Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
olafgek schreef:amado7 schreef:als hij nooit veel beweging kreeg, en dan nu ineens BAM in een les van 2 uur? Houdt hij dat vol nu?
lichamelijk is hij voledig in orde. hij barst ook van de energie, hij is nieteens bezweet of ademt niet sneller na 2 uur lessen
claudia_lady schreef:En wat is jouw niveau ? Heb je ervaring met probleempaarden ? Ik vind dat dit klinkt als singeldwang , probeer hem eens even te longeren voor de les en dan opstappen . Wat gebeurt er dan ?
GWR schreef:olafgek schreef:zijn presies leeftijd weet ik niet. Maar hij is zeker jonger dan 6-7 jaar.
Van zijn geschiedenis weet ik dat hij dit in mindere maten bij zijn vorige eigenaar ook deed. Hij stond toen aan vol pension op die manege. De eigenaar van de manege heeft hem dan gekocht omdat de vorige eigenaar er nietmeer op durfde. De instructeurs van de manege reden hem op het begin geregeld,hierbij toonde hij de problemen ook, maar zij kregen hem er meestal wel doorgereden.
Normaal word hij niet veel door klanten bereden, maar door de blesure van mijn lespaard had ik hem genomen. Na 5 minuten rijden als hij gekalmeerd is (daarna moet je nog kordaad blijven) loopt hij echt super, en doet hij zowat alles dat je wil. Daarom rijd ik hem nu ook meestal.
Ik dacht eraan dat dit paardje misschien veel beter zou doen onder een vaste cordate ruiter. Dus nu dacht ik eraan hem misschien te kopen en bij mijn paardje te zetten zodat ik rustig met hem kan werken en later weer met hem lessen. zou dit een oplossing kunnen geven?
zij kregen hem erdoorheen met rijden bedoel je denk ik? dat kan ja, maar dan is het toch nog niet normaal dat hij gaat liggen? is hij bij koop gekeurd? rontgenfoto's? dan zou je daar op wellicht iets aan de rug kunnen zien?
wat ik me afvraag, waarom rijd je eigenlijk op 'manege paarden' terwijl je een eigen hebt? ik snap niet wat zo'n paardje op zo'n stal doet, en denk inderdaad dat een vaste ruiter misschien goed voor hem zou zijn, maar dan zou ik er als ik jou was eerst achter zien te komen waar dat liggen vandaan komt.
Delphi schreef:Ik schrik ook van 2 uur rijden. Ik vind het echt lang. Ondanks dat hij het lichamelijk aan lijkt te kunnen, is het geestelijk ook belastend. Helemaal voor een jong paard dat duidelijk niet zo goed in zijn vel zit.
Ik denk niet dat het op te lossen is door hem praktisch heel de week stil te laten staan en op zondag ineens 2 uur te pakken. Een uur lijkt mij toch maximaal. Kun je daarna niet overstappen op een ander paard? Of op een andere dag, zodat je wel 2 uur rijd maar dan verspreid over 2 dagen?
Overigens begrijp ik dat jij weinig te zeggen hebt over hoe ze hem inzetten en met hem omgaan, omdat het een manegepaard is. Hij barst van de energie zeg je. Krijgt hij wel voldoende weidegang of staat hij veel op stal?
De oorzaak van zijn gedrag is enkel gissen. Het kan bijv. fout zijn gegaan in de africhting, hij kan pijn hebben of zich verzetten tegen het rijden. Past het zadel wel goed? Veel bokken vind ik ook geen goed teken!
Ik vind het jammer dat de manege dit paard toch blijft belasten en ook nog zo veel. Is hij wel eens nagekeken door een DA?
De vraag die ik aan mezelf zou stellen is of jij wel op zo'n manege wilt blijven rijden?
Of kopen verstandig is weet ik niet, mijn gevoel zegt van niet. Het is sowieso een paard met een verhaal. Ik denk ook dat je dit met je ouders zult moeten overleggen en de keuze aan hun moet laten. Aangezien je 15 jaar bent denk ik niet dat je het geld hebt zelf een paard te kopen en dan vervolgens 2 paarden te onderhouden. Mocht je ooit tot die beslissing komen, laat hem dan goed keuren want het zou heel goed kunnen dat er lichamelijk toch iets niet goed zit!!!
Yellomofoon schreef:Als ik een video bekijk van dit meisje waar ze op haar paard rijdt begrijp ik wel dat een gevoelig paard zou gaan liggen van de stress....
olafgek schreef:Yellomofoon schreef:Als ik een video bekijk van dit meisje waar ze op haar paard rijdt begrijp ik wel dat een gevoelig paard zou gaan liggen van de stress....
hoe weet jij hoe ik rijd. Ik rijd veel paarden en heb nog nooit van iemand comentaar gehad op mijn rijdstijl. Als ik zo verschrikkelijk reed zou ik echt niet de moeilijke paarden toegewezen krijgen hoor. Toen ik 9 was reed ik al moeilijke paarden bij men vorige manege, dus ik stresseer echt geen paard met mijn stijl.
Als jij zogoed rijd wil ik jouw weleens zien rijden hoor. Ik kijk ernaar uit je tegen de grond te zien gaan xx

olafgek schreef:Yellomofoon schreef:Als ik een video bekijk van dit meisje waar ze op haar paard rijdt begrijp ik wel dat een gevoelig paard zou gaan liggen van de stress....
hoe weet jij hoe ik rijd. Ik rijd veel paarden en heb nog nooit van iemand comentaar gehad op mijn rijdstijl. Als ik zo verschrikkelijk reed zou ik echt niet de moeilijke paarden toegewezen krijgen hoor. Toen ik 9 was reed ik al moeilijke paarden bij men vorige manege, dus ik stresseer echt geen paard met mijn stijl.
Als jij zogoed rijd wil ik jouw weleens zien rijden hoor. Ik kijk ernaar uit je tegen de grond te zien gaan xx
Iris82 schreef:Een paard wat gaat liggen doet dat omdat het of een onwijze grapjas is die bedacht heeft dat het toch wel erg makkelijk is om als kameel zn ruiter kwijt te raken of hij doet het uit pure pure ellende. Maar dan moet het paard wel heel erg ver over zn grenzen heen zijn. Gezien de rest van het gedrag dat je beschrijft vermoed ik het laatste.
Sofy schreef:Ik wil wel even opmerken dat je niet 100% zeker weet dat degene in het filmpje ook de TS is, daar wordt nu zomaar vanuit gegaan maar het was niet de TS die dit filmpje plaatste.
@ TS: kom op, je bent 15 en dus oud genoeg om je te beseffen dat je opmerkingen als 'ik hoop dat ik je tegen de grond zie gaan' niet kan maken.