Gebruik van slofteugel, dringend!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Gebruik van slofteugel, dringend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:41

Waarom vind hij dat? Heeft hij dat uitgelegd?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:52

Martingaal zie ik niet als probleem
Tiedemann heb ik hekel aan, want die begrenzen nog steeds te snel.

Babootje, hoezo heeft slof zo geen zin?
Is toch alleen bedoeld in geval van TS als begrenzer zodat hij zijn neus niet in de lucht steekt?
Dan treft hij ook zo los nog steeds zijn doel.
Tevens kan doordat hij los hangt (uiteraard 2 kanten even los de bedoeling) TS wel zelf handiger worden
en voorkomen dat het snuit in de lucht rennen plaats vind.

Die van mij had er ook handje van, 3 x langs bak rand, 4 e x had iemand er blikje cassis opgezet
zoeffff, foetsie... 5 x langs de deur, 6e x trok net iemand die open, zoeffff, foetsie.
Ben nu zelf sneller en handiger, dus rij dan niet mijn clubgenoten meer van de sokken,
echter toendertijd zat ik voor ik kon knipperen met mijn ogen aan andere kant van de bak.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:57

Heleennn schreef:
Het paard is nog maar vier jaar, heb haar nog maar een kleine maand... Het gaat hier puur om de vraag of ik mijn slof juist gebruik, het zadel past perfect, ze is medisch net helemaal goedgekeurd met buigproeven en heel die boel erbij. Lichamelijk dus prima in orde ;) Voor alle problemen die jullie opnoemen heb ik een intsructrice en we zijn er erg hard aan het werken. Niet alles loopt in het begin van een leien dakje, er moeten nog veel kilometers gemaakt worden en veel voltes gereden worden voor dat we goed bezig zijn :)

Waarom dan een slof als het dier nog maar 4 is??

Wat al eerder gezegd de slof hangt los , maar het paard loopt niet netjes nageeflijk en hangt in jou hand, ook vanuit deze hoek van de camera.
Het paard loopt met weg gedrukte rug.

Als je een instructrice hebt en zij kan jou niet helpen om zonder slof te rijden dan zou ik toch aanraden een ander te nemen,
Ga ook zoals eerder gezegd aan jou houding werken je zit te veel op je paard daardoor drukt hij waarschijnlijk zijn rug weg en komt omhoog, rij je wel eens zonder zadel?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:05

Als het zadel perfect past, waarom dan een bontje :?

Als het dier nog maar 4 is kan je er 99% vanuit gaan dat dit niet de oplossing is.
En nee, nageeflijk issie ook niet. Als het namelijk daadwerkelijk oprichting zou zijn, dan zou het paard niet op de voorhand vallen. Nou hoef je van een 4 jarig paard niet te verwachten dat ie al helemaal lekker in balans loopt, maar een houding afdwingen is niet goed.

Een goede instructer gaat amen met jou opzoek naar het probleem, ipv. het probleem te verdoezelen.
Wil je lang genieten van je paard dan zou ik dus op zoek gaan naar een goede instructeur, en de oplossing.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:15

Je kunt beter op zoek gaan naar de oorzaak waarom je paard tegenwoordig haar hoofd in de lucht gooit en onder je vandaan loopt.
Als je dat niet doet en de boel gaan forceren en afdwingen met een slof, kun je enorm veel schade aanrichten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:24

Heleennn schreef:
Ik gebruik ook enkel onder begeleiding mijn slof :j Mijn opa zegt iig dat ik beter niet met martingaal rijdt, heb eigenlijk altijd zijn advies opgevolgd en het heeft me altijd geholpen... weet even geen raad meer :?

O, meis dat is nu ook weer niet de bedoeling. Wat ik bedoel te zeggen is, dat als het - neem ik aan - je doel is om je paard over de rug en nageeflijk te laten lopen de slof een heel goed middel is. Maar zoals je hem gebruikt (op de foto) mis je dat doel helemaal. Als het alleen is om ervoor te zorgen dat ze haar hoofd niet omhoog gooit, dan kan dat met een martingaal ook heel goed (zij het, dat ik een martingaal ook een vreselijke teugel vind).
De slof (zoals hij op de foto hangt) moet een ieder geval een stuk korter, want als je paard echt nageeft (erin zakt) dan stapt ze erin.
Iedereen die wel eens een slof gebruikt heeft dat moeten leren, toch? Wel vind ik het op een 4 jarige een extra risico. Stel dat ie gek doet en je eraf ligt... Dan breekt ze mss dr benen.
Je zou eventueel ook een elastiek kunnen proberen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:52

Ik ga met Babootje mee. Ik zou 'm iets korter nemen omdat ik ook bang ben dat je paard er in kan stappen als hij zijn hals laat vallen.

Verder vin ik de kritiek hier op jouw rijden en je paard echt te hard. Er is nog een heleboel op aan te merken en dat zul je zelf ook best weten. Maa ik zie hier vaak genoeg combi's voorbij komen waar dezelfde krtiekpunten op van toepassing zijn maar die dan de hemel in geprezen worden. Ik krijg vaak het idee dat sommige mensen een soort rooie waas voor hun ogen krijgen bij het zien van een slof en dan niet meer in staat zijn om kritisch te kijken naar wat er werkelijk te zien is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 15:44

Vilar schreef:
Je kunt beter op zoek gaan naar de oorzaak waarom je paard tegenwoordig haar hoofd in de lucht gooit en onder je vandaan loopt.
Als je dat niet doet en de boel gaan forceren en afdwingen met een slof, kun je enorm veel schade aanrichten.

Natuurlijk dwing ik echt af met de slof en heb ik hem mega kort en loopt ze helemaal opgekropt en in de krul getrokken... Domme opmerking :n Ze gooit haar hoofd trouwens niet meer in de lucht nu, ik rijdt ook niet meer veel met slof.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 15:45

Abacab schreef:
Ik ga met Babootje mee. Ik zou 'm iets korter nemen omdat ik ook bang ben dat je paard er in kan stappen als hij zijn hals laat vallen.

Verder vin ik de kritiek hier op jouw rijden en je paard echt te hard. Er is nog een heleboel op aan te merken en dat zul je zelf ook best weten. Maa ik zie hier vaak genoeg combi's voorbij komen waar dezelfde krtiekpunten op van toepassing zijn maar die dan de hemel in geprezen worden. Ik krijg vaak het idee dat sommige mensen een soort rooie waas voor hun ogen krijgen bij het zien van een slof en dan niet meer in staat zijn om kritisch te kijken naar wat er werkelijk te zien is.

Inderdaad, ik zorg heel goed voor mijn paard hoor, ik zou haar nooit iets aandoen waardoor ze pijn in der mond krijgt ofzo..

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:04

Niet om verder in te gaan op het wel/niet gebruik van de slof, maar zoals op de foto de slof hangt, kan het paard nog steeds makkelijk zijn/haar hoofd de lucht in gooien en heeft het dus totaal geen nut...

Verder is het paardje pas vier jaar, en je heb 'm net een maand. Kan het niet zijn dat ie je gewoon uitprobeerd en dat je dit rijtechnisch het beste kan oplossen? Ik snap dat het vervelend is, maar jullie zullen ook gewoon aan elkaar moeten wennen. Over een paar maanden voelen jullie elkaar beter aan en zal je dit probleempje al veel makkelijker kunnen oplossen en eventueel al voor zijn...

Gun elkaar de tijd om te wennen en neem goede instructie. Een 4 jarig paard wat je net kan moet je vertrouwen geven en je niet te veel focussen op het 'rond' rijden...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 17:33

Ik rijdt en verzorg haar nu in totaal wel al vijf maanden ongeveer... Uitproberen is het dus niet meer... Tandarts is geweest, ze heeft geen wolfstandjes en geen andere problemen. Zadel is nog eens nagekeken en past prima, bontje dient om het op de plaats te houden want ze heeft amper een schoft.

We hebben erg goede instructie, rijden nu twee tot drie keer per week, doen het rustig aan en we hebben 1 keer per week priveles.

Charlieblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:50

midgie schreef:
Heleennn schreef:
Het paard is nog maar vier jaar, heb haar nog maar een kleine maand... Het gaat hier puur om de vraag of ik mijn slof juist gebruik, het zadel past perfect, ze is medisch net helemaal goedgekeurd met buigproeven en heel die boel erbij. Lichamelijk dus prima in orde ;) Voor alle problemen die jullie opnoemen heb ik een intsructrice en we zijn er erg hard aan het werken. Niet alles loopt in het begin van een leien dakje, er moeten nog veel kilometers gemaakt worden en veel voltes gereden worden voor dat we goed bezig zijn :)

Waarom dan een slof als het dier nog maar 4 is??

Wat al eerder gezegd de slof hangt los , maar het paard loopt niet netjes nageeflijk en hangt in jou hand, ook vanuit deze hoek van de camera.
Het paard loopt met weg gedrukte rug.

Als je een instructrice hebt en zij kan jou niet helpen om zonder slof te rijden dan zou ik toch aanraden een ander te nemen,
Ga ook zoals eerder gezegd aan jou houding werken je zit te veel op je paard daardoor drukt hij waarschijnlijk zijn rug weg en komt omhoog, rij je wel eens zonder zadel?

Hier ben ik het helemaal mee eens,
Mijn paardje is 5 maar pas 3 maanden onder het zadel, mijn instructeur geeft aan dat het belangrijk is mond te hebben (geen druk) en dat hij voorwaarts moet om zijn balans te vinden. Dan zal hij zelf mijn hand gaan opzoeken. Ik eindig nu altijd door het bit uit mijn hand te laen kauwen zodat hij ontspannen over de rug loopt met hals strekken.

Hij vond dat in het begin heel moeilijk, maar door tempo te houden en het bit smakelijk te maken pakt hij het heel snel op en houd hij het wel 1,5 volte vol. Ik heb hem ook pas 3,5 week

Ik hoop dat je instructrice je daar snel bij kan helpen, want die slof geeft alleen maar meer spanning en een onrustig Hoofd, heel veel succes

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:04

midgie schreef:
Waarom steekt je paard zijn hoofd in de lucht??
Ik zou dat eerst eens gaan onderzoeken,
Past je zadel ?
Jou zit is ook niet helemaal fijn voor het dier blijf eens wat meer ui de rug,
Heb je ook les , want ik zou eerder voor goed rijden gaan dan voor een slof kiezen.
Denk dat het probleem niet bij het paard ligt maar bij jouzelf.
Klinkt niet echt fijn om dat te horen, sorry , maar het is jou onkunde

:j :j

En ik zou idd eens een goede zadelpasser laten komen, heel veel problemen komen door een verkeerd zadel.
Jij zegt dat het zadel perfect ligt, maar waarom ligt er een bontje onder dan.? Dat is namelijk een lapmiddel voor zadels wat niet goed past.
Een paard wat zijn hoofd omhoog gooit, doet hij niet zomaar, maar is er meer aan de hand.

En een paard van 4 jaar ga je toch niet met een slof rijden, heb je daar wel begeleiding bij.?
Want of onder begeleiding met slof rijden of les daar in krijgen over het juiste gebruik is heel belangrijk.
Meestal raden ze dit aan of je moet al eens met S&T gereden hebben dan weet je het gebruik ervan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 16:16

Ik laat het hier bij, ik wordt toch alleen maar afgebroken ipv geholpen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:26

Nou, ik weet niet wat jij onder afkraken verstaat, want ik zie eerlijk gezegd nette posts voorbij komen met daarin tips, rekening houdend met het welzijn van het paard.

Als je het al vervelend vind dat mensen zeggen dat het probleem ook bij jou kan liggen ipv. bij het paard, dan moet je niet gaan paardrijden. Zo makkelijk is het namelijk niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:36

Zoals jij de slof gebruikt kan het weinig kwaad! Net even strakker aan trekken in geval van 'nood' en dan weer los.
Zo te zien doe je dat prima! Je hebt ook een paard dat heel goed weet als die slof eraan hangt denk ik!?
Die oude merrie van mij wist dat zo perfect dat het soms griezelig was.
Nadeel is dat je het op wedstrijd ook zonder moet gaan doen, dus geen gewoonte van maken zeg maar, dan is het een fijne hulpteugel!
En neem het van een oude rot in het vak aan... een slof is.. mits juist gebruikt... een prima hulp teugel!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 06:39

aerdenhout1 schreef:
Zoals jij de slof gebruikt kan het weinig kwaad! Net even strakker aan trekken in geval van 'nood' en dan weer los.
Zo te zien doe je dat prima! Je hebt ook een paard dat heel goed weet als die slof eraan hangt denk ik!?
Die oude merrie van mij wist dat zo perfect dat het soms griezelig was.
Nadeel is dat je het op wedstrijd ook zonder moet gaan doen, dus geen gewoonte van maken zeg maar, dan is het een fijne hulpteugel!
En neem het van een oude rot in het vak aan... een slof is.. mits juist gebruikt... een prima hulp teugel!

Ja ik rijdt nu enkel nog los met een slof en dan gaat hij eraf :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 06:40

Air schreef:
Nou, ik weet niet wat jij onder afkraken verstaat, want ik zie eerlijk gezegd nette posts voorbij komen met daarin tips, rekening houdend met het welzijn van het paard.

Als je het al vervelend vind dat mensen zeggen dat het probleem ook bij jou kan liggen ipv. bij het paard, dan moet je niet gaan paardrijden. Zo makkelijk is het namelijk niet.

Het gaat niet o' het welzijn van het paard, ook niet over rijtechnische tips, het gaat hier over mijn vraag of de slof juist gebruikt wordt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 08:44

Ik kan de post van Air goed voorstellen omdat het gebruik van een slof het probleem dat je hebt kan verdoezelen en van invloed kan zijn op het welzijn van het paard.
Nu ben ik van mening dat je de slof hier (op de foto) niet op de goede manier gebruikt, het probleem dat je hebt idd verdoezelt, maar dat -in dit geval- het slofgebruik niet van invloed is op het welzijn van je paard.