Iets TE fanatiek paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Iets TE fanatiek paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 21:32

Oeh.. Heb even niet aan de artrose gedacht. Dan moet je uberhaupt heel voorzichtig zijn met het springen. Dat zal dan al snel toch te belastend zijn...
Daar misschien eerst even advies over inwinnen? En verder dan toch kalm aan doen en het voor nu gewoon even houden bij zo nu en dan wat lage sprongetjes vanuit draf, totdat je heel zeker weet ( vraag advies aan iemand die echt deskundig is) wat met haar atrose nog wel, en wat niet meer, kan.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 21:45

riagr schreef:
Oeh.. Heb even niet aan de artrose gedacht. Dan moet je uberhaupt heel voorzichtig zijn met het springen. Dat zal dan al snel toch te belastend zijn...
Daar misschien eerst even advies over inwinnen? En verder dan toch kalm aan doen en het voor nu gewoon even houden bij zo nu en dan wat lage sprongetjes vanuit draf, totdat je heel zeker weet ( vraag advies aan iemand die echt deskundig is) wat met haar atrose nog wel, en wat niet meer, kan.

Ja de dierenarts spuit haar om het halfjaar in en dat was toevallig een maandje geleden en toen heb ik ook mijn smid gesproken want het leek of ze een ontstoken hoef had. De DA zei dat springen nog prima gaat, maar dat ik goed op moet letten wat ze zelf aangeeft. En ik spring ook bijna nooit, en als ik spring is het niet hoog, ben niet zo'n held met hoogtes. :+
De smid zei dat ze sterke pezen heeft, en dat zo af en toe springen geen probleem is maar dat het wel belastend is.
Ik heb liever een kruisje van 50cm wat perfect gaat dan een ongecontroleerde meter. ;)

jodi

Re: Iets TE fanatiek paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:03

Fanatieke 'ouwetjes' geven helemaal niks aan,reken daar niet op :D
Die staan pas de volgende dag te klagen dat ze geen stap meer kunnen verzetten :roll:

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:39

dyoka schreef:
Ik bedoelde met Z ook geen excuus, alleen dat ze het wel snapt, en de techniek wel heeft. :)
Balkjes gaan wel rustig. :j
Hoe bedoel je tempowisselingen voor de sprong?
Als we op de sprong afrijden tempo wisselen?
Bedankt voor je reactie. :)

Ja, als je op de sprong afrijdt. Rijd bijvoorbeeld op een sprong af in galop, maar ga net 3 meter voor de sprong over in draf. Of andersom. Zorg wel dat de sprongen in draf te doen zijn, daarmee bedoel ik dus kleine sprongen. :)

Edit: zie nu dat er sprake is van artrose. Lage, gecontroleerde sprongen zijn hierbij dus extra belangrijk.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 10:29

stellanoella schreef:
Martiggaal :-)

|o

Ook dressuurmatig is erg van belang om je paard onder controle te houden.
Kun je in de dressuur wel een mooie hand galop laten zien, of dramt ze dan ook wat door?

Probeer wat te veruimen en wat terug te pakken. Eens twee balkjes op de grond te leggen en deze eerst op 3 en dan op 2 galopsprongen pakken.
Zo kun je wat gaan schakelen. Is voor jezelf ook erg goed om goed de afstanden te gaan zien!