Verstandig of laf? paard heeft zijn dag niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Re: Verstandig of laf? paard heeft zijn dag niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:37

Heel verstandig, ik zou er een voorbeeld aan moeten nemen. Het gebeurt mijn ook af en toe dat of ik of mijn paard een rotdag heeft en meestal ben ik dan zo koppig om gewoon door te rijden met alle gevolgen van dien. Geloof me, van zo'n rit ben ik nog nooit wijzer geworden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 19:42

gelukkig zijn er meer die er net zo over denken :D
ik heb nog nooit het gevoel gehad dat mijn paard er vervelend van word als ik haar een keer weer terug zet als het echt niet wil.

over het spierpijn: ik ben van mening dat spierpijn de spieren uiteindelijk alleen maar sterker maakt. ik zet zo wel mij al mijn paard daarom ook echt wel eens voor oefeningen waarvan ik weet dat we daar beide spierpijn van krijgen. verder doen we alleen maar basis oefeningen. af en toe wat zwaarder of wat langer trainen vind ik geen probleem. net als de dag vrij in de week. dit neem ik niet zo serieus. we doen wel zeker 1x in de week wat minder. maar echt vrij nemen we eigenlijk nooit. hoe vaker ik mijn paard doe hoe beter ze loopt. en daar hoort dan ook wel eens een baal-dag bij :) die baal-dag mag ze van mij lekker weg eten :+

Mrijn: ik heb het zelf in het verleden met dit paard en met andere paarden ook wel gedaan. ik heb zelf nooit het gevoel gehad dat we er beter van werden om door te rijden. nu ik toe geef aan de rotdag van mijn paard heb ik een veel leuker paard terug gekregen. op het moment dat ik haar 1x aan pak heb ik daar een maand last van. en dan pak ik haar niet eens hard aan. trek 1x extra op de rem of geef 1x wat harder been bij.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:45

je geeft zelf aan dat je paard altijd goed voor je wil werken, dan heb je echt geen reden om ze niet wat rust te gunnen als ze dat zelf aangeven. en als dat niet werkt, dan weet je het voor de volgende keer. ik zie het probleem niet.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:35

Jij hebt zeker een merrie? :D Ik vind het juist heel verstandig wat je doet.

In haar jonge jaren had mijn merrie ook dagen dat ze ineens niet meer zadelmak was. Een wegvliegend blaadje werd beantwoord met een spectaculaire salto mortale, dat soort onzin. Doorrijden leidde alleen maar tot meer drama en als ik dan ook nog mijn geduld verloor en een onterechte tik uitdeelde ging ik richting aarde en liet mevrouw zich een week niet rijden.

Soms kan je dan beter kiezen om wat simpele dingen te doen en af te stappen. Ik zou wel altijd afsluiten met iets positiefs en je paard niet in kwalmodus op stal zetten. Rij bijvoorbeeld een eenvoudige oefening die altijd goed gaat of ga iets heel anders doen zoals een een sprongetje of een buitenritje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:44

Als die van mij haar dag niet heeft, zet ik mijn oefening wel door. (waar ik mee bezig ben).
Die van mij word altijd traag in haar reageren dan, en dan ga ik niet afstappen, want dan beloon ik dat idd.
Ik maak de oefening af, ze hoeft dan maar even te tonen dat de wil er is en dan is ze klaar.
Een beetje een tussenweg dus.
Die van mij is nogal intelligent en onthoudt alles..... dusja.

Mijn andere paard, daar stap ik wel bij af. Die heeft dan meestal ergens last van. En dat gaat dan toch niet meer werken. Vind het dus ook erg aan het karakter van je paard liggen :)

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:12

Ik denk dat je heel goed in staat bent om te voelen of je paard haar dag echt niet heeft, of dat ze misbruik van je maakt om onder het werk uit te komen.
Ik ben het wel met de meeste hier eens dat je er goed aan doet om je paard niet door te pakken als je merkt dat je paard geen goede dag heeft. Bedenk alleen wel, dat als je op wedstrijd bent en je paard heeft haar dag niet, dat je dan ook niet zomaar af kan stappen. Probeer er een goede middenweg in te vinden door af en toe toch wel wat van je paard te vragen, zodat je het ook op kan vangen als je eens op wedstrijd bent en je paard geen goede dag heeft.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:28

Als ze hun dag niet hebben is het júist verstandig om rustig aan te doen, anders bereik je het tegenovergestelde, je ontmoedigt ze.
En zowiezo gaat het dan niet lekker als je doorzet, dat werkt gewoon niet.
Helemaal niks doen hoeft niet, maar doe wat rustiger aan.
Als je paardje gewoon altijd z'n best doet (wat alle paarden eigenlijk doen, alleen wordt dat niet altijd begrepen)dan wordt hij daar niet slechter van.
Iedereen heeft wel eens een baaldag!
En als je het zelf goed aanpakt kan een paard nooit weten dat je eerder stopt omdat het even niet gaat en daar ook geen misbruik van maken.
Maarrr, er zijn ook mensen die het wel makkelijk vinden om dat te zeggen, 'ik geef hem even rust', terwijl het voor 't paard bijv. beter was een stevige buitenrit te maken.
Want een paard z'n kop kan misschien niet naar trainen staan, maar lopen vinden ze altijd wel leuk!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 22:42

over het op wedstrijd: ook dan zou ik stoppen en afmelden. ik weet waar toe mijn paard (en paarden in het algemeen) toe in staat zijn. sowieso ga je geen goede punten halen als je toch doorzet. dus daarom hoef je niet door te zetten. ook kan het zijn dat het paard een wedstrijd dan met negatief gaat linken, en dus vaker problemen gaat maken op wedstrijden. ik ben zeker niet bang om door te zetten. maar een gevecht zonder goed eind vind ik niet de moeite waard. als mijn paard een slechte dag heeft ( komt gelukkig niet vaak voor) dan heeft het geen zin om door te zetten. meewerkend zal ze niet worden en ontspannen al helemaal niet. dit zijn juist de dingen die ik erg belangrijk vind. op wedstrijd ben ik dan toch echt liever mijn (start)geld kwijt dan de motivatie van mijn paard. dan maar een keer met lege handen naar huis.
als ik met mijn paard wel doorzet en het gaat fout dan heb ik daar zeker 1 a 2 weken last van. dan vind ik het niet waard. als ik toegeef en haar terug zet is het de volgende dag weer goed.
natuurlijk is elk paard daar weer anders in. net als elke ruiter. maar doorgaan met iets negatiefs gaat niet vaak goed.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:50

Ligt denk ik ook een beetje aan je paard... mij merrie was echt een goed doener, en wilde altijd werken. Had ze een dagje haar dag niet dan gingen we lekker een rondje maken in het bos of mocht ze het land in.

Mijn ruin is wat bewerkelijker... die heeft niet echt z'n 'dag niet' hij is soms gewoon er dwars. Bij hem ga ik meestal wel wat langer door en kan ik het altijd ombuigen tot fijn rijden. Het is bij hem meer een spelletje, maar ik kan wel goed onderscheid maken tussen niet willen en op dat moment niet kunnen.
Als hij echt niet goed voelt zou ik niet doorzetten, want dan zit er lichamelijk misschien iets niet lekker.

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:54

Als mijn merrie haar dag niet heeft en ik merk dit tijdens het rijden, kies ik er voor om nog even iets heel simpels te doen wat dan wel lukt en dan direct af te stappen. Of ik stap direct af en ga haar dan vervolgens even longeren of een klein stukje grondwerk doen.
Het is denk ik ook wel afhankelijk van het type paard. Bij mijn andere merrie, moet ik af en toe echt even doorzetten want die kan het ook nog wel eens doen om onder het werk uit te komen. Dan maak ik het ook niet al te moeilijk, maar dan vind ik het wel belangrijk dat ze een stukje netjes loopt en daarna stap ik ook af anders is voor haar de lol er ook af.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 23:48

Natuurlijk heeft het paard spierpijn na een zware training, en dat is ook normaal. Ook een reden om licht te trainen.
Veel trainen, daar verzuren de spieren alleen maar van.

Maar zoveel spierpijn dat het paard zijn dag niet heeft (dus gewoon echt pijn heeft) is niet goed. Komt volgens mij niet veel voor ook dat als jij een goed trainingsschema hebt, het paard dan ineens zoveel spierpijn heeft dat het 'zijn dag niet heeft' (en dus pijnlijk beweegt en daardoor niet wilt)

Bijvoorbeeld;
Als jij nooit traint en dan ineens een intensieve zware training meepakt waardoor het paard zoveel spierpijn heeft, ben je imo als ruiter niet goed bezig.

Heb het dus niet over 'spierpijn' maar over 'zoveel spierpijn dat het paard ''te'' pijnlijk beweegt'

witchking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 17:10

ik denk dat je als ruiter haarfijn aanvoelt of je paard loopt te klieren of echt zijn/haar dag niet heeft

als ik zelf mijn dag niet heb gaan er ook dingen mis...waarom zou mijn paard niet zulke dagen mogen/kunnen hebben
meestal laat ik hem nog wat simpele dingen doen, werk aan ontspanning en zet hem daarna weer weg of ik ga gewoon even lekker met een lang teugeltje naar buiten

laf is het zeker niet...ik vind het meer respect hebben voor je paard

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:24

De eerste dag van een hengstige periode heeft mijn merrie haar dag niet. Ze is dan altijd wat slomer dan normaal. Het heeft geen zin om juist dan fanatiek te gaan rijden, ze zal het nog wel proberen maar het moet dan gewoon allemaal uit haar tenen komen. Mijn paard heeft óók haar dag niet als er van die stortbuiten vallen, dan wil ze alleen maar met haar kont naar de regen staan :D Buiten die twee opties heeft mijn paard nooit last van een off-day.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 12:12

Ligt aan het paard, I guess. Toen ik nog op mijn (inmiddels) gepensioeneerde ruin reed en die z'n dag niet had, hoefde je ook echt niet verder te gaan want dan kreeg je helemaal niks met hem gedaan. Soms ging hij stilstaan en liep die niet meer, of ging hij achteruit lopen, het kwam ook voor dat hij rodeo wel grappig vond.

Maar de pony waar ik nu op rijd wordt vaak juist vrolijker van een rondje rijden (ook al is het een stukje in het land, maakt niet uit). "Werken" vind ze leuk en als ze haar dag niet heeft merk ik daar niks van onder het zadel. Maar ja, waarom zou je een lafaard zijn als je toch al weet dat het hem vandaag niet wordt? Je wordt er niks beter op door zulk soort dingen door te drammen.

Mirr89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:45

Jij kent je paard het aller beste... En als jij weet dat ze dit alleen doet omdat ze haar dag niet heeft, dan is het toch meer dan prima dat je afstapt? Ik vind het juist fijn om te lezen dat mensen hun paard respecteren en het is toch geweldig dat ze haar paard zo goed kent? Anders had het paard er ook al veel vaker misbruik er van gemaakt en was topic intro waarschijnlijk heel anders geweest.

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:56

Verstandige keus! Ik heb ook zo'n lieve eigenwijze pony, ze is net is ingereden. Ze vind het werk onwijs leuk pakt alles tip top op! maar ook mijn pony heeft wel eens dagen dat ik er liever achter het behang plak! Vaak is dat op het moment dat ik zelf niet lekker in me vel zit.. Pony wordt dan echt mijn spiegelbeeld. Ik kan dan wel een gevecht aan gaan maar maak mezelf dan toch alleen maar boos en gefrustreerd en ik win er niks mee bij mijn pony. Ja een rot avond omdat ik de hele avond ga zitten balen dat ik met er heb moeten knokken.. Nee ook ik stap er dan even goed los lekker lang en laag en laat de training verder zitten.. Ai over der koppie en een lekkere schep musli! Denk niet dat je er veel mee oplost om het anders te doen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:05

Het ene paard rij ik door en het andere paard leg ik de lat wat lager en stop ik dan.

De reden dat ik het ene paard door rij is dat ik weet door zijn karakter dat hij dan meer gaat lopen klieren/uitproberen als ik eerder stop.
Zodra ik door die klierbui/slechte dag heen ben is het ook goed.
Gaat hij vanaf het begin al lekker dan gaan we wijken,travers,de hele boel mee nemen maar heeft hij een klierdag dan is het kwestie van doorrijden,vreemde oefeningen vragen die niet logisch zijn en zodra hij zich ontspant en een rondje braaf heeft gelopen is het klaar.

Met het andere paard is het zo als zij haar dag niet heeft en ik bv hoge verwachtingen aan de training stel (ik rij met een bepaald doel,bv vandaag gaan we bv veel wijken)
als ze niet fijn loopt dan gaan we terug naar de basis,ontspanning opzoeken en klaar.

Meestal probeer ik wel als de paarden hun dag niet hebben om de training compleet om te gooien,dingen doen die ze niet verwachten,even gedachte verzetten zowel voor mij als hun.

Het is hier dus karakter afhankelijk.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:06

Als het maar zelden gebeurt is het zeker verstandig.
Jij kent je paard het beste. Als het de volgende dag gewoon weer goed gaat, waarom zou je je paard en jezelf dan pesten met zo'n gevecht. Dat is dan natuurlijk nergens voor nodig.

Als het nou vaker gebeurt (regelmatig), dat het paard gewoon test of geen zin heeft, tsjah, dan is het een ander verhaal natuurlijk

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 12:26

Je hebt het goed gedaan!

kbenleoniwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 13:34

Verstandige keus! Als het gewoon niet gaat zoals het zou moeten gaan en het wil echt niet lukken dan is het voor mij ook al snel klaar en ga ik het paard maar ook mezelf niet kwellen met het gevecht. Morgen is er nog een dag dus dan meer zien wat het brengt.

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:02

Beide punten kan ik in meekomen,
Als je paard inderdaad elke keer goed dr best doet en dr dag niet heeft. Prima, Maar zolang ze het maar niet als een spelletje gaat zien.
Dat wanneer zij haar oefeningen niet goed doet jij er af stapt. Dus dat ze sneller de oefeningen niet goed doet. Snap je?
Wanneer het gewoon een kwestie is van een dag niet hebben. Zou ik denk ik het zelfde doen..het gevecht kan namelijk erg lang duren.
Ik denk dat jij het beste weet wanneer je paardje die dag niet heeft en wanneer die een spel met je speelt.
Luister dus gewoon lekker naar je eigen gevoel en laat andere mensen mooi denken wat ze willen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:02

ik kan me ook in beide vinden! alleen ik zou het alsnog afsluiten met enkele simpele oefeningen zodat jullie toch nog met een goed gevoel stoppen.. en hetgeen wat niet lukt laten voor wat het is.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:05

als mijn paard zijn dag niet heeft, dan vraag ik niet zoveel van hem. Dat zal voor mij alleen maar averechts gaan werken omdat ik mij dan ga irriteren en de situatie er dan niet leuker op word. Op een gegeven moment ken je je paard. dan weet je wanneer hij zijn dag niet heeft of dat het bv uittesten is. Goed gedaan hoor.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-12 16:55

bij het 1e paard kun je idd wat meer door pakken als bij het andere. ik weet van mijn paard dat ik maar beter gewoon kan afstappen. ook zonder goed af te sluiten. iets goed krijg ik er dan niet meer uit omdat de spanning van het niet kunnen steeds groter word bij haar.
mijn pony daar in tegen heeft het juist wel nodig om even door gepakt te worden. niet in het over dreve maar die moet er als het ware toch even wat meer door heen. die is wel eens wat laks en verschrikkelijk slim. als ik haar laksheid toe sta op een slechte dag dan blijft ze daar wat in hangen en gaat ze het later toch weer proberen. maar echt hard aan het werk zetten hoeft nou ook weer niet.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 16:59

Als mijn paard zijn dag niet heeft stap ik ook af.
Ik blijf wel consequent rond het gedrag en dat is denk ik heel belangrijk om te zorgen dat ze er geen misbruik van maken.