Angsthaas met wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:33

Hmm, kan niet alles volgen wat je schrijft, maar als ze nog maar zo'n jaar onder het zadel is en daarvan pas 8 mnd van jou is, wat heb je dan zoal gedaan om een band met haar te krijgen, rijd je onder begeleiding, ga je ook buitenrijden, dressuur? grondwerk?[/quote]

Ik rij vaak Buiten op strand of in het bos,
We lessen Iederen week zowel springen als Dressuur,
Bezig met vrijheidsdressuur,
En grondwerk,

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:04

Ik zag het idd in je profiel. 9 jaar oude Anda, 8 jaar niets mee gedaan en jij gaat hem beleren. Tadaa... En dan ben je verrast dat ie dit doet op concoursen?

Mijn paard heeft letterlijk een bloedhekel aan concoursen. Zodra hij de elastiekjes ziet, begint hij zijn darmen al te legen van de stress. Niet alleen bij mij, maar ook bij de bijrijdster die hem een tijd heeft uitgebracht. Zij had meer rust in zich en daardoor kwam zij verder met mijn hit dan ik. Ik heb het opgegeven. Mijn paard is keileuk in een springparcours of in de bossen, maar met mij op zijn rug is een dressuurproefje ontzettend moeilijk. Lukt wel als er niemand kijkt. Dan rijd ik moeiteloos een M1 proef! :D Dit paard is bij mij overigens de enige die zo moeilijk doet.

Wat jij moet doen? Iemand zoeken met ervaring met paarden zoals jouw anda. Niets overvragen en voorlopig zeker geen concoursen opzoeken.

frosty117

Re: Angsthaas met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 08:16

Het lijkt me inderdaad een goed idee om begeleiding te zoeken. Heb je al een instructeur/instructrice? Als dat zo is, vraag dan eens aan die persoon om te richten op ontspanning. Niet alleen van je paard, maar ook van jou. Ga lekker veel oefenen en neem je paard ook mee naar vreemde terreinen - maar niet op concours. Als dat allemaal goed gaat én het rijden thuis gaat vrijwel vlekkeloos, vraag je instructeur dan eens om mee te gaan op (oefen)concours. Die kan je dan rustig begeleiden. Laat je paard dan wat meer los en laat het allemaal over je heen komen. De instelling van 'ik word weer laatste' is namelijk ook niet al te best...
Kortom: probeer bij jezelf de stress weg te krijgen en zoek een goede instructeur of ga een tijdje door met de lesgever die je hebt. Je hebt een prachtig paard, dus alle moeite die je er in steekt is het zeker waard. Succes! :)

Crealief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 18:02

Ik dnek ook dat je met goede instructie verder gaat komen.

Kleine tips zijn: vanaf het stukje van de waterbak zie je dat je paard keer op keer links om weg draait, probeer hem naar rechts te houden, of in elk geval als die draait, in de tegengestelde richting terug te draaien. Teugels eens stuk korter en niet je been zo afsteken. Jij moet hem helpen om daar te komen, je hoeft hem niet te dwingen. Maar door je teugels zo lang te laten, en je benen zover afgestoken moet die het helemaal zelf uitzoeken en dan is dit de (logische) reactie.
En als je dan iemand vind die jou wilt helpen zorg dan dat niet ook voor de waterbak blijft staan want dan snapt je paard er natuurlijk niets meer van. Natte voeten zijn niet leuk maar zo vast houden en loslaten als die wegdraait geeft alleen maar minder vertrouwen.
Je kunt ook nog proberen met een ander paard voorop, ook dat geeft veel vertrouwen!

Tav parcours zou ik lekker thuis eerst oefenen, zorg dat je de controle houdt en dat je paard er vertrouwen in heeft. Hij heeft er in elk geval veel lol in dus moet vast goed komen!

Succes in elk geval je hebt een leuk paardje!

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:41

freeride schreef:
onthou vooral dat dit paard gemaakt is om mooi en sierlijk te lopen met veel expressie in de beweging, niet om springparcoursen mee af te leggen, hij kan dat natuurlijk wel, maar is er niet voor gemaakt, niet qua bouw, niet qua geest.Hij maakt een zeer nerveuze onzekere indruk, alsof ie doosbang is het niet te zullen halen. dit vertrouwen moet jij 'm kunnen geven, maar daarvoor moet je een stuk rustiger rijden en wellicht ook zachter voor hem zijn.

Indd ! Neem eens rustig de tijd voor elkaar en zeker als je paardje onrustig (en zoals ik het ook zie) onzeker is..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 17:19

vind het altijd zo typisch dat ruiters hun eigenste spanning op concours altijd ontkennen terwijl het er wel degelijk is.
Ik vind dit zelf een typisch voorbeeld van spanning, onwetendheid van de ruiter die over word gebracht op het paard.. Paard is 9 en tot 8e niks gedaan dus ik begrijp een jaar onder het zadel ongeveer? een dressuurwedstrijd (mits jullie dat beide leuk vinden natuurlijk) zou dan echt moeten kunnen. al die entourage om het springen en het crossen zou ik nog even achterwege laten, je hoeft niet alles tegelijk te willen doen.
en word jezelf bewust van je eigen spanning, het lijkt er vaak niet te zijn maar het is er wel. Let er maar op hoe je, je paard thuis rijd en denk er maar eens overna of je dat ook zo doet op concour. Vaak niet..
Ik heb precies hetzelfde gehad hoor en ik zit nu in het M1/M2 en heb nogsteeds spanning op selectiewedstrijden etc maar ik krijg mezelf wel in de gaten en leer er mee om te gaan!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:40

ik weet precies wat je voelt, dit is ook de reden dat ik geen wedstrijden meer rij.
IK maak mijn paard zenuwachtig, terwijl het thuis super gaat.

vaak ligt de oorzaak bij je zelf en ik denk dat dat ook jou probleem is. je zult zelf moeten werken aan rust op wedstrijd.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 17:10

Bedankt allemaal~!!