Wel/niet wegbrengen voor (professioneel) inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoefsmid_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:30

training kost tijd en het is moeilijker om de eigenaar het te leren dan het paard.
toch vind ik het zeer belangrijk om de eigenaar het ook te leren ik ga liever daar naar toe dan ik ze an huis haal, als de eigenaar nooit de kans krijgt om het te leren zal die het ook nooit kunnen.
Ik kan ze wel leren en dat komt ook zeker goed, maar als het paard terug naar huis gaat en de eigenaar niks weet is het paard in no time verziekt.
Ik begeleid ze allebei en dat vind ik zeeeer belangrijk

Cassidy

Re: Wel/niet wegbrengen voor (professioneel) inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:32

Dat is ook essentieel bij het beleren van paarden. De begeleiding achteraf!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:33

Joolien schreef:
Suelza, zou jij zelf dan goede begeleiding kunnen geven? Want volgens mij zijn die mensen er best wel, alleen moet je als TS heel kritisch zijn op wie je daarvoor in de arm neemt.

Die vraag begrijp ik niet helemaal?

Het is mijn werk om paarden en mensen te begeleiden, dus ja... dat kan ik. Daar verdien ik mijn brood mee. Ieder paard wat hier beleerd (of gecorrigeerd) wordt, wordt, alvorens het naar huis gaat, een periode intensief met de uiteindelijke trainer/ruiter getraind. Want anders krijg je evengoed ongelukken (paard zal bij mij wel braaf zijn, maar de eigenaar moet het ermee kunnen worden uiteindelijk).

Of je bedoeld of ik TS zou kunnen begeleiden? Nee, ik ben daar niet de aangewezen persoon voor...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:40

hoefsmid_P schreef:
training kost tijd en het is moeilijker om de eigenaar het te leren dan het paard.
toch vind ik het zeer belangrijk om de eigenaar het ook te leren ik ga liever daar naar toe dan ik ze an huis haal, als de eigenaar nooit de kans krijgt om het te leren zal die het ook nooit kunnen.
Ik kan ze wel leren en dat komt ook zeker goed, maar als het paard terug naar huis gaat en de eigenaar niks weet is het paard in no time verziekt.

Eens, anderzijds... paarden beleren is een vak apart. Ik heb paarden getraind (en beleer nog steeds) voor GP ruiters. Mensen die vele malen beter rijden dan ik en aan welk niveau ik rijtechnisch gezien nooit zal kunnen tippen, echter... als het op het beleren en trainen van een jong paard aankomt, durf ik met zekerheid te zeggen, dat ik op dat vlak mijn werk beter versta als dat zij dit doen.

En dat mag... het zijn verschillende disciplines, een paard beleren of corrigeren, is een gevoelskwestie, je moet het paard feilloos aanvoelen en je moet zien in welk stadium het zich bevind. Daarnaast moet je kennis hebben van het soort paarden en hoe hiermee om te gaan.

Als je dit niet feilloos aanvoelt, en dat is iets wat je hebt of niet, dan neem je risicos waar je geen weet van hebt. En ja... heel vaak gaat het goed, paarden zijn hele vriendelijke dieren. Maar de momenten dat het niet goed gaat, heb ik er een hoop werk aan om het paard dan weer zijn vertrouwen terug te geven...

Mensen die het vak willen leren, moeten in de leer gaan, het is een kwestie van veel kijken, voelen, leren, paarden in handen hebben en kilometers maken. Mensen die hun jonge paard een goede basis willen meegeven, die besteden het uit of kiezen voor intensieve begeleiding (en dan spreek ik dus niet over 1x per week).

En dan heb je de ruiters die gewoon veel gevoel hebben en het dus inderdaad zelf kunnen. Natuurlijk, die zijn er ook, maar helaas te weinig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 16:46

Een paard een goede start geven en op hoog niveau competitie rijden zijn twee verschillende dingen, en idd iedereen heeft zijn eigen talenten. Alleen zal de GP ruiter die geen basis kan leggen nooit hogerop komen als er geen goede basis in een paard zit.

Ga naar een prof toe als er dingen gebeuren moeten. Ik ga ook niet naar een slager als ik een loodgieter nodig heb en ik bel een garage als mijn auto stuk is en ga niet aankloppen bij mijn huisarts.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 18:58

als je een stal zoekt om zadelmak te maken, ik weet er eentje die om bekent staat om alle soorten en maten zadelmak te maken.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:31

Dankjewel voor al jullie reacties!! Super!
Ga ze vanavond lezen.

Echter is ze goed zadelmak, zoals ik ook in mijn begin post zeg.
Het gaat puur om het inrijden, wat ik absoluut belangrijk vind dat het goed gebeurd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:47

De vraag is, wat zie jij als inrijden? Want bij zadelmak hoort bij mij ook dat er een ruiter opkomt en dat er basisbeginselen worden gelegd zoals - om het even oneerbiedig gezegd - het monteren van gas, rem en stuur. Dat is zadelmak maken en inrijden. Alles wat daarna komt valt bij mij onder doorrijden. Als jij met zadelmak maken alleen het dragen van zadel bedoelt, dan is dat vaak met een half uurtje bekeken, hoef je je paard geen maanden voor weg te brengen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:52

Suelza schreef:
hoefsmid_P schreef:

Eens, anderzijds... paarden beleren is een vak apart. Ik heb paarden getraind (en beleer nog steeds) voor GP ruiters. Mensen die vele malen beter rijden dan ik en aan welk niveau ik rijtechnisch gezien nooit zal kunnen tippen, echter... als het op het beleren en trainen van een jong paard aankomt, durf ik met zekerheid te zeggen, dat ik op dat vlak mijn werk beter versta als dat zij dit doen.

En dat mag... het zijn verschillende disciplines, een paard beleren of corrigeren, is een gevoelskwestie, je moet het paard feilloos aanvoelen en je moet zien in welk stadium het zich bevind. Daarnaast moet je kennis hebben van het soort paarden en hoe hiermee om te gaan.

Als je dit niet feilloos aanvoelt, en dat is iets wat je hebt of niet, dan neem je risicos waar je geen weet van hebt. En ja... heel vaak gaat het goed, paarden zijn hele vriendelijke dieren. Maar de momenten dat het niet goed gaat, heb ik er een hoop werk aan om het paard dan weer zijn vertrouwen terug te geven...

Mensen die het vak willen leren, moeten in de leer gaan, het is een kwestie van veel kijken, voelen, leren, paarden in handen hebben en kilometers maken. Mensen die hun jonge paard een goede basis willen meegeven, die besteden het uit of kiezen voor intensieve begeleiding (en dan spreek ik dus niet over 1x per week).

En dan heb je de ruiters die gewoon veel gevoel hebben en het dus inderdaad zelf kunnen. Natuurlijk, die zijn er ook, maar helaas te weinig.

Helemaal mee eens,dit is echt een vak apart en kun je het beste aan een echte prof overlaten.Heel vaak gaat het mis met zadelmak maken/doorrijden omdat mensen toch niet genoeg ervaring hebben met een jong paard.Een jong paard rijden is ook echt iets heel anders dan een al verder doorgereden paard.En juist die eerste ervaringen zijn voor een paard heeeeel belangrijk en inderdaad het fundament voor een goede basis voor de rest van zijn/haar leven.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 20:14

Cassidy schreef:
De vraag is, wat zie jij als inrijden? Want bij zadelmak hoort bij mij ook dat er een ruiter opkomt en dat er basisbeginselen worden gelegd zoals - om het even oneerbiedig gezegd - het monteren van gas, rem en stuur. Dat is zadelmak maken en inrijden. Alles wat daarna komt valt bij mij onder doorrijden. Als jij met zadelmak maken alleen het dragen van zadel bedoelt, dan is dat vaak met een half uurtje bekeken, hoef je je paard geen maanden voor weg te brengen.

haha grappig, ik zat bij het plaatsen van mijn bericht nog te twijfelen hoe ik het zou benoemen.
Inrijden/doorrijden/trainen ... je hoort ze allemaal.
Ik denk dat jullie wel begrijpen wat ik bedoel .......................................................

(ga er vanavond voor zitten alles door te lezen)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:31

paardje1983 schreef:
als je geen ervaring hebt met inrijden/zadelmak maken dan kan je het beter aan een professionele laten inrijden. krijg je een goed paard voor terug waar je jaren lang plezier van hebt.

Iedereen heeft een eerste keer.

Ik zou het zelf doen met goede begeleiding. Heb ik zelf ook gedaan en ik heb nu een superlief goed te berijden paard ^^

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:34

Hoe zit het met kleinere rijponies? Hoe word dat precies gedaan? Ik heb dat altijd zelf gedaan met succes en eigenlijk nooit gedacht aan wegbrengen. Maar hoeveel stallen heb je waar ook echt een (kleine?) professional dit doet en niet een jong meisje dat er rondloopt?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:37

Pentax schreef:
Hoe zit het met kleinere rijponies? Hoe word dat precies gedaan? Ik heb dat altijd zelf gedaan met succes en eigenlijk nooit gedacht aan wegbrengen. Maar hoeveel stallen heb je waar ook echt een (kleine?) professional dit doet en niet een jong meisje dat er rondloopt?

Die zijn toch wel te vinden?? Wij doen het ook, dus neem aan dat deze verder in het land ook echt wel te vinden zijn hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:38

Je hebt van die kleine dunne volwassen "meisjes" die dat soort pony's rijden..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:40

Knollboll schreef:
Zelf doen met goede begeleiding!

Hier zo mee eens... Bij zo'n stal nemen ze niet de tijd voor een paard, het is geestelijk ook een belasting en ik vraag me af of ze dat inzien. Ik heb vaak het idee dat het zo snel mogelijk de knopjes erop en "Next" is...

Zelf kun je op je eigen tempo werken, je paard rust geven wanneer jij dat nodig vindt, jij kent je paard, dus weet wanneer het nodig is. Ik ben daar meer voor dan "werken naar een deadline" :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:42

Serendip90 schreef:
Knollboll schreef:

Hier zo mee eens... Bij zo'n stal nemen ze niet de tijd voor een paard, het is geestelijk ook een belasting en ik vraag me af of ze dat inzien. Ik heb vaak het idee dat het zo snel mogelijk de knopjes erop en "Next" is...

Zelf kun je op je eigen tempo werken, je paard rust geven wanneer jij dat nodig vindt, jij kent je paard, dus weet wanneer het nodig is. Ik ben daar meer voor dan "werken naar een deadline" :S

Dat heb ik dus ook. Niet op alle stallen zal het zo gaan, maar je hebt er zelf ook geen zicht op...!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:42

Serendip90 schreef:
Knollboll schreef:

Dat vind ik wel heel zwart/wit gesteld... Er zijn genoeg stallen die zo niet werken. Je moet alleen even zoeken soms (en niet per definitie voor de goedkoopste of snelst werkende gaan).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:43

Een goede trainer heeft geen deadline. Een goede eigenaar ook niet. Het is de eigenaar die aan een dergelijk dier vastzit (of de bijbehorende portemonnee) die de deadline stelt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:44

Ik denk ook dat een hoop eigenaren de verwachting hebben dat hun paard na een maand is ingereden cq doorgereden.
En daarom doen de stallen er ook sneller aan werken. Niet allemaal maar er zijn zat stallen die dat zo doen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:45

Cassidy schreef:
Een goede trainer heeft geen deadline. Een goede eigenaar ook niet. Het is de eigenaar die aan een dergelijk dier vastzit (of de bijbehorende portemonnee) die de deadline stelt.

Je was me voor dat bedoel ik exact!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:45

Cassidy schreef:

Dat is een heel mooie gedachte, maar in de werkelijkheid vaak niet zo mooi. Het kan wel, maar komt weinig voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:49

Wat komt weinig voor, een eigenaar die het dier alle ruimte geeft of een stal die het paard de tijd gunt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:49

Cassidy schreef:
Wat komt weinig voor, een eigenaar die het dier alle ruimte geeft of een stal die het paard de tijd gunt....

Beide.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:51

Afgezien van het feit dat niemand in de portemonnee van een ander kan kijken, vind ik het nu wel erg cru wat je stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 20:53

Cassidy schreef:
Afgezien van het feit dat niemand in de portemonnee van een ander kan kijken, vind ik het nu wel erg cru wat je stelt.

Hoezo cru? Ik zie het gewoon heel veel in mijn omgeving. Mensen die haast hebben of geen geld hebben(het geld er niet voor over hebben). Trainingsstallen die met harde hand een paard 'beleren' en doorrijden en dan zo snel mogelijk want tijd is geld.
Ik weet niet op welke roze wolk je leeft, maar dit is echt wel werkelijkheid. Ze zijn er wel, maar niet veel... Bovengenoemde is toch vaak de meest voorkomende gang van zaken.