Atreyuh 1x haw!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDreamerx

Re: Atreyuh 1x haw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:18

Oeh, dit vind ik er wel heel gespannen uit zien, hij zet zijn rug helemaal vast en jij zet hem weer vast. Ik zie dat hij nog maar 3 is, super jong nog dus, dus eerst en vooral werken aan ontspanning ontspanning ontspanning (ook bij jezelf!) en voorwaarts-neerwaarts rijden, zodat zijn rug wat boller en ontspannener wordt en hij zijn achterbenen ook goed kan gebruiken. Dat moet eerst in stap bevestigd zijn, dan pas kan je gaan draven. Hoe de draf nu is daar krijg je alleen maar meer spanning van en dat heeft geen zin. Dus pas gaan draven als hij er ook aan toe is en wat sterker is geworden. Je kan niet verwachten van een paard wat net ingereden is dat hij jou meteen in alle drie de gangen kan dragen. Hij kan wel de baan rond komen, maar nu is dat op de voorhand en met weggedrukte rug en scheef lichaam en dan moet je dat over een tijdje allemaal weer gaan oplossen, je kan beter gelijk goed beginnen.
Ga daar echt aan werken, want met deze spanning in zijn lijf kweek je problemen. Succes! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:28

De beugels vind ik nog niet zo erg. Op een heel groen dier rijdt ik ook met kortere stijgbeugels. Alleen moet je er wel mee opletten dat je niet in stoelzit gaat.

Jouw handen en schouders zijn volgens mij het grootste "probleem". Die zitten echt vol spanning. Je geeft zelf al toe dat je handen te streng zijn, heel goed dat je dit zelf beseft! :) Maar je gaat je daar echt iedere minuut dat je op dit paard zit ervan bewust moeten zijn om die handen losser te laten, het paard meer ruimte te geven. Want een strenge hand is nefast bij ieder paard, maar vooral bij een jong paard. Nu moet die normaal leren om vertrouwen te krijgen in die hand en dat kan die nu niet. Je ziet hem ook opspannen, rug wegdrukken en hoofd omhoog gooien. Die voorkant zou ik dus echt nog even loslaten (ik durf zelfs zeggen dat ik in dit stadium zelfs nog liever min of meer waslijntjes zie, maar dat zal niet iedereen met me eens zijn).

Maar volgens mij ben je iemand die wel openstaat voor tips en die wilt leren, en dat is stap nummer 1. Zo lang je kritisch naar jezelf durft kijken en je verbeterpunten aanpakt, ben je goed bezig. +:)+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:37

Zo te zien zit hier een hoop tuiger in? Dat maakt het rijden/africhten voor de dressuur wel al wat moeilijker.
Paard heeft aardig onderhals, de kunst is om haar naar beneden te krijgen zodoende de onderhals te laten ontspannen en het rug gebruik beter te maken.
Ik zou je adviseren om meer/ vaker te longeren en aan de longe het paard sterker te maken in de rug. Zeker voor zo'n jong dier is onbelast werken vaak de manier om verder te komen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 00:09

Volgens zij stamboom(vaderskant) is t puur kwpn.moeder was ook kpwn

Donderdag veel met jullie tips gedaan en ging al beter! Ik en hij ontspande meer.
Morge weer erop(weekend weg geweestt en lekker rustig aan doen met m) en dan alleen stappen en draven en ontspanning erin krijgen =)
Dinsdag een stap bosrit gemaakt wat ons ook erg goed deed =D
Heeeeel erg bedankt alvast, ik ga aan de tips werken en pprobeer over een maandje weer wa fototjes te plaatsen om te kijken hoeveel verschil er in komt =d

Ga nu eerst even naar bed ,lang weekend dus ben kappot

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:54

Eerlijk gezegd vind ik het er niet zo fijn uitzien. Het lijkt me wel afzien voor zo'n jong dier om met een (zo te zien) onervaren ruiter je eerste stappen onder het zadel te moeten zetten. Is er niet iemand anders die het dier voor je kan gaan rijden zodat jij op een ander paard echt kunt leren rijden? Je kunt namelijk zoveel verknallen op een jong paard, dat lijkt me erg jammer, want het is een leuk paard!
Als dat niet mogelijk is: rijd zoveel mogelijk onder begeleiding. Laat het hoofd los en leer je paard op eigen benen te lopen. De rest komt vanzelf wel. Succes!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:16

oke, ik ben niet super ervaren..maar absoluut niet onervaren met jonge paarden
zadelmak is ie gemaakt onder begleiding en doorgereden door de stal ..

Het gaat ondertussen al wat beter, hij en ik meer ontspanning.

ik zit nu ook wat lekkerder in mijn vel(redenen per pb) waardoor ik mijzelf weer kan en durf te ontspannen op stal.

afgelopen week eigenlijk alleen buiten gereden aangezien het prachtig weer was (3 keer) en wij er beide van genieten
los teugeltje en bos ontdekken.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:21

Ik vind het ook niet fijn eruit zien, ik zie veel spanning en druk..
Ook heb ik het idee dat paard niet op zijn eigen benen loopt.

Daarnaast vind ik je zadel niet helemaal goed liggen, hij schuift wat naar voren, klopt dit?

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:22

zadel lag teveel naar voor..is opgelost ;)

zal binnekort eens kijken of ik iemand mee kan slepen voor weer paar foto's aangezien hij al meer ontspanne loopt en ik meer ontspanne zit waardoor teugeldruk veel minder is ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:49

rayoow schreef:
Volgens zij stamboom(vaderskant) is t puur kwpn.moeder was ook kpwn

Donderdag veel met jullie tips gedaan en ging al beter! Ik en hij ontspande meer.
Morge weer erop(weekend weg geweestt en lekker rustig aan doen met m) en dan alleen stappen en draven en ontspanning erin krijgen =)
Dinsdag een stap bosrit gemaakt wat ons ook erg goed deed =D
Heeeeel erg bedankt alvast, ik ga aan de tips werken en pprobeer over een maandje weer wa fototjes te plaatsen om te kijken hoeveel verschil er in komt =d

Ga nu eerst even naar bed ,lang weekend dus ben kappot

Een kwpn kan ook tuigersbloed in zitten, net als springbloed, of basis, het blijft dan wel een kwpn er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:16

Je zadel ligt idd echt veel te ver naar voren op de fotos, zo kun je nooit lekker zitten!
Complimenten hoe je met kritiek om gaat trouwens.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:29

Ik leer graag bij vivalavida, en zag de meestte punten zelf ook al.
Ik kan wel boos gaan doen om kritiek maar heb het juist bij HAW neer gezet voor tips ;)

Zadel ligt nu goed =)
Vandaag ook even gereden en voornamelijk gestapt en gedraafd,
Aan het begin had ie er niet echt zin in en schrok telekens door duif naast de bak xD
Na er een paar keer langs gereden te hebben kwam de ontspanning er al meer in.
Vervolgens liep ie super ,lekker lang en laag, werd alleen beetje lui (maar 20 min gerede)
Zelf ook weer even goed kunnen ontspannen, zat niemand behalve mn zusje naast de bak dus kon me echt even op het rijden concentreren.
Heb mn zit in het zadel ook eindelijk gevonden, is nieuw zadel en erg wennen aan het begin.

Vervolgens even uitgestapt en rondje zonder zadel gestapt.
Mijn zusje besloot het ook te wagen(stapt hem altijd uit en soms drafje aan longe) en besloot ook nog zonder zadel paar rondjes te stappen.

Ben super trots op hem vandaag!

Mijn handen waren ook minder streng(gelukkig) en soms hing er zelfs boogje in de teugel, dan zocht hij mijn hand op en liep weer netjes verder.

Helaas geen foto's van vandaag, wou de camera niet mee omdat het de hele tijd aan het regenen was

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:45

Wat leuk om stal Jacobs tegen te komen op bokt.. denk dat alles wel beetje gezegd is.. lekker blijven oefenen.. Dennis om hulp vragen.. dan komt het helemaal goed.! is nog jong en jullie moeten beiden nog veel leren.. maar komt vast helemaal goed.!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 22:49

Dennis helpt veel =D met er erg blij mee ,
En we blijve lekker oefenen =D

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:01

had niet anders verwacht..! Dennis is een topper.! doe hem maar de groetjes van Jessica Stout.. heb er ook op stal gestaan.. Sterker nog Sjoerd heeft mijn paard gevonden voor mij en Dennis en Sjoerd waren erbij toen ik voor het eerst ging kijken..! Ben er zeker van dat het helemaal gaat lukken.!! Heel veel succes.!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:45

Is goed, als k er vanmiddag heenga doe ik de groetjes =D
Ben idd heel blij mett hoe ze helpen en alle tips die ze geven.