na lang twijfelen toch maar weer een topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 22:14

Saayer schreef:
is het geen optie om alleen voor longeren te kiezen?
Naast "alleen" longeren kan je -voor onbelaste beweging- ook denken aan:

- Werken met de dubbellonge
- Gymnastiserend grondwerken (Bijvoorbeeld ala Bent Brenderup, Richard Hinrichs, Horst Becker, etc. etc.)
- Lange teugelen (dressuuroefeningen terwijkl je er naast/achter loopt)
- Meelopen/draven aan de hand (of naast de fiets)
- Gymnastiserende kunstjes aanleren (krijg je een soort 'yoga' voor paarden)

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:14

Ik zie op het filmpje geen paard wat lekker ontspannen over zijn rug loopt terwijl dit met deze aandoening wel zo zou moeten zijn. Wat je dierenarts zegt klopt, paarden met kissing spines kun je zo goed als pijnvrij krijgen met een juiste manier van rijden. Je zult ze hoe zielig ook, door hun pijn heen moeten rijden. Stilzetten kan meer kwaad dan goed. Wel zou ik met een instructeur jouw rijden eens goed onder de loep nemen. Paarden met kissing spines dienen laag maar ook rond te lopen, en daarbij de achterhand te gebruiken en het bekken te kantelen. Hierdoor maken zij de rug bol waardoor er meer ruimte tussen de wervels komt. Nu laat je het paard maar gewoon wat lopen, ontspant hij niet en hierdoor gaat hij naar mijn idee kreupelen. Bij de mijne vind ik het juist prettig om te longeren omdat hij zonder ruitergewicht zijn rug makkelijker durft te bollen. Ook kan ik dan beter zijn achterhand activeren. Om paarden met kissing spines GOED te rijden moet je echt heel wat in je mars hebben. Je zult heel doelbewust moeten trainen, en elk moment bezig zijn met de houding in de rug en bekken van het paard. Zo als je het paard nu rijd denk ik dat er niet veel verbetering in zijn lopen zal komen. Probeer je paard meer te begeleiden met het rijden, en ga heel bewust rijden. Stuur je paard naar de juiste houding en laat hem daar zijn ontspanning in zoeken. Ga deze training vaker in de week toepassen, dan zal je paard steeds minder pijn hebben en zichzelf steeds sneller los durven te laten. Je paard moet jou gaan vertrouwen dat wat jij vraagt, hem geen pijn doet. Sterker nog het zal hem helpen om makkelijker te kunnen gaan lopen. Hiervoor zul je je paard wel perfect aan moeten voelen. Gaat het vandaag niet, dan misschien morgen wel. En anders zijn er altijd nog meer wegen die naar rome leiden.
Succes!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 09:09

Anne_GTI schreef:
Ik vind aan het filmpje te zien dat je dit paard wel zo rijdt als hij nodig heeft. Zie het niet als rijden maar als fysiotherapie onder het zadel. Zo'n paard met zo'n verhaal kan je niet vergelijken met het Z-sportpaard wat het eens was maar nooit weer zal worden. Als het paard er profijt van heeft dat jij hem zo rijdt en de dierenarts er regelmatig naar blijft kijken en bijsturen moet je vooral zo doorgaan. Ongeacht wat mensen hier op bokt zeggen die het hele verhaal niet kennen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik vraag me zelfs af of al die mensen die nu roepen dat ze niet fijn loopt er iets over hadden gezegd als je ervoor had gekozen niet te schrijven dat het paard KS heeft :+

Ik zie wel dat paard rechtsom moeilijker loopt dan linksom, klopt dat?

Verder zou je misschien kunnen gaan werken met de dubbellonge, daarmee kun je ook makkelijker rechtrichten want dat lukt met een enkellonge niet.
Verder vind ik je een vriendelijke ruiter. Knap dat je dit durft te plaatsen met uitleg erbij.

GwenEllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 10:58

Ik ga helemaal mee met de mensen boven mij! Dat de eigenaresse zelf hiermee instemt dat je gewoon nog mag rijden terwijl duidelijk te zien is dat het paard pijn heeft!

Normaal gesproken rijden mensen toch ook helemaal niet meer op paarden die kissing spines hebben toch?

geerke

Re: na lang twijfelen toch maar weer een topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 11:14

paard loopt gewoon kreupel....waarom heb je je handen zo enorm hoog in stap?
Paard merkt er niets van hoor als je ze wat lager doet.
Een paard met KS rijden ,zoals het hoort, vereist kennis....hoofd laag wil niet zeggen dat hij over de rug loopt en dat je goed bezig bent.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:13

geerke schreef:
paard loopt gewoon kreupel....waarom heb je je handen zo enorm hoog in stap?
Paard merkt er niets van hoor als je ze wat lager doet.
Een paard met KS rijden ,zoals het hoort, vereist kennis....hoofd laag wil niet zeggen dat hij over de rug loopt en dat je goed bezig bent.

ik zeg ook niet dat ik goed bezig ben, daarom heb ik dit topic ook geplaatst. ik wil tips zodat ik haar wel goed kan rijden. ik zeg alleen dat ik moet blijven rijden. als ze niet bereden word heeft ze veel meer pijn. maar ze moet idd goed gereden worden en daarover wil ik graag reacties! en zoals al eerder gezecht, dit is dus een periode dat ze slecht loopt. meestal loopt ze goed, maar ik heb expres dit geplaatst zodat jullie zien wat het probleem is. als jullie haar willen helpen zeg dus niet dat ik moet stoppen, maar hoe ik haar beter kan rijden. en idd bedankt over de reacties voor werken vanaf de grond. daar ga ik zeker mee aan de slag

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:16

Ik vraag me zelfs af of al die mensen die nu roepen dat ze niet fijn loopt er iets over hadden gezegd als je ervoor had gekozen niet te schrijven dat het paard KS heeft :+

Verder zou je misschien kunnen gaan werken met de dubbellonge, daarmee kun je ook makkelijker rechtrichten want dat lukt met een enkellonge niet.
Verder vind ik je een vriendelijke ruiter. Knap dat je dit durft te plaatsen met uitleg erbij.[/quote]

ze loopt rechts idd moeilijker. dat is haar moeilijke kant en als ze een slechte periode heeft gaat ze daar meer kreupelen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:25

heb het filmpje bekeken, en idd aan het eind loopt ze :."anders"
maar ja, hoe lopen wij ,als we een zere voet (of iets anders )hebben na een kwartier, goed door te hebben gelopen?
ook goed (beter) je bent door je pijngrens heen
(denk ik dan en dat is mijn persoonlijke opvatting)

persoonlijk zou ik dn grondwerk met haar gaan doen ipv rijden maar dat is mijn mening
krijg nu heel bokt over me heen , maar als ze al pijn heeft zonder wat met haar te doen wat is dan beter?
laten leven lijkt me dan geen optie
suc6

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:29

Paard loopt echt moeilijk en stijf vind ik. Al loopt ze op het einde iets zuiverder, ze heeft toch eerst een hele tijd met pijn moeten lopen om tot dit resultaat te komen. Wat tevens ongedaan gemaakt wordt vanaf het moment dat je stopt, want de volgende training zal ook beginnen met pijn.
Met deze training bereik je dus niks, kissing spines in deze mate zal niet verbeteren met deze training (je kweekt er toch een rugspieren mee, zoals ik zie op het filmpje, gewoonweg omdat ze niet kán).

Ik snap het niet zo goed: Als ze strontchagerijnig is wanneer je niet rijdt, maar alsnog pijn heeft bij het rijden, waarom laten jullie dit paard niet gaan?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:30

marijepagter schreef:

Verder vind ik je een vriendelijke ruiter. Knap dat je dit durft te plaatsen met uitleg erbij.

Ik denk dat je jezelf blind of een serieuze leek mag noemen als je niet ziet dat dit paard pijn heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:35

lieve TS...natuurlijk doe jij je best,er is niemand die hier iets anders beweerd...maar hoe kun je nu vragen d.m.v een filmpje hoe dit paard wel correct gereden moet worden?

De gemiddelde bokker is nieteens in staat een paard zonder KS er op een goede manier door te rijden en nu vraag jij aan dat soort mensen een medisch advies?

Iets wat ook nog niet even simpel uit te leggen is op schrift.
Zoek iemand die er verstand van heeft,van KS en die weet hoe je zo een paard wel moet rijden.
Zolang je die niet hebt gevonden...ga er lekker mee wandelen.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:39

Ik snap het niet zo goed: Als ze strontchagerijnig is wanneer je niet rijdt, maar alsnog pijn heeft bij het rijden, waarom laten jullie dit paard niet gaan?[/quote]

omdat ze meestal gewoon goed loopt, maar als plotseling een verkeerde beweging heeft gemaakt. of als het weer opeens veranderd loopt ze zo. dit zijn dus periodes. soms een week, soms een dag en soms 2 weken. en dan loopt ze weer maanden goed. maar omdat ik haar zo goed mogenlijk wil rijden in die slechte periode en haar daar zo snel mogenlijk uit wil hebben, heb ik dus dit topic gemaakt. maar zou het dan eerlijk zijn om haar te laten gaan voor de 2 weken in een half jaar? terwijl ze verder gezond is. super glanst en vrolijk is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:41

marijepagter schreef:
Ik snap het niet zo goed: Als ze strontchagerijnig is wanneer je niet rijdt, maar alsnog pijn heeft bij het rijden, waarom laten jullie dit paard niet gaan?

omdat ze meestal gewoon goed loopt, maar als plotseling een verkeerde beweging heeft gemaakt. of als het weer opeens veranderd loopt ze zo. dit zijn dus periodes. soms een week, soms een dag en soms 2 weken. en dan loopt ze weer maanden goed. maar omdat ik haar zo goed mogenlijk wil rijden in die slechte periode en haar daar zo snel mogenlijk uit wil hebben, heb ik dus dit topic gemaakt. maar zou het dan eerlijk zijn om haar te laten gaan voor de 2 weken in een half jaar? terwijl ze verder gezond is. super glanst en vrolijk is?[/quote]

Maar dan toch blijft ze -ik gok- 40% van de tijd pijn hebben. Wat is het dan waard?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:45

tja kan het ook niet anders als met joolien eens zijn
ik vind het opzich geen waardig leven voor een dier

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:48

marijepagter schreef:

omdat ze meestal gewoon goed loopt, maar als plotseling een verkeerde beweging heeft gemaakt. of als het weer opeens veranderd loopt ze zo. dit zijn dus periodes. soms een week, soms een dag en soms 2 weken. en dan loopt ze weer maanden goed. maar omdat ik haar zo goed mogenlijk wil rijden in die slechte periode en haar daar zo snel mogenlijk uit wil hebben, heb ik dus dit topic gemaakt. maar zou het dan eerlijk zijn om haar te laten gaan voor de 2 weken in een half jaar? terwijl ze verder gezond is. super glanst en vrolijk is?[/quote]

Maar je kiest dus bewust voor een filmpje waarin het toevallig slecht gaat met het paard? dit had ik persoonlijk niet gedaan, omdat je dan natuurlijk heel wat kritiek krijgt. Jij kent uiteraard jouw paard het beste, ik hoop alleen dat het paard daadwerkelijk de meerderheid van de tijd zuiver loopt en pijnvrij is (al kan ik dit zeer moeilijk geloven met kissing spines en op basis van dit filmpje..) veel succes met je paardje
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 17-09-12 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:48

missanita84 schreef:

nou....zo erg is het paard er nu toch ook niet aan toe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:51

geerke schreef:
missanita84 schreef:

Nou het paard is elke ochtend ook al heel stijf als ie de weide in gaat, dat lijkt me ook al niet gezond.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:52

geerke schreef:
missanita84 schreef:

Nou idd.. Eerst de reacties gelezen en daarna het filmpje. Ik vind het eigelnijk best meevallen, het ziet er niet soepel uit maar de meeste praten of ze over de grond kruipt.
Ik zag wel iets van blijdschap in haar! Als ze echt niet wil en echt veel pijn heeft staakt ze wel, lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:53

Ik ken genoeg paarden die doorlopen ondanks heel veel pijn, dus daar durf ik het niet op te gokken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:53

een gezond paard is boven een bepaalde leeftijd ook wat stijf als hij zijn stal uitkomt.
Als we alle paarden moeten laten inslapen die wat stijf hun stal uitkomen zal de populatie flink uitdunnen.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:55

sorry, maar dit vind ik erg kort door de bocht. jullie doen net alsof ze bijna altijd pijn heeft. dit is absoluut niet het geval.ze heeft bijna nooit pijn, maar af en toe heeft ze deze periodes. jullie helpen me meer door tips te geven. kan je dat niet houd dan je mond, ik ben er klaar mee.

iedereen die tips heeft om haar beter over haar rug te laten lopen, geef ze alsjeblieft!
iedereen die andere tips heeft om haar beter te laten lopen ook.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 12:56

Wat een ontzettende braverik is het zeg!
Even een vraagje. Krijg je les? En dan bedoel ik ook echt goed les.

Indien je ervoor kiest dit paard te blijven rijden, is het wel erg belangrijk dat ze los in haar lijf blijft.
Het lijkt er nu vooral op dat ze scheef is, zichzelf vastzet en daar niet goed bij geholpen wordt.

Zelf zou ik ook niet kiezen voor stilzetten hoor. Ik heb zelf een 19 jarige die ook veel in de dressuursport heeft meegelopen, die nu ook niet helemaal lekker loopt.
Ze is lichtjes begonnen met kreupelen en heb haar daarna een paar maanden rust gegeven. Doordat ze nu minder spieren heeft en kracht mist, zie je dat ze sneller last krijgt van haar rechter achterbeen.

Ze loopt ook niet 100% goed en zodra ze moe wordt begint ze onregelmatig te lopen. Moet er dan meteen gestopt worden met volledige arbeid? In mijn geval niet.
Je bouwt het rustig op en kijkt goed naar het paard. We hebben de tijd en ik pak het liever op d.m.v. beweging zonder ruiter op haar rug (lange lijnen, los, etc.).
Zodra ze sterker, losser en meer conditie heeft, dan ga ik het weer onder het zadel oppakken.

Persoonlijk zou ik een stapje terug doen qua rijden als ik jou was en ga haar op een andere manier losser maken. Ook lijkt het alsof ze het fijner vind om te galloperen dan te draven.
Zoek op wat voor haar het prettigst is en ga vanuit daar verder. Ze heeft vroeger Z gelopen? Dan zou ik, als je gaat rijden, even de draf overslaan. Lekker gaan galloperen, daar wordt die van mij doorgaans ook veel beter losser van en ze heeft minder last van haar benen. (overigens geen ervaring met kissing spines, dus weet niet in hoever "alleen" galloperen goed is?)

Heel veel succes en geef de moed niet op! Met wat meer aanpassingen en meer gymnastiserende oefeningen komen jullie er wel.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 12:58

Maar je kiest dus bewust voor een filmpje waarin het toevallig slecht gaat met het paard? dit had ik persoonlijk niet gedaan, omdat je dan natuurlijk heel wat kritiek krijgt. Jij kent uiteraard jouw paard het beste, ik hoop alleen dat het paard daadwerkelijk de meerderheid van de tijd zuiver loopt en pijnvrij is (al kan ik dit zeer moeilijk geloven met kissing spines en op basis van dit filmpje..) veel succes met je paardje[/quote]

ik wist dat ik veel krietiek zou krijgen, maar ik had gehoopt dat tussen die reactief ook reacties zouden zitten waar ik iets aan zou hebben, en dat zitten er ook! als ik een filmpje had geplaatst waarvan ze goed loopt had ik er nog niks aan gehad.

marijepagter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 13:00

ja ik heb iedere week goed les en dan zijn we bezig om haat goed over haar rug te laten lopen. galoperen is idd het pretigst voor haar.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:04

geerke schreef:
een gezond paard is boven een bepaalde leeftijd ook wat stijf als hij zijn stal uitkomt.
Als we alle paarden moeten laten inslapen die wat stijf hun stal uitkomen zal de populatie flink uitdunnen.

Sorry hoor, maar een paard met kissing spines zal zijn pijn uiten door onregelmatig en stijf te lopen, niet per sé door stokkreupel te lopen, want ze hebben immers geen beenprobleem. Volgens jou moet het paard dus eerst maar op 3 benen lopen voor hun pijn serieus te nemen?
Daarbij is er een groot verschil tussen 'wat stijf' en de eerste minuten van het filmpje.