Paard sensibel maken op zit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:50

Koper schreef:
Joolien schreef:
En als je 10 keer de zelfde hulp vraag maar paard reageert niet, zeg ik trek maar 1 keer op de handrem. Even een keer een grote hulp geven en daarna weer klein.

Dat zou ik nou niet doen. Paard loopt net juist in een betere houding. Als je aan de voorkant gaat hangen kiepert ze voorover en/of de onderhals gaat er weer op.

Ben 't er wel mee eens dat je waar dat nodig is en bij het paard past duidelijker mag vragen. Maar trekken, nee. Als je houding in orde is kan dat ook helemaal niet, trekken doe je met je bovenarm en rijden met je onderarm.

Een handrem moet je wel durven inzetten in situaties waar jouw paard een ander mogelijk in gevaar brengt.
Beter is dan nog om de one-rein stop te programmeren.

Ik oefen soms even een knettervlugge tolt in het bos, en als er dan ineens een kinderwagen uit het niets komt moeten we goede afspraken hebben over remmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:50

Koper schreef:
Joolien schreef:
En als je 10 keer de zelfde hulp vraag maar paard reageert niet, zeg ik trek maar 1 keer op de handrem. Even een keer een grote hulp geven en daarna weer klein.

Dat zou ik nou niet doen. Paard loopt net juist in een betere houding. Als je aan de voorkant gaat hangen kiepert ze voorover en/of de onderhals gaat er weer op.

Ben 't er wel mee eens dat je waar dat nodig is en bij het paard past duidelijker mag vragen. Maar trekken, nee. Als je houding in orde is kan dat ook helemaal niet, trekken doe je met je bovenarm en rijden met je onderarm.

Mijn handrem is incl been. Maar hey 1 keer corrigeren kan prima, parkeer m desnoods in de hoek, werkt prima.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:56

Corrigeren doe ik niet door te trekken. Trekken vind ik gewoon not done, erg unfair naar je paard toe. En in de training volstrekt niet noodzakelijk.

Ninx, mja... ik heb er dan weer een die alleen maar harder gaat van te veel druk in z'n mond. Lijkt mij dat je vooral moet blijven kijken naar het individuele paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 11:58

Koper schreef:
Corrigeren doe ik niet door te trekken.

Ninx, mja... ik heb er een die alleen maar harder gaat van te veel druk in z'n mond. Lijkt mij dat je vooral moet blijven kijken naar het individuele paard.

Dat vind ik knap. Als mijn paard dwars door een hulp heen loopt, ga ik niet op mn knietjes smeken of ie wilt stoppen ;) Dus dan gebruik ik echt wel een handrem. Maar idd, per paard verschilt dat ook wel. Ik rijd er nu ook een die soms in paniek raakt, trekken werkt niet, gaat alleen harder, die kan ik alleen in een hoek parkeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:08

Trekken geeft niet alleen het paard een onprettig gevoel, maar mij ook... vind het echt een rotgevoel om in die mond te gaan zitten harken. Dus ik doe dat ook niet in een veilige setting.
Maar als er even iets uit de hand dreigt te lopen in het bos (wat vrijwel nooit voorkomt), is 1 hele duidelijk handeling wel gezond voor mij, het paard en mede-bosgebruikers.
Als ik het niet hoef te doen, zet ik het ook niet in.
Gelukkig is hij heel gevoelig voor het verplaatsen van mijn gewicht, intentie en ademhaling en is dat altijd voldoende...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 13:08

Wil ook niet te veel ineens, voor een zithulp moet een dier een stukje sensibiliteit ontwikkelen en ook 'voelen' wat een ruiter bedoeld in plaats van klakkeloos te volgen (als bij sturen of been geven). Wat bij mij in het verleden goed heeft geholpen is het pakken van kleine stukjes, dus dingen als langzamer lichtrijden, doorzitten naar stap toe en met je zit de passen bepalen (dus niet terugvallen maar volhouden in 1 tempo) of stukjes schoudervoor vanuit je zitbeenknobbels. Dat zijn voor mij altijd oefeningen waarop een paard alerter moet worden op dat wat er op zijn rug gebeurd. Hoeft niet gelijk goed te gaan, maar het is (samengevat) niet altijd een kwestie van niet willen maar ook van niet weten. :)

hoi anne :D

Anne.

Re: Paard sensibel maken op zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 17:39

Ik had een heel bericht getyped, maar die is weer foetsie.

Ik zal het speculeren over mijn en Eygló haar rijden maar negeren :D
Pauline, Eyglo kan prima op een langzaam tempo tölten, kreeg zaterdag notabene nog een compliment over hoe sterk Eyg dr achterhand was.
Ik ben er heilig van overtuigd dat dit gewoon zeikmerriegedrag is. 'Dat is lastiger dan doorsjokken op mijn tempo, dus doe ik het niet' wat dus weer resulteert in een merrie die door mijn zithulpen heen denderd. En omdat ik inderdaad dr mooie mondje en mijn vingers wil sparen, wil ik niet aan die teugels hangen. Daarom vind ik het juist zo belangrijk dat ze de hulpen aan leert nemen.

Waar ik nu mee bezig ben is dus alle hulpen duidelijk en consequent combineren. Vaart Minderen = zit en stemhulp. Boem-ho=zit- stem- en teugelhulp. Zo nu en dan laat ik een hulpje weg (op de zithulp na dus) en dan weet ze perfect wat ik bedoel. We zijn dus op de goeie weg.
Ik heb dit topic dus geopend met de reden om nog meer leuke en leerzame tips te krijgen over die zithulpen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Wat is jullie ervaring?

Thanks voor de tips trouwens, Amaryllis (ben heel slecht je naam kwijt := )

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 14:59

sensibel maken op zit kan je enkel voor elkaar krijgen als je de zit gebruikt als voorbereidend commando op de al bestaande hulp. Je paard zal dan na even beginnen reageren op het voorbereidende commando.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:32

jensvl schreef:
sensibel maken op zit kan je enkel voor elkaar krijgen als je de zit gebruikt als voorbereidend commando op de al bestaande hulp. Je paard zal dan na even beginnen reageren op het voorbereidende commando.

Zo is het, dat merk ik nu ook.... Zeker wanneer je dat consequent op een lang stuk een aantal keren oefent. Paard anticipeert al op je intentie, ademhaling, kanteling bekken en komt terug....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:36

Yep. Ter aanvulling: rij je overgangen heel bewust, stap voor stap. Adem laag, kantel je bekken, span je buikspieren (onder je navel) en denk 'ho' of 'langzamer'. Verplaats je aandacht naar het achterbeen van je paard.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 11:05

Dat is inderdaad een hele mooie tip :j Thanks!
Gisteren ging het goed.. Op zit alleen reageert ze nu wel, maar nog niet zoveel als gewenst..
Ik ga iig aan de slag met bovenstaande tips :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 11:16

Anne. schreef:
Dat is inderdaad een hele mooie tip :j Thanks!
Gisteren ging het goed.. Op zit alleen reageert ze nu wel, maar nog niet zoveel als gewenst..
Ik ga iig aan de slag met bovenstaande tips :j

Gedullllllllld :))