Nieuwe Fjord, niet goed te houden, wat voor bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nieuwe Fjord, niet goed te houden, wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 22:46

Ik heb 3 jaar geleden precies zo'n fjord gekregen. Werd met een bokkebit gereden en trok zich daar gewoon dwars doorheen. Vanalles geprobeerd, van liverpool tot dubbel gebroken trensje maar hij bleef er doorheen knallen. Niet altijd bij iedere keer rijden maar wel met enige regelmaat. Tot ik hem ging rijden met een hackamore en zonder aanleuning. Sinds die tijd rijdt hij altijd netjes op de stem, ho is ho en ho tijdens galop is meteen terug naar draf enz. Teugels tegen de linkerzijde van de hals is rechtsaf en andersom. Ik heb geen aanleuning nodig en ik heb nog nooit zo'n braaf paard gehad. Hij is ook enorm relaxed sinds hij geen bit meer in heeft. Ik rij hem nu al lange tijd zo en stop er ook geen bit meer in.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 06:56

Ik zou eerst het paardje rijden met het bit dat het gewend is. Je bit werkt zo sterk in als de hand van de ruiter. En het valt echt wel mee hoe sterk in een Liverpool in werkt. Gewoon je handen heel rustig houden en je paard leren te vertrouwen op jouw handen.
Mijn haflinger loopt voor de koets op een Liverpool en is met 2 pinken te sturen en heel licht aan de hulpen.
Het kan dus wel hoor. Niets met het bit te maken, maar met de manier van rijden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:10

Weet je zeker dat ze 13,5/14,5 maat heeft.
Want inderdaad zijn dit geen gangbare maten, zeker niet voor dit soort paarden.

Mijn vraag hierop is: Passen de bitten dan wel goed?

Een niet passend bit kan ook dit soort taferelen veroorzaken:)

Verder kan inderdaad een zachter bitje helpen omdat hoe grover hoe meer ze tegen de druk weg gaan lopen.

Met snoepjes etc zou ik uitkijken omdat ze daar misschien misbruik van gaan maken.

Leren wachten is belangrijker..is ze braaf dan zal ze zien dat ze niet steeds wordt stil gezet bijv en word uiteindelijk het rijden ook voor het paard leuker.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:18

Dan kijk maar eens op de sub bij fjorden en de vraag welke bitmaat ze meestal hebben. Zijn er toch veel met 13,5, dat heeft de mijne ook.

En ts vooral conseqent maar vriendelijk blijven. Zou er ook grondwerk bijpakken idd.
Dit paardje is nog de oude eigenaar gewend.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:22

Ik heb ook een pony die steeds harder, harder en harder gaat.

Ik rijd bitloos en zit zo min mogelijk aan teugels. Wanneer ze dus hard, harder, hardst wil ga ik wijken, schouder voor, halt houden, achteruit.

Vooooordat ze al zo hard loopt dat ze niet goed meer reageert. Dus leer het herkennen zodat je het voor kan zijn en dus niet HOEFT te trekken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 11:25

Als ik jou was zou ik het volgende doen:

1. eerst met longeren en evt. werken met lange lijnen je paard laten wennen aan stemhulpen.
2. een bitje vinden dat ze prettig vindt. Daar kan ik je niet mee helpen, je moet kijken waar zij goed op reageert. Bitloos kan dan inderdaad ook een optie zijn, kijk goed wat je paard het prettigst vindt.
3. weer rijden, met dat bitje (dat je al meerdere malen hebt getest door met je paard te werken in de bak of op je eigen grond in elk geval) en met iemand erbij (op de fiets of op een paard) die je kan helpen.
4. een goed passend zadel zoeken. het zadel dat je op vorige pagina laat zien ligt niet goed (gekanteld, op de schouder). Wie weet gaat je paard wel rennen omdat haar rug pijn doet, al dan niet door het zadel.
5. als de dierenarts er is even de tanden laten checken, wie weet heeft ze daar wel last van.

Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:22

Ts, als jij zegt dat ho ook ho is dan kun je gewoon dit bit er in laten. Als je stapt en ze gaat sneller dan ho en weer opnieuw. Ook al moet je dit honderd keer herhalen(fjorden zijn nogal eigenwijs) het kwartje gaat vallen dat ze niet mag gaan draven en op jouw hulpen moet gaan wachten, succes.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:23

Barcelano schreef:
Weet je zeker dat ze 13,5/14,5 maat heeft.
Want inderdaad zijn dit geen gangbare maten, zeker niet voor dit soort paarden.

Mijn vraag hierop is: Passen de bitten dan wel goed?

Een niet passend bit kan ook dit soort taferelen veroorzaken:)

Verder kan inderdaad een zachter bitje helpen omdat hoe grover hoe meer ze tegen de druk weg gaan lopen.

Met snoepjes etc zou ik uitkijken omdat ze daar misschien misbruik van gaan maken.

Leren wachten is belangrijker..is ze braaf dan zal ze zien dat ze niet steeds wordt stil gezet bijv en word uiteindelijk het rijden ook voor het paard leuker.

De liverpool heb ik even nagemeten en die is 14 cm.
Die zit qua maat goed. Gister heeft ze een 13,5 bit ingehad maar die zit echt te strak, die knelt..

wachten is geen probleem. Als ze stilstaat blijft ze netjes staan, het is ook geen druk paard, gewoon een lieve rustige dame, alleen dus met stappen dramt ze. Met draf en galop ook gewoon makkelijk terug te halen.. Vandaar dus dat ik denk dat het aan het bit ligt
Laatst bijgewerkt door wereld op 04-09-12 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:25

Ffortuna schreef:
Als ik jou was zou ik het volgende doen:

1. eerst met longeren en evt. werken met lange lijnen je paard laten wennen aan stemhulpen.
2. een bitje vinden dat ze prettig vindt. Daar kan ik je niet mee helpen, je moet kijken waar zij goed op reageert. Bitloos kan dan inderdaad ook een optie zijn, kijk goed wat je paard het prettigst vindt.
3. weer rijden, met dat bitje (dat je al meerdere malen hebt getest door met je paard te werken in de bak of op je eigen grond in elk geval) en met iemand erbij (op de fiets of op een paard) die je kan helpen.
4. een goed passend zadel zoeken. het zadel dat je op vorige pagina laat zien ligt niet goed (gekanteld, op de schouder). Wie weet gaat je paard wel rennen omdat haar rug pijn doet, al dan niet door het zadel.
5. als de dierenarts er is even de tanden laten checken, wie weet heeft ze daar wel last van.

Succes!

Dat zadel op de foto lag daar te ver naar voren, het is verder een prima liggend en boomlooszadel, maar aangezien ze zo veel overgewicht heeft, en ernstig op randsoen is heeft ze erg dikke schouders zodan er bijna geen goed passend zadel is, en dat ga ik nu ook niet aan laten meten aangezien ze nog veel moet afvallen en dus zal veranderen. Het zadel dat we erbij kregen is een wintec met verwisselbare boom maar dat ligt volgensmij op het nmoment niet zo goed.
Met een Barefoot moet dat goedkomen, die zijn op vrijwel alle paarden passend te krijgen en deze ligt verder het beste op het moment.
maar dat is het probleem niet, drammen dat doet ze zelfs zonder zadel.

en je hebt niet goed gelezen, in een bak of wei rijden is geen optie..

Mensen alsjeblieft, ik stel het erg op prijs dat jullie mij willen helpen, maar LEES eerst even hoe en wat voordat je antwoord
Laatst bijgewerkt door wereld op 04-09-12 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:26

bigone schreef:
Ts, als jij zegt dat ho ook ho is dan kun je gewoon dit bit er in laten. Als je stapt en ze gaat sneller dan ho en weer opnieuw. Ook al moet je dit honderd keer herhalen(fjorden zijn nogal eigenwijs) het kwartje gaat vallen dat ze niet mag gaan draven en op jouw hulpen moet gaan wachten, succes.

Ik had het denk ik verkeerd verwoord, ik bedoelde niet dat HO zeggen genoeg is om haar te laten stoppen, ik bedoelde dat als ze stil staat ze dan ook braaf netjes rustig stil staat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:28

In dat geval zou ik zeggen, regel ergens anders dan een wei of bak. Want het is niet echt verantwoord te noemen om zo met je paard op pad te gaan. Puur voor jezelf hoor.

Longeren is ook geen optie trouwens? Ik neem aan dat je haar ergens houdt waar ze toch wel een paar meter rond kan wandelen?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:32

Ffortuna schreef:
In dat geval zou ik zeggen, regel ergens anders dan een wei of bak. Want het is niet echt verantwoord te noemen om zo met je paard op pad te gaan. Puur voor jezelf hoor.

Longeren is ook geen optie trouwens? Ik neem aan dat je haar ergens houdt waar ze toch wel een paar meter rond kan wandelen?

Nou op deze manier is het niet onverantwoord gelukkig hoor, ze gaat er niet vandoor.. Ze wil gewoon draven maar dan lukt haar niet.. Ze is prima gewoon te rijden, alleen wil ik zoeken naar de oorzaak van het probleem waarom ze dat doet, dus onverantwoord is het op deze manier gelukkig niet

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:46

Gaat ze als je eenmaal draaft dan ook loei hard of doet ze braaf een tempo aanhouden?

Misschien is ze zo blij om te lopen.
Weet niet hoe vaak ze gereden werd?

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:53

Barcelano schreef:
Gaat ze als je eenmaal draaft dan ook loei hard of doet ze braaf een tempo aanhouden?

Misschien is ze zo blij om te lopen.
Weet niet hoe vaak ze gereden werd?

Nou ze gaat niet draven, ze dramt alleen dat ze draven wil en gaat steeds sneller stappen tot dat ze over gaat in rustige draf.
Maar dat houd ik tegen, ik wil niet dat ze haar zin krijgt. Maar daar ligt dus het probleem, ik probeer het eerst met mijn zit en stem, maar als ze dan door dramt moet ik wel met de teugels, maar daarom wou ik dus kijken of ik met een zachter bit die teugel hulpen kan geven ipv een menstang...

Ze gaat er dus niet vandoor, ze is eerder gewoon super braaf...
En als ik met haar ga draven gaat ze er ook niet vandoor, ze is dan gewoon makkelijk te rijden..

Ze heeft idd de laatste jaren niet veel gedaan dus ze is idd mischien gewoon blij dat ze eindelijk weer aan de slag kan

moos2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 19:53

een Liverpool en een Utrechts bitje zijn menbitten. De bitten zijn gemaakt voor het doorgeven van hulpen van belang bij het mennen. Ik zou deze bij voorkeur helemaal niet gebruiken want de bitten hebben geen enkele meerwaarde om je Fjord subtieler te krijgen onder het zadel.
Ik heb voor een vergelijkbare dramFjord, die eerder ook alleen op een Liverpool was gereden (die heb ik er direct uitgegooid), een Myler (no 2) gebruikt waar hij prima op reageerde. Je enige optie is consequent zijn en blijven, grondwerk en daarnaast een aantal bitten/hackamore/etc uitproberen om te zien wat het beste voor deze Fjord werkt.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 20:23

moos2 schreef:
een Liverpool en een Utrechts bitje zijn menbitten. De bitten zijn gemaakt voor het doorgeven van hulpen van belang bij het mennen. Ik zou deze bij voorkeur helemaal niet gebruiken want de bitten hebben geen enkele meerwaarde om je Fjord subtieler te krijgen onder het zadel.
Ik heb voor een vergelijkbare dramFjord, die eerder ook alleen op een Liverpool was gereden (die heb ik er direct uitgegooid), een Myler (no 2) gebruikt waar hij prima op reageerde. Je enige optie is consequent zijn en blijven, grondwerk en daarnaast een aantal bitten/hackamore/etc uitproberen om te zien wat het beste voor deze Fjord werkt.

Bedankt voor je berichtje, en voor je PB.
Jouw fjord was toch niet hetzelfde als mijne, aangezien mijne er niet vandoor gaat en goed terug te halen is, alleen een drammer.

Gister gereden met een gewoon dubbel gebroken bitje en dat ging super goed. Ze was nog beter te houden als met de stang waar de vorige eigenaars haar mee reden.

Ook ben ik er achter dat zij en de fjord waar ze al jaren mee in de wei staat erg elkaar opjutten. Als we naast elkaar rijden of ze loopt net iets ervoor en ze zien elkaar doet ze zo, als ik haar erachter laat lopen zodat ze elkaar niet kunnen aankijken is er niks aan de hand en kan ik gewoon zelfs met een losse teugel rustig stappen.

Morgen ga ik met iemand anders rijden met een ander paard, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat..

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:47

wereld schreef:
Bedankt voor je berichtje, en voor je PB.
Jouw fjord was toch niet hetzelfde als mijne, aangezien mijne er niet vandoor gaat en goed terug te halen is, alleen een drammer.

Gister gereden met een gewoon dubbel gebroken bitje en dat ging super goed. Ze was nog beter te houden als met de stang waar de vorige eigenaars haar mee reden.

Ook ben ik er achter dat zij en de fjord waar ze al jaren mee in de wei staat erg elkaar opjutten. Als we naast elkaar rijden of ze loopt net iets ervoor en ze zien elkaar doet ze zo, als ik haar erachter laat lopen zodat ze elkaar niet kunnen aankijken is er niks aan de hand en kan ik gewoon zelfs met een losse teugel rustig stappen.

Morgen ga ik met iemand anders rijden met een ander paard, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat..

En hoe gaat het nu met je Fjord??

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:47

Gaat al beter, zijn ook naar les geweest