Over de buitenschouder wegvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:31

Dat had je niet gezegd, je had gezegd dat hij op de volte over de schouder valt.

danamuts

Re: Over de buitenschouder wegvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:37

ik heb nog een jong paard met redelijk hetzelfde probleem (logisch voor zo'n jong dier)

Wij zijn begonnen met grote voltes stappen, binnenbeen geven ( zodat hij iets of wat naar buiten "wijkt") en opvangen met de buitenteugel. In het begin hebben we dit wat duidelijk gemaakt, door hem bijna "om te zetten". heel veel blijven oefenen, iedere keer een pasje, en dan een week later gaan er al 2 pasjes goed, nu inmiddels met vlagen al een hele volte.

Ik doe bijna niks met mijn binnenteugel. Af en toe een keer duidelijk zijn, en de kant aangeven waar ik in wil. Heel veel buitenteugel, en geen buitenbeen. Die kont volgt vanzelf de schouder, en pas tegen de tijd dat ik zijn kont naar binnen wil hebben ga ik met mijn buitenbeen aan de gang.

Het is nu ff kort omschreven, maar duurt bij mij nu al zo'n 4maanden, en het gebeurd nog geregeld dat ze over de buitenschouder wegloopt.

1 tip: blijf consequent met die schouder bezig, en even niet met zijn hoofd (in de krul) dat komt later wel weer!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:38

badeendje schreef:
Ah oke, maar hoe voel je dan dát hij wegvalt? Scherp aan het been is hij, 1x been aanleggen en we versnellen.

Aranel schreef:
Ik doelde ook niet zozeer op reacties als versnellen op beendruk (hoewel dat ook prima is natuurlijk!), maar meer op dat je pony wijkt voor druk. Als je je buitenbeen naar achter legt, gaat je pony dan opzij? Zonee, dan moet je eerst daar aan gaan werken voordat hij niet meer wegvalt over de buitenschouder. Zweepje op de buitenschouder kan inderdaad ook helpen.

Buitenteugel erbij houden is ook belangrijk, paarden vallen ook vaak over de buitenschouder weg als je te streng inwerkt met je binnenhand. Je trekt dan als het ware het hoofd naar binnen maar van echt buigen is geen sprake. Probeer dus bijvoorbeeld ophoudingen te maken met je buitenhand en niet teveel je pony op de volte te sturen door middel van je binnenteugel.

Je zei het eigenlijk zelf al. Dat gevoel uit de bocht te vliegen. Wat je ook als ijkpunt kunt nemen is, goed je lijn te rijden. Wijkt je paard daarvan af (dus maakt hij de volte onbedoeld groter) dan loopt ie ook over de schouder weg. Je buitenteugel tegen de hals dus. binnenteugel iets van de hals en handen laag. Kijken waar je heengaat; als je je (buiten) knie in het zadel drukt begrens je hem ook aan de buitenkant.

Ostra

Re: Over de buitenschouder wegvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:57

Dit is een heel veel voorkomend probleem hoor zeker bij jonge paarden. Ik ben het volledig eens met danamuts. Maar wat ik er aan toe wilde voegen is dat ik vaak ook buitenstelling moet vragen op de volte en daarna recht moet maken zodat je zijn schouders wat makkelijker kan plaatsen.

hartjeulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:32

Mijn paard viel vorig jaar linksom ook enorm over de buitenschouder weg. In draf merkte je het al, maar galop was helemaal erg. Ik ben in april dit jaar van instructeur veranderd en ik kreeg van mijn nieuwe instructrice de tip om de eerste paar weken in draf en galop op de linkerhand vooral met stelling naar buiten te rijden, zoals Ostra dus ook zegt. Zodra ze hierin fijn was, moest ik haar geleidelijk aan rechter maken en uiteindelijk, na een paar weken/maanden, kon ik ook wat binnenstelling vragen zonder dat ze over de schouder weg liep.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:49

Somebitch schreef:
Ik kan zitten wat ik wil maar er is geen stuur. Ik kan sturen (aan zijn hoofd) wat ik wil maar er is geen stuur ;)

Ja dan is er maar een optie en dat is leren paardrijden ;-)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:07

Wat een opmerking. :') kom jij het eens proberen dan? ;)
Je woont dichtbij

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:09

Myca schreef:
Ook al beschrijf je dat je paard voorwaarts is, het lijkt toch alsof hij niet helemaal goed aan de beenhulpen staat. Dan zou hij namelijk ook zijwaarts goed moeten reageren.
Dit is iets wat je gewoon veel moet oefenen, vierkante voltes rijden, pasje zijwaarts. Wenden op druk van het buitenbeen, niet op de binnenteugel.

Maar dat is het probleem, ik weet niet of het zo is dat hij over de buitenschouder wegvalt, ik vraag hoe je dat kan voelen, zien.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 23:12

Babootje schreef:
badeendje schreef:
Ah oke, maar hoe voel je dan dát hij wegvalt? Scherp aan het been is hij, 1x been aanleggen en we versnellen.

Aranel schreef:
Ik doelde ook niet zozeer op reacties als versnellen op beendruk (hoewel dat ook prima is natuurlijk!), maar meer op dat je pony wijkt voor druk. Als je je buitenbeen naar achter legt, gaat je pony dan opzij? Zonee, dan moet je eerst daar aan gaan werken voordat hij niet meer wegvalt over de buitenschouder. Zweepje op de buitenschouder kan inderdaad ook helpen.

Buitenteugel erbij houden is ook belangrijk, paarden vallen ook vaak over de buitenschouder weg als je te streng inwerkt met je binnenhand. Je trekt dan als het ware het hoofd naar binnen maar van echt buigen is geen sprake. Probeer dus bijvoorbeeld ophoudingen te maken met je buitenhand en niet teveel je pony op de volte te sturen door middel van je binnenteugel.

Je zei het eigenlijk zelf al. Dat gevoel uit de bocht te vliegen. Wat je ook als ijkpunt kunt nemen is, goed je lijn te rijden. Wijkt je paard daarvan af (dus maakt hij de volte onbedoeld groter) dan loopt ie ook over de schouder weg. Je buitenteugel tegen de hals dus. binnenteugel iets van de hals en handen laag. Kijken waar je heengaat; als je je (buiten) knie in het zadel drukt begrens je hem ook aan de buitenkant.

Thanks, daar ga ik aan werken!