Hoevaak met Elastiek rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:55

Geryon schreef:
Een paard kan dus niet loslaten in het nek en kaakgewricht als er geen bit (of bitloos hoofdstel) in zit?

Ik denk niet dat je het begrijpt. Nageven heeft niet alleen met de mond te maken, maar met het hele lichaam. De term nageven word hier vaak enkel op de mond beperkt. Dus een paard kan niet nageven op druk op de neus? Lijkt mij van wel hoor. Het cirkeltje blijft dan precies hetzelfde, Het paard heeft een werkende achterhand, geeft na op de druk (contact van de teugel) op de neus of in de mond. Neemt deze druk aan zonder spanning te ontwikkelen en geeft dus na. Met of zonder bit, dit veranderd niets.

Toevoeging, nageven betekend simpelweg wijken voor de druk, waar dan ook. Duw je hem in zijn zij en hij stapt opzij dan geeft hij na.

Geryon

Re: Hoevaak met Elastiek rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:58

Natuurlijk kan het paard wel nageven op druk op de neus. Het moet nageven op de ruiterhand, die dan ook nageeft.

Maar is die hand er niet (bijv. bij het rijden met neckrope), kan het paard niet nageven. Maar het kan wél loslaten in nek- en kaakgewricht. Althans, dat is wat ik denk. Paard loopt dan wel nageeflijk maar kan niet nageven.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:02

Geryon schreef:
Natuurlijk kan het paard wel nageven op druk op de neus. Het moet nageven op de ruiterhand, die dan ook nageeft.

Maar is die hand er niet (bijv. bij het rijden met neckrope), kan het paard niet nageven. Maar het kan wél loslaten in nek- en kaakgewricht. Althans, dat is wat ik denk. Paard loopt dan wel nageeflijk maar kan niet nageven.

Loslaten in nek en kaakgewricht is .... loslaten in nek en kaakgewricht. Of het nu onder het zadel loopt, of in de wei. Nageven, of nageeflijk word het pas genoemd als het paard na geeft op een bepaalde druk. Nageven en nageeflijkheid is precies hetzelfde. Het is niet enkel een specifieke term uit de paardenwereld maar een term op zich. Dus jij vind dat nageven het loslaten in nek en kaakgewricht is, dus als je paard nageeft als jij hem in de zij duwt, dan is dat niet wijken voor de druk, maar loslaten in het nek en kaakgewricht? Lijkt mij niet logisch. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:10

Lara_Silver schreef:
Geryon schreef:

Loslaten in nek en kaakgewricht is .... loslaten in nek en kaakgewricht. Of het nu onder het zadel loopt, of in de wei. Nageven, of nageeflijk word het pas genoemd als het paard na geeft op een bepaalde druk. Nageven en nageeflijkheid is precies hetzelfde. Het is niet enkel een specifieke term uit de paardenwereld maar een term op zich. Dus jij vind dat nageven het loslaten in nek en kaakgewricht is, dus als je paard nageeft als jij hem in de zij duwt, dan is dat niet wijken voor de druk, maar loslaten in het nek en kaakgewricht? Lijkt mij niet logisch. :)

Aan de ene kant heel logisch wat je zegt. Aan de andere kant ben ik ook wel overtuigd dat het verschillende termen zijn. Niet waar dit topic over gaat, maargoed.

Nageven is (in mijn ogen) loslaten in het nek- en kaakgewricht wanneer de ruiterhand er ook bij is, wanneer en een bepaalde druk is, een bepaalde verbinding, tussen de mond/neus van het paard en de ruiterhand. Nageven op het bit is ook anders nageven dan op de neus.
Nageeflijkheid is loslaten in het nek- en kaakgewricht. Daarom ben ik ook van mening dat het paard wel nageeflijk kan lopen met een neckrope, maar niet na kan geven. Er is immers geen ruiterhand waaróp het paard na kan geven.

Dat laatste wat je zegt snap ik niet, maar dat lijkt me ook niet per se belangrijke info.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:42

Geryon schreef:
Aan de ene kant heel logisch wat je zegt. Aan de andere kant ben ik ook wel overtuigd dat het verschillende termen zijn. Niet waar dit topic over gaat, maargoed.

Nageven is (in mijn ogen) loslaten in het nek- en kaakgewricht wanneer de ruiterhand er ook bij is, wanneer en een bepaalde druk is, een bepaalde verbinding, tussen de mond/neus van het paard en de ruiterhand. Nageven op het bit is ook anders nageven dan op de neus.
Nageeflijkheid is loslaten in het nek- en kaakgewricht. Daarom ben ik ook van mening dat het paard wel nageeflijk kan lopen met een neckrope, maar niet na kan geven. Er is immers geen ruiterhand waaróp het paard na kan geven.

Dat laatste wat je zegt snap ik niet, maar dat lijkt me ook niet per se belangrijke info.

Dat laatste is voor mij een poging te begrijpen wat jij bedoeld. Jij zegt dat nageven loslaten in nek en kaakgewricht is. Dit terwijl voor mij nageven niet alleen specifiek iets is dat alleen in het nek- en kaakgewricht gebeurd, maar overal op het lichaam. (Een paard kan namelijk nageven in de mond, op de achterhand, op de romp etc.) Dus vroeg ik mij af, dat als het paard wijkt voor de druk in zijn zij (en dus in mijn ogen nageeft) wat dat dan in jou ogen is? Ook nageven of iets anders?

Ik denk niet dat wij het eens gaan worden. Sterker nog, ik weet het heel zeker. Simpelweg omdat we niet dezelfde interpretatie hebben, en ik vooral de jouwe niet begrijp. Voor mij zijn nageven en nageeflijkheid twee verschillende termen om een zelfde gebeurtenis te beschrijven. Voor jou hebben ze allebei een verschillende betekenis. Hier kan ik het simpelweg niet mee eens zijn.

Ik zal het proberen uit te leggen met synoniemen.

Hij denkt na (het paard geeft na, nageven dus) hij is een nadenkend persoon. (het is een nageeflijk paard) Twee termen om dezelfde gebeurtenis te omschrijven dus.

Voor jou betekend nageeflijkheid denk ik zakken in de hand, het bit aannemen etc etc. Terwijl het voor mij een veel simpelere betekenis heeft, namelijk wijken voor welke druk dan ook. Daarna kan ik nageven specifieker gebruiken, met betrekking op mond, neus, schouder, romp etc. Maar voor mij is nageven allereerst gewoon wijken voor de druk. Ook vind ik dat nageven in de mond voor het bit helemaal niet anders is dan nageven voor druk op de neus. Mijn pony geeft na op het bit, maar ik kan ook mijn kaptoom er om hangen en daar geeft hij ook op na, het eindresultaat is precies hetzelfde, met of zonder bit.

Kortom, helaas ik ben het gewoon niet eens met je uitleg omdat het voor mij onlogisch is, datgene wat jij begrijpt onder nageeflijkheid en nageven. Sorry.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 20-08-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

robienjo1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:45

niet!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:14

Als een paard nageeft is het paard nageeflijk :?
Ik 'snap' de discussie niet helemaal maar dat zijn gewoon twee termen voor één gebeurtenis. Of één gebeuren beter gezegt.

Ik heb echt alleen nog maar paarden gezien die enorm tegen de stiek in gaan lopen, zich enorm vast zetten en er alleen maar een onderhals mee kweken.
Ik weet er niet veel van en wat je ermee zou willen bereiken (Alleen het krulletje..?)
Maar als ik aan een hulpteugel zou beginnen zou de stiek wel de laatste zijn. Al is het puur omdat ik hem zovaak heb gezien maar nooit in fijn gebruik of met een fijne uitkomst.
(Ik doe het liever zonder, dan duurt het maar wat langer, weet ik tenminste dat áls het gebeurt het komt omdat ik fijn rijd.)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 01:33

Bedoelt men hier een halsverlenger of iets anders? Ik had laatst een verwarrende discussie met iemand. Ik had het over een elastiek met lusje op het kopstuk, dan door het bit en naar het hoge punt van het zadel (de ringetjes aldaar). Zij had het over een hulpstuk (dat blijkbaar ook elastiek wordt genoemd) waarbij het vanaf de singel tussen de voorbenen doorgaat, door bit en dan richting zadel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 05:50

NeverGiveUp schreef:
Als een paard nageeft is het paard nageeflijk :?
Ik 'snap' de discussie niet helemaal maar dat zijn gewoon twee termen voor één gebeurtenis. Of één gebeuren beter gezegt.

Inderdaad.. Dat is ook het punt dat ik probeerde maken..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 06:30

Nageven en Nageeflijkheid zijn beiden van hetzelfde werkwoord, en bedoelen precies hetzelfde.
Ik denk dat je aanleuning bedoelt, dat komt na nageeflijkheid.

Voor TS , probeer zoveel mogelijk zonder hulpmiddelen te rijden, en alleen met hulpmiddel rijden als er een goede instructeur in de bak staat.
Het kan een goede hulp zijn voor een ruiter die zelf nog niet genoeg kan, maar dan wel onder goede begeleiding en alleen als duwtje in de goede richting,en dan liefst ook maar beperkt, dus niet de gehele rit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:07

Josien62 schreef:
M_D_H schreef:

dat is niet per definitie waar :)

Hoezo niet? :P
Als ik bij mij haflinger de achterhand er goed onder heb dan gaat ze uit zichzelf nagevelijk worden.
En je paard moet uiteraard kaasrecht zijn.

omdat sommige paarden zo groots van achter zijn dat je ze van voren niet kunt compenseren, waarna ze dus uitbreken ;)
dus inderdaad, bij de meeste paarden moet de achterhand er goed bij zijn waardoor ze uitzichzelf nagevelijk gaan lopen...
maar uitzonderingen bevestigen de regel en het zijn levende dieren waarmee je werkt dus er is nooit per definitie een methode om je paard nagevelijk te rijden :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:19

CM_ schreef:
Nageven en Nageeflijkheid zijn beiden van hetzelfde werkwoord, en bedoelen precies hetzelfde.

Voor TS , probeer zoveel mogelijk zonder hulpmiddelen te rijden, en alleen met hulpmiddel rijden als er een goede instructeur in de bak staat.
Het kan een goede hulp zijn voor een ruiter die zelf nog niet genoeg kan, maar dan wel onder goede begeleiding en alleen als duwtje in de goede richting,en dan liefst ook maar beperkt, dus niet de gehele rit.

Ik praatte niet over aanleuning. Het enige wat ik probeerte uit te drukken is dat nageven en nageeflijheid gewoon twee termen voor dezelfde gebeurtenis zijn. Zoals ik meerdere keren heb aangegeven in mijn posts. Geyron daarentegen is overtuigd dat beiden iets verschillends zijn. Wat imo gewoon niet klopt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:24

Bo_Cassey schreef:
Bedoelt men hier een halsverlenger of iets anders? Ik had laatst een verwarrende discussie met iemand. Ik had het over een elastiek met lusje op het kopstuk, dan door het bit en naar het hoge punt van het zadel (de ringetjes aldaar). Zij had het over een hulpstuk (dat blijkbaar ook elastiek wordt genoemd) waarbij het vanaf de singel tussen de voorbenen doorgaat, door bit en dan richting zadel.

iemand?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:27

Elastiek wordt ook wel halsverlenger genoemd inderdaad :)

Kun je zowel tussen de voorbenen vastbinden aan de singel, als naar de ringetjes op het zadel of direct onder het zweetblad op de singel.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:33

A fijn, dan weet ik dat we het over hetzelfde hebben. TS hoe wil jij gaan rijden? Want beide manieren van vastmaken hebben een andere inwerking.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:34

hier op een manege in de buurt knuppen ze alle pony's gewoon iedere les zo'n elastiek om.... :(
dus die pony's lopen zo iedere dag 2 uur met elastiek omgeknupt...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:46

Dat meen je niet, vreeeeemde manege.....

Mijn pony had in den beginne een flinke onderhals en ik besloot het elastiek uit te proberen. Ben ermee gaan longeren, niet supervaak. En ik heb er een paar keer mee gereden. Ik kreeg haar echt niet met dat hoofd naar beneden, en elastiek hielp wel. Onder het zadel gaf ze net even wat meer toe dan op alleen de teugel, en dat heb ik als soort van tussenstap gebruikt naar aan de teugel rijden.
Maar ik heb het maar kort gebruikt, toen ik wat verbetering zag heb ik het zonder stiek verder opgepakt. Ik hou eigenlijk niet zo van hulpteugels....

Overigens, ik maakte hem vast met lusje op het kopstuk. Ik heb hem een keer onderaan de singel gedaan (singel door de lus), maar ik dacht: ja zo krijg je ieder paard naar beneden, ze had geen keus. En ik wil juist dat paarden zélf de keus maken om toe te geven.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 10:59

Bo_Cassey schreef:

Mijn pony had in den beginne een flinke onderhals en ik besloot het elastiek uit te proberen. Ben ermee gaan longeren, niet supervaak. En ik heb er een paar keer mee gereden. Ik kreeg haar echt niet met dat hoofd naar beneden, en elastiek hielp wel. Onder het zadel gaf ze net even wat meer toe dan op alleen de teugel, en dat heb ik als soort van tussenstap gebruikt naar aan de teugel rijden.
Maar ik heb het maar kort gebruikt, toen ik wat verbetering zag heb ik het zonder stiek verder opgepakt. Ik hou eigenlijk niet zo van hulpteugels....

Overigens, ik maakte hem vast met lusje op het kopstuk. Ik heb hem een keer onderaan de singel gedaan (singel door de lus), maar ik dacht: ja zo krijg je ieder paard naar beneden, ze had geen keus. En ik wil juist dat paarden zélf de keus maken om toe te geven.

ja is het ja... ook hebben de pony's allemaal het zelfde kuntstof zadeltje, van 150 euro, zadeltjes passen dus gewoon totaal niet. er word maar 2x per week uitgemest en soms staan ze met ze drietjes in 1 stalletje.... lessen zijn dan ook maar 7,50 per les.... maarja.
ben blij dat ik er niet rijd!

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 11:13

RobinBuck schreef:
Bo_Cassey schreef:

ja is het ja... ook hebben de pony's allemaal het zelfde kuntstof zadeltje, van 150 euro, zadeltjes passen dus gewoon totaal niet. er word maar 2x per week uitgemest en soms staan ze met ze drietjes in 1 stalletje.... lessen zijn dan ook maar 7,50 per les.... maarja.
ben blij dat ik er niet rijd!

Belachelijk. Het zijn ook wel heel goedkope lessen. Het klinkt een beetje als een budget manege. Ik wist niet eens dat er zulke slechte maneges bestaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:20

Lara_Silver schreef:
CM_ schreef:

Ik praatte niet over aanleuning. Het enige wat ik probeerte uit te drukken is dat nageven en nageeflijheid gewoon twee termen voor dezelfde gebeurtenis zijn. Zoals ik meerdere keren heb aangegeven in mijn posts. Geyron daarentegen is overtuigd dat beiden iets verschillends zijn. Wat imo gewoon niet klopt.

Ik geloof dat ze het ook tegen Geryon heeft..

RobinBuck, wat een belachelijke manege :oo

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:31

Ik heb niet mee gelezen en plant gewoon een reactie.

Elastiek rijden, kan alleen wanneer je de oorzaak hebt onderzoch van jou probleem.
Ik ken een paard, die bij de osteopaat is geweest en eerst een week gelongeerd moest worden zonder iets, toen een week of 2 met elastiek of bijzet.
Het is een jong paard, rijd nagevelijk vanuit de achterhand, HEEEL belangrijk!! en wat hij moeilijk vind gaat hij tijdens het aan de teugel lopen met zijn kop zwiepen en zwaaien. Door het elastiek, die niet strak zat en gewoon kon bewegen, gooide hij zijn kop niet zo ver omhoog waardoor ze meer en sneller contact had met haar paard. Na 1 week ging de elastiek er weer af, en het paard was gewoon weer normaal.
Weer de osteo langs geweest ter controle, paard was prima in orde.

Hulp teugels zijn HULP, niet voor altijd, dus voor maar even.

Ter verduidelijking, nagevelijk moet gereden wornden vanuit de achterhand.
Een paard word nagevelijk, als deze los zit en correct in zijn spieren, een passend harnachemend om heeft en een ruiter heeft die correct rijd.
Rijd je het paard vanuit voren? Zal het paard zijn achterhand niet of minimaal gebruiken. En loopt het paard dus is een vals krulletje.