Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LoveUggs schreef:TeckToniE,
stil staan roest. Een paard met artrose heeft de beweging nodig zolang dit mogelijk is. Besluiten wij nu om te stoppen met rijden is het gedaan met hem, kunnen we hem na de jaarsovergang een spuitje geven omdat hij dan zo hard achteruit gaat en continu pijn gaat krijgen. Je kan prima rijden op een paard met artrose, je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan. Ik ken mensen die Z gesprongen hebben met een paard met artrose, het ligt er naar mijn idee maar net aan hoe je er mee omgaat. Ik weet hoe ik mijn paard moet behandelen, en ik weet wat hij wel en niet kan. Zijn eigenaresse helpt me zoveel ze kan, heeft alleen net 3 weken geleden haar kindje gekregen. Verder heb ik nog 3 andfere mensen die mij met hem helpen, en die ik altijd kan bellen als ik wat moet weten of als ik twijfel. Ik ben heel voorzichtig met hem, maar laat hem wel werken, en hij krijgt qua rijden verder geen andere behandeling dan een ander paard, want hij is niet anders. Hij heeft artrose, al 10 jaar lang, hedden we hem op zijn 13e maar moeten stoppen met rijden? Terwijl hij er zo'n plezier in heeft? Terwijl hij het SUPER vind om voor je te werken? Terwijl hij altijd vrolijk naar de bak toe loopt, en terwijl hij steeds maar weer, in volle galop over de ruiterpaden wil als we op buitenrit gaan? Lijkt dit op een paard dat niet wil of kan lopen? Dat pijn heeft? Volgens mij niet... Ik krijg zo veel reacties dat ik mijn beste maatje 'mishandel' of dat ik nieyt goed bij mijn hoofd ben omdat ik hem nogsteeds rij, maar niemand kent mijn paard zo goed als de mensen die elke dag bmet hem te maken hebben. Niemand, dus wie heeft er dan het recht te zeggen dat ik mijn paard zou mishandelen? Of wie heeft er dan het recht te zeggen dat ik niet op hem zou mogen rijden, alleen wijzelf, mijn paard en de DA... Miss komt dit rot over wat niet naar jou toe gericht is, maar ik ben die reacties zo zat..!
LoveUggs schreef:Het geeft niet hoor! Hij is 23 btw, maar ik weet heel goed wat ik doe met mijn paard... =p
LoveUggs schreef:Nog maals, het geeft niet haha.
Bij artrose is t zo, daar waar een gezond paard 'olie' tussen zijn gewrichten heeft (weet niet de juiste benaming is) heeft een paard met artrose dat 'niet' of minder om het zo maar te stellen. Hierdoor, als je je paard niet op de juiste manier behandeld, slijten inderdaad de gewrichten. Dan heb je ook nog hoe erg de artrose van je paard is. Bij die van mij mag ik nog gewoon rijden, maar ik moet zeker opletten. Heeft je paard hele zware artrose, en heeft t pijn... Tsja dan weet je t al. Artrose kan je vergelijken met scharnieren... Zo heb ik het geleerd. Heb jij 2 scharnieren zonder olie, dan bewegen je scharnieren stroef en moeilijk. Als je dit maar lang genoeg volhoud, slijt er stukje bij beetje wat af. Een scharnier met olie beweegt soepeltjes.. Artrose kan enkel verslechteren, of een tijd hetzelfde blijven, zo heeft je paard ook ups en downs en gaat t vandaag beter dan morgen..