heeeeel snel buiten adem tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:23

Saintelette schreef:
Ik denk dat ze die paar dagen/weken heksen liever hebben dan géén moeder meer..
Vorig jaar mn schoonmoeder met copd als gevolg van roken (al jaren ziek) 5 weken op de ic gelegen en vervolgens is ze overleden.. Het gemis en verdriet, daar gaat mn vriend (en zn zieke vader) bijna aan onderdoor, dat gun je niemand..

Ik vind het wel zo goed van je dat je er zo van bewust bent! Zet het alsjeblieft ook door ;)

jeetje dat doet best pijn om te lezen zeg.

ik twijfelde eerst om een topic te open omdat er vaak kritiek op komt, roken en paardrijden.
maar ik dacht, ach iedereen verteld zijn verhaal erg of niet.
ik wil er ook echt wat aan doen, maar omdat het vaak onmogelijk wordt gemaakt door je omgeving en je zelf juist zo sterk moet zijn om het echt te willen, is het zo moeilijk.

het is ook gewoon voorschut dat zo'n jonge vrouw niet eens normaal kan paardrijden, terwijl ik vrouwen zie die veel ouder zijn en gewoon een vol uur aan het trainen zijn met hun paard.
ik kreeg zelfs een reactie van de zus van de eigenaar van stal, toen die amazone mijn paard reed dat het wel een heel ander en leuk paard was om te zien zoals hij liep, en dan denk ik ........ gaat dit bij mij dan niet zo? terwijl ik er keihard voor werk, maar alleen niet echt uit de mouwen komt vanwege mijn ademhaling?

toch zie je veel rokers bij ons op stal, die wel lekker aan het rijden zijn.. ik vraag me dan vaak af of dat ze minder roken als ik of dat ze gewoon beter kunnen zitten op hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:25

Eigenlijk heb je al meer redenen gehoord om te stoppen met roken om zo je uithoudingsvermogen te vergroten..want dat heb je met paardrijden gewoon nodig, je basisconditie is nu gewoon niet goed..die moet echt beter, je kan nu nog werken een een fitte en gezonde conditie.

Misschien is het een idee om een dagboek bij te houden..schrijf je gewoon elke dag in op wat je hebt gedaan om de zin in een sigaret te onderdrukken/negeren op een gegeven moment zie je dan wat je goed helpt... je zou het online kunnen doen zodat mensen je kunnen bemoedigen, je mag mij ook pb-en als je het zwaar hebt, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:29

Narnia schreef:
Eigenlijk heb je al meer redenen gehoord om te stoppen met roken om zo je uithoudingsvermogen te vergroten..want dat heb je met paardrijden gewoon nodig, je basisconditie is nu gewoon niet goed..die moet echt beter, je kan nu nog werken een een fitte en gezonde conditie.

Misschien is het een idee om een dagboek bij te houden..schrijf je gewoon elke dag in op wat je hebt gedaan om de zin in een sigaret te onderdrukken/negeren op een gegeven moment zie je dan wat je goed helpt... je zou het online kunnen doen zodat mensen je kunnen bemoedigen, je mag mij ook pb-en als je het zwaar hebt, ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is.

dankjewel voor de tips, ik vertel net mijn vriend dat als ik straks naar bed ga vanaf morgen niet meer ga roken, ik ga het gewoon proberen en heb gezegd dat hij mij gewoon even in mijn sop moet laten gaar koken als ik afkick momenten heb.
ik heb gevraagd of hij dan niet buiten wil gaan roken, maar hij zegt vrolijk dat als ik echt wil stoppen het moet doorzetten of hij nu binnen of buiten rookt.
morgen bel ik ook even de dokter voor een afspraak vanwege die test, ben daar ben nieuwsgierig na.

ik kan me nog goed herinneren dat ik heerlijk kon paardrijden en ook goed kon doorzitten op dit paard zonder problemen.. maar nu denk ik af en toe dat ik niet kan rijden omdat ik mijzelf overal aan stoor tijdens het rijden.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:29

my_precious schreef:
Saintelette schreef:
Vorig jaar mn schoonmoeder met copd als gevolg van roken (al jaren ziek) 5 weken op de ic gelegen en vervolgens is ze overleden.. Het gemis en verdriet, daar gaat mn vriend (en zn zieke vader) bijna aan onderdoor, dat gun je niemand..

Ik vind het wel zo goed van je dat je er zo van bewust bent! Zet het alsjeblieft ook door ;)

ik twijfelde eerst om een topic te open omdat er vaak kritiek op komt, roken en paardrijden.
ik wil er ook echt wat aan doen, maar omdat het vaak onmogelijk wordt gemaakt door je omgeving en je zelf juist zo sterk moet zijn om het echt te willen, is het zo moeilijk.

het is ook gewoon voorschut dat zo'n jonge vrouw niet eens normaal kan paardrijden, terwijl ik vrouwen zie die veel ouder zijn en gewoon een vol uur aan het trainen zijn met hun paard.
ik kreeg zelfs een reactie van de zus van de eigenaar van stal, toen die amazone mijn paard reed dat het wel een heel ander en leuk paard was om te zien zoals hij liep, en dan denk ik ........ gaat dit bij mij dan niet zo? terwijl ik er keihard voor werk, maar alleen niet echt uit de mouwen komt vanwege mijn ademhaling?

toch zie je veel rokers bij ons op stal, die wel lekker aan het rijden zijn.. ik vraag me dan vaak af of dat ze minder roken als ik of dat ze gewoon beter kunnen zitten op hun paard.

Lastig, maar misschien dat zij naast het rijden ook nog sporten, of andere vorm van lichaamsbeweging krijgen? En miss idd wel minder roken ;) maar ik zou me meer zorgen maken over jezelf ipv over anderen ;)
Ik denk he, dat als je wat meer conditiegericht bezig gaat zijn, je heel snel resultaat gaat boeken!
Hoewel het (helaas) niet makkelijk zal zijn..

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 22:34

Saintelette schreef:

toch zie je veel rokers bij ons op stal, die wel lekker aan het rijden zijn.. ik vraag me dan vaak af of dat ze minder roken als ik of dat ze gewoon beter kunnen zitten op hun paard.[/quote]

Lastig, maar misschien dat zij naast het rijden ook nog sporten, of andere vorm van lichaamsbeweging krijgen? En miss idd wel minder roken ;) maar ik zou me meer zorgen maken over jezelf ipv over anderen ;)
Ik denk he, dat als je wat meer conditiegericht bezig gaat zijn, je heel snel resultaat gaat boeken!
Hoewel het (helaas) niet makkelijk zal zijn..[/quote]

dat zou idd best kunnen natuurlijk want dat heb ik ze niet gevraagd haha..
maar ik wil het wel graag proberen en ook volhouden.

en vriendin van mij vertelde me net dat ze gestopt is door steeds als ze zin had in een sigaret een lollie te nemen, van die gekleurde waarvan je er veel in 1 zak heb en dat, dat bij haar echt geholpen heeft.

Sammie

Re: heeeeel snel buiten adem tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:09

Stoppen met roken is sowieso aan te bevelen, maar het snel buiten adem zijn kan ook kom door verkeerd ademhalen, maar doordat je teveel doet (je paard teveel aan de hang houdt) of je bent gespannen waardoor je verkeerd gaat ademhalen. Dat kun je onbewust doen dus probeer eens helemaal te relaxen en als je paard in een goed tempo is niet bezig blijven met aandrijven, sturen en controleren.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 21:34

Sammie schreef:
Stoppen met roken is sowieso aan te bevelen, maar het snel buiten adem zijn kan ook kom door verkeerd ademhalen, maar doordat je teveel doet (je paard teveel aan de hang houdt) of je bent gespannen waardoor je verkeerd gaat ademhalen. Dat kun je onbewust doen dus probeer eens helemaal te relaxen en als je paard in een goed tempo is niet bezig blijven met aandrijven, sturen en controleren.

wat jij zegt kan wel een beetje kloppen hoor, dat idee had ik zelf ook namelijk wel.
als ik aan het rijden ben dan ben ik echt op alles tegelijk aan het letten, de laatste tijd gaat het lopen van mijn paard echt super waardoor ik zoiets heb van, nu even recht zitten staart in me nek, hakken naar beneden, tenen naar binnen, benen laten afhangen en dan ook nog eens op mijn handen letten die netjes naast elkaar zitten en niet te hoog en daarbij moet ik nog eens opletten dat mijn binnenhand niet teveel doet.

zelfs met lichtrijden heb ik het idee dat ik het niet eens meer kan, als ik mensen zie lichtrijden dan zie ik dat ze omhoog gewipt worden vanuit het zadel, ik heb bij mijzelf het idee dat ik daar echt naartoe aan het werken ben.
het gekke is dat ik in het verleden best op niveau gereden heb..maar nu ik dit jonge paard helemaal weer de basis moet rijden en druk bezig zijn met zijgangen en rechtrichten lijkt het gewoon alsof het me allemaal teveel moeite kost waardoor ik snel buiten adem ben..

ik zou vandaag stoppen met roken, helaas is dat niet gelukt.. echter is het wel gelukt om veel minder te roken. heb er pas 7 op vandaag inplaats van een vol pakkie.
als smacht ik wel steeds naar meer. ( maar ik heb een grote zak lollies)..

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:35

Jawel jawel, het begin is er *\o/* +:)+
Is zitles geen goed idee? Lekker aan de longe je focussen op je zit/ ademhaling..
Kun je ook niet met 100 dingen tegelijk bezig zijn

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 00:05

Saintelette schreef:
Jawel jawel, het begin is er *\o/* +:)+
Is zitles geen goed idee? Lekker aan de longe je focussen op je zit/ ademhaling..
Kun je ook niet met 100 dingen tegelijk bezig zijn

hahaha ik denk altijd dat ik wel met 100 dingen bezig kan zijn hihi..
ik heb wel eens om zit lessen gevraagd hoor, maar dan zeiden ze dat het niet nodig was omdat ik goed genoeg kan rijden.
als ik zonder zadel rij gaat het verder wel prima, misschien heeft t er ook wel mee te maken dat ik 20 dingen tegelijk doe en daardoor te veel op andere dingen let en zo druk bezig zijn met op mezelf te letten dat ik vergeet te ademhalen of zo.

maarja als ik een rondje ren om mijn huis heen ben ik ook al kapot, voel me ook echt oud daardoor wahaha..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:10

Ik zou toch eens wat duidelijker zijn tegen je vriend als je wil doorgaan met paffen prima :D maar buiten, de winter komt er aan, dan kan ik rekening gaan houden met mn lichaam.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:16

Hoi, je bent niet de enige met dit probleem. Bij mij is het dito. Ik ben nu 44 en rook veel te veel, niet slim want ik heb ook nog astmatische brochitis. Maar idd als ik 1 rondje draaf ben ik al moe. Ik moet van mezelf meer rijden en vaker en langer, ik ga proberen om iedere x 1 rondje extra te draven. ja en stoppen met roken pfffffffffff zie ik nog ff niet zitten. Ook ik ben op zoek naar een bijrijden, gewoon omdat ik een jong paard heb en zelf niet voldoende conditie heb om hem eens goed aan t werk te zetten. Wel doe ik dat aan de longe en van de week heeft ie voor de 1e x vrijgesprongen.

Succes, laat even weten wat de dokter zegt als je gaat.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 00:37

Hohoho! Roken en sport gaat perfect samen :')

Ik kan 4 paarden rijden zonder buiten adem te raken.. Je moet conditie krijgen, ga hardlopen :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 01:25

Haha Dorinda! Mijn conditie is ook knap achteruit gegaan sinds ik weer een pakje rook. Had 3 maanden niet gereden stapte van de week weer op. Was binnen 45 minuten helemaal kapot..

Maar je hebt nu wel een extra goede reden om te stoppen wat ik las op FB he :j

ps app je nummer ff want mn telefoon was weer overstuur :')

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 02:32

Ben je een beetje een lezer??

Er bestaat zon boek voor stoppen met roken en ik meende dat ie iets van 240 bladzijdes had. en tijdens het lezen MOET je verplicht blijven roken, en als je de laatste blz gelezen hebt wil je echt stoppen. in mijn omgeving hoor ik daar hele positieve verhalen over..

zelf niet geprobeerd! want ik rook niet :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 06:37

Dat book is van Alan Carr en is idd een aanrader !

Verder denk ik eerder dat er meer aan de hand is dan alleen roken, want van wat draven buiten adem worden klinkt mij alles behalve bekend in de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:45

Wat goed het begin is er!!!

Je kan het! *\%/* *\o/*

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:07

WhySoWhite schreef:
Haha Mijn conditie is ook knap achteruit gegaan sinds ik weer een pakje rook. Had 3 maanden niet gereden stapte van de week weer op. Was binnen 45 minuten helemaal kapot..

Maar je hebt nu wel een extra goede reden om te stoppen wat ik las op FB he :j

ps app je nummer ff want mn telefoon was weer overstuur :')

haha roytje, van jou is het gewoon zonde, dat je ineens bent gaan roken..
ik zal ff appen.

maarja het is wel gewoon ... als je zo snel moe bent vooral als je paard zo goed loopt en niet vol kan houden door op hem te zitten.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:09

Narnia schreef:
Wat goed het begin is er!!!

Je kan het! *\%/* *\o/*

vandaag heb ik iets meer gerookt, 9 sigaretten, moet wel zeggen dat t komt doordat er een klein feestje op stal was en erg gezellig.. ik weet het geen smoes maar het stoppen lukt me echt niet in 1 keer, ik probeer wel heel veel te minderen..
doe nu alleen sochtens als ik wakker wordt met koffie haha dan nog 1 erna dan tussen de middag na het rijden en na het eten en voor het slapen gaan, maar dat zijn er toch steeds wel 2 kort achter elkaar.

het is iedergeval niet elk kwartier meer, maar dan nog moet ik wel afleiding hebben hoor! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:09

Hahaha grappig ik heet Rinda jij Dorinda...bijna identiek :D

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:10

Ladybird schreef:

Er bestaat zon boek voor stoppen met roken en ik meende dat ie iets van 240 bladzijdes had. en tijdens het lezen MOET je verplicht blijven roken, en als je de laatste blz gelezen hebt wil je echt stoppen. in mijn omgeving hoor ik daar hele positieve verhalen over..

hmz.. klinkt wel interessant, is dat gewoon in een boekenwinkel te bestellen?
sta overal voor open, schaadt het niet dan baat het niet, was dat gezegde toch?

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:11

Narnia schreef:

wauw echt waar? wel heel toevallig dat het bijna het zelfde is, scheelt 2 letters maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:12

my_precious schreef:
Narnia schreef:

wauw echt waar? wel heel toevallig dat het bijna het zelfde is, scheelt 2 letters maar.

Yep..... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:13

Vandaag een kleine terugval...dat kan. morgen ga je gewoon weer je doel halen, dat kan je!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:14

my_precious schreef:
Ladybird schreef:

hmz.. klinkt wel interessant, is dat gewoon in een boekenwinkel te bestellen?
sta overal voor open, schaadt het niet dan baat het niet, was dat gezegde toch?

ik heb werkelijk geen idee! ikheb alleen verhalen gehoord, heb het boek ook nooit van binnen bekeken.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:16

Narnia schreef:
Vandaag een kleine terugval...dat kan. morgen ga je gewoon weer je doel halen, dat kan je!

ik hoop het, morgen moet ik trouwens ook om 10 over 10 bij de dokter zijn voor die long test, ben benieuwd wat hij gaat zeggen.