Tips over mijn houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:39

TS krijgt hier nu tips voor doe dit en doe dat met je knieën, armen, voeten... en voor het plaatje klopt dat. Maar ik ben bang dat ze dan alleen maar gespannen gaat zitten. Ontspannen en in balans zitten is zo veel belangrijker dan wat dan ook. Als je ontspanning weet te vinden zullen bovendien je voeten vanzelf goed gaan, bij voorbeeld.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:47

Koper schreef:
TS krijgt hier nu tips voor doe dit en doe dat met je knieën, armen, voeten... en voor het plaatje klopt dat. Maar ik ben bang dat ze dan alleen maar gespannen gaat zitten. Ontspannen en in balans zitten is zo veel belangrijker dan wat dan ook. Als je ontspanning weet te vinden zullen bovendien je voeten vanzelf goed gaan, bij voorbeeld.

Ik denk niet dat je vrolijk word van mijn houding zonder die tips, ik zat helemaal in elkaar, had kapstokjes, gaf been met m'n hak etc. etc., totaal niet ontspannen

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:54

xNK schreef:
Koper schreef:

Ik denk niet dat je vrolijk word van mijn houding zonder die tips, ik zat helemaal in elkaar, had kapstokjes, gaf been met m'n hak etc. etc., totaal niet ontspannen

Euhm. Hoe moet ik dan been geven? -O-

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:56

TeckTonie schreef:
xNK schreef:

Met je kuit?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:57

xNK schreef:
TeckTonie schreef:

Met je kuit?

Ik krijg mijn kuit toch niet tegen de buik van mijn paard, daar ligt mijn zadeldoek tussen? en nu voel ik me heel dom, hiervoor neem ik les toch?

LeiLRick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:01

Als ik het zo zie, doe jij je tenen naar voren. Probeer ze eens naar binnen te doen:) En je voeten meer naar achteren zo dat je hielen en schouders een rechte lijn zijn +:)+
Laatst bijgewerkt door LeiLRick op 02-11-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:01

TeckTonie schreef:
xNK schreef:
Met je kuit?

Ik krijg mijn kuit toch niet tegen de buik van mijn paard, daar ligt mijn zadeldoek tussen? en nu voel ik me heel dom, hiervoor neem ik les toch?

Als je druk geeft, geef je druk, of er een dek tussen zit of niet, tenzij je met je voeten net onder het zadel vandaan komt

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:08

xNK schreef:
TeckTonie schreef:

Als je druk geeft, geef je druk, of er een dek tussen zit of niet, tenzij je met je voeten net onder het zadel vandaan komt

Oh, oke. Hoef ik dan enkel te drukken of ook kuitspier aan te spannen? dus eigenlijk moeten je hielen/hakken continue van je paard af zijn, mag enkel je kuit tegen het paard liggen?

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:10

TeckTonie schreef:
Oh, oke. Hoef ik dan enkel te drukken of ook kuitspier aan te spannen? dus eigenlijk moeten je hielen/hakken continue van je paard af zijn, mag enkel je kuit tegen het paard liggen?

Dat is moeilijk uit te leggen via de computer, je moet ze er wel aanhouden, maar niet blijven drukken en been geven, kan je niet je instructeur vragen hoe dat precies zit? :)

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:12

xNK schreef:
TeckTonie schreef:

Dat is moeilijk uit te leggen via de computer, je moet ze er wel aanhouden, maar niet blijven drukken en been geven, kan je niet je instructeur vragen hoe dat precies zit? :)

Oh, oke! Ik rijd al 7 jaar bij die mensen en heb nog noooooit gehoord op stal dat ik been moet geven met mijn kuit.
Echter leerde ik altijd: paard niet vooruit, een stampje. Altijd wel opbouwen, eerst been, geen reactie, harder en langer been, dan pas stampje. Ook geen stamp, maar een tik zegmaar met je been.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:37

xNK schreef:
Koper schreef:

Toch kun je, althans naar mijn idee, alleen vanuit ontspanning goed zitten :) Je geeft 't zelf al aan: als je gespannen zit kun je niet goed zitten en ga je verkeerde hulpen geven.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:06

xNK schreef:
TeckTonie schreef:

je hielen/hakken moeten zeker niet continu van je paard afzijn, je moet je hele been er goed aanleggen, alleen niet je hele been bewegen.
met je achterste bovenbeenspieren (hamstrings) krijg je je kuit zo aan het paard dat er geen andere spieren worden aangespannen.
Bij het gebruik van de achterste bovenbeenspieren wordt de hoek van de knie kleiner waardoor de kuit automatisch aan het paard komt.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:49

Ik vind je houding wel netjes, maar op iedere foto heb je je handen plat liggen, die moeten rechtop. En je moet met je pinken de schoft aan kunnen raken als je ze strekt, dus op sommige foto's heb je ze iets te hoog. En ze mogen inderdaad wat dichter bij elkaar. Dus behalve je handen vind ik je een nette houding hebben! :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 13:57

Ja ik heb altijd last gehad met mijn kniën.Ik heb dus werkelijk"knikkende kniën".Dit is ook nooit weggegaan.Hoe hard ik ook trainde.

En op de laatste foto heb ik dat paard inderdaad vrij strak, omdat ze er anders vandoor ging met mij :P En in de draf waren de teugels goed zo, alleen bij galop ging ze dus krom lopen met haar nek,( aan de teugel kan je het niet noemen) en gingen de teugels strak.Zodra ik meer gaf ging ze harder waardoor ik er bijna afstuiterde. :')