altijd iets té.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:27

TeckTonie schreef:
KozieZ schreef:
Zal wel geen kilo schep zijn lijkt me zo. Anders krijgt dat paard meer dan een zak per dag... Lijkt me erg onwaarschijnlijk...

Ik geloof dat wij een halve kiloschep hebben, en wij werken niet met zakken, maar met een heeul grote silo die ze per 2 weken komen halen en een nieuwe brengen.

In een silo zitten dezelfde brokken als in zakken dus dat komt op hetzelfde neer. :')

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:28

Dus das dan 15 kilo per dag, waarvan er zo'n 10 kilo niet door het paard opgenomen wordt.
Maakt dan overigens niet uit of het uit een zak, silo of containerschip komt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:33

TeckTonie schreef:
KozieZ schreef:
Zal wel geen kilo schep zijn lijkt me zo. Anders krijgt dat paard meer dan een zak per dag... Lijkt me erg onwaarschijnlijk...

Ik geloof dat wij een halve kiloschep hebben, en wij werken niet met zakken, maar met een heeul grote silo die ze per 2 weken komen halen en een nieuwe brengen.

Dat is echt niet gezond zoveel hoor. Nooit iemand de eigenaar daar op gewezen? Die zal zich ook wel blauw betalen aan voer kosten.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:45

Tigra_ schreef:
TeckTonie schreef:

Dat is echt niet gezond zoveel hoor. Nooit iemand de eigenaar daar op gewezen? Die zal zich ook wel blauw betalen aan voer kosten.

De eigenaar was ook de staleigenaar, en de DA had dit meebeslist zei de eigenaar?
Ik was slechts het meisje dat de paarden voerde en de stallen deed..

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 14:47

een dierenarts zou toch wel moeten weten dat 15 kilo per dag te veel is..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:47

annnepannne schreef:
TeckTonie schreef:

In een silo zitten dezelfde brokken als in zakken dus dat komt op hetzelfde neer. :')

Zover was ik ook al, ik heb het gewoon op het feit dat je dan hoeveelheden veel sneller klein inschat. Gaf mijn pony ook soms een halve schep meer, omdat ik vond dat ze niet actief genoeg was. Nu weet ik wel dat dat slecht is, maar ik wist niet beter, iedereen deed het daar!
Drachtige merries, veulens, sportpaarden, paarden op pensioen, elk paard kreeg dezelfde brok. Sommige merries met veulens zelfs 5 scheppen s'ochtends en 5 's avonds. Ook op advies van de DA.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:48

annnepannne schreef:
een dierenarts zou toch wel moeten weten dat 15 kilo per dag te veel is..

Ik heb er nooit graten in gezien. Ik moest het geven, en als ik dan die hengst reed, merkte ik er helemaal niets van. Was zo mak als een lammetje, hengstige merrie's in de wei naast de piste of niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:49

Jammer dat er niet per paard naar een geschikte brok is gekeken, zeker als er naast rijpaarden ook fokmerries en opgroeiende dieren staan.

Ik vind het een vreemd advies van de DA.

Ik ben ook benieuwd of het vasthouden de TS gaat helpen met halthouden, daar ging het topic tenslotte over :)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 14:50

TeckTonie schreef:
Paard bij ons op stal krijgt 15 scheppen 's ochtends en 15 's avonds. En nog is hij allesbehalve vooruit..

Lijkt me eigenlijk eerder enthousiasme of het niet respecteren van de ruiter?

:') :')
dus jij wilt zeggen dat dat paard een zak voer per dag eet ?

(zonder problemen .. en daarbij uiteraard de basis onbeperkt hooi
ook nog op de wei ?)

sorry maar heb der een klein beetje moeite mee om dat te geloven

of gebruik je koffie schepjes ? :')

@ts , jouw paard klinkt als een vorig paard van ons
wilde ik trainen dan deed k m eerst longeren om wat adreline wakker te schudden
met losrijden duurde dat te lang voor mijn lijf , was niet in een halfuurtje gedaan

weet niet of het al genoemd is maar zou oefenen op tempo beheersing rap voor het been en halthouden
halthouden met ontspanning , dus ook zelf helemaal ontspannen teugels etc evt met iemand ernaast / bij iemand halthouden .. die evt even paar sec kan vast houden en ook weer los laat
pas als die ontspannen staat oppakken en weer weg

(of ik moet het euvel verkeerd begrepen hebben?)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:05

TeckTonie schreef:
ijssnuiver schreef:

Maar???
Ik zou eerst eens kappen met dat krachtvoer en kijken wat er gebeurd. Imo is een kilo per dag veel te veel.

Paard bij ons op stal krijgt 15 scheppen 's ochtends en 15 's avonds. En nog is hij allesbehalve vooruit..

Lijkt me eigenlijk eerder enthousiasme of het niet respecteren van de ruiter?

Nouja ik mag een kilo voer toch gewoon veel vinden? Logischerwijs vind ik dat van 15 scheppen dan ook...

Ik vind het persoonlijk een beetje klinken als een vluchtreactie op pijn omdat het pas later op komt zetten....

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:06

Tja, het lijkt erop dat het paard onvoldoende duidelijk is, wat er van hem verwacht wordt én dat stilstaan ook even een momentje van ontspanning kan zijn.
Mij heeft het ruim een half jaar geduld gekost voordat 'mijn' hengst stil wilde staan én daarin ook echt ontspant. Hij bleef wel op z'n plek maar kon dan witheet worden (tot aan steigeren en piafferen toe). Ik blijf zitten en wacht, wacht, wacht totdat hij (letterlijk) zucht en los laat. Daarna mag hij ontspannen verder. Inmiddels weet hij dat en ontspant steeds sneller in het halthouden. Het eerste kwartier vragen om halthouden is echter vragen om een discussie. Dus ga ik eerst aan de slag met hem en na het losrijden, vraag ik pas een keertje halthouden.
Mijn advies: snel een instructeur/trice zoeken. Veel overgangen, veel afwisseling in het werk en echt geduld hebben met het stilstaan.

Succes!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 15:16

@LBLGypsyCobs ik ben ook benieuwd of het helpt, mijn zusje gaat vanavond rijden dus ik zal vanavond even laten weten hoe het gegaan is!

@nickyu je hebt het goed, alleen ik longeer hem niet van te voren want dan is hij al helemaal sloom en hij lijkt het ook niet zo leuk te vinden.
rap voor het been is die wel als hij eenmaal gedraaft heeft of aan het draven is.

ik ga mijn zusje vanavond maar eens lekker commanderen en laten oefenen tot ze het zat wordt met halthouden, die zal wel weer chagerijnig worden :')
en morgen zal ik zelf goed oefenen!

@Apochewinta op het begin krijg ik hem makkelijker stil dan na het losrijden.
En ik ben ook aan het zoeken naar een instructeur/trice maar heb geen idee waar ik moet zoeken, heb al op sporthorses.nl gekeken maar heb geen idee waar ik moet zoeken, zal dadelijk even op marktplaats kijken. In brabant zijn er sowieso weinig die aan huis komen heb ik het idee.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:22

de voorwaartsheid komt wel na wat extra actie ..
deed ook niet met lijntjes longeren maar echt ff wakker maken ,
wat wel wijs is om na het rijden ff afdruk van zadel te checken
of die nergens knijpt of brugt .. dat het dus geen "weglopen" is
just to be sure , kan geen kwaad

yep en niet halthouden en actief houden zoals op wedstrijd maar echt de ontspanning zoeken
desnoods eerst naast jou bij de bakrand halthouden , ontspanning in de teugel , beweegt die
stapje terug en weer opnieuw proberen

ps kilo biks voor een paard dagelijks in beweging , niet te rijk gras (is nu niet zo heel rijk meer)
niet te rijk hooi , moet kunnen ,

op goed hooi , hele dag weide en weinig beweging kan zonder ook prima
bij voeren doe je op het oog , mocht die te lui of te mager worden kan je type aanpassen
maar geloof niet dat dat nu je probleem is

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:31

Informeer eens bij verenigingen of stallen in de buurt!
Nu ben ik opgegroeid in Sleeuwijk, dus weet wel wat van die omgeving. Maar volgens mij zit daar voldoende 'paardenvolk' om je verder te helpen.
Succes!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 15:47

Apochewinta schreef:
Informeer eens bij verenigingen of stallen in de buurt!
Nu ben ik opgegroeid in Sleeuwijk, dus weet wel wat van die omgeving. Maar volgens mij zit daar voldoende 'paardenvolk' om je verder te helpen.
Succes!

Papa heeft al wat rond gevraagd maar dat heeft niks opgeleverd.
Ik heb net even op marktplaats gekeken en zag iemand uit Babylonienbroek, en dat dorp ligt hiernaast, maar ik weet niet of dat echt iets voor mij is.
Ik heb nu ongeveer 8 jaar of misschien iets langer op een manegeles gezeten, dat vond ik saai worden omdat er steeds nieuwe kinderen bij kwamen die nog geen jaar reden en dat wij weer opnieuw moesten beginnen.
Ik ben bang dat het straks zo'n niveau les is omdat er niet bij staat dat ze zelf ook fanatiek heeft gereden alleen dat ze een aantal pony's heeft gehad.
de site is www.stalsonjo.nl wat denken jullie ervan?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:58

Bij welke manege heb je gelest? Kennen ze daar geen instructeur die je past?
'vroeger' had je in die buurt verenigingen als De Jagers, De Merweruiters en volgens mij was m.n. familie Koekkoek actief in Almkerk, familie Dubbeldam in Oudendijk en er is volgens mij nog een stal opgericht in Oudendijk, maar daar weet ik de naam zo niet van. Wellicht dat je het in die hoek eens kunt zoeken?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 16:18

Apochewinta schreef:
Bij welke manege heb je gelest? Kennen ze daar geen instructeur die je past?
'vroeger' had je in die buurt verenigingen als De Jagers, De Merweruiters en volgens mij was m.n. familie Koekkoek actief in Almkerk, familie Dubbeldam in Oudendijk en er is volgens mij nog een stal opgericht in Oudendijk, maar daar weet ik de naam zo niet van. Wellicht dat je het in die hoek eens kunt zoeken?

Ik rij bij manege Buitenhorst/Stal Jespers in Oosteind, ga er op 5 oktober mee stoppen nog een laatste manege wedstrijdje, dus tot die tijd heb ik nog wel les voor zover ik er nog wat van leer..
Ik heb van hun allemaal niks gehoord, ik weet wel dat de ponyclub in Almkerk weg is sinds kort en dat die misschien 2km van mijn huis vandaan rijden op de oude Pannenhoef in hank. Maar dat bestuur is opgestapt dus ben benieuwd of dat nog wel door gaat.
Anders is het misschien ook wel leuk om daar te gaan lessen dacht ik.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:24

Och de pony van dochter heeft er ook een handje van, beetje. Al krijgen we haar wel terug hoor. Maar instappen dan is ze heel braaf en zit half te slapen zeg maar. Dan gaan we draven en is ze ineens klaar wakker, zo van OH! We gaan ook draven!!! en is ze ineens heel voorwaarts. Wij denken dat dit komt omdat waar ze vandaan komt ze met gehandicapte kinderen gebruikt werd voor stapritjes (en ze dus eerst in de rustige-stap-modus gaat) maar OOK in de lessen met gevorderde ruiters. Als ik echt les ga geven zoals nu met proefjes oefenen ("Bij K van hand veranderen" en dat soort zinnetjes en de lesgeeftoon gebruik) zie je haar ook veranderen van lekker rondlopen in de bak, oogjes half dicht, oortjes op half zeven.... naar alert, oortjes erop en ogen open. Heel grappig om te zien. Zonder zadel wil ze eerst niet eens draven (dan gingen er denk ik vooral kindjes op met een beperking) en moet dochetr haar echt overtuigen dat eht echt wel kan en ze wel blijft zitten.

Dus het kan ook gewoon zijn aangewakkerde werklust zijn en moet je daar dus flink mee aan de slag dat hij leert dat stilhouden betekend dat je nog niet klaar bent.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:26

Daar zou ik zeker eens gaan kijken! Verenigingen zijn altijd leuk; je leert van elkaar zo enorm veel!
Ik kijk er nog altijd met veel plezier op terug, dus zou het zeker aanraden!
Al is het maar voor de contacten!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 16:31

Zilfstar schreef:
Och de pony van dochter heeft er ook een handje van, beetje. Al krijgen we haar wel terug hoor. Maar instappen dan is ze heel braaf en zit half te slapen zeg maar. Dan gaan we draven en is ze ineens klaar wakker, zo van OH! We gaan ook draven!!! en is ze ineens heel voorwaarts. Wij denken dat dit komt omdat waar ze vandaan komt ze met gehandicapte kinderen gebruikt werd voor stapritjes (en ze dus eerst in de rustige-stap-modus gaat) maar OOK in de lessen met gevorderde ruiters. Als ik echt les ga geven zoals nu met proefjes oefenen ("Bij K van hand veranderen" en dat soort zinnetjes en de lesgeeftoon gebruik) zie je haar ook veranderen van lekker rondlopen in de bak, oogjes half dicht, oortjes op half zeven.... naar alert, oortjes erop en ogen open. Heel grappig om te zien. Zonder zadel wil ze eerst niet eens draven (dan gingen er denk ik vooral kindjes op met een beperking) en moet dochetr haar echt overtuigen dat eht echt wel kan en ze wel blijft zitten.

Dus het kan ook gewoon zijn aangewakkerde werklust zijn en moet je daar dus flink mee aan de slag dat hij leert dat stilhouden betekend dat je nog niet klaar bent.

Mijn paard is altijd door 2 of 3 personen gereden, zijn oude eigenaresse heeft hem ingereden samen met zijn oude eigenaar en een kennis van hun reed er 1x per week op, hij heeft ook nog L of M gelopen, heb het niet goed verstaan maar volgens mij zei ze L dus het is niet zo'n paard dat net als op een manege gecommandeerd is elke keer tijdens het rijden. Dus dat kan de oorzaak niet zijn.

@Apochewinta ik ga er denk ik kijken als ze definitief daar komen te staan, het bestuur was opgestapt dus die club heeft denk een beetje problemen en het is nog maar de vraag of ze blijven bestaan, t zou jammer zijn als ze weg gaan..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:04

Sommige dingen zijn heel herkenbaar die je zegt en vaak ligt het probleem gewoon bij jezelf, je geef onduidelijke signalen aan je paard of je paard heeft de leiding over genomen.
Hier is vd week Ninge Huijser http://diensten-vakmensen.marktplaats.nl/a/diensten-en-vakmensen/dieren-paarden-verzorging-oppas-en-les/12967-freestyle-instructrice-ninge-huijser.html?previousPage=lr geweest en eerlijk is eerlijk ik heb altijd wel wat te zuren over iemand, maar zij heeft ons op bepaalde punten toch wel wakker gemaakt. Het effect van je lichaamshouding met het rijden echt apart, wat een klein dingetje je paard al actiever doet lopen.
Zit niet zo ver bij jou uit de buurt.

Annenas

Re: altijd iets té.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 19:37

naar die advertentie had ik ook al gekeken, ik zit een beetje te twijfelen of ik nu ga zoeken naar dressuurles of dat ik ga wachten tot die ponyclub hier in de buurt komt wat misschien nog wel heel lang gaat duren en wat misschien nieteens gaat gebeuren.
ik vind het ook zo banketstaaf om iemand te laten komen en na een tijd te zeggen dat diegene niet meer hoeft te komen.
en beide wordt weer te veel..

ik weet trouwens niet of het aan mijn houding ligt, bij mijn zusje doet hij precies hetzelfde terwijl zij toch anders rijd omdat ze met haar linkse arm (bijna) geen kracht kan geven op de teugel en dus alles met haar rechtse hand moet doen, en dan is je houding toch anders en lijkt mij dat als hij er op reageert dat hij op beide houdingen anders reageert.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 19:54

Je ben toch zeker niet verplicht om een vervolg les te nemen als het jou niet bevalt.
Ik zou zeggen neem 1 rijles 1 die gecombineerd is met een freestyle les kost iets meer, maar ik weet zeker dat het geld je uiteindelijk dubbel en dwars waard is geweest.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 13:14

Dat is waar en dat vind ik zelf ook, alleen papa die vind dat als je iemand laat komen, het niet voor 1x moet zijn want hij heeft er een hekel aan om mensen weg te sturen.
Zo heeft hij er 2 jaar over gedaan om iemand die hier werkte weg te sturen terwijl het na 1 maand al duidelijk was dat hij geen zak uitvoerde en alleen maar op zijn mobiel zat.
Ik heb geen zin om 2 jaar lang les te krijgen wat toch niet werkt eer mijn vader zegt dat diegene niet meer hoeft te komen.
Mijn ouders betalen de rijlessen en die bepalen dus eigenlijk ook wie er komt, ik kan wel suggesties geven maar uiteindelijk is het hun keuze.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 13:23

Maar even over hoe het rijden gisteren is gegaan:
Meneer had verzonnen dat er spoken achterin de bak waren dus moest hem eerst even duidelijk zien te maken dat er niks aan de hand was.
Na 2 keer schrikken en 10 minuten er met spanning langs te lopen was hij eindelijk rustig en ben ik gaan oefenen.
Ik ben begonnen met slangenvoltes te rijden in stap en op het midden halt te houden, dat ging na een paar keer oefenen al een stuk beter dan eerst. Achter in de bak wilde hij op het begin niet stilstaan, maar voorin ging het wel een stuk beter. Uiteindelijk bleef hij achterin ook netjes staan.
In draf moet ik nog wel veel oefenen, vanuit draf naar stilstaan blijft een probleem, maar als hij eenmaal stilstaat en moet gaan draven kan die dat weer wel.
Wat wel werkte is dat mijn zusje op de A-C lijn ging staan, ik afwende en recht op haar af reed en hem dan liet halthouden, dat werkte wel goed (ook omdat mijn zusje hem dan een aai over zijn neus gaf en hij houd nogal van aandacht), mijn zusje ging steeds verder weg staan en uiteindelijk uit de bak en toen ging het redelijk. Bedankt voor de tips!