Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Caira schreef:jeweethetwel schreef:fijn dat jij er in iedergeval wel normaal over kan praten.
het paard rijd ik nog niet lang. en is niet heel pittig maar het is ook een beetje uit voorzorg.
want ben in het verleden nog niet zo vaak met paarden naar buiten geweest.
of nouja dat ik ook tijdje geleden.
het is ook bedoeld voor de eerste paar keer buiten.
er komt zowieso geen verkeer het is namelijk een ruiterpad en een soort weide en bossen, verweg van het verkeer.
is er ook nog iets anders of een andere manier om iets te gebruiken waarbij ik zelf niet extra teugel hoef vast te houden.
maar waar het paard wel wat aan heeft?
Je paard een hulpmiddel omdoen omdat JIJ het een beetje spannend vind buiten is toch niet helemaal fair? Het paard heeft er immers niets aan, het is voor jouw vertrouwen. Ga gewoon eerst eens lekker wandelen, lang touwtje mee, huppel de huppel totdat je je safe voelt en dan pas opstappen. Vantevoren al allemaal hulpmiddelen gaan zoeken voor eventuele doemscenarios maakt de kans dat er zich situaties voor gaan doen alleen maar groter. Zorg dat JIJ kunt ontspannen en dan hoef je je paard niet op te zadelen met zo'n naar hulpmiddel.
Majolen schreef:Lekker laten liggen die slof. Mijn instructeur zegt het ook weleens.. hang eens een slof aan je paard dan leert hij beter luisteren. Er komt aan mijn paard geen slof, ik vind het ondingen, zowel voor het paard die gedwongen wordt om op een bepaalde plek te lopen als voor de blaren op mijn handen.