Paard schud met hoofd en zwiept met staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard schud met hoofd en zwiept met staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:35

Maar doe jij dat preventief dan? Ik rijd nu een 3.5 jarige, die is af en toe wat lastig met de mond en dan weet ik dat ie aan het wisselen is. Maar dat is meestal maar heel even en de keer erna weer over. Dan ga ik niet op stel en sprong een ta laten komen. Pas als hij langer last krijgt zou ik dat doen.
Ik haalde laatst zelf een voortandje eruit bij hem, hij was zo aan het klooien, dus heb ik m even geholpen :D

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:37

Barcelano schreef:
Het kan ook heel simpel zijn tanden zijn.
Advies is die op deze leeftijd 2x per jaar na te laten kijken.
Soms blijven de doppen zitten en komen niet los.
kan ook voor irritatie zorgen..

ik zou ook de tandarts laten komen.mijn paard deed dit ook,en die bleek 2 verborgen wolfskiezen te hebben,die zijn er door de da uitgesneden.daarna was het goed.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:43

Joolien schreef:
Maar doe jij dat preventief dan? Ik rijd nu een 3.5 jarige, die is af en toe wat lastig met de mond en dan weet ik dat ie aan het wisselen is. Maar dat is meestal maar heel even en de keer erna weer over. Dan ga ik niet op stel en sprong een ta laten komen. Pas als hij langer last krijgt zou ik dat doen.
Ik haalde laatst zelf een voortandje eruit bij hem, hij was zo aan het klooien, dus heb ik m even geholpen :D

*D Ja ik doe het preventief
Omdat ik het toevallig had gedaan omdat hij aanleunings problemen kreeg, bleek bij hem dus die tanden een beetje aan het rommelen te zijn en moesten een handje geholpen worden:P

Nu is deze TA wel zo dat ze eerst kijken en mocht er niks aan te hoeven gedaan, betaal je ook geen kosten.
En wij doen het vaak met een aantal stalgenoten dat scheelt ook wel.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:47

Nogmaals ik zou de training nu even op laag pitje zetten, omdat hij nu wel meer ongewenst gedrag gaat vertonen. Of je moet even zonder bit verder trainen. Het is wel goed om dingen in stapjes te doen. Eerst de ta is prima, maar een ta vindt altijd wel wat bij een 3 jarige. Dan is het toch uitproberen of het dat was. Jammer dat het nu zo even gaat, maar ga ervan uit dat het niet ernstig is. Heel veel jonge paarden hebben dit tijdens beleer periode. Kan de ta snel komen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 15:13

Ik ga morgen naar hem toe! En ik ga ook straks de tandarts bellen!

Randine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:57

Ik zou je paard zeker laten nakijken! Het is een jong paard waarvan de weefsels en structuren nog teer zijn. Bij een (te) grote belasting kan dat weefsel geïrriteerd raken en eventueel beschadigen. Het is zaak bij zo'n jong paard zeer gedoseerd te werk te gaan. Een hoofdstel kan irriteren bij dit nog tere weefsel wat bijvoorbeeld hoofdschudden tot gevolg kan hebben. Op het hoofd loopt een zeer grote zenuw met drie vertakkingen, bij irritatie kan dat dit soort klachten geven. Verder heb ik het gevoel dat dit paard ook wat last heeft van rug en bekken, vanwege het zwiepen met de staart.
Schudt hij in het land ook? En zwiept hij dan ook?
Verder onderschrijf ik wat anderen zeggen over de tandarts. Tanden zijn van grote invloed op de biomechanica!
Succes met je paard!

levimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 11:20

Hallo bokkers.
Ik zal deze pony/paard eerst eens, grondig te laten nakijken! :j
Misschien moet je eens proberen je paard onder, de buik te kietelen zodat hij hem/haar rug omhoog doet dat is een teken van ontspannen.
Oja, probeer veel te longeren zodat je paard losser word in zijn lijf!
Het kan ook zijn dat je paard je aan het uitproberen is maar dan moet je even consuquent zijn maar 1 ding eerst na laten kijken echtwaar.
Probeer ook eens, als je zelf je maard stiltaat hij zijn hals helemaal naar voren moet doen voor een snoepje en vanuit druk op zijn borst blijf hij staan!
Je kan ook zijn hoofd rechts en naar links doen dan kan hij ook losser worden en oja til zijn been is helemaal naar voren op!
Groetjes Levi.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 16:48

Ik zou juist een jong paard helemaal niet veel longeren. Dat is een overbelasting voor zijn binnenbeen. Mits je het met dubbele longe doet en hem dan kan rechtrichten.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 18:12

Hallo mensen! Ik ben vandaag bij het manneke geweest, en het ging super! Ik heb voor de eerste keer écht gereden. En hij schud helemaal niet meer met zijn hoofd! Maar de tandarts komt wel volgende week! :j
[RIJ-ITP] Eerste échte keer op mijn eigen topper!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:14

ik heb je filmpje bekeken en ik vind wel dat je paard erg onrustig is met zijn hoofd. Iedere keer bij overgang gaat hij staartzwiepen en loopt erg gespannen met hoofd hoog en ik denk ook weggedrukte rug. Maar ik kan alleen maar filmpje op mobiel zien. Dus das wat klein ;-) Ik kan het nog niet helemaal plaatsen. Het is natuurlijk wel superfijn om voor eerst weer op je paard te zitten. Mooi dat de tandarts komt vlgd wk

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:23

Hoi,
Heb ook je topic gelezen en je hebt een mooi paard!
Wat ik zie als ik naar je filmpje kijk, is een leuk paard met een vriendelijke ruiter.
Maar wel een paard dat zich ongemakkelijk voelt.
Tegen de hand en met een weggedrukte rug.
Verder vind ik het super leuk dat je voor het eerst even lekker gereden hebt.
Veel geluk met hem.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:12

Jou paard heeft dezelfde sympthonen als mijn 4 jarige ook heel ergmet zijn hoofd schudden tandarts bijgehaald en hij bleek hele erge haken op zijn kiezen te hebben waar hij met rijden dus last van had.
Denk dat dit bij jou paard ook wel eens het geval kan zijn, succes morgen en laat ons maar weten wat de TA gevonden heeft!

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:26

Dit kan meerdere dingen zijn.
Ik vind alleen zwiepen met de staart een beetje 'mopperend' over komen, doet mijn merrie ook.

Het kan meerdere dingen zijn,
Wat mijn tandarts verteld heeft;
Bij een Mexicaanse neusriem heeft het bit meer bewegingsvrijheid,
ook met een te los aangesnoerde neusriem.. heb je kans dat het bit 'klettert' tegen de kiezen aan..
Ook als het bit te ver in de mond ligt etc.
Ik heb toen in de mond van mijn paard mogen voelen en de kiezen waren helemaal glad afgesleten van het bit.
Gewoon omdat hoe zacht ik ook in de mond was, het bit te los lag en dus als zij kouwde het bit al overal tegenaan kletterde.
Mijn paard leek echt een soort head shaking syndrome te hebben, dramatisch!
Bij elke stap die ze nam gooide ze echt met haar hoofd.

Dat is nu over,
toen kregen we weer het gooien van haar hoofd,
doordat ze haar rug wegdrukte uit protest.
Een paard dat goed loopt onder het zadel (goede aanleuning etc) kán zijn hoofd niet omhoog gooien,
hiervoor moet hij namelijk zijn rug wegdrukken.
Kijk hier mee uit, want hier kunnen ze ook een gevoelige rug van krijgen omdat ze hem dus verkeerd gebruiken (geen schade ofzo, alleen gevoelig tijdens het rijden daarna)

Dat is nu ook weer over,
Dan hebben we nog het op eigen benen lopen,
doordat mijn merrie nog niet goed op haar eigen benen kon lopen was ze de hele tijd zoekende,
van boven naar beneden (niet zwiepen, gewoon schudden)
Zoeken naar contact, een hand om op te leunen.

Er zijn zoveel dingen mogelijk,
voordat ik wist wat het was heb ik de meest rare dingen bedacht wat het zou kunnen zijn door op bokt te kijken
naar andermans ervaringen. Ik heb een half jaar lang in de verkeerde richting gekeken terwijl de oplossing heel simpel was,
gewoon even een DA laten komen dus, of iemand anders die er verstand van heeft..
Of ze wolfstanden heeft kan je zelf checken door even in de mond te kijken ;)
Er zijn natuurlijk heel veel mensen op Bokt met heel veel ervaring, maar niemand kent jouw paard of heeft de kennis
die een DA heeft. Zekerheid is toch het fijnst ipv zelf maar wat concluderen zoals ik heel lang deed.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 08:40

ik zie ook een weggedrukte rug. Het is fijn dt hij nog niet in een houding gedwongen wordt maar mocht er een rugprobleem aan ten grondslag liggen is een bolle rug beter dan een holle, zoals hij nu loopt.
het zwiepen bij een overgang viel me ook op maar dat zou wat mij betreft ook nog een reactie op het been zijn ofzo...

heb je nou al eens op zijn rug gedrukt? bij de wervels? reageert hij daar heftig op?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 09:22

Jullie hebben inderdaad helemaal gelijk. Alleem was dit de eerste keer, ik moest het nog allemaal aanvoelen en hij kreeg ook na 3 weken ineens een andere ruiter op zijn rug. Ik wil hem niet te veel aan de voorkant zitten. Maar vanavond ga ik voor de 2e keer rijden, en ik ga hem proberen wat lang en laag te rijden kijken of hij wil ontspannen. Hebben jullie hier verder nog tips voor?

Estrellas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:51

Het wil nog niet gelijk een rugprobleem zijn..
Omdat ik mijn paard steeds verkeerd reed (schouders vastzetten omdat zij nog niet op eigen benen kon lopen)
Ging mijn paard haar rug wegdrukken, dat is niet prettig voor een paard, na een tijd krijgen ze dus wel een gevoelige
rug, als je dit niet doorrijd is het niet blijvend, maar dat kan je er natuurlijk wel van maken.

Longeer hem is aan de pessoa, lang laag..
kijken of hij het dan ook doet.
Een paard kan al reageren op hoe jij je handen hebt, je benen, je zit etc etc.
Je kan wel nu op zijn rug gaan drukken, maar als een paard constant zijn rug wegdrukt krijgt hij vanzelf pijn,
dus als hij erop zou reageren wil dat nog niet zeggen dat hij gelijk een rugprobleem heeft.
1x longeren in de week is sowieso goed voor de rug.
Ik zou hem deze week is proberen alleen lang laag te longeren, de rug even niet belasten met jouw gewicht.
Ookal blijft hij met zijn hoofd gooien, gewoon blijven longeren, tenzij het natuurlijk echt erger wordt..
Als hij het dan na een week nog doet zou ik hem ff laten checken door een DA.
Als hij het niet aan de longe doet zou het kunnen zijn dat hij gewoon heel gevoelig is,
ik kan met een verkeerde zit mijn paard al gespannen laten lopen namelijk.
Dan is het gewoon een kwestie van lang laag onder het zadel, eerst zijn rug sterker maken voordat je hem hoger op gaat richten.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 20:08

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:28

Daar heb je helemaal gelijk in flooredking! Alweer stukje vooruitgang met vorige keer, alhoewel het ongemak hier en daar wel wat te zien is. Goed dat je het nu herkent, ook wanneer je paard de rug weg drukt. Wanneer komt de tandarts nu? of is die al geweest?

Je rijdt overigens heel vriendelijk hoor en ik hoop dat je zo samen een team wordt met je paard. Wees er maar zuinig op, want het is een leuk dier!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:33

Dankjewel voor je reactie! Zuinig ben ik zeker op hem. Er vroeg mij laatst iemand 'zou jij je paard verkopen voor 5 miljoen?' Mijn antwoord daarop was 'Nee.' Ze waren allemaal verbaasd en vonden het gek, maar dit paard heeft zoveel met mij gedaan dat ik hem voor geen goud wegdoe!

Volgend weekend mag hij mee naar huis, en dan komt de tandarts ook! Als hij is geweest laat ik het weten!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:35

Maar ik vind de rug wegdrukken niet storend aangezien vrijwel elk jong paard in het begin zo loopt omdat ze zo het beste in balans kan blijven. Dus ik zie er geen probleem in.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 11:43

Nee heb je ook wel gelijk in Joolien! Dat zeggen er wel meer. Toch wil ik wel graag (ondanks dit) dat de tandarts even langs komt! Ik geloof dat Eddie nog nooit een tandarts heeft gezien.. :+
Ook al is het maar een controle, wie weet komt er toch nog wat uit.

Ik ben verder super trots op mijn maatje en hij doet het super goed! Na mate we vaker hebben geoefend gaat hij ook vast meer ontspannen. Ik ga hem niet aan de voorkant zitten dat hij "moet" ontspannen, ik geef hem de ruimte zodat hij kán ontspannen. Is dit ook terug te zien in het filmpje? Ik heb zelf zo het idee dat ik mn handen vast zet (zo ziet het er uit, vind ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 11:44

Een tandarts kan nooit kwaad op deze leeftijd :j
Goed dat je idd nog niet aan de voorkant gaat zitten, als hij sterker wordt komt dat wel. Hij is nu ook wat traag in de beweging maar dat is ook nog jongigheid en een gebrek aan balans.