inrijden eenkennig paard, laten doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:38

Rider01 schreef:
anneliesdj schreef:

Precies mijn punt, dit heb ik zelf ook nog niet eerder gezien.
Zelfs de persoon die hem al een half jaar voert probeerd hij ver van weg te blijven, echter komt hij meteen aanlopen als hij de eigenaar ziet (die niks met snoepjes o.i.d. doet)

Hetzelfde heeft hij trouwens ook bij soortgenoten, terwijl hij toch in een kudde is geboren

Ik vind dat eerlijk gezegd wel zorgwekkend, klinkt als een autistisch paard :+
Alles wat vreemd is is eng, of dat mensen, dieren, andere omgeving of soortgenoten zijn maakt niet uit.
Reageert hij ook zo als je hem uit zijn ritme haalt, dus ineens iets anders gaat doen dan normaal?

Juist zo'n paard zou ik gewoon wegbrengen, niet perse voor het zadelmak maken maar wel om de wereld te ervaren. Breng maar naar een drukke manege en zorg dat hij elke dag door iemand anders buiten wordt gebracht, elke keer andere paarden ziet, binnenbak, buitenbak, op de trailer, overal mee naartoe en alles gezien hebben.
Zul je zien dat hem hem heel anders terugkrijgt, hij kan niet eindeloos zo blijven.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 14:41

Urielle schreef:
Juist door een paard uit zijn vertrouwde omgeving weg te halen en tussen vreemde paarden en vreemde mensen te zetten reageren ze vaak compleet anders dan verwacht is mijn ervaring tot dusver. Paarden die bij de eigenaar lastig, bang, sensibel of dominant reageren naar anderen raken uit hun doen, en richten zich vol vertrouwen op degene die hen op de nieuwe stal in handen heeft, spoken minder omdat ze zich toch al onzeker voelen en zijn vaak onverwacht 'handelbaar'. Dat is gelijk ook de reden dat ik nooit bij mensen aan huis kom inrijden, ik wil ze op stal zelf zoveel mogelijk in handen zodat ze zich in de tijd dat ze bij mij staan op mij richten ipv op de baas of afleiding zoeken in de vertrouwde omgeving.
Dus ik zeg: op locatie laten doen door iemand die het rustig aanpakt en veel aandacht wil geven aan de dagelijkse omgang.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Zoek iemand die er de tijd voor heeft. En er dus ook voor kan zorgen dat je paard leert dat niet iedere vreemde dood eng is.

misschien sla je hier wel 2 vliegen mee... een beleert paard en een paard die ook andere durft te vertrouwen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:20

Wij krijgen met regelmaat angstige en bange paarden op stal, die compleet wereld vreemd zijn, heel eenkennig of gewoon door 'ervaring' erg bang geworden. Zo hebben we wel eens paarden gehad waarmee door de eigenaar erg veel gedaan werd, zo'n dier richt zich snel tot deze persoon omdat dit de gene is die het dier van alles leert. Het dier ziet deze persoon als zijn leider en kan een stuk onzekerder worden wanneer iemand anders het draadje dan overneemt in z'n vertrouwde omgeving. Het moet leren dat andere personen ook net zo goed te vertrouwen zijn. Helaas word dit gedrag (wat simpelweg best logisch is eigenlijk) al snel door de eigenaar als 'eenkennig' bestempeld.

Daarbij krijgen wij ook vaak paarden die als jong dier gewoon in de koppel zijn gezet, verder nooit wat mee gedaan, worden uit de groep gehaald en komen bijna direct door naar ons toe. Dier heeft geen idee wat hem in eens allemaal overkomt en de een reageert daar heel angstig op, de ander weer enorm dominant. Onze ervaring is dat met veel rust, geduld en vertrouwen hebben in het paard zelf dit voor allebei erg prettig werkt. Zonder onnodig risico's op te zoeken of onnodig veel stress.

Wat ik bij jou lees, het gaat om een jonge wilde hengst die uit de kudde is gehaald vervolgens ineens op een stal kwam en echt met mensen te maken kreeg. Ook andere paarden (veel groter, andere kleuren, veel kleiner etc.) zijn raar, simpelweg moet het dier gewoon enorm wennen. Het is wel een hele verandering. Dit dier heeft dat schijnbaar geuit in echte angst gecombineerd met toch ook wat dominantie. De eigenaar is er erg veel mee in de weer geweest denk ik, heeft het vertrouwen weten te winnen maar het dier is (niet geheel onlogisch) gewoon nog erg argwanend naar andere mensen.

Ik zou hem als ik de eigenaar was in deze situatie (zeker ook i.v.m. de blessure van de eigenaar) weg brengen naar een ervaren iemand / prof, die met veel geduld en rust te werk gaat en ook echt de tijd neemt voor het paard wat het nodig is. Wel in de gaten houden dat het een relatief rustige stal is, maar evt. wel de mogelijkheid dat het dier ook een keer in handen van iemand anders komt (zodra dit natuurlijk verantwoord is, kwestie van rustig opbouwen).

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 22:15

anneliesdj schreef:
Ik vind dat eerlijk gezegd wel zorgwekkend, klinkt als een autistisch paard :+
Alles wat vreemd is is eng, of dat mensen, dieren, andere omgeving of soortgenoten zijn maakt niet uit.
Reageert hij ook zo als je hem uit zijn ritme haalt, dus ineens iets anders gaat doen dan normaal?

Nee, al was ik daar wel bang voor (heb hem net verhuist)
Hij is vrolijk en alert op de omgeving maar even rustig en gehoorzaam.
Ook met schriktraining of een wandeling in een onbekend stuk, wat dat betreft kan je heerlijk met hem op stap :)

En ik ben er inmiddels achter dat hij koeien erg leuk vind, het wordt steeds gekker

Marinke, veel ben ik er niet mee in de weer geweest hoor
Jonge dieren doe ik 1x per week een korte training, de rest mogen ze lekker paard zijn

Hij is ook niet overspoelt met mensen in het begin, maar 2 of 3 die langs zijn stukje kwamen.
Hij stond naast 2 rustige pony's zodat hij kon bijkomen en socializen als hij dat wilde

_Marinke_

Re: inrijden eenkennig paard, laten doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:04

Nee maar ben jij wel de gene die altijd wat met hem deed als er wat mee gedaan werd? Het maakt niet uit en zeker in het begin is het voor de pony wel fijn dat er beetje elke keer dezelfde is. :j

Ik suggereer ook niet dat je hem overspoelt hebt of dat je het verkeerd aangepakt hebt ofzo hoor. Sorry als het zo lijkt in mijn post, maar ik denk dat het wel goed is om er nu ook door een ervaren en rustig iemand mee gewerkt word. Vooral ook iemand die echt het geduld heeft en ook durft te vertrouwen in het paard zelf. :)

Karly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:53

Wegbrengen :j :j :j

Krijg je straks plezier van, liefst ook niet naar een te kleine stal. Naar profs die ervaring hebben met jonge paarden (staan daar wat nuchterder in en kennen dit gedrag ook) Zelf wil je natuurlijk altijd het allerbeste! Daar zit een valkuil in, wat goed lijkt dat is niet altijd goed genoeg: paard moet dan daar gewoon mee in hun schema, wennen aan alles wat er rondom hem heen gebeurd en meestal is er geen tijd om rekening te houden met wat áls dit, wat áls dat.... :=
Het grappige is, dat het paard zich over het algemeen zeer snel aanpast! Zolang hij soortgenoten ziet en hoort, en geen keuze krijgt. Paarden die op wat grotere, prof-stallen worden doorgereden krijgen vaak vanzelf wat meer eigenwaarde en zelfvertrouwen ook omdat de paarden om hen heen vaak wisselen en ze ook niet zo kleverig worden naar elkaar, dat samen met de veelal nuchtere benadering (=geen spanning ;)) kan een paard totaal doen veranderen. Meeste stallen hebben ook vaste ruiters die een bepaald paard rijdt, dus het is niet zo dat er steeds gewisseld wordt van ruiter, maar de omstandigheden zijn gewoon anders.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar daar is dan waarschijnlijk echt veel meer mee aan de hand. :o

Ik zeg doen :j helemaal in jou situatie!

Heeft bij ons zeer goed uitgepakt! :j

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:31

Ik weet niet hoe oud de pony is? Ik zou hem, als hij toch nog erg jong is, misschien nog even ongezadeld laten. Zoals ik kan lezen is er al heel veel progressie wat betreft onzekerheid en zou ik de pony nog even laten openbloeien voor een nieuwe stap te zetten.
Aan de andere kant kan die onzekerheid/wantrouw ook een stuk verbeterd worden door er net iemand vreemd aan het werk mee te zetten op een vreemde locatie. Lastig dus. Maar ik zou hem wel (op termijn) wegbrengen naar een goede stal, een goede trainer weet precies hoe met dit karakter om te gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:34

Elanor schreef:
Ik zou mijn paard sowieso niet uit handen geven. Het heeft geen haast, een paard gaat nog een leven lang mee. Gewoon even wachten tot ik zelf weer verder zou kunnen beleren zou dus mijn keuze zijn. :)

Edit: in "eenkennnig" geloof ik niet zo, in verreweg de meeste gevallen betreft het dan paarden die gewoon wat meer tijd nodig hebben en dichtslaan als het te snel voor ze gaat.

Ja of je kan iemand bij jou langs laten komen om jouw paard te doen waar jijzelf bij bent. Ik zou noooit laten doen waar je niet zelf bij bent, er gebeuren veel te veel rare dingen mee en met als resultaat compleet verpest dier.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:47

Ik heb een redelijk eenkennige merrie.
In die zin, ze komt nog wel naar andere mensen toe, maar is erg op haar hoede, en wordt vrij snel nerveus. Gaat ook vrij snel weer bij die persoon weg dan.
Heb ook lang zitten dubben, om haar toch zelf te beleren, maar omdat ze nogal graag op de achterbenen gaat in stress, en ik zelf al een poos niet heb gereden durfde ik dat niet helemaal aan.
Er komt nu iemand aan huis, ik ben er gewoon elke keer bij. (kijk toe buiten de bak).
En het gaat heel goed, ze is wel af en toe nerveus, maar werkt toch aardig goed mee.
Vrijdag voor het eerst gehangen, dat vond ze wel heel eng, en sloot zich nogal af toen.
Dus daar zit nog wel wat tijd in, maar verder gaat het goed.
Wegbrengen durfde ik niet, je weet nooit wat ze er mee doen als je er niet bij bent.
Ik zie nu alles, en als ik het ergens niet mee eens ben, kan ik dat gewoon zeggen. (is overigens nog niet gebeurd)
Ideaal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:49

Ja, wel zo veilig en je bent er zelf bij.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:28

dakotah, dat is wel fijn ja :)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 17:25

Ik denk dat ik de mijne ook laat beleren aan huis.
Het zou fijn zijn als die persoon ook kan helpen met de training er naartoe, dan is het in ieder geval een vertrouwd gezicht tegen de tijd dat er ingereden wordt.
Maar waar vind je zo iemand? (En dan ook nog bitloos)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:12

Je zou ook kunnen denken aan een paar cursussen volgen mét je paard die naar het inrijden toewerken. Die zijn er wel. Iemand vinden die aan huis komt is moeilijk (ervaring). Ik heb met hetzelfde gezeten namelijk. :0

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:20

Ik zou het wel laten doen, als je een goede kiest, wordt het paard er in de toekomst alleen maar makkelijker van.