Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
schoentje schreef:Imo word er te weinig actief en te voorzichtig gereden. paarden sjokken vaak wat rond met de neus naar voren, onder het mom van "hij kan het nog niet". Hij zal het ook nooit leren als ie niet actief naar voren word gereden. Pas bij die drang naar voren kan hij het bit aannemen, kun je dus iets begrenzen van voor, waardoor hij kan ontspannen in nek en kaakgewricht en zo in de hele bovenlijn.
Princesj schreef:Ik heb dressuurles van een instructrice die ook veel springles geeft en ik merk dat zij er ook erg op hamert dat "de motor" goed draait en van daaruit komt mijn paard ook in een hele fijne nagevelijkheid.
Op wedstrijden zie ik helaas toch wel 80% met weggedrukte rug in elkaar getrokken lopen, inclusief voorbenen tot aan de oren..
Ik heb een nieuw instructriese gevonden en het gaat echt stukke beter, okal is/was het wel heel moelijk om het 'zagen' af te leren.
. Hij is door iemand anders ingereden met slof :S Toen ik hem voor het eerst mee naar de club les nam hadden we hadden proefles van een nieuw instructriese. En zij wou hem direct vast zetten met een hulp teugel, omdat hij zijn hoofd nogwel een omhoog stak
terwijl ik haar verteld had dat dit de drede keer was dat ik op hem zat, en hij erg onder de indruk was alle andere paarden..
...

hij pakt soms wat vast net achter z'n kaak, dan doe ik m'n linkerhand iets omhoog en mijn been er iets aan en dan laat hij in een fractie van een seconde los en dan rijden we weer fijn verder, fotograaf heeft précies dat moment op de foto
)
_Pansy_ schreef:Ik vind dat zelf wel heel kwalijk, dat zoveel paarden wel goed beoordeeld worden op concours, terwijl ze niet correct lopen. Maar ik ben bang dat je daar niet zo snel vanaf komt.
De handelaar waar ik mijn paard gekocht heb zei ook dat de (dressuur?)ruiters tegenwoordig een paard willen zien die in de krul loopt, met bandages om en een dikke staart.
Dit zorgt ervoor dat die handelsstallen die paarden ook direct al in de krul trekken, voordat ze erop gaan zitten wordt die enorm strakke bijzet er al aangehangen met longeren..
Ik vind het vreselijk, maar tegelijk heel begrijpelijk. Wat nou als je niet goed genoeg kunt rijden, zodat je paard niet uit zichzelf nageeflijk wordt? Of wat als je paard een probleem heeft waardoor hij niet nageeflijk gaat, terwijl jij het wel goed doet?
En daarbij, iedereen om je heen gaat snel, snel, snel. Je krijgt waardering als je in 1 jaar van de B naar het Z of iets dergelijks gaat. Je moet (naar mijn idee) vaak best stevig in je schoenen staan, wil je je eigen weg volgen. En daarbij, een groot deel van de juryleden ziet toch het verschil niet. Dus de punten krijg je net zo goed als je een paard in de krul trekt.
En.. waar vind je een instructeur die je hierin begeleidt?
badeendje schreef:Ik ben een brave manegeruiter, waar het hoofd krullen zeer wordt gewaardeerd, waardoor wij lekker mogen trekken. Mijn moeder was gisteren gewoon boos op me dat ik dat niet deed omdat ik zei dat dat niet de bedoeling was, dat 'in de krul' of nageeflijheid een resultaat was van correct rijden, geen doel op zich. Nou, ze vond het onzinnig dat in dan 2x in de week les nam als ik niet naar de instructrice wilde luisteren.
Ja, dan baal je.![]()
Niet dat ik er ooit wat op uit zal doen.

) met hun handen helemaak wijt en naar achter, en maar trekken aan die teugels.
) stelling moet vragen, je je handen wat naar beneden moet doen en knijpjes geven (Ik ben niet zo van de dressuur).
.
)