Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
saskiakefie schreef:xfairytale_ schreef:Het is mij aangeleerd daarom doe ik het ook nog steeds.
Bij mij is het een teken van 'let op er komt iets aan'.
Maar in stap en galop blijf je toch sowieso al zitten?![]()
En in draf toch ook weleens gewoon? Hoeft toch niet meteen te betekenen dat er wat aan komt?
x_lotte schreef:Nou sowieso moet je voor je een overgang rijd iniedergeval 1tot2 ophoudingkjes maken, Ik vind het terug rijden vanuit lichtrijden beter want vaak leren kinderen op een manege 'doorzitten en een beetje aan je teugels trekken' maar dan trek je alleen maar de rug van de pony kapot. Het is beter om langzamer te gaan lichtrijden oftewel jezelf zwaaaar maken.
Peetstap schreef:Koper schreef:Zit namelijk ook töltfunctie op, en comfort boven allesha een "extra versnellingsbak" en dat zou ik wel es willen ervaren hoe dat nu aanvoelt onder je.

Sky_As schreef:x_lotte schreef:Nou sowieso moet je voor je een overgang rijd iniedergeval 1tot2 ophoudingkjes maken, Ik vind het terug rijden vanuit lichtrijden beter want vaak leren kinderen op een manege 'doorzitten en een beetje aan je teugels trekken' maar dan trek je alleen maar de rug van de pony kapot. Het is beter om langzamer te gaan lichtrijden oftewel jezelf zwaaaar maken.
Waarom dit?
Hoezo zou je 1 tot 2 ophoudingen moeten maken bij een overgang naar een snellere gang?
Een hele ophouding, en zeker 2, maak je om terug in tempo te komen,.
Een halve ophouding wordt gebruikt om je paard wakker te maken dat er iets komt. Een hele ophouding is 1 gang terug, en 2 ophoudingen is bij mij gewoon halt.
(en tijdens het steeds verder afstemmen wordt er steeds minder met ophoudingen gewerkt maar meer met zit)