Doorzitten in de overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:45

Veel paarden komen een beetje terug in de overgang draf-galop als je gaat doorzitten.
Sommige paarden doen dit zelfs extreem, waardoor ze het aangalopperen voor zichzelf enkel lastiger maken.
Dan blijf ik dus meestal lichtrijden, om ze even wat meer voorwaarts te rijden en dan gewoon vanuit het lichtrijden aan te galopperen. Zogauw dit helemaal goed gaat kun je het afwisselen. Overgangen terug van draf naar stap daarentegen, kan ik me niet voorstellen dat je dat kunt terwijl je aan het licht rijden bent. Je moet immers ook je zit gebruiken om de overgang te maken en dat wordt toch een stuk lastiger als je nog aan het lichtrijden bent.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:15

saskiakefie schreef:
xfairytale_ schreef:
Het is mij aangeleerd daarom doe ik het ook nog steeds.
Bij mij is het een teken van 'let op er komt iets aan'.

Maar in stap en galop blijf je toch sowieso al zitten? :+
En in draf toch ook weleens gewoon? Hoeft toch niet meteen te betekenen dat er wat aan komt?

Ja, maar in draf volg je het paard niet meer in zijn ritme.
Maargoed, een beetje onzin, want als je in draf door blijft zitten hoeft dat ook niet te betekenen dat er een overgang komt.
Het is een samenspel van hulpen.

x_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:57

Nou sowieso moet je voor je een overgang rijd iniedergeval 1tot2 ophoudingkjes maken, Ik vind het terug rijden vanuit lichtrijden beter want vaak leren kinderen op een manege 'doorzitten en een beetje aan je teugels trekken' maar dan trek je alleen maar de rug van de pony kapot. Het is beter om langzamer te gaan lichtrijden oftewel jezelf zwaaaar maken.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:23

x_lotte schreef:
Nou sowieso moet je voor je een overgang rijd iniedergeval 1tot2 ophoudingkjes maken, Ik vind het terug rijden vanuit lichtrijden beter want vaak leren kinderen op een manege 'doorzitten en een beetje aan je teugels trekken' maar dan trek je alleen maar de rug van de pony kapot. Het is beter om langzamer te gaan lichtrijden oftewel jezelf zwaaaar maken.

Waarom dit?
Hoezo zou je 1 tot 2 ophoudingen moeten maken bij een overgang naar een snellere gang?
Een hele ophouding, en zeker 2, maak je om terug in tempo te komen,.
Een halve ophouding wordt gebruikt om je paard wakker te maken dat er iets komt. Een hele ophouding is 1 gang terug, en 2 ophoudingen is bij mij gewoon halt.
(en tijdens het steeds verder afstemmen wordt er steeds minder met ophoudingen gewerkt maar meer met zit)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 08:28

Koper schreef:
Zit namelijk ook töltfunctie op, en comfort boven alles :D
;) ha een "extra versnellingsbak" en dat zou ik wel es willen ervaren hoe dat nu aanvoelt onder je. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 10:47

Peetstap schreef:
Koper schreef:
Zit namelijk ook töltfunctie op, en comfort boven alles :D
;) ha een "extra versnellingsbak" en dat zou ik wel es willen ervaren hoe dat nu aanvoelt onder je. :j

Wisselend :+

Ophoudingen gebruik ik overigens niet in de overgangen. Voor een overgang terug gebruik ik zit en energie en voor een overgang naar een snellere gang been en/of stem.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:16

Ik zit ook altijd door. Heb ook het idee dat ik als ik blijf lichtrijden naar de galop toe dat ik mijn paard alleen maar in de weg zit ivm balans. Vind het ook niet prettig

x_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:45

Sky_As schreef:
x_lotte schreef:

Waarom dit?
Hoezo zou je 1 tot 2 ophoudingen moeten maken bij een overgang naar een snellere gang?
Een hele ophouding, en zeker 2, maak je om terug in tempo te komen,.
Een halve ophouding wordt gebruikt om je paard wakker te maken dat er iets komt. Een hele ophouding is 1 gang terug, en 2 ophoudingen is bij mij gewoon halt.
(en tijdens het steeds verder afstemmen wordt er steeds minder met ophoudingen gewerkt maar meer met zit)

Ja dat bedoel ik ook ik bedoelde de overgang van draf naar stap, ja een ophouding is voor mij dieper zitten en gewoon even je hand aan spannen en !! altijd je benen erbij houden.

sharon_quiz

Re: Doorzitten in de overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:36

Zo te lezen heeft iedereen zijn eigen manier. Ik ga altijd doorzitten voor een overgang. Niet alleen omdat ik het zo geleerd heb, maar ook omdat ik mijn paard dan beter bij elkaar kan houden omdat ik hem beter kan aanvoelen en hulpen kan geven.

xChanelxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 18:59

Ik ga altijd doorzitten. (Dit geldt eigenlijk alleen voor de overgang draf-stap?)
Lichtrijden lijkt me heel irritant...
Na een overgang stap-draf zit ik ook vaak nog enkele passen door, om op het goede been te kunnen lichtrijden, maar ook omdat ik dat eigenlijk fijner vind... :+

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 19:01

Ik ga altijd even doorzitten voor de overgang draf-stap en draf-galop..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 13:41

Ik ga lichtrijden op het verkeerde been, omdat mijn paard soms nog al wat moeite heeft met het aanspringen en dit hem minder belast. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:02

Ik ga ook doorzitten, bij alle overgangen. Waarom? Ik heb het zo geleerd.

Bokje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:21

Eerst doorzitten, dan in galop.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:22

Meestal lichtrijden, ontlast de paardenrug meer.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:28

van draf na galop blijf ik lichtrijden, dit omdat doorzitten op me knol bijna onmogenlijk is :') .

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:30

Ik ga altijd doorzitten. Ik denk dat de overgang daar ook veel vloeiender door wordt omdat jij zelf dan ook beter mee kan geven of meer met je gewicht en je zit kan remmen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:33

In principe ga ik altijd doorzitten, maar zeker van draf naar galop is dat echt maar twee passen omdat hij over het algemeen direct aanspringt als ik m'n hulp geef. :)

Als ik klaar ben laat ik hem altijd nog even lang en laag uitdraven en als ik dan een overgang naar de stap maak, blijf ik wel lichtrijden. Anders ontspant hij z'n rug net en ga ik er op zitten 'bonken', dus dan blijf ik gewoon lichtrijden.

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:34

Ik blijf soms ook lichtrijden omdat ik de snelle drafpassen soms nou eenmaal niet uit kan zitten :o Dan draaft ie te hard om te blijven zitten, dus maak ik de overgang maar tijdens het lichtrijden.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:40

ik doe eigenlijk altijd doorzitten. heb dat ook zo geleerd en ik heb zelf dan ook het idee dat ik meer controle heb :)

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 20:41

lichtrijden is losrijden
en doorzitten is paardrijden, dit roept mijn instructeur altijd als we blijven lichtrijden. Ook mogen wij niet lichtrijden als we overgang naar galop maken

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:49

ik zit ook altijd door. Ik heb dat zo van kleins af aan geleerd en ik zal dit ook altijd blijven doen denk ik.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:47

Dat hangt idd maar net van het paard /de combi af. Bij een heel jonkie blijf ik lichtrijden, zeker draf -> stap. Zijn ze iets verder beide met pasjes doorzitten. En bij een ervaren combi zit je toch vaak al continue door.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:04

zelf zit bij de overgang naar stap wel altijd door, dan merk ik dat ik net iets meer controle over de overgang heb. Met het losrijden rijd ik eigenlijk altijd wel licht. Als we echt 'bezig' gaan zit ik grotendeels van de tijd toch door. Maar met de overgang naar galop zou het eigenlijk niet uitmaken of ik dat nou lichtrijdend doe of tijdens het doorzitten.

Snorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:10

44Myrthe44 schreef:
Doorzitten, zo ''waarschuw'' je je paard dat er een overgang aankomt..

Inderdaad.. Zo heb ik het ook geleerd.