Paard tegenwoordig enkel nog maar ''in de krul''?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:53

Sjolvir, dat is denk ik ook een probleem.. daarom schreef ik ook; luister naar je gevoel. Daar begint het bij. Ik heb ergens altijd wel gevoeld dat het niet oke was hoe ik reed, daarnaast had ik ook regelmatig spierpijn na het rijden, dat is ook niet oke.. Dat zijn signalen waarop je moet denken; zo wil ik niet bezig zijn. Als je vervolgens ook merkt dat het paard er niet beter van wordt dan moet je toch eens je ogen open doen en naar een andere weg (durven!) zoeken. Want het is echt wel even je ego opzij zetten hoor om het roer om te gooien.. dat houdt sommige ruiters misschien zelfs ook wel tegen.
Daarnaast zou elke ruiter meer theoretische kennis tot zich moeten nemen, theorie over anatomie, beweging van het paard, welke oefeningen zijn waar goed voor, wat is eigenlijk dressuur precies, gedrag van het paard enz.
Sterker nog, een instructeur zou moeten beginnen met les geven door wat basis theorie uit te leggen. Eens niet meteen rondrijden in de praktijk maar gewoon samen naar het paard kijken, waar zitten de verbeterpunten, hoe loopt het paard, waar moet je aan werken om te zorgen dat je 'm beter gaat krijgen. Dat mis ik bij veel instructeurs. Het is vaak direct rondrijden zonder eens goed te kijken, laat staan voelen wat er onder je gebeurt. Ook tekenen van spanning, onbalans en gedrag van het paard worden vaak weggeschoven met een smoesje.
Kortom, luisteren naar je gevoel en een instructeur moet iets zinnigs te vertellen hebben over training/verbeteren van het paard d..m.v. oefeningen en lichte hulpen. Zodra ze over de voorkant praten, in de zin van; kop omlaag, dan is dat voor mij echt een duidelijk teken dat dit niet de instructeur is waar je paard beter van gaat worden.

Schoentje

Re: Paard tegenwoordig enkel nog maar ''in de krul''?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:42

Dat is zeker niks nieuws hoor, dat was vroeger net zo. Misschien dat je er steeds meer op gaat letten en dat het daarom meer opvalt. Ik denk juist dat het zelfs door fora zoals bokt, mensen er meer bewust van worden dan vroeger.

Imo word er te weinig actief en te voorzichtig gereden. paarden sjokken vaak wat rond met de neus naar voren, onder het mom van "hij kan het nog niet". Hij zal het ook nooit leren als ie niet actief naar voren word gereden. Pas bij die drang naar voren kan hij het bit aannemen, kun je dus iets begrenzen van voor, waardoor hij kan ontspannen in nek en kaakgewricht en zo in de hele bovenlijn. Daarna kan het ook nog eens fout gaan, want zodra ze nageven zijn veel ruiters bang dat kwijt te raken en ipv de hand dan te ontspannen gaan ze vasthouden om die houding te behouden, met als gevolg dat het paard niet meer na durft te geven, omdat hij dan nog dieper in de krul word getrokken. Een andere fout is dat, zodra het paard nageeft de ruiters ophouden met rijden, omdat ze bang zijn de houding weer te verliezen, met als gevolg dat de drang naar voren weg valt, je van voor niks meer hebt om te begrenzen en het paard z'n hoofd weer mhoog brengt.

Veel ruiters missen deze theoretische kennis en krijgen deze ook niet mee van hun instructeur. Uiteindelijk frusteerd het ze dat het paard de kop niet omlaag doet en dan krijg je het in de krul trek kunstje.
Dit zie je idd veel meer bij dressuurruiters dan bij springruiters, omdat de houding voor een springpaard niet belangrijk is, ontspanning in de bovenlijn wel, want dan gaan ze beter springen.
Juryleden zouden hier een beter oog voor moeten krijgen, denk dat dit in de toekomst wel beter word, want vaak die oudere garde wil het krulletje van voor zien. Door alle jurycursussen zullen de jongere juryleden hier een beter oog voor krijgen, terwijl veel oude knarren toch in hun oude ding blijven hangen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 15:11

schoentje schreef:
Imo word er te weinig actief en te voorzichtig gereden. paarden sjokken vaak wat rond met de neus naar voren, onder het mom van "hij kan het nog niet". Hij zal het ook nooit leren als ie niet actief naar voren word gereden. Pas bij die drang naar voren kan hij het bit aannemen, kun je dus iets begrenzen van voor, waardoor hij kan ontspannen in nek en kaakgewricht en zo in de hele bovenlijn.

Mijn ervaring is dat er door instructeurs juist te veel nadruk wordt gelegd op een 'actief' achterbeen, drang naar voren, waardoor er te veel stuwing in komt. Hierdoor gaan de paarden juist van het achterbeen af lopen en moeten aan de voorkant opgevangen worden, hierdoor krijg je die scheve verhouding tussen de actieve stuwende achterkant en opgekropte voorkant (ofwel gas geven met de rem er op). Ik snap echter wel wat jij bedoelt met de voorwaartse drang, de afdruk van het achterbeen moet dusdanig naar voren vloeien, waarbij soepelheid in de bovenlijn van belang is, zodat het aan de voorkant uit kan monden. Helaas wordt die voorwaartse drang (of ook wel hoe Steinbrecht het geschreven heeft; "Rijdt het paard voorwaarts en richt het recht") vaak verkeerd geinterpreteerd. Door daadwerkelijk hard te gaan rijden op rechte stukken. Terwijl met een rechtgericht paard bedoeld wordt dat het op een juiste manier zijn benen neer zet, juist vaak in gebogen oefeningen (en dus niet per se op rechte lijnen) in een 'voorwaarts' tempo waarbij het achterbeen ondertreedt.
Uiteraard is afwisselen in tempo prima, maar het moet ook weer goed opgevangen kunnen worden in een tempo waarin het achterbeen weer mooi onder kan treden.

Aan de andere kant is het rond laten sjokken aan de lange teugel natuurlijk het andere uiterste. Daar train je niet echt iets mee.

En uiteindelijk kan ook niet alles meteen tegelijk goed gaan. Je kan niet aan alles tegelijk werken. Het een moet eerst verbeteren voordat je aan het ander kan denken, lekker vaag haha :+

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 07:12

Princesj schreef:
Ik heb dressuurles van een instructrice die ook veel springles geeft en ik merk dat zij er ook erg op hamert dat "de motor" goed draait en van daaruit komt mijn paard ook in een hele fijne nagevelijkheid.

Op wedstrijden zie ik helaas toch wel 80% met weggedrukte rug in elkaar getrokken lopen, inclusief voorbenen tot aan de oren..

Ik heb ook het liefst mijn dressuurles van een springruiter..
Op wedstrijden zie je 80% met weggedrukte rug in elkaar getrokken omdat juryleden nog steeds daar de punten voor geven
en "nageeflijkheid" en "in de krul getrokken" beter waarderen....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 14:27

Mijn instructrice sluit aan bij de problemen waar ik tegenaan loop als ik zelf weer een week heb gereden. Ze vraagt altijd: hoe is het gegaan van de week met rijden? Daar wordt mijn les op gebaseerd.
Heb ik bijvoorbeeld problemen met halthouden, dan doen we daar oefeningen over. Of als ze teveel in mijn hand heeft gehangen, dan gaat de hele les over dat ik losser moet zijn met mijn handen.
Momenteel is mijn paard behandeld vanwege een spier die vast zat in de rug, daardoor heb ik vanmorgen een hele les gehad over het lang, laag over de rug rijden, waardoor ze die spier op de goede manier gebruikt.
Ik heb ook al eens een hele les gehad waarbij ik met een contactteugeltje in één hand moest rijden en alleen mocht sturen door de teugels tegen de hals aan te leggen..

Kortom; bij mij wordt er zelden tot nooit nadruk gelegd op het in de krul rijden, maar wel op mijn eigen houding, goede reactie op mijn been, juiste stelling en buiging, overgangen, goed gebruik van de spieren van het paard enz. enz. dan komt de nageeflijkheid met een klein beetje vragen prima in orde bij die van mij.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:59

Leuk topic!

Ik ben ook van die vele personen die toen ze is begonnen met paardrijden geleerd heeft om een paard in de krul te trekken..
Door een hele leuke juri waar ik op concours bij mocht schrijven, heeft mij geleerd dat er ook nog andere mogelijk heden zijn!
En daardoor werd ik best nieuwschierig, en ben boeken gaan lezen, filmpje gaan kijken en bokt natuurlijk :) Ik heb een nieuw instructriese gevonden en het gaat echt stukke beter, okal is/was het wel heel moelijk om het 'zagen' af te leren.

Nu rijd ik er een nieuw paard bij, een paard met tuigbloed van 1.84, 8 jaar en hij is nu een maand of 4 onder het zadel, en heeft gaan benul waar zijn benen zitten :P. Hij is door iemand anders ingereden met slof :S Toen ik hem voor het eerst mee naar de club les nam hadden we hadden proefles van een nieuw instructriese. En zij wou hem direct vast zetten met een hulp teugel, omdat hij zijn hoofd nogwel een omhoog stak :o terwijl ik haar verteld had dat dit de drede keer was dat ik op hem zat, en hij erg onder de indruk was alle andere paarden..

En zo'n iemand rijd dan meerdere paarden tot LT niveau, is juri en geeft geregeld les..

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 09:55

Ik vind dat zelf wel heel kwalijk, dat zoveel paarden wel goed beoordeeld worden op concours, terwijl ze niet correct lopen. Maar ik ben bang dat je daar niet zo snel vanaf komt.

De handelaar waar ik mijn paard gekocht heb zei ook dat de (dressuur?)ruiters tegenwoordig een paard willen zien die in de krul loopt, met bandages om en een dikke staart.
Dit zorgt ervoor dat die handelsstallen die paarden ook direct al in de krul trekken, voordat ze erop gaan zitten wordt die enorm strakke bijzet er al aangehangen met longeren..
Ik vind het vreselijk, maar tegelijk heel begrijpelijk. Wat nou als je niet goed genoeg kunt rijden, zodat je paard niet uit zichzelf nageeflijk wordt? Of wat als je paard een probleem heeft waardoor hij niet nageeflijk gaat, terwijl jij het wel goed doet?
En daarbij, iedereen om je heen gaat snel, snel, snel. Je krijgt waardering als je in 1 jaar van de B naar het Z of iets dergelijks gaat. Je moet (naar mijn idee) vaak best stevig in je schoenen staan, wil je je eigen weg volgen. En daarbij, een groot deel van de juryleden ziet toch het verschil niet. Dus de punten krijg je net zo goed als je een paard in de krul trekt.
En.. waar vind je een instructeur die je hierin begeleidt?

Madamenana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:12

Ik heb precies hetzelfde op mijn stal, ik word er alleen maar op gewezen dat mijn paard nageeflijk moet lopen. Terwijl als ik dat probeer hij alleen maar hoger en hoger gaat lopen met zijn hoofd. Hij heeft vaak blokkeringen in zijn rug. Vandaar het probleem dat hij alleen nageeflijk loopt als ik hem een langere tijd heb gelongeerd of gereden. Ik wil hem niet verpesten want ik kan niet met een slof teugel rijden en daarom rijd ik maar wat langer zodat hij het toch begrijpt. Mijn instructrice probeert mij zoveel mogelijk te begeleiden maar dit lukt niet altijd. Mijn lessen worden vooral gebaseerd op de dingen ( wijken, Galopswissel. ) die hij moeilijk vind.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:32

helemaal mee eens ts! dit vind ik mooi: http://imageshack.us/photo/my-images/68 ... 174zc.jpg/
of dit: http://imageshack.us/photo/my-images/843/mooilopen.jpg/ (de 1e ben ik zelf, 2e van google geplukt) en soms ook al het tuig :( ...
op de manege reed iemand op een prachtige schimmel, dat paard liep met zijn kin haast op de borst en had ook een martingaal. meisje helemaal trots....
een beetje doorbuigen vind oke. maar soms doen paarden die het niet zijn aangeleerd uit zichzelf, ik reed nl. een keer op een bovenmaatse shet en het ging zo goed dat hij spontaan zijn hals helemaal boog!

Edit: veel mensen hebben het wel over die loodlijn, dat het paard zijn neus niet achter de loodlijn mag liggen,
maar volgens mij snappen ze er niks van: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... a2RViPOkJM
Laatst bijgewerkt door juliedo24 op 23-10-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:40

De term 'aan de teugel' vind ik zelf zo vervelend. Ik zeg altijd nageeflijk rijden. En dan dus niet alleen dat dat koppie goed staat. Eerst voorwaarts, van achteren naar voren. Met je been naar je hand toe rijden. En los door het lijf

Bij ons ziet dat er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even een iets minder momentje
(mn linkerhand leid af en toe een eigen leven := hij pakt soms wat vast net achter z'n kaak, dan doe ik m'n linkerhand iets omhoog en mijn been er iets aan en dan laat hij in een fractie van een seconde los en dan rijden we weer fijn verder, fotograaf heeft précies dat moment op de foto :+)
Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:44

_Pansy_ schreef:
Ik vind dat zelf wel heel kwalijk, dat zoveel paarden wel goed beoordeeld worden op concours, terwijl ze niet correct lopen. Maar ik ben bang dat je daar niet zo snel vanaf komt.

De handelaar waar ik mijn paard gekocht heb zei ook dat de (dressuur?)ruiters tegenwoordig een paard willen zien die in de krul loopt, met bandages om en een dikke staart.
Dit zorgt ervoor dat die handelsstallen die paarden ook direct al in de krul trekken, voordat ze erop gaan zitten wordt die enorm strakke bijzet er al aangehangen met longeren..
Ik vind het vreselijk, maar tegelijk heel begrijpelijk. Wat nou als je niet goed genoeg kunt rijden, zodat je paard niet uit zichzelf nageeflijk wordt? Of wat als je paard een probleem heeft waardoor hij niet nageeflijk gaat, terwijl jij het wel goed doet?
En daarbij, iedereen om je heen gaat snel, snel, snel. Je krijgt waardering als je in 1 jaar van de B naar het Z of iets dergelijks gaat. Je moet (naar mijn idee) vaak best stevig in je schoenen staan, wil je je eigen weg volgen. En daarbij, een groot deel van de juryleden ziet toch het verschil niet. Dus de punten krijg je net zo goed als je een paard in de krul trekt.
En.. waar vind je een instructeur die je hierin begeleidt?

Vooral dat laatst is erg lastig te vinden ben ik achter gekomen.
Ik ben denk ik gezegend met een fijne instructie die gebrand is op activiteit en los door het lijf. Met dat principe en mn instructie aan mn zij heb ik mijn paard (bovenstaande foto's) ingereden en dat koppie kwam vanzelf.
Nu is hij bijna contstant nageeflijk, en als hij iets tegen de hand komt hoef ik alleen mijn been maar iets aan te leggen en contact aan de voorkant te houden en hij zakt er zo weer in. Je kan het bijna niet meer zien.

Ik heb het zelf van de manege uit altijd anders geleerd (ruk pluk en trekwerk zeg maar, ik wist niet beter) dus het was een omschakeling maar ik ben blij dat we het nu zo doen.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:45

Ik ben een brave manegeruiter, waar het hoofd krullen zeer wordt gewaardeerd, waardoor wij lekker mogen trekken. Mijn moeder was gisteren gewoon boos op me dat ik dat niet deed omdat ik zei dat dat niet de bedoeling was, dat 'in de krul' of nageeflijheid een resultaat was van correct rijden, geen doel op zich. Nou, ze vond het onzinnig dat in dan 2x in de week les nam als ik niet naar de instructrice wilde luisteren.

Ja, dan baal je. -O-
Niet dat ik er ooit wat op uit zal doen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:45

badeendje schreef:
Ik ben een brave manegeruiter, waar het hoofd krullen zeer wordt gewaardeerd, waardoor wij lekker mogen trekken. Mijn moeder was gisteren gewoon boos op me dat ik dat niet deed omdat ik zei dat dat niet de bedoeling was, dat 'in de krul' of nageeflijheid een resultaat was van correct rijden, geen doel op zich. Nou, ze vond het onzinnig dat in dan 2x in de week les nam als ik niet naar de instructrice wilde luisteren.

Ja, dan baal je. -O-
Niet dat ik er ooit wat op uit zal doen.

Petje af voor jou _/-\o_

Madamenana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:49

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:51

Bij ons op de manege niet anders.
Vaak ben ik al wat vroeger op de manege, gewoon paardjes kijken enzo :)
Vaak als ik dan even ga kijken bij een les zie ik kinderen (van mijn leeftijd, ben ook maar 13, hihi :P ) met hun handen helemaak wijt en naar achter, en maar trekken aan die teugels.
Eigenlijk vind ik het jammer, dit is toch niet waar paardrijden voor bedoelt is?

Ik zal niet ontkennen dat ik het zelf ook zo aangeleerd heb. Gewoon beetje trekken en been geven, 'Dan doe hij het vanzelf!'
Zelf probeer ik het de laatste tijd niet meer te doen. Ik rijd ontspannen, zorg dat mijn paardje doorloopt en dan zie ik wel wat er komt +:)+

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:26

Wij hebben geleerd dat als je je paard aan de teugel' wil laten lopen, je in de hoeken (natuurlijk :) ) stelling moet vragen, je je handen wat naar beneden moet doen en knijpjes geven (Ik ben niet zo van de dressuur).
niet echt 'trekken dan lukt t wel' , gelukkig.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:27

Kneepjes geven, trekken, handen wijd en laag, spelen, het komt allemaal op hetzelfde neer :+.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:53

Wat is er mis met kneepjes geven?? ( ik vraag dit niet uit zelfverdediging, puur uit nieuwsgierigheid :+ )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:08

Het is niet fijn voor het paard natuurlijk, een bit dat door je mond heen beweegt :+

En je bereikt ermee wat je niet wil bereiken: het paard wordt gedwongen in een houding te lopen. Een krul.
En die houding lijkt op een nageeflijk paard, maar is het niet. Nageven is veel meer dan de hoofd- en halshouding.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:26

Interessant topic! Ik volg even....

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:44

ik reed altijd prive les met mijn toen dr tijd wedstrijdpaard en hij leerde mij ook druk geeven meer druk geven tot het paard in de krul hgaat en dan loslaten inmiddels weet ik wel beter en rij ik enkel nog recreatief met losse teugel jammer dat instructeurs het fout aanleren gelukkig ook niet alle

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:49

Als mensen serieus aan je gaan vragen, waarom je inrijdt aan een lange teugel (ook nog vaak met 1 hand,
want wij plomtidommen in, ik en mijn fjord), dan zegt dat al genoeg, denk ik.
En voor het geval iedereen nu bang is dat we ook zo eindigen, nee hoor, dan hebben we gewoon de teugels
op maat en hebben uiteindelijk gewoon al onze dressuur dingesjes die we wouden oefenen gedaan.

Overigens beken ik meteen, laatst heel schandalig gewoon een les te hebben gereden met aan de rechter kant
neusriem door het bit heen, oeps.. Zag het pas toen ik de lampjes weer aan de neusriem hing voor de terug weg.
Niets van gemerkt hele les, dus je hoeft om fijn te rijden echt geen bit door mond van paard heen en weer te sleuren.
(want in mijn geval kon dat bit niet echt meer heen en weer, klein gelukje, heb de neusriem altijd soort van los vast zitten)

Madamenana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:09

De meeste mensen beseffen niet wat ze het paard aandoen als ze gaan zitten zagen en trekken aan de teugels. Ik krijg altijd commentaar omdat ik mijn paard gewoon wil laten lopen zodat er geen blokkeringen in zijn rug optreden. Hij loopt nageeflijk en dat doe ik zonder ook maar een kneepje of wat dan ook. Maar misschien komt het omdat ik meer met de benen rijd dan met mijn handen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 09:01

Die foto's van die Tinker vind ik ook een veel fijner beeld al van wat je tegenwoordig tegenkomt.
Het punt op die eene foto geef je zelf al aan.

Het is ook te begrijpen dat je niet 100% van de tijd dat je rijd ontspannen bent en je paard zal dat ook niet zijn.
Maar ik vind het gewoon zo belangrijk dat je wel naar die ontspanning toe rijd en daar echt mee bezig bent, ipv alleen maar naar het plaatje te kijken hoe mensen het willen zien.

CharLoveBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 15:51

Ben er mee eens. Ik vind het echt vervelend als mensen dat doen. Vaak zie ik bij mijn manege ook in de les allemaal mensen die alleen bezig zijn met hun paard rond te rijden. Vaak beginnen ze er al mee als ze op het paard zitten en het paard nog stijf is. Ik vind dat die 'lesgever' daar wat van moet zeggen. Hellaas gebeurt dat vaak niet.