Koper schreef:Joolien schreef:En als je 10 keer de zelfde hulp vraag maar paard reageert niet, zeg ik trek maar 1 keer op de handrem. Even een keer een grote hulp geven en daarna weer klein.
Dat zou ik nou niet doen. Paard loopt net juist in een betere houding. Als je aan de voorkant gaat hangen kiepert ze voorover en/of de onderhals gaat er weer op.
Ben 't er wel mee eens dat je waar dat nodig is en bij het paard past duidelijker mag vragen. Maar trekken, nee. Als je houding in orde is kan dat ook helemaal niet, trekken doe je met je bovenarm en rijden met je onderarm.
Een handrem moet je wel durven inzetten in situaties waar jouw paard een ander mogelijk in gevaar brengt.
Beter is dan nog om de one-rein stop te programmeren.
Ik oefen soms even een knettervlugge tolt in het bos, en als er dan ineens een kinderwagen uit het niets komt moeten we goede afspraken hebben over remmen.
Dus dan gebruik ik echt wel een handrem. Maar idd, per paard verschilt dat ook wel. Ik rijd er nu ook een die soms in paniek raakt, trekken werkt niet, gaat alleen harder, die kan ik alleen in een hoek parkeren. 

)
Thanks!