Struikelend saai paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:24

piezze schreef:
Misschien wat beter je training opbouwen. Je rijdt weinig keren in de week maar dan wel behoorlijk lang. Misschien kun je beter beginnen elke dag te rijden en dan maar 10 minuten en dat dan langzaam uit te bouwen naar vaker. De lessen eerder stoppen tot je paard er aan toe is om langer te lopen.\Misschien voor de zekerheid medische dingen even laten uitsluiten door de veearts? Een paard van 4 jaar is nog niet zo sterk en in conditie. Is nog een jonkie, het kost tijd om balans en bespiering te krijgen.

Dit was ook mijn gedachte!

Zelf kan e ook niet in 1x vol aan de bak met sporten, dat bouw je ook rustig op tot het steeds makkelijker gaat. Je kan beter 10 minuten actief en voorwaarts rijden dan 45 minuten laten sloffen. Zorg ook dat ze vlug is op je been, struikelen ze vaak meteen al veel minder!

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:01

Misschien proberen meer voorwaards te rijden. Meer activiteit in de voorbenen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:26

Hallo TS,

Ik wil je absoluut niet bang maken maar ik had hetzelfde probleem met mijn friese verzorgpaard.
In de les constant struikelen zowel in stap, draf als galop en op buitenrit is het zelfs verkeerd gegaan,
in volle rengalop zijn we samen over de kop gegaan.

Dit heb ik toen op bokt geplaatst en vrij snel werd erop gereageerd dat ik de da erbij moest halen,
omdat het wel eens hoefkatrol of artrose kon zijn.

De dierenarts is gekomen en heeft foto's gemaakt en het bleek helaas echt artrose te zijn.

Ik wil je absoluut niet bang maken maar wel als tip geven, ga er zo snel mogelijk mee naar de da want die kan je ermee helpen.

Mijn verzorgpaard zit nu aan de gelatinaat en glucosamine en het gaat alweer stukken beter.

Stappen en stukken draven gaan gewoon zonder struikelen, dit is ook voor jezelf een stuk veiliger.

Veel succes, Lisa

enomis123

Re: Struikelend saai paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:29

veel paarden die vaak struikelen hebben artrose in de kogels,
je kan dat heel makkelijk testen,
door de hoef op te pakken net als bij uitkrabben,
en de hoef naar het been te buigen, de kogel dus,
dat moet soepel en best ver gaan,
lukt dat niet, en gaat het paard protesteren, dan zou ik onderzoek
door een dierenarts laten doen...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:30

Mijn paard liet totaal niks weten ;)
Hij galopeerde gewoon nog rond, als je eraan kwam reageerde ze niet,
dus dit klopt niet wat jij zegt ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:41

Dit paard is 4. Atrose komt wel bij jonge paarden voor maar dat is geen gemeengoed.

Ik zou eerder de oorzaken zoeken in niet ideaal opgebouwde training (zoals Haike schrijft), weinig balans en het type. Een trekpaard is gebouwd om te trekken, dus op de voorhand en daar zit de kracht ook. En juist op die voorhand zit ook de ruiter nog. Wat we met rijden eigenlijk vragen van een paard is op de achterhand te komen, daar moet de motor zitten. Voor veel trekpaarden is dit heel moeilijk soms zelfs onmogelijk. Veel koudbloeden zijn daarnaast ook nog slecht aan het been, waardoor de achterhand moeilijk te activeren is.
Zorg dat je trekpaard goed op de voeten staat en maak hem sterker door hem te gymnastiseren en bouw je training op. Liever 6x kort dan 2x lang trainen. Is voor z'n jonge koppie ook veel beter. Hij moet lol in het werk blijven houden en niet opgebrand raken. Wist je dat je juist in stap paarden goed kunt trainen om sterker te worden?

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:36

ooit een paard gehad die met zn 4 jaar en 6 maanden onder het zadel ook veel struikelde,
laten rontgenen, en vol met artrose...

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:41

liespower94 schreef:

ik weet niet of je dit tegen mij hebt,
maar ik heb dit van de kliniek,
en heb het zelf gezien hoe het moet,
en waar je op moet letten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:48

mijn oude ruin struikelde ook vaak, maar dat probleem is opgelost door hem anders te gaan bekappen.
hij zet zijn voeten niet echt plat neer, maar meer op de toon, waardoor de hoef soms omklapt naar voren.
de hoef afronden (zoals bijvoorbeeld bij natuurlijk bekappen) werkt dit alleen maar in de hand.
de hoef wordt nu wat 'platter' bekapt (de teen wat langer tov. de hiel) en niet te rond afgevijld, en het probleem is opgelost.

ik zeg niet dat dit bij jouw paard ook de oorzaak is, is wil alleen een andere mogelijkheid aanhalen :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:08

Belgen lopen inderdaad graag op de voorhand, vandaar ook dat struikelen, kwestie van het vinden van balans en evenwicht.
Ik geef mijn dikkerd aan de voorkant graag heel veel ruimte (lees: lange teugel) op die manier moet hij dus ook zichzelf opvangen
als hij struikelt.
Daarbij merk ik dat belgen er ook graag een spelletje van maken om te struikelen, want als je struikelt vangt de baas je toch op en hoef
je minder hard te lopen. Met andere woorden, ik laat zelf opvangen en corrigeer door een beetje been bij te geven.
Ik vind dat mijn puppy (4 jaartjes oud) hierdoor minder is gaan struikelen.

oja, Belgjes zijn dr niet echt op gemaakt in de rijbak rond te huppelen, ik merk bij alle 5 de paarden die ik gereden heb dat ze buiten veel minder struikelen en veel actiever zijn dan in de rijbak. Misschien dat wat meer naar buiten ermee ook wonderen doet voor het struikelen?

In het voer zou ik het niet gaan zoeken, Silas krijgt per dag een nieuw stukje perceel hoog gras erbij en verder kan hij plukken wat er nog op de wei staat, daarbij mag hij nu bijna iedere dag een half uurtje met zijn neus in het hooi, geen krachtvoer, puur ruwvoer, en hij is echt niet mager, en hij groeit nog steeds hardstikke goed. hij krijgt alleen afentoe weideblok voor de vitamientjes of een hard broodje tussendoor.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:49

enomis123 schreef:
liespower94 schreef:

ik weet niet of je dit tegen mij hebt,
maar ik heb dit van de kliniek,
en heb het zelf gezien hoe het moet,
en waar je op moet letten.

Ik heb niks tegen jou maar wel wat tegen jouw bewering,
Mijn fries had totaal nergens pijn aan, of liet het niet meer merken.
Dit kunnen mogelijke symptomen zijn maar er zijn ook paarden die geen pijn vertonen,
Dit gebeurt relatief vaak bij sobere rassen,
Zoals friezen, fjorden en trekpaarden ;)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:08

niek_aaron schreef:
als t weer tijd wordt voor de hoefsmid gaat mn paardje struikelen......hoefjes ok?

bij mij precies het zelfde, als ik haar op ijzers zet moet de voorkant ook hoger dan achter. dan struikeld ze niet.
als ze niet op ijzers staat moet ze recht op de hoeven staan, dit werkt bij mijn paard het best.
dan struikelt ze niet meer.... tip?

foxy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:19

Wij hebben een belg van nu 5,5 jaar.Wij merken ,dat ze nu pas goed begint te lopen voor de kar.Ze wordt niet onder het zadel gereden.Belgen doen er langer over om volwassen te worden.Ze groeien nog tot 7 jaar.Wij rijden 2 keer per week en dan ongeveer 1,5/2 uur.In stap loopt ze 5 km/uur en in draf 11 km/u.Zo af en toe een galopje.Zij weegt nu bijna 1000 kg!(Onze andere belg van 2,5 weegt al 750 kg!!Klopt jouw gewicht wel?)
En ja,zij struikelt ook.Zo erg soms ,dat ze al tussen het lamoen op de grond heeft gelegen.Gelukkig geen verwondingen.Toen niet,maar ze heeft al haar knieën helemaal geschaafd gehad.Nu ze ouder wordt en sterker(denk ik),heb ik het idee ,dat het wat minder wordt.
Zij staat in de zomer 24/7 in de wei en krijgt daarbij elke dag 1,5 summerfit koek van de Pavo met een appel of wortel,omdat die koeken zo droog zijn.Vanaf begin september,als de voedingswaarde van het gras minder wordt, krijgt ze Pavo Nature's Best meusli erbij.Zo'n gele pot vol.Als ze gereden heeft krijgt ze ook zo'n pot.Daarbij door de dag als ik tijd heb wortels en appels.
Als ze in de winter op stal staat (met uitloop) krijgt ze nog 1 kg basisbrok erbij en voederbieten om te snoepen.Daarbij onbeperkt hooi.
Je ziet dat het struikelen daar niet aan ligt dus.Ze kijkt heel veel om zich heen en let dan niet op waar ze haar voeten zet.Je ziet het soms aankomen en dan kun je haar op de leidsels opvangen.
Longeren zou ik niet gaan doen .Althans niet teveel .Ik heb ooit eens gehoord/gelezen dat dat voor Belgen niet zo goed is voor de gewrichten ivm hun gewicht.En als je gaat longeren,moet je grote voltes maken.
Ik ken meer Belgen die struikelen en heb me erbij neergelegd
Ik zou wel stoppen met die merriebrokkken.Daar zitten oa teveel eiwitten in en dat heeft ze niet meer nodig.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:50

Ik heb niks tegen jou maar wel wat tegen jouw bewering,
Mijn fries had totaal nergens pijn aan, of liet het niet meer merken.
Dit kunnen mogelijke symptomen zijn maar er zijn ook paarden die geen pijn vertonen,
Dit gebeurt relatief vaak bij sobere rassen,
Zoals friezen, fjorden en trekpaarden ;)[/quote]

het hoeft niet pijnlijk te zijn, maar t gaat vooral om hoe ver je de hoef naar de kogel kan buigen,
bij atrose vorming, gaat dat veel minder ver dan bij een gezonde kogel...
dat scheelt soms wel 80%
en doordat ze dat kogelgewricht niet meer ver genoeg kunnen buigen,
struikelen ze dus doorgaans....
misschien dat t nu beter over komt...