Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Citaat:Nee, sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet voor een sterk paard.
Misschien even wachten met starten en je paard scherp maken. Veel overgangen, veel tempowisselingen en met zweep. ZONDER sporen. Been geven, geen reactie? Nog een keer met een tikje erbij. Nog geen? Nog een keer. Misschien in het begin 2 zwepen in je hand nemen, klinkt zielig, maar alles is beter dan een paard dat "dood" voor je been is.
Douraque schreef:Jeetje wat worden er hier slechte adviezen gegeven mbt sporen.
Ess_Ramona gaf het juiste advies:Citaat:Nee, sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet voor een sterk paard.
Misschien even wachten met starten en je paard scherp maken. Veel overgangen, veel tempowisselingen en met zweep. ZONDER sporen. Been geven, geen reactie? Nog een keer met een tikje erbij. Nog geen? Nog een keer. Misschien in het begin 2 zwepen in je hand nemen, klinkt zielig, maar alles is beter dan een paard dat "dood" voor je been is.
Sporen zijn NIET voor het paard om sneller aan het been te krijgen.
laurafifi schreef:als ik gewoon rij hangt hij niet maar zodra hij aan de teugel loopt hangt hij
muis_lover schreef:Ik weet dat er best veel mensen het niet met me eens zullen zijn maar je kan best met een kort spoortje rijden als je maar erop let dat je ze op de juiste manier blijft gebruiken dus niet opeens harder gaan prikken als je paard er wel aan went.