Wel of niet met sporen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Re: Wel of niet met sporen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:03

Oké het gaat dus om een pony die zich zwaar maakt op je hand en dus wat hangt...

Sporen gebruiken voor een pony wat zwaar in de hand is heeft geen nut. Een pony kan alleen zwaar zijn als je zelf ook zwaar in je hand bent. Zolang jij met je hand vast blijft houden, kan je wel sporen aan doen, maar daar los je dan het probleem niet mee op. Je hand zal losser moeten worden, zachter voor je pony. Als jij geen vaste hand meer geeft om op te hangen, zal je pony daar ook mee ophouden.

Elke keer als je pony zwaar wordt, kan je proberen om je hand even een mini stukje op te tillen en tegelijkertijd geef je been. Doordat je je hand even optilt, weet je pony dat het zijn hoofd zelf hoog moet houden. Doordat je been geeft, zet je de motor weer even aan, waardoor het ook makkelijker wordt om dat hoofd zelf te dragen. Snap je?

Sporen zorgen er niet voor dat je pony niet meer hangt, dat doen je handen, door geen gelegenheid meer te geven te gaan hangen. Dat je pony dan wel beter loopt, kan wel kloppen, want door die spoor loopt hij wel wat sneller, om te voorkomen nog een keer geprikt te worden, maar dat is niet de eerlijke oplossing. Sporen gebruiken is prima, maar dan wel waarvoor ze bedoeld zijn en dat is hier nu niet zo.

Succes met oefenen om lichter met je handen te worden en dus samen lichter in de hand/mond. Duurt wel even hoor, meestal proberen ze het nog wel een paar keer, totdat ze echt door krijgen dat ze niet meer mogen hangen. Gewoon blijven oefenen dan komt het echt wel goed!

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:08

Ik zou het overleggen met een vakkundig iemand, die je paard ook een beetje kent,
het verschilt per paard wanneer sporen helpen en wanneer niet (:

Het klopt wel, dat sporen niet helpen bij een paard wat hangt.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:25

alleen als je je benen heleamaal stil kan houden, anders por je hem er telkens mee. Da helpt totaal niet, maakt het alleen maar erger

laurafifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 08:25

als ik gewoon rij hangt hij niet maar zodra hij aan de teugel loopt hangt hij

_Chic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:56

Als je er mee om kunt gaan, is het geen probleem. Anders kan het zijn dat je paardje
op het gegeven moment ook 'lui' aan het been wordt Met sporen.
Goed opletten dat je niet elke keer je sporen in drukt !

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:41

Jeetje wat worden er hier slechte adviezen gegeven mbt sporen.

Ess_Ramona gaf het juiste advies:
Citaat:
Nee, sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet voor een sterk paard.
Misschien even wachten met starten en je paard scherp maken. Veel overgangen, veel tempowisselingen en met zweep. ZONDER sporen. Been geven, geen reactie? Nog een keer met een tikje erbij. Nog geen? Nog een keer. Misschien in het begin 2 zwepen in je hand nemen, klinkt zielig, maar alles is beter dan een paard dat "dood" voor je been is.

Sporen zijn NIET voor het paard om sneller aan het been te krijgen.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:03

Ik zou het ook niet met sporen oplossen, maar zoals hierboven al werd gezegd met een zweepje en vooral veel geduld. :j

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:32

Douraque schreef:
Jeetje wat worden er hier slechte adviezen gegeven mbt sporen.

Ess_Ramona gaf het juiste advies:
Citaat:
Nee, sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet voor een sterk paard.
Misschien even wachten met starten en je paard scherp maken. Veel overgangen, veel tempowisselingen en met zweep. ZONDER sporen. Been geven, geen reactie? Nog een keer met een tikje erbij. Nog geen? Nog een keer. Misschien in het begin 2 zwepen in je hand nemen, klinkt zielig, maar alles is beter dan een paard dat "dood" voor je been is.

Sporen zijn NIET voor het paard om sneller aan het been te krijgen.

hier ga ik in mee

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:23

laurafifi schreef:
als ik gewoon rij hangt hij niet maar zodra hij aan de teugel loopt hangt hij

Dan loopt hij dus niet aan de teugel.... maar gewoon in een nep krulletje. Een paard wat correct nageeflijk loopt zal niet zwaar in de hand worden. Mag ik vragen hoe je hem aan de teugel probeert te rijden? En hoe wordt het je geleerd in de les?

en antwoord op je vraag: Ja, sporen kunnen even helpen om je pony voorwaartser te maken, maar daarna ben je nog veel verder van huis. Niet doen dus, maar netjes rijtechnisch oplossen.

laurafifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 08:10

Handen laag en voorwaarts rijden en soms een kleine ophouding maar het is al opgelost ik ben in de tussentijd veel gaan oevenen en ze loopt nu steets beter ik voeg later wel even een filmpje toe.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 16:50

Ik weet dat er best veel mensen het niet met me eens zullen zijn maar je kan best met een kort spoortje rijden als je maar erop let dat je ze op de juiste manier blijft gebruiken dus niet opeens harder gaan prikken als je paard er wel aan went.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:54

muis_lover schreef:
Ik weet dat er best veel mensen het niet met me eens zullen zijn maar je kan best met een kort spoortje rijden als je maar erop let dat je ze op de juiste manier blijft gebruiken dus niet opeens harder gaan prikken als je paard er wel aan went.

Ik snap niet waarom jij dan vindt dat je wel met sporen kan rijden?
In principe voor wat figuren rijden en de basisgangen heb je echt geen extra verfijning van de hulpen nodig.
Of misschien zodat je paard je beter "voelt"? Ze voelen ook een vliegje op hun haren zitten, dus die kuiten van de ruiter voelen ze ook echt wel hoor.

Lekker oefenen op het voorwaarts maken van je pony! :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:30

Ik zou niet met sporen rijden, zoals in de posts voor mij is gezegd zou ik eerst je pony scherp maken (dus consequent zijn!) en leren hoe je je hand goed kan ontspannen zodat je pony niet hangt in zijn mond. Probeer hier actief les in te krijgen want dat is beter dan zelf aanmodderen.

Bootjememmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:44

Tanuya schreef:
als je het doet moet je wel oppassen dat je niet vergeet om gewoon met je kuiten te rijden en alleen je spoor te gebruiken om aan te vullen waaneer nodig is :D

JA!! anders word hij uiteindelijk wel dood voor het been