paard gaat liggen bij opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:48

Ik schrik ook van 2 uur rijden. Ik vind het echt lang. Ondanks dat hij het lichamelijk aan lijkt te kunnen, is het geestelijk ook belastend. Helemaal voor een jong paard dat duidelijk niet zo goed in zijn vel zit.
Ik denk niet dat het op te lossen is door hem praktisch heel de week stil te laten staan en op zondag ineens 2 uur te pakken. Een uur lijkt mij toch maximaal. Kun je daarna niet overstappen op een ander paard? Of op een andere dag, zodat je wel 2 uur rijd maar dan verspreid over 2 dagen?

Overigens begrijp ik dat jij weinig te zeggen hebt over hoe ze hem inzetten en met hem omgaan, omdat het een manegepaard is. Hij barst van de energie zeg je. Krijgt hij wel voldoende weidegang of staat hij veel op stal?

De oorzaak van zijn gedrag is enkel gissen. Het kan bijv. fout zijn gegaan in de africhting, hij kan pijn hebben of zich verzetten tegen het rijden. Past het zadel wel goed? Veel bokken vind ik ook geen goed teken!
Ik vind het jammer dat de manege dit paard toch blijft belasten en ook nog zo veel. Is hij wel eens nagekeken door een DA?
De vraag die ik aan mezelf zou stellen is of jij wel op zo'n manege wilt blijven rijden?

Of kopen verstandig is weet ik niet, mijn gevoel zegt van niet. Het is sowieso een paard met een verhaal. Ik denk ook dat je dit met je ouders zult moeten overleggen en de keuze aan hun moet laten. Aangezien je 15 jaar bent denk ik niet dat je het geld hebt zelf een paard te kopen en dan vervolgens 2 paarden te onderhouden. Mocht je ooit tot die beslissing komen, laat hem dan goed keuren want het zou heel goed kunnen dat er lichamelijk toch iets niet goed zit!!!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:49

Als je hem wil kopen zou ik eerst goed na laten kijken waar dit probleem vandaan komt. Dadelij koop je hem en kun je er over een tijdje helemaal niks meer mee als het een gezondheidsprobleem is wat nu steeds erger gaat worden daar hij nu intensief gereden gaat worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:35

olafgek schreef:
amado7 schreef:
als hij nooit veel beweging kreeg, en dan nu ineens BAM in een les van 2 uur? Houdt hij dat vol nu?

lichamelijk is hij voledig in orde. hij barst ook van de energie, hij is nieteens bezweet of ademt niet sneller na 2 uur lessen

Hoe weet je dat hij lichamelijk in orde is? Kissing spines zijn via een foto wel te vinden maar zie je natuurlijk niet aan de buitenkant. Is dit paard rondom op de foto gekomen bij aankoop? Ik vermoed van niet gezien het paard al bekend was bij de manege en de reden waarom deze is overgekocht.

Mocht je zo'n paard willen kopen dan een volledige keuring doen incl foto's. Daarnaast je goed afvragen of jij al wel voldoende ervaring hebt om zo'n paard om te scholen en de problemen op te lossen. Alleen met regelmatig rijden kom je er niet, dan ga je vastlopen. Heb je de begeleiding en tijd om zo'n paard een goede plek te bieden?

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:48

ik ken ook een paard die deed het omdat hij geen zin had om te werken.
maar dit is wel wat anders..

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:00

Als ik een video bekijk van dit meisje waar ze op haar paard rijdt begrijp ik wel dat een gevoelig paard zou gaan liggen van de stress.... :\

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:25

claudia_lady schreef:
En wat is jouw niveau ? Heb je ervaring met probleempaarden ? Ik vind dat dit klinkt als singeldwang , probeer hem eens even te longeren voor de les en dan opstappen . Wat gebeurt er dan ?

ik rijd sinds ok 6 ben, heb al een schet van 0 opgeleerd. mijn paard was mensenschuw en wild toen ik hem kreeg (heb hem 3 jaar en nu is hij de liefste die jeje kunt voorstellen) en ik ben met de training van een belgisch boerenpaard hengst bezig (hij is nu 2 en ik kan hem aan de hand leiden en hij doet presies wat ik wil).
Als het singeldwang was zou hij toch ook moeten reageeren bij het opzadelen. Dat laat hij allemaal flink doen zonder reactie

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:27

GWR schreef:
olafgek schreef:
zijn presies leeftijd weet ik niet. Maar hij is zeker jonger dan 6-7 jaar.
Van zijn geschiedenis weet ik dat hij dit in mindere maten bij zijn vorige eigenaar ook deed. Hij stond toen aan vol pension op die manege. De eigenaar van de manege heeft hem dan gekocht omdat de vorige eigenaar er nietmeer op durfde. De instructeurs van de manege reden hem op het begin geregeld,hierbij toonde hij de problemen ook, maar zij kregen hem er meestal wel doorgereden.
Normaal word hij niet veel door klanten bereden, maar door de blesure van mijn lespaard had ik hem genomen. Na 5 minuten rijden als hij gekalmeerd is (daarna moet je nog kordaad blijven) loopt hij echt super, en doet hij zowat alles dat je wil. Daarom rijd ik hem nu ook meestal.
Ik dacht eraan dat dit paardje misschien veel beter zou doen onder een vaste cordate ruiter. Dus nu dacht ik eraan hem misschien te kopen en bij mijn paardje te zetten zodat ik rustig met hem kan werken en later weer met hem lessen. zou dit een oplossing kunnen geven?

zij kregen hem erdoorheen met rijden bedoel je denk ik? dat kan ja, maar dan is het toch nog niet normaal dat hij gaat liggen? is hij bij koop gekeurd? rontgenfoto's? dan zou je daar op wellicht iets aan de rug kunnen zien?
wat ik me afvraag, waarom rijd je eigenlijk op 'manege paarden' terwijl je een eigen hebt? ik snap niet wat zo'n paardje op zo'n stal doet, en denk inderdaad dat een vaste ruiter misschien goed voor hem zou zijn, maar dan zou ik er als ik jou was eerst achter zien te komen waar dat liggen vandaan komt.

hij is pas volledig gekeurd geweest door de dierenarts, omdat ze in de manege ook eerst dachten dat het lichamelijk is. Hij is voledig gezond. Ook het tuig past goed, want we rijden met op maat gemaakte zadels voor elk paard.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:28

Delphi schreef:
Ik schrik ook van 2 uur rijden. Ik vind het echt lang. Ondanks dat hij het lichamelijk aan lijkt te kunnen, is het geestelijk ook belastend. Helemaal voor een jong paard dat duidelijk niet zo goed in zijn vel zit.
Ik denk niet dat het op te lossen is door hem praktisch heel de week stil te laten staan en op zondag ineens 2 uur te pakken. Een uur lijkt mij toch maximaal. Kun je daarna niet overstappen op een ander paard? Of op een andere dag, zodat je wel 2 uur rijd maar dan verspreid over 2 dagen?

Overigens begrijp ik dat jij weinig te zeggen hebt over hoe ze hem inzetten en met hem omgaan, omdat het een manegepaard is. Hij barst van de energie zeg je. Krijgt hij wel voldoende weidegang of staat hij veel op stal?

De oorzaak van zijn gedrag is enkel gissen. Het kan bijv. fout zijn gegaan in de africhting, hij kan pijn hebben of zich verzetten tegen het rijden. Past het zadel wel goed? Veel bokken vind ik ook geen goed teken!
Ik vind het jammer dat de manege dit paard toch blijft belasten en ook nog zo veel. Is hij wel eens nagekeken door een DA?
De vraag die ik aan mezelf zou stellen is of jij wel op zo'n manege wilt blijven rijden?

Of kopen verstandig is weet ik niet, mijn gevoel zegt van niet. Het is sowieso een paard met een verhaal. Ik denk ook dat je dit met je ouders zult moeten overleggen en de keuze aan hun moet laten. Aangezien je 15 jaar bent denk ik niet dat je het geld hebt zelf een paard te kopen en dan vervolgens 2 paarden te onderhouden. Mocht je ooit tot die beslissing komen, laat hem dan goed keuren want het zou heel goed kunnen dat er lichamelijk toch iets niet goed zit!!!

Elke nacht staan alle paarden daar op de weide. omdat hij niet veel bereden word staad hij ook vaak overdag op weide.

Zoe_97

Re: paard gaat liggen bij opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:31

Yellomofoon schreef:
Als ik een video bekijk van dit meisje waar ze op haar paard rijdt begrijp ik wel dat een gevoelig paard zou gaan liggen van de stress.... :\

hoe weet jij hoe ik rijd. Ik rijd veel paarden en heb nog nooit van iemand comentaar gehad op mijn rijdstijl. Als ik zo verschrikkelijk reed zou ik echt niet de moeilijke paarden toegewezen krijgen hoor. Toen ik 9 was reed ik al moeilijke paarden bij men vorige manege, dus ik stresseer echt geen paard met mijn stijl.
Als jij zogoed rijd wil ik jouw weleens zien rijden hoor. Ik kijk ernaar uit je tegen de grond te zien gaan xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:32

Ook eens gehad. Wou lekker rijden, haal het paard uit stal, ff poetsen en zadelen.
Ik er op, gaat ie er zo bij liggen!
Echt schrikken.
Dochter vd eigenaar er een paar dagen later op, deed ie weer hetzelfde.
We wisten niet wat het was en hebben hem een paar weken op rust gezet in de wei.
Na 2 weken er weer op en niets mis mee. Eigenaar dacht dat ie misschien vast had gelegen in de stal en een spier had verrekt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:45

olafgek schreef:
Yellomofoon schreef:

hoe weet jij hoe ik rijd. Ik rijd veel paarden en heb nog nooit van iemand comentaar gehad op mijn rijdstijl. Als ik zo verschrikkelijk reed zou ik echt niet de moeilijke paarden toegewezen krijgen hoor. Toen ik 9 was reed ik al moeilijke paarden bij men vorige manege, dus ik stresseer echt geen paard met mijn stijl.
Als jij zogoed rijd wil ik jouw weleens zien rijden hoor. Ik kijk ernaar uit je tegen de grond te zien gaan xx

en daar toonde TS haar ware aard....
Ik tem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:46

Dacht precies hetzelfde... :x

TS, je bent 15 en komt zowel in je profiel als in dit topic over alsof je zomaar even een paard gaat kopen.
Zou je dat niet eerst overleggen?

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:33

olafgek schreef:
Yellomofoon schreef:

Nounou, zo kan die wel weer. -O-

Ik raad je af dit paard te kopen, je koopt de ellende van een ander. Laten ze zelf maar uitzoeken wat er aan de hand is, dat hoef jij als 15 jarig schoolgaand meisje niet te doen. Zo'n paard kost tijd, heeeel veel tijd (en geduld) en gezien je profiel heb je het druk genoeg met andere paarden trainen. *D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:56

Inderdaad :)
Zelfs al KON je geweldig rijden moet je nog altijd eerst naar jezelf kijken, vraag je bij elke hulp af waarom je dat doet en hoe subtiel je het doet, niet er van uitgaan dat het aan jou niet kan liggen omdat je al hengsten hebt "getemd" en dergelijke...

Zeg ik ergens dat ik "zogoed rij"? Ik ben de laatste jaren trouwens niet meer van mijn paard gevallen, moest dit gebeuren laat ik je dit zeker weten! :+
Laatst bijgewerkt door Apple op 09-08-12 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:58

het plaatsen van het filmpje is misschien niet helemaal netjes maar heb wel meteen een idee van haar rijstijl.

Ziet er niet echt aangenaam uit en dan druk ik me ngo netjes uit :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:00

Iris82 schreef:
Een paard wat gaat liggen doet dat omdat het of een onwijze grapjas is die bedacht heeft dat het toch wel erg makkelijk is om als kameel zn ruiter kwijt te raken of hij doet het uit pure pure ellende. Maar dan moet het paard wel heel erg ver over zn grenzen heen zijn. Gezien de rest van het gedrag dat je beschrijft vermoed ik het laatste.

Absoluut mee eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:16

Okee, filmpje vind ik niet bepaald netjes. Zou er verder maar niet teveel over zeggen.
Een paard wat gaat liggen, doet dat heus niet zo maar.
@gummie; het penny gevoel?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:20

Ik wil wel even opmerken dat je niet 100% zeker weet dat degene in het filmpje ook de TS is, daar wordt nu zomaar vanuit gegaan maar het was niet de TS die dit filmpje plaatste.

@ TS: kom op, je bent 15 en dus oud genoeg om je te beseffen dat je opmerkingen als 'ik hoop dat ik je tegen de grond zie gaan' niet kan maken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:20

Het pennygevoel had ik al na het lezen van de OP

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:22

Ik wil graag niet op de man spelen en respectvol blijven... Dus sorry als de vorige post grof overkomt. Maar ik schrik echt heel erg hiervan.

Misschien is dat echter stof voor een ander topic. Is niet mijn bedoeling om iemand de grond in te boren, echt niet. Maar als je zo'n OP plaatst, met volle overtuiging als het gaat om eigen rijkunsten, met de heilige overtuiging dat het in ieder geval NIET aan de ruiter ligt, en het paard ook volledig in orde is, en dan dat filmpje (okee, misschien niet aardig dat die geplaatst is)....

Dan vraag ik me toch af hoe het zit met zelfreflectie van ruiters/ amazones, en in het bijzonder met het vertellen van de waarheid. Ik zal daar dan maar een algemene vraag van maken, zodat het niet op 1 persoon gespitst is. Zo blijft mijn post wat vriendelijker (hoop ik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:25

Bijzonder dat een manege dit soort paarden aankoopt.......

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:26

Zooooo, en nu staat TS weer met beide beentjes op de grond...... :D

Doe maar niet, dat paardje kopen. Ik denk dat je er nét niet helemaal klaar voor bent om deze wilde pony te temmen.

gummie

Sofy schreef:
Ik wil wel even opmerken dat je niet 100% zeker weet dat degene in het filmpje ook de TS is, daar wordt nu zomaar vanuit gegaan maar het was niet de TS die dit filmpje plaatste.

@ TS: kom op, je bent 15 en dus oud genoeg om je te beseffen dat je opmerkingen als 'ik hoop dat ik je tegen de grond zie gaan' niet kan maken.

Tenzij TS een tweelingzus heeft met dezelfde naam die ook nog eens op hetzelfde paard rijdt, is het wel TS in het filmpje. Maar ik stel voor dat het filmpje verwijderd wordt? Of is het volgens de regels..... (geeft wel een heel goed beeld, maar volgens mij is het idd niet in oveeenstemming met het beleid hiero)

Yellomofoon

Net andere topics van TS gelezen...
100% penny :(:)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:32

Het lijkt mij een goed idee als jij les gaat nemen van een goede instructeur. Het niveau van jou is nu nog niet zo goed als je doet voorkomen, maar je bent nog jong dus probeer ervoor open te staan. Daarmee ga je verder komen dan verhalen te bedenken en vervelende dingen op internet te zetten.