ik het nu wel erg cru wat je stelt.