help pony heeft geen ontzag voor been en zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:33

capopjekop schreef:
Mss een stomme vraag, maar is ze in de wei wel actief als ze aan het gek doen is? Of doet ze dat niet? Hoe is haar conditie qua gewicht? Is ze toevallig te dik?

In de wei doet ze ook niets even rollen is het meest actieve wat ze doet op de wei.
Haar conditie is perfect en qua bouw wil ik haar niet eens dunner wilen zien haa

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:28

Koper schreef:
Op de foto's vind ik haar actief zat. Om haar meer te verzamelen moet ze het bekken kunnen kantelen. Kan ze dat wel?

Idd heeft ze een redelijk gebruik van het achter been , ze hangt wel op het bit of de ruiter heeft te sterke hand,
TS laat eens los van voren , laat het dier op eigen benen lopen, geef een hulp met jou binnenbeen als het binnenachterbeen van de grond af komt, dan kan het dier meer naar voren stappen en voel in je hand of het dan losser word, bij losser is het been goed naar voren bij meer druk in de hannd is het meer duwend, werk aan schouderbinnen en traver om de bekken meer t ekantelen,maar dan zul je in je hand en zit meer moeten leren voelen daarom is een goeie instructrice erg belangrijk die kan jou ook de theorie vertellen, wat erg belangrijk is , weet hoe je paard beweegt en leer te voelen wat er in zijn lijf gebeurd en vooral ben ook nageeflijk als je paard daarom vraagt.

Wendy1989

Re: help pony heeft geen ontzag voor been en zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 13:55

Dankje wel hier kan ik wel wat mee ik denk idd dat ik te streng met mn handen ben ookal heb ik weinig druk op dr mond ik ga vanavond met de tips is aan de slag.
Ik denk ook niet dat het niet het niet willen is bij mijn pony maar dat ik haar ergens in de weg zit als ik alle reacties zo is lees

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:36

Op zich is je zit netjes, het zadel mag nog 5 cm naar achter en als je meer teugel geeft en met heel licht eigenlijk bijna geen contact rijd dan denk ik dat je meer tempo gaat krijgen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:48

persoonlijk zie ik geen actief achterbeen en ook geen voorwaards paard. Zie een diertje wat ontspannen is maar veel te veel op de voorhand duikt. Een paard goed voor het been maken moet spelenderwijs gebeuren. Het dier moet het leuk gaan vinden voor je te lopen en te werken. Ik zou met dit dier ook geen twee dagen het zelfde doen. Looplust, dat moet je zien op te wekken en als je met je instructeur geen manier weet te vinden zou ik heel snel wisselen van instructie. Jullie zijn een hele leuke combinatie maar zonder loop lust is het voor jou heel hard werken en voor geen van beide leuk. Hopelijk horen we binnenkort een positief verhaal! :)

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 07:12

@ Doerakje ik ben er ook mee bezig om is lessen te gaan proberen bij een ander kijken hoe dat uitpakt.

Gister avond gereden en mn sporen weg gelaten heb nog wel de zelfde reactie als dat ik met sporen rij.
De hulpen ken ze gewoon want als ik haar vraag te draven of te galloperen doet ze dit wel op mijn hulp alleen bij het rijden van de overgangen terug of verruimen reageerd ze niet.
Ook erg irritant is dat ik gister flink bezig geweest ben met naar voren rijden is dat ze haar hoofd volledig in de lucht gooit en ik weinig te vertellen heb ook als mijn teugels lang zijn.
Is dit het gewoon nog moeilijk vinden door niet wetend waar ze haar achterhand plaatsen moet waardoor ze zich aan de voorkant er uit gooit?
Zolang ik haar niet naar voren vraag blijft ze gewoon nagevelijk en ontspannen lopen alleen niet actief.
Het is ook niet dat ze zo zeer harder moet gaan lopen maar moet wel die achterhand goed gaan gebruiken.

Nu is ze 7 en ik weet ook wel dat haflingers laatbloeiers zijn en dat je ze niet kan vergelijken met een goede kwpner sport paard die haflingers zijn al op de voorhand gebouwd maar niet gezegt dat ze de berg niet op kunnen, al zijn ze over het algemeen wel een stuk moeilijker daar te rijden waar je wil hebben.

Ik hoef echt geen Z te gaan rijden met haar dat is niet mijn doel.
Ik ben nu B+7 en rij elke keer dat ik start wel mijn winstpunt maar in het L1 ga ik er denk ik niet meer zo makkelijk van afkomen als mijn pony te weinig impuls heeft, ze gaat overgens wel gewoon netjes opzij voor de druk van mijn been alleen niet naar voren.....

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 07:20

Ik denk dat het gewoon een combi is van alles:
wellicht nog niet lichamelijk in staat om al zo netjes met de achterhand eronder te lopen, want hoewel dat makkelijker/ontspannender loopt kost het wel meer moeite/spierbeheersing + dat ze wellicht gewoon wat flegmatiek is. En dan is het gewoon makkelijker om je kop eruit te gooien en lekker met een weggedrukte rug en kont te blijven sjokken ;)
Ga maar eens na als je zelf de hele dag van iemand op je houding moest letten: rechtop lopen, boek op je hoofd, bekken kantelen, buik aanspannen. Eenmaal getraind wordt het een automatisme, maar vóórdat dat erin gebakken zit... :)

Ik denk idd dat een andere trainer (die je óók leert om haar bijvoorbeeld goed aan de longe te trainen) en een andere trainingsmanier jullie als combinatie goed zal doen :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:24

Heb je wel eens met haar gesprongen? Hoe is ze dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:27

Wendy1989 schreef:
De hulpen ken ze gewoon want als ik haar vraag te draven of te galloperen doet ze dit wel op mijn hulp alleen bij het rijden van de overgangen terug of verruimen reageerd ze niet.
Ook erg irritant is dat ik gister flink bezig geweest ben met naar voren rijden is dat ze haar hoofd volledig in de lucht gooit en ik weinig te vertellen heb ook als mijn teugels lang zijn.

Ik denk dat ze niet makkelijk kan bewegen in haar bekken en/of rug. Kan natuurlijk een gebrek aan training zijn. Heb je er al eens naar laten kijken? En heb je zelf ooit pijn in je onderrug nadat je hebt gereden?

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:36

Hoe train je haar aan de longe?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:43

Wendy1989 schreef:
Ja zo is ze altijd al geweest heb haar al van jongs af aan en met longeren toen ze 2,5jaar was reageerde ze ook al totaal niet op de zweep.
ik weet zeker dat ze niet dood gemaakt is op de zweep maar ze heeft er gewoon nooit respect gehad uit eindelijk hebben we een plasticzak aan de zweep gedaan om met longeren reactie te krijgen.
En ja mijn pony snapt wat er gevraagt word en de bedoeling is ervan is maar het boeid haar allemaal niet

ik denk niet dat een pony denkt in termen als 'respect voor de zweep'.
Het lijkt mij veel logischer dat ze pijn heeft. Ook omdat je schrijft dat ze de laatste 10 minuten meer voorwaarts is, zou het heel goed arthrose kunnen zijn.
Dan is bewegen zeker in het begin pijnlijk.

Wees wel een beetje lief voor haar ! En laat haar medisch onderzoeken, dit lijkt me geen gedragsprobleem, maar iets fysieks.

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 09:16

@sterregoud Ik heb mijn pony al volledig na laten kijken ook op atrose maar dat heeft ze allemaal niet ze is kern gezond en zit volgens de osteopaat ook nergens vast en is ze juist overal overdreven gezegt te flexibel de rest is onderzocht door de DA.

@koper ik heb regelmatig pijn in mijn onder rug ja tijdens en na het rijden.... wat kan dit betekenen?

@ Xjosee Springen vind ze erg leuk maar ook hierbij traag, al komt ze ondanks haar "snelheid" wel netjes de lucht hoogte in (80/90cm)

@mamamiesje ik snap je uitleg dankje wel

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:19

Wat ik me nu afvraag, vinden andere mensen haar ook traag als ze jullie zien rijden? Want mss ben je gewoon snellere pony's gewend? Als ik op een paard rij vind ik ze ook altijd te traag lopen (terwijl andere ze juist dan te hard vinden lopen), maar dat komt omdat mijn pony altijd te hard wilde en kortere passen had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:28

Wendy1989 schreef:
@koper ik heb regelmatig pijn in mijn onder rug ja tijdens en na het rijden.... wat kan dit betekenen?

Dat je je bekken forceert. Vanavond zal ik je wat info pb'en, zit nu niet op m'n eigen computer.
Maar doordat je je bekken forceert doet je paard dat mogelijk ook, het paard spiegelt met het lichaam dat van de ruiter. Dan is het ook logisch dat zij haar bekken ook niet optimaal kan gebruiken, en het dus niet kan kantelen en niet kán verzamelen en niet actiever kán worden. Is je haf breed gebouwd?

Edit: even bij je posts gespiekt :o Rijd je nog steeds met je Massimo?
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-08-12 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:36

Citaat:
als je haar een rot klap vekoop met de zweep

En dat noem je vervolgens NIET mishandelen? -:(-

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:07

IZEP schreef:
Citaat:
als je haar een rot klap vekoop met de zweep

En dat noem je vervolgens NIET mishandelen? -:(-

hahahha overdrijven is ook een vak hoor wat mishandelen betreft...

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:07

Koper schreef:
Wendy1989 schreef:

Dat je je bekken forceert. Vanavond zal ik je wat info pb'en, zit nu niet op m'n eigen computer.
Maar doordat je je bekken forceert doet je paard dat mogelijk ook, het paard spiegelt met het lichaam dat van de ruiter. Dan is het ook logisch dat zij haar bekken ook niet optimaal kan gebruiken, en het dus niet kan kantelen en niet kán verzamelen en niet actiever kán worden. Is je haf breed gebouwd?

Edit: even bij je posts gespiekt :o Rijd je nog steeds met je Massimo?

Ik snap het mijn haflinger is wel rond geribt maar niet heel erg breed.

Zou ik mijn bekken meer moeten kantelen naar voren dan?

Ik rij niet meer met mijn Massimo ik zat er niet lekker op ik heb nu een hulsebos op haar rug liggen

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 10:49

moet je nou met je zit meer op je "doos" zitten op op je kont want als ik gewoon op de grond sta en me bekken naar voren plaats voelt ik dat in mijn onder rug ook als ik op de stoel zit en als ik mijn "kont" naar achter plaats en als het ware meer op mijn "doos" zit heb ik geen pijn in mijn onder rug.... snappen jullie mijn uitleg?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:14

Je "moet" zo zitten dat je de bewegingen van je paard het makkelijkst kunt volgen zonder te verkrampen. Dus lekker losjes, bovenbenen ontspannen, rug ontspannen en kunnen voelen wat je paard met haar rug doet. Als jij niet kunt volgen, dus niet soepel kunt bewegen in je rug kan je paard dat ook niet. En dan kunnen haar achterbenen nog zo mooi actief lopen maar als ze geen verbinding kan maken door haar lijf naar de voorkant blijft ze hangen, en blijft ze niet kunnen verzamelen. Als jij blokkeert in je rug doet je paard dat ook en maak je het haar onmogelijk om te doen wat je van haar vraagt.

Inmiddels ben je er geloof ik ook achter dat het niet zo eerlijk is om haar dan te slaan...

Even hand in eigen boezem: ruim 3 jaar heb ik als een wasknijper op mijn paard gezeten. In april ben ik dat met de hulp van een superinstructrice gaan veranderen: gewoon ontspannen zitten op een manier die bij mij, dus mijn bouw, die van mijn paard en bij mijn zadel, past. Aan het eind van de eerste les draafde mijn paardje briesend en stofzuigerend door de bak, dat had hij nog nooit eerder gedaan... en nu, een paar maanden verder, draaft hij een stuk ruimer en ontspannener en kan hij ook gewoon stilstaan terwijl ik er op zit. "Gewoon" doordat ik anders ben gaan zitten. En jij bent mij niet, en jouw paard en jouw zadel zijn de mijne niet, dus welke manier jij moet hebben moet je eigenlijk zelf uitvogelen. De eerste zin in deze post is daarbij hopelijk een prettige richtlijn voor je.

Met Hulzebos heb ik geen ervaringen. De Massimo, weliswaar een trail en geen dressuur, vond ik op mijn (brede) paard ook niet zo prettig, te breed en pijnlijk in mijn bekkengebied. Wat voor verschil voel jij tussen de zadels TS?

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:27

Mijn hulsebos is idd een stuk mindr breed dan de massimo en kon ik me ook niet in bewegen of zoekeb in een fijne houding nu heb ik een maand mn hulsebos en is nog wel even wennen wat mijn zit betreft maar wel beter als de massimo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:36

Dat is in elk geval goed nieuws :) 't Is zo belangrijk dat je zadel niet alleen past voor het paard maar ook voor de ruiter. Iedereen is anders van bouw dus soms is 't even zoeken maar als je last krijgt in je onderrug is dat meestal door een verkeerde houding, een te breed paard/zadel (zadel dat je te breed zet) of een combinatie daarvan.

Eerst had ik een zadel met een A-zitting, dus prettig voor het bekken. Nu rijd ik met een boomloos gevalletje, was héél erg wennen want met dit zadel zit je nog breder dan op mijn toch al bolle knollie z'n blote rug. Maar ook hieraan heb ik kunnen wennen. Na ruim 2 jaar :P

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-12 11:49

ik heb wel een stuk minder last van mijn onder rug nu ik de hulsebos heb op de massimo was het altijd als ik ging rijden dus toen heb ik hem weg gedaan alleen nu moet ik wel weer even mijn zit vinden in dit zadel maar wat ik al zei heb hem nu net een maandje

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:22

ik heb niet precies hetzelfde met mijn paard gehad maar mijn paard werd eerst altijd met zweep gereden,
toen ik hem net had reed ik ook met zweep, toen ik merkte dat dat niet nodig was heb ik een aantal weken zonder zweep gereden.
van de week heb ik weer een keer met zweep gereden en merkte dat hij daar nu veel feller op reageert dan eerst.
misschien helpt het bij jou pony ook wel als je een tijdje even zonder zweep rijd?

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:40

Citaat:
nou als je haar een rot klap verkoopt met de zweep

Dat doe ik nooit bij mij pony. Slaat nergens op!!!!! -:(-

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:53

Saai antwoord misschien ,maar overgangen overgangen overgangen.
Stap-draf draf-stap draf-middendraf etc.
Niet genoegen nemen met wat ze je geeft, maar net iets meer vragen. Stemhulp gebruiken om je pony actief te krijgen, iemand in het midden van de bak met een longeerzweep die een keer even bijhelpt als je niet voldoende reactie krijgt.
Altijd consequent zijn en reactie eisen.
Op lange zijde wegrijden, en nog eens wegrijden en nog eens. Dus 3x versnellen daar en aan het einde heeeeeel uitgebreid belonen.

Kleine stapjes, maar volhouden en vandaag betekent been reactie, morgen betekent been reactie, als ik mn dag niet heb betekent been reactie, als het regent betekent been reactie enzovoort.
Nooit een keer been geven en bij geen reactie, of niet voldoende reactie er mee genoegen nemen.
Maak je een overgang stap-draf en na 1x been krijg je geen reactie, dan geef je nog eens been en een tikje. Dan terug naar stap en die overgang herhalen. Krijg je gelijk reactie, belonen.

Zo blijven doen, niet voldoende reactie, corrigeren en oefening herhalen. Ze hoeft niet naar voren te sprinten op de zweep, het is niet de bedoeling dat je pony gas geeft als je de zweep gebruikt, die is bedoeld als correctie om aan te geven dat wat ze doet niet gewenst is.
Daar zul je dus eerst de grens duidelijk moeten stellen.
Voorwaarts na been is beloning, stem, klopje, wat goed werkt voor haar
Niet voldoende voorwaarts is een tikje en de oefening opnieuw doen.