Moeite met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Re: Moeite met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:53

Ik had ook altijd moeite met doorzitten..
Maar toen kregen we een keer les van een man die zei: Je moet je rug loslaten, dan kun je pas goed doorzitten.
Dus dat heb ik geprobeerd en natuurlijk ging het nog niet direct briljant maar wel beter en ik merkte ook echt dat als ik weer ging stuiteren dat ik mijn rug dan weer vastzette.

Dus probeer soepel te worden in je rug :)

Lisa_Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:48

goed achter over zitten helpt ook wel!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:57

ik kan t alleen op western gereden paarden. waarschijnlijk door de vlakke gangen...
Op engels gereden paarden kan ik t niet.Op mn huidige paardje lukken een paar passen wel maar ik vind t ook niet fijn zitten.
En aangezien ik voornamelijk buiten rijd en geen dressuur rijd..tja ... oefenen ik t met haar ook niet veel. Ze is ook nog erg voorwaarts en moeilijk rustig te laten draven..

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:00

langere beugels zou ik inderdaad proberen!
ik heb ook gemerkt, dat toen ik meer aan mijn buikspieren ging werken, het doorzitten ook steeds makkelijker gaat. nou weet ik natuurlijk niet hoe dat bij jou zit, maar hoe sterkere buikspieren, hoe makkelijker het doorzitten voor mij! Dat word trainen..

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:06

Wat imre zegt klopt.ik denk dat je juist beter kan doorzitten als ie was voorwaartser loopt in plaats van een langzame draf.Je paard beweegt dan namelijk heel anders dan als ie zeg maar in zn normale versnelling zit.probeer maar ns enne ik zou t ff aan je instructeur vragen ;) veel succes!

nancxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:24

zonder zadel oefenen

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:49

Ik weet niet waar je woont, maar misschien helpt een lesje op een simulator je wel!
In Hoofddorp zit er een die ik je kan aanraden.
De kunst is om over je zitbeenknobbels heen te rollen en mee te gaan in de beweging van je paard.
Daarnaast moer je absoluut niet klemmen of knijpen, maar je bovenbeen aangesloten laten liggen en daarmee de beweging opvangen.
Ook je navel intrekken, middenrif openen en rug + schouders ontspannen. Voor geen holle rug maken!

Malaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:15

Heb hetzelfde probleem

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:20

Misschien ook een idee om wanneer je begint met doorzitten even het zadel voor beet te pakken (bij het schoft). Zo eerst het ritme wat te pakken krijgen en daarna voorzichtig (stukjes) los laten. Vaak werkt dit voor mij wel als ik op een onbekend paard ga doorzitten. En idd zorg er voor dat je je ontspanning vindt. Zodra je gaat aanspannen in rug en benen ben je de pineut! Veel oefenen, succes!

PollyKnollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:16

Heb je al eens gebrobeert te rijden zonder beugels?
Of zonder zadel?
Dat is een-en-al doorzitten.

eventueel kan iemand je misschien aan de longeerlijn
nemen.

Verder zal je zo ver mogelijk achteruit moeten leunen.
(bij mij hielp het zonder beugels)

p.s.: sorry als ik dingen stuur die al gestuurd
zijn!

sunnybellami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:30

beugels kruizen over zadel je pony later draven en dan je goed vast houden en dan doorzitten ( aan de longeerlijn) zo heb ik het geleerd en kan nu op elk ras doorzitten. (:

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:33

noorienora schreef:
Heb je al eens gebrobeert te rijden zonder beugels?
Of zonder zadel?
Dat is een-en-al doorzitten.

eventueel kan iemand je misschien aan de longeerlijn
nemen.

Verder zal je zo ver mogelijk achteruit moeten leunen.
(bij mij hielp het zonder beugels)

p.s.: sorry als ik dingen stuur die al gestuurd
zijn!

Ik geloof niet dat jij nog goed zit als jij zo ver mogelijk achteruit (je bedoelt neem ik aan achterover?) leunt.
Gewoon rechtop blijven zitten en met de bewegingen van het paard mee gaan.

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:36

Heel belangrijk: op je kont zitten! Niet je "lady parts" :P Oftewel, niet te veel naar voren leunen waardoor je niet echt meer op je kont gaat zitten. Klinkt niet erg charmant, maar dat zei een instructeur eens tegen mij en het hielp. Probeer iets meer achterover te leunen..

ponypret123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:14

Je moet goed gaan voelen maar wel netjes blijven zitten. Maar sommige paarden zitten ook niet zo lekker en andere wel maar gewoon goed voelen voor jezelf

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:16

ik kan het ook nog steeds niet goed maar mijn trainer zegt altijd ontspannen. vooral in je rug. als wil blijven zitten ga je spieren aanspannen om maar niet te stuiteren. merkte bij mezelf dat het echt werkt. zandzak maken is idd het goede woord

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:27

Heel veel oefenen, maar alleen op een ontspannen, soepele rug.
Been lang en ontspannen aflaten hangen, niet knijpen en niet je hakken uitdrukken, voeten horizontaal, rechtop zitten op twee zitbeenknobbels.

Doordat je zelf niet in balans bent in het begin niet meteen hele stukken achterelkaar willen doorzitten. Je haalt dan je paard uit balans en dan is zijn rug niet meer ontspannen.
Goed losrijden in stap, draf en galop. Daarna draven lichtrijden en steeds 3 passen doorzitten en dan weer lichtrijden om de balans/ontspanning te herstellen. Pas als je die 3 passen kan zitten zonder je paard te hinderen overgaan naar 5 passen, dat is misschien pas na een paar weken.
(altijd oneven aantal passen doorzitten dan wissel je niet van been)

Succes!

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:48

probeer eens zonder beugels of zonder zadel, ik heb op mijn vorige verzorgpaardje altijd zonder zadel gereden en toen ik daar weg ging kon ik 1 mtr zonder zadel springen :D misschien nog wel hoger

Anneloesjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:44

Ik heb dat probleem ook. Als ik doorzit trek ik ook snel mijn benen omhoog en heb ik het gevoel dat ik heel erg zit te stuiteren.
Heel veel oefenen!!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:46

Ik kon het ook niet, maar heb toen zitles gekregen op een groot paard. Het heeft enorm geholpen!
Dus misschien is zitles iets voor jou?

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:42

Je moet je boven benen goed tegen het zadel aanduwen, een soort knijpen.
Je onderbenen moet je juist niet knijpen, ik heb ook altijd geleerd dat je je hakken in de beugels naar de grond moet duwen en je tenen omhoog.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:45

Misschien helpt het als je eerst zeg maar 1 pas lichtrijden, 2 passen doorzitten. Gaat dat prima, dan 1 pas lichtrijden 3 passen doorzitten. En zo verder. Ik weet niet of het helpt eigenlijk want ik kon al doorzitten toen ik de tip kreeg. Ik rijd nu een ander paard en daar leert mij dat veel oefenen vooral goed werkt. Eerst zat ik echt te stuiteren en te hobbelen en dat gaat nu echt al een stuk beter.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:46

SuuzMickey schreef:
Wat bij mij nog wel is wil helpen als ik op een hobbelpaardje zit:) dat als je wilt gaan doorzitten of vanuit stap naar draf direct doorzitten dus niet eerst ligt rijden of vanuit stap het zadel vastpakken en dan naar draf gaan en als je goed zit het zadel loslaten en dan blijf je meestal wel zitten.

Helemaal mee eens, maar in een proef werkt dat helaas niet :P

Maraa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 15:48

Misschien buigspier oefeningen. Dat hielp bij mij wel. Had namelijk een rij paard die erg hoop opgooide. En dat was niet makkelijk doorzitten :D. Maar na die oefeningen ging het wel langzamer hand beter

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 19:05

je moet proberen een betje mee te bewegen als je door zit

J_B_GR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:43

joann123 schreef:
je moet proberen een beetje mee te bewegen als je door zit

Mee eens. Maar soms ligt het ook aan het paard, dat hij te hoog opgooit, dat heb ik ook wel eens gehad.
Maar een beetje meebewegen helpt inderdaad!