starten met dressuur, welke hulpteugel gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: starten met dressuur, welke hulpteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 09:30

Dat is misschien in dromenland en de perfecte wereld allemaal zo, maar TS zit met een probleem waardoor het allemaal even wat minder perfect is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:03

Lovely schreef:
Dat is misschien in dromenland en de perfecte wereld allemaal zo, maar TS zit met een probleem waardoor het allemaal even wat minder perfect is.

Ik denk dat je in dromenland leeft als je denkt dat je dit alles met hulpteugels en met kracht moet oplossen, de realiteit is dat je dit op kan losen door zacht en klein te werken, geloof me ik heb ook een tinker die zwaar in de hand kan zijn als je te groot werkt, verfijning is nog altijd de beste manier, een paard wat hangt dat gebruikt zijn achterhand niet goed, dat moet je oplossen door te weten waar je mee bezig ben en waar en wanneer je een hulp moet geven, dat heeft niks met wel of niet kunnen rijden te maken maar met weten hoe je moet rijden en hoe je een hulp moet en kan geven om dingen op te lossen, een hangent paard doe je geen scherper bit in zoals ook al genoemt maar ik zou dan eerder het bit eruit halen en gaan werken aan de plaatsing van de schedel inplaats van aan de onderkaak gaan hangen, en kanteling van de bekken zodat het dier kan dragen inplaats van op de voorhand hangen en dat kan echt allemaal zonder dat je pijn in je lijf krijg, als je zelf al pijn hebt moet je juist verfijnt gaan werken, dat zal het paard eerder oppakken dan alle grote hulpen, ook is het belangrijk te belonen dat word vaak bij dit soort paarden vergeten, leren voelen en loslaten dat is de sleutel denk ik bij een paard wat hangt, maar ook zeker bij een paard wat loslaat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:06

aeolusnr1 schreef:
Jij bent blijkbaar nu als ruiter , fysiek niet helemaal in orde, de beperkingen die je nu hebt blijken vrij ernstig te zijn, zoiets kan je niet echt oplossen door hulpteugels of ander bit of ......
En de vraag is voor mij wel of een tinker idd zo ver kan geraken, een tinker is er eigenlijk niet echt voor gebouwd.
Een gewichtheffer een marathon laten lopen is ook niet echt een goed idéé.

een tinker is niet gebouwd om nageeflijk en op de achterhand te kunnen lopen?
Paard is al M2 geweest, dus kan het wel.
ik heb twee trekpaarden, een dressuurmatig gereden.
volgens mij heb ik hier een behoorlijk goed plaatje:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3E6ZDCV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXQ86JEQ.jpg
de ander wordt nu western ingereden, en loopt ook al heel netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:42

midgie schreef:
Lovely schreef:

Ik denk dat je in dromenland leeft als je denkt dat je dit alles met hulpteugels en met kracht moet oplossen, de realiteit is dat je dit op kan losen door zacht en klein te werken, geloof me ik heb ook een tinker die zwaar in de hand kan zijn als je te groot werkt, verfijning is nog altijd de beste manier, een paard wat hangt dat gebruikt zijn achterhand niet goed, dat moet je oplossen door te weten waar je mee bezig ben en waar en wanneer je een hulp moet geven, dat heeft niks met wel of niet kunnen rijden te maken maar met weten hoe je moet rijden en hoe je een hulp moet en kan geven om dingen op te lossen, een hangent paard doe je geen scherper bit in zoals ook al genoemt maar ik zou dan eerder het bit eruit halen en gaan werken aan de plaatsing van de schedel inplaats van aan de onderkaak gaan hangen, en kanteling van de bekken zodat het dier kan dragen inplaats van op de voorhand hangen en dat kan echt allemaal zonder dat je pijn in je lijf krijg, als je zelf al pijn hebt moet je juist verfijnt gaan werken, dat zal het paard eerder oppakken dan alle grote hulpen, ook is het belangrijk te belonen dat word vaak bij dit soort paarden vergeten, leren voelen en loslaten dat is de sleutel denk ik bij een paard wat hangt, maar ook zeker bij een paard wat loslaat.

Tuurlijk schat, daar gaat TS allemaal weer aan werken als de blessure over is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 10:58

Persoonlijk zou ik het ook zonder hulpteugeks aanpakken. Alle hulp die vast zit aan jouw teugels zal averechts werken en vaste hulpteugels, een stoot bijvoorbeeld, kunnen heel gevaarlijk uit de hoek komen.
Ik zou het dressuurmatige trainen eerst laten aan de longe (is ze daar niet ook sterk)? of aan een ervaren ruiter die wel naar de nagevelijkheid toe kan rijden. Desnoods daaarin investeren, want daar zal je in de loop van de tijd de vruchten wel van plukken. Met hulpteugels, zeker als je zelf nog niet 100% bent rij je eerder vast dan los.
Dus, wel rijden, maar voor los laten, veel bochtenwerk en galopwerk en pas als ze weer los kan laten en jij op kan pakken naar de nagevelijkheid toe rijden. Ben het met bovenstaande eens, paardrijden doe je niet met kracht, maar soms helpt wen duidelijke begrenzing het iets makkelijker te maken. Kan je die begrenzing niet geven, dan duurt het wel langer, maar zou ik nooit naar een hulpteugel grijpen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 12:04

Ik heb zelf in het voorjaar een gekneusde rib gehad en het was na een paar weken nog zeer pijnlijk om te rijden, dus ik kan me ongeveer voorstellen wat je voelt op het paard. Goed contact met de mond, zonder dat mijn paard ging hangen deed me al zeer en ik wilde met mijn eigenwijze hoofd natuurlijk toch gaan rijden. Wat bij mij heel erg hielp is om eerst lekker een half uurtje met een lange teugel te rijden, bijna zonder contact, waarbij ik heel veel overgangen reed om haar lekker voorwaarts te krijgen. Veel voltes rijden, alleen door steeds de buitenteugel tegen de hals te houden en je benen en zit te gebruiken. Na een half uur flink voorwaarts rijden, kon ik haar dan met mijn gekneusde rib rijden op een licht contact, door heel langzaam de teugels wat korter te maken, zonder dat ze ging hangen. Misschien heb je hier iets aan?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-12 13:29

wow := inmiddels pagian 2 zie ik al :=

ik heb alles even goed doorgelezen, en zal even een opsomming geven waarom iets wel of niet kan;

Lovely ziet het trouwens tot nu toe eigenlijk precies zoals de situatie is; ik KAN het allemaal wel, paard ook prima, maar door omstandigheden ben ik fysiek nu de eerste tijd niet in staat geweest hier iets met haar aan te doen.
resultaat is dus een paard die weer echt opgepakt moet worden vanaf de basis, en dit wil ik ook echt doen, gewoon elke keer een klein stapje verder.

ik heb GEEN verwachtingen naar mijzelf of mijn merrie toe, maar denk wel dat een hulpteugel in de vorm van pak hem beet een stootteugel achtig iets, mij kan beschermen, en mijn paard net dat beetje extra ondersteuning kan bieden. let wel; dit is tijdelijk en precies waar het voor bedoeld is: HULP teugel, niet iets als basis van een volledige training.

maar... enkele dingen wil ik eerst toch even de wereld uithelpen mbt allerlei politiek correcte uitspattingen hier ;)

1: ik snap dat wat de basis is, en ook hoe dit werkt.
helaas zitten we met een situatie waarin het paard in het begin gewoonweg NIET perfect gaat lopen, op de voorhand, en tdh zal komen tijdens het rijden.
dit zal met training beter worden,maar juist die start moet ik met haar doorheen zonder mijzelf te blesseren. dat is precies het probleem waar ik een oplossing voor wil zoeken.
als we eenmaal er weer doorheen zijn over enkele weken zal het geen problemen meer geven, en kan ik haar gewoon weer vanuit mijn zit en benen rijden,maar dit kan en mag ik nu na bijna een jaar niet van haar verwachten.

2:bijrijders/instructie erop is helaas geen oplossing hier, instructrice woont 2 uur rijden hiervandaan waardoor regelmatig rijden onmogelijk is, en bijrijders heb ik een vol jaar zeer actief naar gezocht en zijn op ( mijn gewenste niveau) niet te krijgen hier.
vandaar toen de keuze om haar als therapiepaard binnen het bedrijf mee te laten lopen voor aandacht en beweging tot ik weer wat zou kunnen ( zeeeeeeer laag niveau, dus alle knopjes zitten er als het goed is nog prima op)

3: ik geef eerlijk toe dat ik het zelf gewoonweg ook even niet precies weet hoe ik dit ga aanpakken. ik ben zelf extreem kritisch en zuinig naar dit paard toe, dus zaken als scherpe bitten etc, gaat het probleem straks alleen maar verergeren.
Ook wil en kan ik haar niet verplaatsen ( bv om haar door te laten rijden, hebben we erg lang over zitten denken toendertijd) ivm dat ze het reservepaard is van mijn bedrijf welke equitherapie inhoud.
als er een ander dier uitvalt, MOET ik een reservedier hebben, en deze merrie is ( helaas) ook al regelmatig her en der ingezet vanwege deze constructie.

ik zat zelf te denken aan veel longeerwerk ( wat we al het hele jaar hebben gedaan, zowel met stootteugels als dubbele longe beetje om en om gedaan eigenlijk) in combinatie met 2 keer per week en even een kwartiertje op, en dit langzaam aan voor mijzelf uitbouwen. tussendoor wordt ze trouwens regelmatig door een massuer gemasseerd ivm vaste spieren en blokkades :j
Maar HOE het rijden op te starten....

lang lang verhaal, en zooo lastig via internet uit te leggen :=
hier in ieder geval de merrie met mij ( OK.. in een grijs verleden) ivm haar bouw en dus mijn probleem met een sterk paard
Afbeelding

maar hoop dat de situatie zo iets duidelijker wordt.
Laatst bijgewerkt door Lowara op 30-09-12 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 13:38

Van de mensen die hier roepen géén hulpteugel...
wie rijdt daar ook daadwerkelijk niveau M van?

:)

Mensen, die hulpteugel, zéker een chambon, is juist het tegenovergestelde van kracht zetten :') typisch als je niet weet hoe het werkt.

Ik wil eens zien welk paard daar vaster van gaat lopen zi.

Kan net een hele mooie manier zijn om de opstart te kunnen maken, en over een paar weken rijd je er zo weer mee weg.

Hier ga je het paard echt niet slechter mee maken, altijd dat heilig gedoe...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 14:18

ik zou dan ook eerder gaan voor een gogue of een chambon.
Wat is het grootste probleem, dat ze hangt op je handen? (als je zelf loslaat kan ze in principe niet hangen, dus eerste tijd lossere teugel en voorwaarts rijden), of zit het probleem ook dat ze je bv uit je zadel rukt (wat wss uitermate pijnlijk kan uitdraaien ivm je ribben). in het laatste geval zou ik gewoon een simpele bijzet naar het zadel/singelstoten er aan hangen, op die lengte dat jij wel nog rijdt, maar dat ze gewoon geen heftige ruk kan geven.

een iets scherper bit zou ik ook niet zo erg vinden, daar jij zelf moment geen kracht kan zetten.
Dus jouw zachte ophouding op bv een stangbit/pessoa/pelham, zal voor je paard even hard inkomen als een van je vroegere ophoudingen op een gewoon bit.
Dubbele teugel eraan, en dat valt allemaal wel goed mee :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:37

Lowara schreef:
Lovely ziet het trouwens tot nu toe eigenlijk precies zoals de situatie is; ik KAN het allemaal wel, paard ook prima, maar door omstandigheden ben ik fysiek nu de eerste tijd niet in staat geweest hier iets met haar aan te doen.

Heb je enig zicht op hoe lang "de eerste tijd" nog gaat duren. Als het een kwestie van weken/maanden is, is het misschien het overwegen waard om het paard te laten staan tot je weer helemaal 100% bent.
Want ik denk persoonlijk niet dat een hulpteugel je kan helpen. Want dat is waar de hulpteugel voor gemaakt is, helpen, een steuntje,... Jij zou al iets nodig hebben dat de gehele druk aan de voorkant kan opvangen. En dan nog is het een kwestie van tijd voordat het paard doorheeft dat jij fysiek zwak staat en zijn zwaarheid en hangerigheid tegen jou gaat gebruiken.

Dit zeg ik allemaal niet om je de grond in te boren, integendeel, jouw gezondheid komt op de eerste plaats en ik weet uit ervaring hoe pijnlijk ribben kunnen zijn. Zeer pijnlijke ribben en een hangerig paard lijken mij gewoon niet zo een goede combinatie, welk bit/hulpteugel/lesmethode er ook bijgehaald worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:55

poes schreef:

Mensen, die hulpteugel, zéker een chambon, is juist het tegenovergestelde van kracht zetten :') typisch als je niet weet hoe het werkt.

Kan net een hele mooie manier zijn om de opstart te kunnen maken, en over een paar weken rijd je er zo weer mee weg.

Ik rij op een hoger niveau ,
Het gaat er niet om dat je paard vast loopt maar het gaat erom dat je zelf leert voelen en zonder wat dan ook kun je heel klein werken,
Ja en wat steld het M voor al sje paard op de voorhand dendert, want dat zie je ook vaak genoeg, het is en blijft te veel druk van voren is een niet dragen paard en dat zul je als je erop wil zitten toch moeten oplossen , helaas denken heel veel mensen dat je voor het paardrijden spierballen moet hebben , maar ook als je gene krcht hebt en pijn in je lijf kun je rijden ook op een paard wat zich sterker maakt, want dat valt op te lossen , altijd pijn niet , ik spreek uit ervaring

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 15:58

Ik heb op dit moment een zelfde soort "probleem" nav zwaar gekneusde en verbogen ribben dus ik snap je precies!

Nu heb ik geen probleem om mn paarden naar beneden te krijgen,maar eentje wil nogal graag op de hand hangen..nu los ik het zowiezo al op met mn been maar iedere keer dat ie het "probeert" heb ik last van.
Wat bij mij werkt is een stang en trens erin..nu kende hij dit al en liep eerder Z gewoon op trens..maar jouw paard is ookal M2 dus mischien zou je dat eens kunnen proberen?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:02

midgie schreef:
poes schreef:

Ik rij op een hoger niveau ,
Het gaat er niet om dat je paard vast loopt maar het gaat erom dat je zelf leert voelen en zonder wat dan ook kun je heel klein werken,
Ja en wat steld het M voor al sje paard op de voorhand dendert, want dat zie je ook vaak genoeg, het is en blijft te veel druk van voren is een niet dragen paard en dat zul je als je erop wil zitten toch moeten oplossen , helaas denken heel veel mensen dat je voor het paardrijden spierballen moet hebben , maar ook als je gene krcht hebt en pijn in je lijf kun je rijden ook op een paard wat zich sterker maakt, want dat valt op te lossen , altijd pijn niet , ik spreek uit ervaring

Hier ben ik het totaal mee eens, en ik rij ook op een hoger niveau, en weet ook wat het is als je lijf niet mee werkt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:27

Ik ben het absoluut eens dat het niet om kracht draait, maar als zelfs miniema druk al te veel is? Ik zelf heb geen probleem met iets als ee chambon, dat niet in een krulletje trekt maar alleen voorkomt dat het paard niet te hoog kan komen, tegen het hangen zal ze idd er zelf wel nog flink aan moeten rijden.

Het betekent dan uiteraard niet omdat er een hulpteugel aanhangt, dat ze niet langer meer van achter naar voor zal moeten rijden en werken aan rechtgerichtheid, tact, etc.

Ik zie liever mét hulpteugel correct het paard de weg tonen dan zonder hulpteugel gesukkel.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 19:47

Ik heb (ongeveer) hetzelfde probleem gehad. Heb het syndroom van tietze (chronisch ontstoken aanhechting van ribben naar borstbeen en rugwervel) in combinatie met reuma. Kan ook geen druk op me ribben en borstbeen verdragen. Ik heb dan geen hangend paard maar een erg sterk trekkend paard met een hele harde mond (helaas verpest door een bijrijdster). Heb het met een tiedeman, een elasthiek en een slof geprobeerd. Ik rij nu met een mexicaans hoofdstel en een losse slof.

met een tiedeman was ze nog te sterk en merkte ik maar weinig verschil. een elasthiek houd het hoofd recht, wat ik erg vervelend vond omdat ze daardoor niet meer wilde buigen.
Ik ben met slof gaan rijden en we zijn met sprongen vooruit gegaan. ik kan weer heerlijk onstspannen zitten en ookal hangt me slof er nu alleen nog voor de show omheen, ben er erg blij mee!

gogue of chambon heb ik niet veel ervaring mee dus kan ik ook niet over oordelen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:05

Midgie en Elco, op welk niveau rijden jullie dan?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:58

Ik begrijp niet wat niveau te maken heeft met het wel of niet aanraden van hulpteugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:59

RianneH schreef:
Ik begrijp niet wat niveau te maken heeft met het wel of niet aanraden van hulpteugels?

Ze zeggen beiden zelf dat ze 'hoger' rijden en ik ben dan wel heel benieuwd wat ik daar onder moet verstaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:04

Chambon :j
Zal voor jou de meeste druk van de ketel halen en toch je paard niet dwingen of vastzetten.
Met deze hulpteugel kan je niks verpesten wanneer je hem goed bevestigd en zal je zelf een stuk prettiger rijden met je blessure.
Zelf hij ik bijna nooit met hulpteugels, maar in jouw geval zou ik er ook even een inschakelen als hulp. (hé! wat gek, die woorden komen overeen! :Y) )
Ook heb ik een keer met slof gereden toen ik met United voor het eerst het strand onveilig ging maken... daar is zelfs beeldmateriaal van! :oo

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:09

Waarom er geen gevorderde gezonde ruiter op zetten. Ipv er een hulpteugel of ander bit in te hangen? Ik zou, mocht je het toch absoluut zelf willen, kiezen voor een bit als een Pelham met dubbele teugel. Waar je, wanneer nodig even de stangteugel van kunt oppakken en verder een gewone trens-inwerking hebt. Maar op de bovenstaande foto zie ik een paard dat wel nageeft, maar verder gewoon op de voorhand loopt. Dus ook mocht je iets vinden wat je op dit moment verder zal helpen ontkom je er niet aan serieus met dit paard aan de gang te gaan in de zin van rechtrichten en versterken van de achterhand. Nogmaals, ik zou er mee aan de gang gaan als je 100% bent, om eventuele negatieve effecten van hulpteugels en andere bitten te vermijden; maar dat is persoonlijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:09

Hoger dan M2 zoals is het lees. Maar is dat belangrijk? Is het belangrijk of mensen die advies geven ooit wel eens op een paard hebben gereden die trekt? Op een tinker rijden? Zelf een soortgelijk probleem hebben gehad? Waarom moet er aan criteria worden voldaan wanneer er onderbouwd advies wordt gegeven?

TS, waar wil je nu eerst met dit paard weer heen? Een correcte nagevelijkheid, rond over de rug, zonder op de voorhand te knallen en vanuit het achterbeen? Hangt ze alleen, trekt ze of gooit ze haar hoofd hoog omhoog?
Je zegt geen bijrijder te kunnen vinden op niveau, een stalgenoot misschien? Die het eerste kwartier er op gaat waarna jij jouw actieve en losgewerkte paard over neemt?
Ik zou niet een hulpteugel erbij pakken maar juist eerst voor alles los laten. Ik vind het heel begrijpelijk dat jij nu lichamelijk haar niet meer bij elkaar kan rijden en dat ze die houding is 'verloren' door het werk dat ze nu doet. Hoe reed je haar vroeger bij elkaar?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:13

Ik vind eigenlijk je menging in de discussie wat storend RianneH, komt ook een beetje door je groene kleurtje denk ik... want je kan de vraag ook omdraaiien, waarom zou niveau er niet toe doen? Behalve plaatjes uit de profielen is niveau een heel klein stukje zekerheid dat mensen een beetje weten waar ze over praten. (ook al kan dit verzonnen zijn).
nu weet ik wel dat ook sommige hogere ruiters op minder vriendelijke wijze kunnen rijden etc etc... maar het geeft toch iets weer.
Nu lijkt het er een beetje op alsof lovely het beter niet meer kan vragen... wat geheel onterecht is in een goede discussie imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:15

RianneH schreef:
Hoger dan M2 zoals is het lees. Maar is dat belangrijk? Is het belangrijk of mensen die advies geven ooit wel eens op een paard hebben gereden die trekt? Op een tinker rijden? Zelf een soortgelijk probleem hebben gehad? Waarom moet er aan criteria worden voldaan wanneer er onderbouwd advies wordt gegeven?

Je maakt er nu veel meer van dan dat ik deed. Het is mij niet duidelijk wat die twee met 'hoger' bedoelen en daarom vraag ik het, ik dacht dat dat gewoon mocht op dit forum. Wat in elk geval niet mag is dat een moderator meepost en tegelijktijd modereert in het topic, hierbij dus aan jou het verzoek om te kiezen tussen deze twee dingen. Uiteraard tem ik er nog even op, omdat het tegen de regels is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:37

Ho, ik denk dat we nu in een groot misverstand terecht gaan komen. Om even op deze punten in te gaan ;)
Ik ben oprecht geïnteresseerd in de reden waarom een niveau ertoe doet. Zoals ik al schreef, is een niveau belangrijker dan een onderbouwde menig of alternatief voor hetgeen ts naar vraagt? Zeker, als ik zou zeggen 'Hulpteugels zijn onzin!' en het daarbij zou laten, dan is dat natuurlijk een reactie waar ts niets aan heeft. Maar mijn ervaring is dat niveau helemaal niet zo veel zegt over hoe men na denkt tijdens en over het rijden. Daarom vroeg ik of dat belangrijk was, en of het belangrijker is dan het type paard wat men rijdt of een andere factor. Wat ik namelijk wel heel goed kan begrijpen is dat als je ervaring hebt met een soortgelijk lichamelijk probleem als ts dat juist wel belangrijk is. Om maar een factor te noemen.
Mocht ik wat dit punt betreft wat te sterk uit de hoek zijn gekomen, mijn excuus daarvoor.

Dan offtopic, maar openbare uitleg omdat Lovely ernaar vraagt, mijn mod-afdelingen zijn BB, BB-ITP en SK. Ik ben in dit topic gewoon een zwarte gebruiker, ik ben hier totaal niet als mod aanwezig en ook zeker niet met die insteek. Ik vind het een interessant onderwerp, daarom ben ik hier aanwezig. Mocht daarover onduidelijkheid zijn, wat ik niet zo goed begrijp, stuur mij gerust een pb daarover ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:39

Rianneh, ik stel een vraag aan migdie en elco en ik wil graag antwoord daarop. Nogmaals, zij brengen het zelf naar voren met een zekere vaagheid en dat roept vragen op bij mij. Het lijkt me beter als jij het onderwerp laat rusten aangezien de vraag niet aan jou gesteld wordt.